PDA

View Full Version : Advies gevraagd omtrent gitaarsound



Guitarik
10 april 2015, 15:54
Zoals zovelen ben ik ook op zoek naar dé gitaar sound voor mij. Ik weet niet zo goed welke weg ik nu moet bewandelen om daar te komen.

Wat ik wil:
Ik hou van een transparante sound waarbij alle snaren goed hoorbaar zijn als een akkoord wordt aangeslagen, zowel clean als overstuurd. Daarnaast wil ik een stevige sound kunnen neerleggen omdat ik vaak de basispartij in mijn band speel. Dit moet af en toe ook met behoorlijk wat power kunnen.

Wat ik heb:
Ik heb momenteel een Fender Am. Tele met N3 pickups, een Hagstrom swede met P90s en een Hagstrom Deuce met humbuckers. Ik speel over een AC15 en gebruik pedalen voor mijn overstuurde geluid. Mijn favoriete gitaar is mijn telecaster, maar deze is vaak te iel voor bepaalde segmenten in onze muziek. Mijn Hagstrom Deuce komt over het algemeen wel goed uit de verf, alleen heeft die last van neck-dive en heb ik net wat minder speelplezier dan met mijn tele.

Dilemma:
De hals van mijn tele moet gereviseerd worden. Het is een maple fretboard en dit wordt dus een dure grap. Ik wil het sowieso doen, maar de vraag is nu of later. Wat kan ik het beste doen? Tele repareren en middels bepaalde pedalen toch de sound krijgen die ik wil? Ik denk aan een compressor (heb ik al), maar ik ben bang dat het nog steeds te iel zal zijn. Of, een nieuwe gitaar kopen? Ik denk aan een tele-style met humbuckers zoals een ASAT deluxe, of een tele Am. Standard HH, of tele deluxe. Misschien zijn er nog andere suggesties?

Nogmaals, voor mij heeft de voorkeur om mijn huidige tele op te knappen en die in te zetten, maar ik ben dus bang dat ik hiermee niet bereik wat ik momenteel nodig heb in de band.

Muziek die we spelen is in de stijl van Foo Fighters, Muse, maar ook wat progressiever af en toe. Bands die ik gaaf vind zijn voorgaande, maar nog meer: Porcupine Tree, Amplifier, Steven Wilson, Radiohead, Motorpsycho. Maar goed dat is niet per se de muziek die ik met mijn band maak vanwege variererende muzikale smaken van andere bandleden en beperkingen in technische skills.

Telecaster heb ik omdat ik destijds veel Radiohead luisterde en de sound van Greenwood te gek vindt. Dat vind ik nog steeds, maar ik vindt bijv. het geluid van Guthrie Govan op Steven Wilson's solo albums ook super (die eerste akkoorden in Luminol, wow).

Die telecaster speelt gewoon te gek dus daar wil ik het liefst op verder. De AC15 gaat er hoe dan ook niet uit. Dat geluid is te mooi daarvoor.

Mr.Fingers
10 april 2015, 16:00
Ik hoor: jazzmaster (https://www.youtube.com/watch?v=jd_Wa-3vVkA)!

Je kunt van je telecaster wel iets maken met andere pickups, die N3-pickups zijn niet echt de meest levendige pickups ter wereld (de noiseless wordt wel eens schertsend ook de lifeless genoemd). Vervangen door een setje beefed-up singlecoils (NoCaster-set bvb), of een setje hotrail humbuckers-in-singlecoilformaat wil ook wel helpen. Een telecaster is een erg strakke gitaar van nature, met een goede articulatie, dus dat ZOU het probleem niet mogen zijn.

Hotpepper01
10 april 2015, 16:08
En wat voor soort muziek speelt jullie band dan?

JGD
10 april 2015, 16:26
p'sies! Welke genre hebben we het over?
En hoe is je speelstijl.

Ik bedoel (even extreem voorbeeld maarwel duidelijk): een Eddie van Halen, Hendrix of een Stevie Ray Vaughn, eis(t)en sowieso de overall sound al op middels hun spel (druk, alles volmetselen met riffs, licks en akkoorden)

Heb je veel gain nodig, omdat je duizelingwekkende tremolo trucs tussendoor scheurt?
Wil je ruimte vullende stereo chorus?

Echt te weinig info zo.

NLF
10 april 2015, 16:28
Als je de vraag zo stelt zoals jij 'm nu stelt is het lastig om 'm te beantwoorden. De zoektocht naar je gitaar geluid is voor veel mensen lastig (veel proberen, dingen kopen, weer verkopen etc.), maar bij jou heb ik bovendien de indruk dat je (nog) niet helemaal weet in welke richting je het zou moeten zoeken.

Desalniettemin een aantal opmerkingen waarmee ik je misschien toch een eind mee op weg kan helpen:

1) Wat voor muziek maak je? Naar welke bands luister je? Waar spelen die mensen op? Welke gitarist heeft volgens jou een te gek geluid? Langs deze weg kun je in kaart brengen wat voor jou (misschien) ook werkt.

