PDA

View Full Version : Telecaster: hoogte snaren veranderen



jaycee
11 april 2015, 20:40
Hoi allen,

ik heb een Telecaster met 2 Seymour Duncan humbuckers. De snaren zouden van mij wat dichter bij de hals mogen zitten, met name aan de kant van de brug. De brug heeft per snaar een zadel. Dat zadel is af te stellen: je kunt de snaar hoger of lager afstellen en ik wil hem lager hebben (je kunt de snaar ook korter of langer maken, dit wil ik niet doen).

Dat omlaag afstellen kan door aan beide kanten van iedere snaar een schroefje omlaag te draaien met een inbus-sleutel. Mijn vraag is: kan ik dit ongestraft doen? Of heeft dat andere effecten dan dat alleen de snaar wat lager wordt? Ik denk aan ongeveer een millimeter en ik kan me niet voorstellen dat de snaar daardoor storend tegen de fretten aan gaat klapperen.

Bedankt!

Gearjunkie
11 april 2015, 20:59
Of de snaar gaat aanlopen merk je vanzelf, kan niemand op afstand inschatten. Als je een vintage radius, 7,25" hebt, moet je niet te laag gaan. Bij opdrukken lopen de b en de e aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
11 april 2015, 21:05
Wel eerst even de spanning van de snaar af halen.

MjS
11 april 2015, 21:46
Wat ik tegenwoordig doe, is dat ik tel hoeveel slagen ik met het inbusje maak. Zo weet ik zeker dat ik elk zadel evenveel omlaag/omhoog bijstel.

Daarna kun je het beste ook de intonatie afstellen als je het helemaal goed wilt doen!

Pepe
11 april 2015, 21:47
Als dat niet helpt kan je kijken of er wat aan de halspen gedraaid moet worden, heeft ook met actie te maken.

jaycee
12 april 2015, 17:23
bedankt voor de tips, ik ga het maar gewoon eens proberen en zie wel wat er gebeurt ^^



Als je een vintage radius, 7,25" hebt, moet je niet te laag gaan.


@ Gearjunkie: de radius van deze gitaar is 15,75", dat is dus een stuk vlakker, misschien dat de snaren daarom ook wat makkelijker omlaag kunnen.

@MjS: ik zal eens uitzoeken hoe ik daarna de intonatie af kan stellen, dat kan dan volgens mij juist weer met de schroefjes waarmee ik snaren langer/korter kan maken. Heb dat in ieder geval nog nooit gedaan