PDA

View Full Version : goede +- 5 watt amp



CrazyHorse
9 april 2015, 11:45
Hallo,

Ik zoek een goeie 5 watt versterker voor mijn gretsch double jet. Ik twijfel hierbij tussen een fender Ramparte of een Gretsch electromatic 5 watt amp. Ik ben op zoek naar een heel warme sound en die typische buizenoversturing.

muziekschuur
9 april 2015, 12:08
Vergeet de Vox niet.

okeeee
9 april 2015, 12:21
die typische buizenoversturing.
wat bedoel je daar precies mee ?

Thiez
9 april 2015, 12:44
Ik zou er even een budget bij zetten, anders krijg je allerlei tips die buiten je spec vallen.

Bijvoorbeeld bij Guitarking in boekel hebben ze Jackson amps. Hele gave versterkers, maar wel rete duur.

CrazyHorse
9 april 2015, 13:00
Buizenoversturing: als je het volume opendraait dat het geluid overstuurt wordt.

Bernardduur
9 april 2015, 13:24
Top of combo?

Ik vind de Valve Jr modellen nog steeds gewoon een prachtig palet voor meer. Goede kwaliteit, lekkere toon en gewoon genoeg mogelijkheden om het aan te passen!

beruk
9 april 2015, 14:55
Ik zou voor een zo groot mogelijke speaker gaan. Ik heb een Fender Champion 600 gehad (= Gretsch ) zo'm 6 inch speaker kan die oversturing niet fijn handelen vond ik. Ik heb bijna een Vox AC 4 gekocht, een lekkertje. Die heeft een 10" speaker. Uiteindelijk voor een Laney cub 10 gegaan, oude liefde, dat Laney geluid.

arcane
9 april 2015, 15:50
Hallo,

Ik zoek een goeie 5 watt versterker voor mijn gretsch double jet. Ik twijfel hierbij tussen een fender Ramparte of een Gretsch electromatic 5 watt amp. Ik ben op zoek naar een heel warme sound en die typische buizenoversturing.

En wil je die buizenoversturing thuis? Want dan is 5 watt denk ik nog te veel. Dan moet je al eerder denken aan een ampje die je kunt teruschakelen naar 1 watt of zelfs minder, zoals de vox ac4.

Ik heb zelf meerdere 5 watters (gehad) en die beginnen pas te oversturen op een behoorlijk volume.

Rick trodat
9 april 2015, 16:19
Die vox ac4 (blue). Erg leuk! en bij opendraaien leuke en overtuigende vox crunch.

https://images.static-thomann.de/pics/prod/280119.jpg

fredjuh
9 april 2015, 20:42
Als je een buizenversterker in je slaapkamer op zijn staart wilt trappen is 0,1 Watt voldoende. Je leest het goed. 0,1 Watt.

Mitch
9 april 2015, 21:28
Als je de AC4 wil bekijken moet je zeker voor de blue edition gaan, want die eerdere met schakelbaar vermogen klonk niet al te best op de lagere vermogensstanden. De blauwe met het kekke handvat heeft een mastervolume. Werkt een stuk beter.

Masod
10 april 2015, 11:14
Maar toevallig las ik gisteren in een ander topic dat je wel 0,1 wel keihard kan oversturen, maar dat dat weinig effect heeft als je daarom een grote speaker 10"/12" niet in beroering brengt of zie ik dat dan verkeerd?

De bugera v5 heeft een 8" speaker, ook terug te schakelen naar 1 en .1 watt alleen er zijn bijna geen winkels waarin je deze kunt uitproberen volgens mij

guhlenn
10 april 2015, 11:24
Maar toevallig las ik gisteren in een ander topic dat je wel 0,1 wel keihard kan oversturen, maar dat dat weinig effect heeft als je daarom een grote speaker 10"/12" niet in beroering brengt of zie ik dat dan verkeerd?

De bugera v5 heeft een 8" speaker, ook terug te schakelen naar 1 en .1 watt alleen er zijn bijna geen winkels waarin je deze kunt uitproberen volgens mij

Het is niet hetzelfde als een 100 watter vol laten beuken nee, maar het is wel eindbuizenoversturing wat je kan krijgen. Alleen blijkt dan vaak dat dat vooral op internet leuk klinkt, eindbuizen oversturing :). Op zich heb ik geen slechte resultaten behaald met een blackheart 3/5 watt top op een 4x12", maar dat ging nog steeds tyfus hard. Ik heb nu gewoon weer 50 watters. Heb je ook wat headroom als het nodig is en je kan ze ook over hu nek laten gaan.