2) Waarom speel je eigenlijk op een telecaster? Is het de hals die je fijn vindt, is het de sound die je aanspreekt, of is het iets anders? Een Telecaster is naar mijn mening een te gekke gitaar, maar je moet 'm wel gebruiken als een Telecaster. Telecasters zijn bijvoorbeeld te gek voor country als je ze over een cleane (Fender) amp speelt. Als jij wilt dat ie als een Les Paul gaat klinken heb je een probleem want dat gaat ie niet doen. Een Telecaster klinkt als "tak-tak" (en een strat doet "wang-wang"). Elementen hebben natuurlijk invloed (met humbuckers gaat zo'n gitaar voller klinken), maar een element kan nooit iets versterken wat de gitaar niet van zichzelf heeft.

3) Hetzelfde geldt voor je amp. Geeft de Vox AC 15 het geluid wat je zoekt? Of wil je meer vervorming of sustain? Waarom heb je voor de Vox gekozen, en niet voor bijvoorbeeld een Marshall of een Hiwatt of wat dan ook?

Een compressor gaat jouw probleem niet oplossen (sustain moet je niet uit een pedaal willen halen).

Al met al vind ik het moeilijk je een goed advies te geven. Je wilt een transparante sound waarbij alle snaren goed hoorbaar zijn, ook overstuurd. Dat kan in beginsel met iedere gitaar (ook met een Les Paul met humbuckers) die je over een (goede!) buizenamp speelt. Er kan alleen wel een probleem ontstaan als je de distortion uit een pedaal haalt, dan gaat het vaak snel modderig klinken, zelfs op gitaren en versterkers die van nature heel open en helder klinken (als jij bijvoorbeeld een Telecaster over een Twin speelt maar er een metal pedaal tussen zet krijg je een krasserig / modderig geluid, welke pickups je ook in die gitaar zet.)

Ik zou zeggen: kijk eerst eens wie er volgens jou een supervet gitaargeluid heeft en ga na hoe die gitarist dat doet.

okeeee
10 april 2015, 17:17
dump iig de AC15

Pepe
10 april 2015, 17:49
De meest voor de hand liggende weg, behalve andere pickups op je tele schroeven, is een telecaster deluxe met wide range humbuckers. Een dikkere sound dan een normale tele maar meer twangy en open dan een gewone humbucker gitaar. Voor extra openheid is er nog de thinline met de wide range.


https://www.youtube.com/watch?v=fHOBGdL27PA

Guitarik
10 april 2015, 17:54
De AC15 wegdoen is absoluut geen optie. Verder bedankt voor jullie adviezen/vragen dusver. Ik heb wat meer info toegevoegd in de eerste post zodat het bij elkaar staat.

Die thinline heb ik idd ook al aan gedacht.

FruscianteFan
10 april 2015, 18:04
Telecaster, AC15 en 'transparante stevige basissound' klinkt mij als een match made in heaven.

Misschien de pickups? Misschien de brug?

En vooral: welke pedalen gebruik je met welke instellingen? Zelfde voor je gitaar en vooral ook de amp.

Wat Radiohead betreft: volgens mij heeft Ed een tijdje op een 'normale' (wel moderne) Telecaster gespeeld. Die van Jonny Greenwood is een Tele Plus met lace sensors (waarvan een humbucker in de brug), en voor scheurgeluiden een fender transistor.

Thom Yorke heeft ook lang op Tele's gespeeld maar die waren veelal voorzien van Wide Range humbuckers.

barno
10 april 2015, 18:13
gewoon ander setje pu's in de tele. ietsje overwound. of P90's er in knallen. als je de sound dan nog te iel vindt, wil je eigenlijk humbuckers.

FruscianteFan
10 april 2015, 18:15
gewoon ander setje pu's in de tele. ietsje overwound. of P90's er in knallen. als je de sound dan nog te iel vindt, wil je eigenlijk humbuckers.
Nee man! Lekker lage output houden en die AC15 lekker laten werken.

Pepe
10 april 2015, 18:18
Ja, dat zei ik ook, pickup swap, maar...het is nog een hele klus om tele overwounds te vinden die niet alleen de mids opblazen, je verliest dan absoluut transparantie en in die zin is de wide range toch anders. Maar ze zullen er best zijn, ik zou het alleen niet weten.

barno
10 april 2015, 18:23
Nee man! Lekker lage output houden en die AC15 lekker laten werken.

da's voor de telefreaks. iemand die meer neigt naar humbucker geluiden is imo beter gediend met hotte sc's.

Pepe: ik heb ze nog maar even dus nog wat biased maar voorlopig dus razend enthousiast over vintage plus van zandt setje. De echte belletjes twang zit er uiteraard niet meer in (overwound) maar verder geweldig breed, rijk geluid, transparent all the same.

Pepe
10 april 2015, 19:02
Ah, de Van Zandts. Ik heb de blues versie in een strat, zelfs iets hotter dan de plus versie dacht ik. Inderdaad, een vintage sound met wat meer, niet super heel veel, output. Mooie pickups maar ik kan niet zeggen dat de sound echt dikker is, wat breder zeker.

Guitarik
10 april 2015, 19:07
Ik gebruik een MI audio Crunchbox voor OD/Dist. Verder heb ik een Dynacomp. Ik zou mss wat kunnen bereiken met de Tone een tikje dicht en de compressor erbij?

Andere PUs zou ook kunnen. Ik heb de N3's erin laten zetten omdat ik toch echt van die hum af wilde. Het geluid vind ik op zich top alleen werkt het dus niet altijd in de band. Meest voor de hand liggende optie is dus wellicht de tele laten opknappen en andere pickups erin. Tips daarvoor? Ik wil wel graag de gitaar zo houden, dus geen grotere gaten voor de pu's.

