PDA

View Full Version : Verschil tussen buizen en transistor uitgelegd



woldhek
11 april 2015, 09:13
Deze meneer legt het verschil uit tussen buizen en transistor (versterker), ook geschikt voor niet techneuten....


http://youtu.be/jatAJCEjrNw

Sjoerdo
22 april 2015, 12:25
Eerste tien seconden waren uitmuntend, rest van het filmpje was ook wel interessant...
:supercool:

Tabula Rasa
22 april 2015, 17:52
Volgens mij draait meneer anode en kathode om.

Sander-H
22 april 2015, 18:17
Volgens mij draait meneer anode en kathode om.

Yep, in een volgende video van hem heeft hij het daar nog over.

Die Will heeft best leuke en leerzame video's, en nog wat bagger/onzin, maar hij kan echt wel gitaren bouwen die gast.

Tabula Rasa
22 april 2015, 18:20
Sorry, niet verder gekeken dan dat anode, kathodeverhaal. Iemand die dat omdraait.... Daar neem ik verder niets van aan. Genoeg lulkoek op het net. Met 4 zelfbouw versterkers heb ik een beetje basiskennis en wil niet het risico lopen om lulkoek aan te leren.

obiwanjacobi
22 april 2015, 19:20
Maar WAAROM klinkt een tube amp anders dan een transistor amp?

woldhek
22 april 2015, 20:24
@Tabula Rasa
Jezus, wat een reactie.
Dit was ook niet bedoeld voor mensen zoals jij, die "alles" al van buizen weten en die dat heel graag ventileren.....
(Trouwens als je iets verder gekeken had, dat wordt dat omdraaien ook nog uitgelegt, maar goed...)

@obiwanjacobi
Tja, dat is de vraag.
Ik denk dat het een combinatie is van hoogspanning, trafo`s en dat bij overstuurde buizen de "signaalrimpel" (tja, hoe noem je dat, een afgehakte sinus) een meer lineaire verloop heeft en bij transistor abrupter verloopt.
Maar let op, dat is wat ik denk, hoeft niet de waarheid te zijn en kan dus ook lulkoek zijn.....

Tabula Rasa
23 april 2015, 04:01
Tsja... Wat een reactie. Ik ben voorzichtig. Het is heel makkelijk om iets verkeerd in te prenten en als ik iets zie met zo'n cruciale fout, moet ik dan de rest vertrouwen zonder de kennis om een kleinere fout te ontdekken? Komt dan bij mij over als klusadvies van een kapper. Dan haak ik dus af.

Tabula Rasa
23 april 2015, 04:02
Btw. Ik weet zeker niet alles van buizen, zelfs maar betrekkelijk weinig, daarom juist.

obiwanjacobi
23 april 2015, 08:51
@Woldhek: Er MOET een verschil in signaal inzitten (over het frequentiebereik) anders zouden ze hetzelfde klinken. Eigenlijk zeg je dat transistors te perfect zijn en daarom wat minder-organisch klinken?

Bij een buizen-amp wordt de OT gebruikt als choke op de voedingsspanning (terminste zo heb ik het altijd begrepen) wellicht dat dat (ook) invloed heeft. Wat zou er gebeuren als je een transistor amp bouwt die op 200-300 volt voedingsspanning draait en dezelfde (soort) OT (ook als choke) zou gebruiken...?

jan7
23 april 2015, 10:55
Volgens mij draait meneer anode en kathode om.
http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_1/7.html

In conventional flow notation, we show the motion of charge according to the (technically incorrect) labels of + and -. This way the labels make sense, but the direction of charge flow is incorrect.
In electron flow notation, we follow the actual motion of electrons in the circuit, but the + and - labels seem backward.

Plant
23 april 2015, 12:12
@Woldhek: Er MOET een verschil in signaal inzitten (over het frequentiebereik) anders zouden ze hetzelfde klinken. Eigenlijk zeg je dat transistors te perfect zijn en daarom wat minder-organisch klinken?

Organisch, warm, ... geef het maar een naam. In feite gaat het gewoon om vervorming (toegevoegde harmonischen) die je er altijd bij krijgt in een versterker. En dan heb ik het niet over oversturing. Ook 'onvervormd' komt er altijd iets bij. Ook al is het volgens specificaties maar een paar honderste procent. Even / oneven harmonischen komen erbij. Harmonische vervorming, intermodulatievervorming, ... Bij een buizenversterker vinden we die toevoeging en de verhouding van die toevoeging kennelijk plezieriger klinken.


Bij een buizen-amp wordt de OT gebruikt als choke op de voedingsspanning (terminste zo heb ik het altijd begrepen) wellicht dat dat (ook) invloed heeft. Wat zou er gebeuren als je een transistor amp bouwt die op 200-300 volt voedingsspanning draait en dezelfde (soort) OT (ook als choke) zou gebruiken...?

Probeer het uit, gewoon omprikken:

http://shop.amtelectronics.com/images/promo/6L6WS-650w.jpg

http://www.guitaramania.ru/upload/medialibrary/32c/amt_warmstone_news.jpg

heinz3110
23 april 2015, 16:48
Vergeet ook niet dat de eindtrafo lekker in een magnetische verzadiging komt, gezellig samen met parasitaire capaciteit. Beetje zelfde effect als bandverzadiging met bandrecorders. Heeee, klonk dat toevallig ook niet lekker? :)

Ergens ook ooit gelezen dat dat penthode-push pull circuit, als je dat zonder de eindtrafo zou bouwen, helemaal niet zo lekker klinkt (zelfs lelijk als je m de vervorming in schiet) , maar helaas, kan nergens het betreffende stuk vinden, dus mochten mensen het weten... of juist weten te ontkrachten ... graag!

Tabula Rasa
23 april 2015, 17:35
http://www.allaboutcircuits.cosm/vol_1/chpt_1/7.html

Interessant stuk. Dit wist ik niet. Leuk leesvoer.

Zelf bedoelde ik de tekening, ergens in de eerste minuten. Wat zou er gebeuren als ik op basis van het filmpje het idee krijg om de anode van de buis aan massa te hangen en een B+ van 300 volt gelijkspanning op de kathode zet. Misschien hang ik aan de kathode ook wel een koppelcapje en stuur ik dit zo de volgende trap in.

Die geeft een behoorlijke kans op een "Larsje".