Tabula Rasa
10 april 2015, 11:28
Ik heb er eentje die ik kan schakelen tussen twaalf, zes en een watt. Voor oversturing moet ik hem op 1 watt voluit zetten en dan "opschonen" met de volumepot op de gitaar. 1 watt is dan in een rijtjeswoning nog steeds te hard. Een pedaaltjes werkt in dat geval nog het beste of je moet een 1 watter vinden met een goeie mastervolume.

tommus42
10 april 2015, 11:29
Schakelbaar vermogen geschiedt middels een cheapo powersoak in deze versterkertjes. Zou je beter een loadbox die ervoor gebouwd is voor kunnen gebruiken, 100W is voldoende:D. De AC4 blue werkt denk ik met een master voor de eindbuis, als het ware een 'post-phase-inverter' mastervolume. De preamp voicing is dan wat je hoort. Het leuke is dat je zo'n master er voor een knaak in hebt zitten:).

Kim Wilson
10 april 2015, 11:37
Een lekkere crunch zoals op het podium ga je toch niet krijgen op slaapkamerniveau. Die "eindbuisoversturing" is ook voor een groot deel de compressie van je speaker, en die van je eigen oren. Je kunt voor alleen thuis net zo goed voor een goeie modelling amp gaan. Altijd en overal dezelfde crunch, op elk gewenst volume, zonder dat gekloot met dure powersoaks die ook het leven uit je versterker halen.

Tabula Rasa
10 april 2015, 12:06
Powersoaks, loadboxes etc heb ik tot nu toe altijd tegen vinden vallen. Heb zelf powerscaling en dat bevalt me wel, hoewel het karakter van de versterker wel ietsjes verandert. Een echt goeie mastervolume blijft het beste, ook bij die kleintjes. Modeling blijft ook een mooi alternatief.

guhlenn
10 april 2015, 12:08
Een pedaaltjes werkt in dat geval nog het beste of je moet een 1 watter vinden met een goeie mastervolume.

Maar dan kan je dus ook gewoon een 100 watter met pedaaltje of mastervolume nemen :). Idd is voor thuis een modeller misschien wel het fijnst, al hou ik nog steeds van buizenbakken, ook als ze niet al te hard kunnen. nadeel van modelling is dat ik het op repeteer/podium volume dan vaak weer niet meer dik genoeg vind . Zo heb je altijd wat, natuurlijk.
Mijn eindconclusie: buizenoversturing is zo'n internet legende geworden. Het is niet zaligmakend en het maakt of breekt je toon niet, maar meer volume is wel per definitie lekkerder :)

okeeee
10 april 2015, 13:02
nog ff een vraagje
in welke richring moeten we denken qua muziek die je door den amp gaat jagen ?

FruscianteFan
10 april 2015, 13:42
Maar toevallig las ik gisteren in een ander topic dat je wel 0,1 wel keihard kan oversturen, maar dat dat weinig effect heeft als je daarom een grote speaker 10"/12" niet in beroering brengt of zie ik dat dan verkeerd?

De bugera v5 heeft een 8" speaker, ook terug te schakelen naar 1 en .1 watt alleen er zijn bijna geen winkels waarin je deze kunt uitproberen volgens mij
Ligt eraan welk effect je wilt hebben. Wil je body in je klank, dan moet je versterker gewoon een beetje kunnen werken.

Wil je echt oversturing en maakt het volume niet veel uit? Dan is het allemaal wat makkelijker.

Bedenk dat wanneer je naar muziek luistert, je je koptelefoon of speakers ook niet hoeft op te blazen om overstuurde gitaren te horen.

The Lo Lands
10 april 2015, 23:18
Hallo,

Ik zoek een goeie 5 watt versterker voor mijn gretsch double jet. Ik twijfel hierbij tussen een fender Ramparte of een Gretsch electromatic 5 watt amp. Ik ben op zoek naar een heel warme sound en die typische buizenoversturing. De Mooer Little Monster BM 5 Watt buizen gitaarversterker top! Klinkt warm en vet en als je de chinese buisjes even vervangt voor iets betere klinkt deze amp nog beter. Onbekend en onbemind, maar met drie buizen een absolute winnaar als ik het mag zeggen. Gebaseerd op de Fender Bassman versterker, en dat hoor je... Neemt pedalen ook erg goed trouwens.