NLF
10 april 2015, 20:13
Ik gebruik een MI audio Crunchbox voor OD/Dist. Verder heb ik een Dynacomp. Ik zou mss wat kunnen bereiken met de Tone een tikje dicht en de compressor erbij?

Andere PUs zou ook kunnen. Ik heb de N3's erin laten zetten omdat ik toch echt van die hum af wilde. Het geluid vind ik op zich top alleen werkt het dus niet altijd in de band. Meest voor de hand liggende optie is dus wellicht de tele laten opknappen en andere pickups erin. Tips daarvoor? Ik wil wel graag de gitaar zo houden, dus geen grotere gaten voor de pu's.

Doordat je de voorbeelden noemt (Foo Fighters, Radiohead) snap ik nu ook beter wat je zoekt.

Misschien is het slim om eerst eens een Tele uit te proberen met andere pickups (bijvoorbeeld een Deluxe of een Thinline). Dat kun je gewoon vrij simpel in een winkel doen. Als je je gitaar gaat laten opknappen en ombouwen moet je afwachten wat het resultaat gaat worden. Ik zou sowieso niet in de gitaar gaan laten zagen om er humbuckers in te laten zetten, dan kun je er beter een andere gitaar bijkopen als je echte humbuckers wilt.

Guitarik
10 april 2015, 20:57
Ik vind het altijd moeilijk te verwoorden naar wat voor geluid ik nou zoek. Als ik erover nadenk ben ik eigenlijk erg tevreden met mijn huidige geluid dat ik uit mijn tele haal. Alleen merk ik dat het bij sommige van onze nummers net tekort schiet. Een voorbeeld hiervan is het nummer Colour Blind op onze demo (te beluisteren op http://superunknownholland.bandcamp.com/releases). In de distortion stukken te weinig body (m.n. de brug/solo) en clean eigenlijk hetzelfde probleem, te weinig body wanneer ik dit nummer met mn tele speel. Op de demo is deze overigens ingespeeld met mijn Hag Deuce.

Een ander voorbeeld is het nummer Pet van A Perfect Circle waarin ik ook clean met heavy distortion afwissel.

Mijn hoop is dat ik dit tekort dat de tele heeft misschien op een andere manier kan oplossen. Of moet ik de waarheid onder ogen zien dat dit gewoon een humbucker nummer is?

munkie
10 april 2015, 21:58
Wat weet ik er van na 35 jaar maar met 15 W 1X12 inch ga je het niet redden in een band. Dan houd je het iig niet clean of transparant. Ik heb een 15 W Marshall Studio combo gehad met hetzelfde probleem. De amp en de speaker(s) bepalen voor 80 % je geluid.

beruk
10 april 2015, 22:16
https://www.youtube.com/watch?t=116&v=RRbmYQvWoK8

BAMM!!


https://www.youtube.com/watch?v=EGkyOpd4XiI
BAAAAMMMM!!!


Uitproberen, bedoel ik.

beruk
10 april 2015, 22:17
Vind ik ook fijn in jouw hoekje:

https://www.youtube.com/watch?v=O-hjvwn3Y7I

Orange/tele bedoel ik.

NLF
10 april 2015, 23:00
Wat weet ik er van na 35 jaar maar met 15 W 1X12 inch ga je het niet redden in een band. Dan houd je het iig niet clean of transparant. Ik heb een 15 W Marshall Studio combo gehad met hetzelfde probleem. De amp en de speaker(s) bepalen voor 80 % je geluid.

Ja, hier zat ik dus ook een mee. De amp en de speaker zijn inderdaad 80% van je sound. Ik bedoel: als je die telecaster over een Mesa Boogie Dual Rectifier met een 4 x 12 laat blazen krijg je natuurlijk wel meer "body" (vooral in het laag natuurlijk). Zo'n nummer Pet van A Perfect Circle (moest ik uiteraard opzoeken op internet want natuurlijk nog nooit van gehoord) is waarschijnlijk met een heel ander soort versterker gespeeld dan een Vox AC 15.

De pickups zijn maar een deel van de sound, het gaat om de hele keten: de gitaar, pickups, kabels, pedalen, en vooral de versterker en de speakers (en voor opnames: de microfoons en mike positions). Als je meer power wilt zou ik eerst naar de versterker kijken. Maar humbuckers zullen je natuurlijk een voller geluid geven.

Mitch
10 april 2015, 23:01
AC15 is welk type?
op zich zou mijn eerste idee ook zijn: "een gitaar" met elzen body, esdoorn hals met low output humbuckers of goeie Wide Range humbuckers (laatste generatie Fender is betaalbaar en redelijk goed) óf Fidelitrons. Cabronita?

NLF
10 april 2015, 23:14
Ja, als ik er nog eens over nadenk: volgens mij moet je voorlopig even niks kopen of aan je gitaar gaan laten doen en vooral heel veel dingen gaan uitproberen, met name versterkers (tenzij dat je dat al heel uitvoerig gedaan hebt natuurlijk). De reden waarom ik dit zeg: ik zit namelijk net even de video met Tom Morello te kijken en die gozert heeft heel veel op een Tele gespeeld met gewone huis tuin en keuken elementen en je kunt toch moeilijk zeggen dat die sound van hem geen body heeft. Plug dat ding van jou voor de lol maar eens in een Mesa Boogie of Peavey 6505 met een 4 x 12 kast zou ik zeggen.


https://www.youtube.com/watch?v=BYqmu1GxV7o

NLF
10 april 2015, 23:21
Vind ik ook fijn in jouw hoekje:

https://www.youtube.com/watch?v=O-hjvwn3Y7I

Orange/tele bedoel ik.

Deze band ("And so I watch you from afar"; nooit van gehoord natuurlijk) vind ik nou niet zulke hele leuke muziek maken trouwens. Misschien dat ik er met een paracetamolletje beter tegen kan ...

Maar goed, daar gaat het hier niet over natuurlijk...

FruscianteFan
11 april 2015, 02:40
Wat weet ik er van na 35 jaar maar met 15 W 1X12 inch ga je het niet redden in een band. Dan houd je het iig niet clean of transparant. Ik heb een 15 W Marshall Studio combo gehad met hetzelfde probleem. De amp en de speaker(s) bepalen voor 80 % je geluid.

Ok vanavond onversterkt in een kroeg bleef ik niet clean, maar over het algemeen lukt het toch vrij aardig hoor...

Guitarik
11 april 2015, 11:07
ASIWYFA kan ik erg waarderen. Live ook erg energiek! Ik heb al eens met interesse gekeken naar zo'n Orange Tiny Terror. Ook handig voor de oefenruimte aangezien daar al een cab staat (met een waardeloze head).

Overigens moet mijn gitaar sowieso een opknapbeurt krijgen, de hals is nauwelijks nog speelbaar (afgesleten fretten), maar ik denk ook dat ik 'm laat zoals ie is.

Die AC15 daar ben ik gewoon verliefd op. Die gaat niet vervangen worden. De queeste duurt voort.

Mitch
11 april 2015, 21:08
Ja, verliefd, prima. Maar welke is het?

Guitarik
12 april 2015, 10:48
Het is die heruitgave van een paar jaar terug, AC15C1 heetten ze geloof ik. Ik ben erg gecharmeerd van het geluid.

p.s. Ik zie dat Fender sinds kort ook een Am. St. Tele met humbuckers heeft. Die ga ik ook nog eens beluisteren in de toekomst.

http://intl.fender.com/en-NL/guitars/telecaster/american-standard-telecaster-hh-rosewood-fingerboard-3-color-sunburst/

Misery Signals
12 april 2015, 11:11
Hou dat Voxje dan en bekijk of je er een amp bij kan hebben?
Ik ben akkoord met veel over amps wat hier gezegd is. Je amp bepaalt 80% van je sound.
Sorry zo'n AC15C1 is ongetwijfeld schattig in transport en gebruik maar om daar nu met eender welke gitaar en "stevige" sound met wat headroom uit te krijgen, sterkte en succes.

Mss eens denken aan een speaker upgrade van je LC Bulldog die je te koop hebt staan?

Je zoekt gewoon maar op een beperkt deel van de beschikbare mogelijkheden.

MS

Mitch
12 april 2015, 20:59
"Een paar jaar terug", dan neem ik aan dat je de AC15CC1 hebt, de AC15C1 is vrij recent. Als je geen zin hebt om op het plaatje achter te kijken, dan kun je de AC15CC1 herkennen aan de plastic tuimelschakelaars voor On en Standby. De C1 heeft metalen tuimelschakelaars en dubbele inputs.
CC1: dan heb je een Wharfedale speaker erin zitten. Daar haal je géén mooi geluid uit als je een beetje druk wil en headroom. Vandaar mijn vraag: je kan prima verliefd zijn en blijven op je AC15 als je niet op de adviezen van de anderen wil ingaan, maar je moet wel serieus een andere speaker overwegen. Strakker, meer mids: M65. Meer laag: G12 65. Meer power, meer laag en gedetailleerder hoog: Heritage H30 55Hz. Meer blaf: Alnico Blue. Uiteraard zijn er in andere merken nog heel veel meer mogelijkheden, maar daar heb ik geen directe ervaring mee.

Tuurlijk zijn je gitaren en je amp een belangrijke bouwsteen voor je sound, maar ik heb zo'n vermoeden dat je onderschat hoeveel verschil speakers maken.

FruscianteFan
12 april 2015, 21:56
"Een paar jaar terug", dan neem ik aan dat je de AC15CC1 hebt, de AC15C1 is vrij recent. Als je geen zin hebt om op het plaatje achter te kijken, dan kun je de AC15CC1 herkennen aan de plastic tuimelschakelaars voor On en Standby. De C1 heeft metalen tuimelschakelaars en dubbele inputs.
CC1: dan heb je een Wharfedale speaker erin zitten. Daar haal je géén mooi geluid uit als je een beetje druk wil en headroom. Vandaar mijn vraag: je kan prima verliefd zijn en blijven op je AC15 als je niet op de adviezen van de anderen wil ingaan, maar je moet wel serieus een andere speaker overwegen. Strakker, meer mids: M65. Meer laag: G12 65. Meer power, meer laag en gedetailleerder hoog: Heritage H30 55Hz. Meer blaf: Alnico Blue. Uiteraard zijn er in andere merken nog heel veel meer mogelijkheden, maar daar heb ik geen directe ervaring mee.

Tuurlijk zijn je gitaren en je amp een belangrijke bouwsteen voor je sound, maar ik heb zo'n vermoeden dat je onderschat hoeveel verschil speakers maken.
Noem me een ouwe lul want ook ik vind het vrij recent, maar de toetsenist van m'n vorige band kocht in begin 2012 toch echt een AC15C1.

(is dus alweer 3 jaar geleden)

Mitch
12 april 2015, 22:08
Ook prima, maar het gaat erom dat hij naar mijn idee gedeeltelijk de oplossing in de verkeerde hoek zoekt. Trouwens, als het een C1 is, dan zit er een M25 in. Aardig, maar in een open back combo geeft die precies de tekortkomingen die de topic starter beschrijft in zijn vraagstelling.

FruscianteFan
12 april 2015, 22:48
Daar ben ik het wel mee eens. Maar een C1 (hadden we te leen voor onze laatste EP) is nog wel een stuk beter dan een CC1 (die we tijdens een sessie vorig jaar gebruikten)

Stoffel43
12 april 2015, 22:50
Ik heb zelf de AC15H1TV en merk met m'n tele ook dat het allemaal wat ieler klinkt dan met strat of humbuckermodellen.
Dit is in mijn geval op te lossen met een eenvoudig boosterpedaaltje. Wel een beetje experimenteren, want deze Vox gaat naar mijn mening moeilijk om met sommige pedalen...
Mogelijk kan je ook een voorversterkermodule in je tele bouwen, maar ik hou'm liever zo origineel mogelijk.

Guitarik
12 april 2015, 23:23
Ik heb metalen schakelaars een dubbele inputs, dus het zal een c1 zijn.

Ik moet trouwens zeggen dat sommige reacties wel wat kribbig overkomen. Ik vraag me af waar datvandaan komt. Anyway, dat terzijde.

Verder, voor de duidelijkheid. Ik ben tevreden met mijn sound met de combi tele ac15. Ik heb inderdaad gezegd het iel te vinden, maar daarbij doel ik op gebruik ervan in bepaalde muziekstukken (zoals de eerder gegeven voorveelden). Daarom vroeg ik me af hoe ik een vergelijkbare sound kan behouden maar met meer power.

okeeee
13 april 2015, 03:41
kribbige reacties welnee
dat zijn mensen die weten dat je in een lawaai kroeg met alleen zanginstallatie geen klien uit die vox gaat trekken
en dat is toch een plek waar veel bandje terecht komen/beginnen dus dat is voor mij een soor eikelpunt
vandaar

als jullie al veel verder zijn.................................tja dan hoor je me niet

hefke
13 april 2015, 09:07
Ik moet trouwens zeggen dat sommige reacties wel wat kribbig overkomen. Ik vraag me af waar datvandaan komt. Anyway, dat terzijde.

Er zijn heel ervaren mensen die je hier een goed bedoeld advies geven van andere pu’s, andere versterker tot andere speakers. Jouw reactie is toch een beetje van (gechargeerd) dit wil ik niet, dat wil ik niet.
Hoewel ik heel veel begrip voor je heb dat je niet teveel aan je gitaar wilt sleutelen en de Vox wilt behouden, komt het toch ook een beetje over dat je niet helemaal open staat voor de adviezen die gegeven worden. En dan kan ik me de reactie van de heel ervaren mensen die je willen helpen ook wel een beetje voorstellen.


Verder, voor de duidelijkheid. Ik ben tevreden met mijn sound met de combi tele ac15. Ik heb inderdaad gezegd het iel te vinden, maar daarbij doel ik op gebruik ervan in bepaalde muziekstukken (zoals de eerder gegeven voorveelden). Daarom vroeg ik me af hoe ik een vergelijkbare sound kan behouden maar met meer power.

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet meer zo goed. Je bent tevreden over je huidige sound en die je wilt behouden maar je wilt meer power. Wat bedoel je nu met meer power??
Alles wat je verandert zal dat je sound beïnvloeden en zal die dus niet meer hetzelfde zijn. Eigenlijk denk ik dat je zelf nog niet zo goed weet wat je wilt. Je zult volgens mij toch een beetje moeten kiezen tussen óf accepteren dat je tele soms wat iel klinkt óf accepteren dat je sound in meer of mindere mate wijzigt als je aan je setup gaat sleutelen. Ben je bereid te accepteren dat je sound wijzigt dan zijn in het voorgaande tal van goede adviezen gegeven.

Denk er eens goed over na, het is zeker niet verkeerd bedoeld.

Guitarik
13 april 2015, 09:15
Er zijn heel ervaren mensen die je hier een goed bedoeld advies geven van andere pu’s, andere versterker tot andere speakers. Jouw reactie is toch een beetje van (gechargeerd) dit wil ik niet, dat wil ik niet.
Hoewel ik heel veel begrip voor je heb dat je niet teveel aan je gitaar wilt sleutelen en de Vox wilt behouden, komt het toch ook een beetje over dat je niet helemaal open staat voor de adviezen die gegeven worden. En dan kan ik me de reactie van de heel ervaren mensen die je willen helpen ook wel een beetje voorstellen.



Ik begrijp het eerlijk gezegd niet meer zo goed. Je bent tevreden over je huidige sound en die je wilt behouden maar je wilt meer power. Wat bedoel je nu met meer power??
Alles wat je verandert zal dat je sound beïnvloeden en zal die dus niet meer hetzelfde zijn. Eigenlijk denk ik dat je zelf nog niet zo goed weet wat je wilt. Je zult volgens mij toch een beetje moeten kiezen tussen óf accepteren dat je tele soms wat iel klinkt óf accepteren dat je sound in meer of mindere mate wijzigt als je aan je setup gaat sleutelen. Ben je bereid te accepteren dat je sound wijzigt dan zijn in het voorgaande tal van goede adviezen gegeven.

Denk er eens goed over na, het is zeker niet verkeerd bedoeld.

Dat merk ik zelf ook. Hoe meer
vragen en adviezen ik krijg des te moeilijker ik weet wat ik nou eigenlijk zoek. Ik ga inderdaad nog goed nadenken. Desondanks bedankt voor alle hulp.

Dutch66
13 april 2015, 09:29
Hier is toch helemaal niks mis mee, en ook heel herkenbaar.

Je start een topic omdat je (zelf) de oplossing in een bepaalde hoek zoekt, maar door een
stortvloed aan (verder prima onderbouwde) reacties kom je er achter dat er veel meer
mogelijkheden zijn, dan waar jezelf aanvankelijk aan gedacht had, prima toch?

Mitch
13 april 2015, 09:40
Ja hoor, ook van deze kant niks kribbigs, wel pogingen om je beter na te laten denken over je precieze 'probleem' en over je gear (en de mogelijkheden en onmogelijkheden daarvan. Je zocht het nu in andere gitaar of pickups maar dat is maar een deel van de keten. Ik heb bijvoorbeeld zelf ook een lange versterker zoektocht gehad totdat ik mijn toenmalige combo inplugde op een andere cab.
Gezien mijn recente ervaringen denk ik dan nu bij jouw vraag, wetende dat je een M25 hebt, dat je blij zal zijn met de overeenkomsten met een M65 maar nog blijer wordt van de aanvullende eigenschappen.

NLF
13 april 2015, 11:52
ASIWYFA kan ik erg waarderen. Live ook erg energiek! Ik heb al eens met interesse gekeken naar zo'n Orange Tiny Terror. Ook handig voor de oefenruimte aangezien daar al een cab staat (met een waardeloze head).

Overigens moet mijn gitaar sowieso een opknapbeurt krijgen, de hals is nauwelijks nog speelbaar (afgesleten fretten), maar ik denk ook dat ik 'm laat zoals ie is.

Die AC15 daar ben ik gewoon verliefd op. Die gaat niet vervangen worden. De queeste duurt voort.

Smaken verschillen nu eenmaal ...

Je kunt ook kijken of je ergens tweedehands een hotrails pickup (of iets dergelijks) kunt kopen voor weinig geld en die even in je tele (laten) zetten. Wie weet is dan het hele probleem opgelost.

Omdat de hele keten in beginsel invloed heeft (gitaar / pickup / kabel / pedalen / amp / speaker / bij opnames: mikes) krijg je natuurlijk allerlei uiteenlopende reacties. Dat is ook wel het lastige van het zoeken naar een gitaargeluid; er zijn erg veel factoren die je kunt beinvloeden (en het kost allemaal veel geld ...). Het kan soms heel frustrerend zijn. Experimenteren is volgens mij nog altijd het beste.

Stoffel43
13 april 2015, 12:04
Probleem bij experimenteren is natuurlijk dat je eerst materiaal moet hebben om te experimenteren. Je moet dus eerst een smak geld neergooien om er dan (in het beste geval) achter te komen dat je 90% van die zooi niet bevalt en bijgevolg weer wil weg doen met mss een hoop verlies als gevolg. Of je blijft met één en ander gewoon zitten. Da's een spijtige zaak natuurlijk.

Pepe
13 april 2015, 12:09
Ik vind het trouwens wat je laat horen echt een prima sound, het is niet zo dat ik als luisteraar denk, beetje weinig oompf in de gitaar.
Niet dat je als gitarist daar een boodschap aan hebt natuurlijk maar goed, dat maakt het meer een abstract probleem en dan krijg je ook geen eenduidige oplossingen voor iets dat misschien met een simpele Soul Food al is op te lossen.

HaroldA
13 april 2015, 13:21
Ik gebruik een MI audio Crunchbox voor OD/Dist.

Ik heb maar een klein stukje gelezen, maar heeft er iemand al iets over de Crunchbox gezegd?

Comfortably Daniel
13 april 2015, 13:43
Als ik dit zo eens allemaal lees, lijkt het er een op neer te komen dat het misschien een extra versterker zou kunnen worden.
Aangezien je je sound nu gewoon goed vind, maar er dus eigenlijk een andere sound bij wil. Misschien is een 15w Marshall of Boogie wel iets?

NLF
13 april 2015, 15:53
Om nog maar eens een duit in het zakje te doen: als je meer body wilt zou je ook gewoon wat zwaardere snaren kunnen proberen. Pete Townshend, Malcolm Young, Rick Parfitt: dikke snaren.

Guitarik
13 april 2015, 15:58
Ik vind het trouwens wat je laat horen echt een prima sound, het is niet zo dat ik als luisteraar denk, beetje weinig oompf in de gitaar.
Niet dat je als gitarist daar een boodschap aan hebt natuurlijk maar goed, dat maakt het meer een abstract probleem en dan krijg je ook geen eenduidige oplossingen voor iets dat misschien met een simpele Soul Food al is op te lossen.

Thanks, maar die opname is dus met de Hagstrom Deuce gedaan. Wel over de AC15 met crunchbox (wat is daarmee?).

NLF
13 april 2015, 15:59
Ik vind het trouwens wat je laat horen echt een prima sound, het is niet zo dat ik als luisteraar denk, beetje weinig oompf in de gitaar.
Niet dat je als gitarist daar een boodschap aan hebt natuurlijk maar goed, dat maakt het meer een abstract probleem en dan krijg je ook geen eenduidige oplossingen voor iets dat misschien met een simpele Soul Food al is op te lossen.

Je hebt gelijk maar vaak is het natuurlijk zo dat als je het zelf eenmaal hoort (of denkt dat je het hoort) dat het in je kop gaat zitten (ik heb te weinig body, of ik ben te clean, of ik heb geen sustain, of mijn geluid is te modderig, of wat dan ook) en probeer het dan nog maar eens niet te horen. En probeer dan maar eens niet te denken "met een andere pcikup / gitaar / versterker / pedaal / speaker" gaat het beter klinken ...

HaroldA
13 april 2015, 16:02
Wel over de AC15 met crunchbox (wat is daarmee?).

De Crunchbox is een hele schelle, felle overdrive. In gitaartermen ook wel "doosje met bijen" genoemd.

hefke
13 april 2015, 16:06
Als ik dit zo eens allemaal lees, lijkt het er een op neer te komen dat het misschien een extra versterker zou kunnen worden.
Aangezien je je sound nu gewoon goed vind, maar er dus eigenlijk een andere sound bij wil. Misschien is een 15w Marshall of Boogie wel iets?
Zat ik zelf ook aan te denken. Hij wil dezelfde sound houden maar ook meer 'power', tenminste als ik het goed begrepen heb.
Mij is alleen niet helemaal duidelijk wat hij precies met meer power bedoelt.
een andere versterker erbij betekent vaak ook een andere sound.
Ik ken die Vox amps niet zo goed, maar zou Vox niet een zwaardere amp in het assortiment hebben die TS zijn huidige sound kan geven maar ook de power wat hij nu soms mist?

NLF
13 april 2015, 16:07
Probleem bij experimenteren is natuurlijk dat je eerst materiaal moet hebben om te experimenteren. Je moet dus eerst een smak geld neergooien om er dan (in het beste geval) achter te komen dat je 90% van die zooi niet bevalt en bijgevolg weer wil weg doen met mss een hoop verlies als gevolg. Of je blijft met één en ander gewoon zitten. Da's een spijtige zaak natuurlijk.

Ja dat klopt. En tot overmaat van ramp is het aanbod van alles (pickups, pedalen, amps, you name it) tegenwoordig ook nog eens zo belachelijk groot dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Maar sommige dingen kun je gewoon in winkels uitproberen zonder dat het je iets kost, en bijvoorbeeld een setje zwaardere snaren proberen kost niet zo veel. Pickups is natuurlijk lastiger. Ik ken iemand (overigens een zeer ervaren en bekwame gitarist, echt vele malen beter dan ik) die mij sterk heeft afgeraden om me uberhaupt in pickups te gaan verdiepen. Dat was iemand die zelfs tijdens een soundcheck nog wel eens z'n pickups had zitten verwisselen omdat die andere toch net wat beter klonken (dacht ie op dat moment dan...).

FruscianteFan
13 april 2015, 16:27
Ja dat klopt. En tot overmaat van ramp is het aanbod van alles (pickups, pedalen, amps, you name it) tegenwoordig ook nog eens zo belachelijk groot dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Maar sommige dingen kun je gewoon in winkels uitproberen zonder dat het je iets kost, en bijvoorbeeld een setje zwaardere snaren proberen kost niet zo veel. Pickups is natuurlijk lastiger. Ik ken iemand (overigens een zeer ervaren en bekwame gitarist, echt vele malen beter dan ik) die mij sterk heeft afgeraden om me uberhaupt in pickups te gaan verdiepen. Dat was iemand die zelfs tijdens een soundcheck nog wel eens z'n pickups had zitten verwisselen omdat die andere toch net wat beter klonken (dacht ie op dat moment dan...).
Alles met mate...

ik heb ook eens een pickup vervangen in de studio, dag van het opbouwen. Dat kan best. Daarnaast merk ik dat als je 3 keer per week speelt, je al snel de soundcheck gebruikt om dingen uit te proberen.

Ik zou absoluut niet afraden om in pickups te verdiepen, maar je moet wel kunnen relativeren. Ik zou ook inderdaad afraden om tijdens een soundcheck nog een pickup te vervangen.

Pepe
13 april 2015, 17:09
Thanks, maar die opname is dus met de Hagstrom Deuce gedaan. Wel over de AC15 met crunchbox (wat is daarmee?).

Je kan zeggen, daarom heb je verschillende gitaren.
D'r is een school die alles uit 1 gitaar wil halen, ook goed, dan ga je modden of zoek je een zwitsers zakmes. Ik denk eerlijk gezegd naar je muziek luisterend dat je dat allemaal wel weet.

NielsW
13 april 2015, 17:28
Telecasters zijn stiekem te gek voor die gearticuleerde rock sounds.

Ik zou zeggen, ram een paar hete pickups in je caster en zet een Fulltone Fulldrive voor je AC15. Mmmmmmmmm!

HaroldA
13 april 2015, 17:34
en zet een Fulltone Fulldrive voor je AC15. Mmmmmmmmm!

... of een Maxon OD820: de drive daarvan werkt ook als 'clean blend'.

Guitarik
13 april 2015, 18:31
Nu ik er meer over nadenk neig ik ook die kant op...meerdere gitaren heb je niet voor niets. Die Deuce levert op zich een goed geluid en is geschikt voor de muzikale stijlen waarbij ik met de tele tegen de lamp loop. Het punt is alleen dat mijn tele vele malen fijner speelt (ik wordt daar veel blijer van) en de Deuce soms wat te modderig kan zijn m.n. In de neck pickup. Dus ik zoek eigenlijk een gitaar/pickup/amp/whatever waarmee ik de power/body van die Deuce heb maar de transparantie van die tele. Mijn eerste idee zou dan zijn een tele met humbuckers zoals een thinline of die nieuwe am. St. Tele hh.

NLF
13 april 2015, 18:42
Nu ik er meer over nadenk neig ik ook die kant op...meerdere gitaren heb je niet voor niets. Die Deuce levert op zich een goed geluid en is geschikt voor de muzikale stijlen waarbij ik met de tele tegen de lamp loop. Het punt is alleen dat mijn tele vele malen fijner speelt (ik wordt daar veel blijer van) en de Deuce soms wat te modderig kan zijn m.n. In de neck pickup. Dus ik zoek eigenlijk een gitaar/pickup/amp/whatever waarmee ik de power/body van die Deuce heb maar de transparantie van die tele. Mijn eerste idee zou dan zijn een tele met humbuckers zoals een thinline of die nieuwe am. St. Tele hh.

Tsja. Als je een tele met humbuckers neemt wordt ie minder transparant maar krijgt ie wel meer power/body. Als je die Deuce meer transparant zou willen laten klinken dan zou ik zeggen: P 90's erin, houdt ie voldoende body, maar die heb je al want je hebt ook een Superswede met P 90's (toch?). Je hebt dus al drie gitaren met verschillende soorten pickups, dus op zich heb je al een heel spectrum aan tonen tot je beschikking. Krijg je het daarmee echt niet voor elkaar? Als je een Tele gewoon fijner vindt spelen is het misschien het verstandigst om het in de tele richting verder te zoeken en die Hagstroms te laten voor wat het is. Gewoon even een tele met humbuckers uitproberen, dan weet je meer.

JVGM-music
14 april 2015, 10:44
Steve morse was vroeger ook nogal aan zijn tele aan het knutselen om er andere geluiden uit te krijgen. Tot hij de kans kreeg om een signature te maken. Nooit meer over z,n tele gezeurd.

http://wavehh.dyndns.org:3734/200907guitars-porch-jpeg/.medpics/img_8757_morse_med.jpg

Wel dure dingen, dat is dan weer jammer

RS-Rik
14 april 2015, 11:04
Gave gitaar.


Maar geluid zit m voor n groot deel in de klauwtjes, je gearquest is voor een deel een afleiding van het werkelijke doel.

Een strat met in de brug een hummie en axe fx, volgens mij is dat wat je nodig hebt.

Eko
14 april 2015, 11:36
De truc om een gedefinieerd geluid te krijgen zit hem vaak niet in meer windingen van je elementen. Hoe meer je de humbucker kan op gaat , hoe meer je het geluid dicht smeert met meer mid. Een singlecoil heeft meer definitie. Meer top hoog , meer laag. Naar mate je meer windingen toe voegt neemt het top hoog af en verlies je echt laag. Door daar meer drive aan toe te voegen wordt het alleen maar erger , zeker als de amp zelf ook nog eens behoorlijk overstuurt wordt. Het wordt dan snel een brei van mid. Een telecaster met singlecoils met een versterker die op de eindbuizen overstuurt zal een beter gedefinieert geluid geven dan een telecaster met HB`s en een drive pedaal er bij.

okeeee
14 april 2015, 13:05
heb zomaar een vaag vermoeden (ben dol op complot theos)
als ik de demo van je band hoor en naar het gewenste imago kijk is het voor mij duidelijk
een les paul en een marschallekke en klaar is kees
maar jij zit muzikaal hele andere richtingen op te denken
dus tja
wat wil je ???

Marc Oblivian
15 april 2015, 12:50
Als de TS op zich tevreden is met zijn amp en gitaar, dan zou ik het inderdaad in de speakers zoeken. Een mooie closed back met de juiste speakers (ja, dat is ook een zoektocht) zal het setje m.i. wat voller laten klinken.
Die M20's zijn inderdaad lekkere speakers, alhoewel ik ze onder een marshall heb gehad. Anders een Creamback oid. Speakers zat, dus je sound zit er vast bij.
Makkelijk uit te proberen ook. Neem je versterker en gitaar mee naar de plaatselijke gitaarboer en plug je versterker daar in wat verschillende 2x12's (of zelfs 4x12). Misschien bevalt het wel. Proberen kost niets.