NLF
10 april 2015, 23:36
Hallo,

Ik zoek een goeie 5 watt versterker voor mijn gretsch double jet. Ik twijfel hierbij tussen een fender Ramparte of een Gretsch electromatic 5 watt amp. Ik ben op zoek naar een heel warme sound en die typische buizenoversturing.

Wat bedoel je met "die typische buizenoversturing"? Wat wil je? Als je met "die typische buizenoversturing" het geluid van een Mesa Boogie Dual Rectifier of een Marshall JCM 800 die over een 4 x 12 kast staat te gieren bedoelt dan kun je het vergeten.

5 watt is niet erg veel, maar gaat voor thuis al snel erg hard (en voor een band juist weer niet hard genoeg). En - niet erg onbelangrijk - welke speaker wil je gaan gebruiken? Een 8 inch of 10 inch speaker (hoewel: hier is discussie mogelijk, oude Fender 4 x 10 enz) is eigenlijk voor een gitaarversterker te klein. Dat gaat dus nooit een vol geluid opleveren. Het nadeel van een grotere speaker (12 inch) is dat je weliswaar een goed geluid uit je speaker kunt halen (vooral in het laag), maar met dat betere geluid komt er ook meteen een probleem: meer volume, en (veel) meer bas en dat vinden de buren nou juist niet leuk.

Om heel eerlijk te zijn, als jij mij vraagt: ik zoek een goede 5 watt versterker, dan zeg ik: die bestaat niet.

(Maar, om lekker inconsistent te zijn: een Fender Champ met 8 inch speaker vind ik overigens een te gek ding)

fastfolkert
10 april 2015, 23:53
Toch valt er met 5 Watt en een efficiente speaker best live te spelen. Wij spelen niet te luide ouwe lullen rock en roll meestal in cafe's en met mijn Blackheart 5 W topje en 1x12 kastje kom ik prima mee. Hij staat dan weliswaar vrijwel open en cruncht lekker. Tubescreamer ervoor met de drive laag en volume hoog voor de soloootjes. Gaat prima. Clean moet je op dat volume uiteraard niet verwachten. Ik heb meer moeite om thuis met dat ding een lekkere oversturing te krijgen; dan is 5 Watt toch te hard.

YMMV

NLF
11 april 2015, 00:03
Maar dan kan je dus ook gewoon een 100 watter met pedaaltje of mastervolume nemen :). Idd is voor thuis een modeller misschien wel het fijnst, al hou ik nog steeds van buizenbakken, ook als ze niet al te hard kunnen. nadeel van modelling is dat ik het op repeteer/podium volume dan vaak weer niet meer dik genoeg vind . Zo heb je altijd wat, natuurlijk.
Mijn eindconclusie: buizenoversturing is zo'n internet legende geworden. Het is niet zaligmakend en het maakt of breekt je toon niet, maar meer volume is wel per definitie lekkerder :)

Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt met "buizenoversturing is zo'n internet legende geworden". Het is een legende geworden door AC/DC, Cream, ZZ Top, Led Zeppelin, Hendrix, Jeff Beck, Van Halen, Uli Jon Roth, Michael Schenker enzovoorts. Of het zaligmakend is, is een kwestie van smaak. Ik stel vast dat er nogal wat cd's hier bij mij in de kast staan die over overstuurde buizenversterkers zijn ingespeeld. En die staan bij heel veel mensen in de kast hoor. En ik stel vast dat Satriani en Vai en allerlei andere figuren ook dagelijks hun buizenversterker flink op hun donder geven. Daar zal toch wel een reden voor zijn. En dat zou best eens wat te maken kunnen hebben met het karakter van de klank van een overstuurde buizenamp.

Maar waar ik het wel helemaal mee eens ben: als je thuis gitaar wilt spelen dan is het niet erg praktisch om een buizenversterker open te draaien (hangt wel van je woonsituatie af natuurlijk). Ook zijn 100 watt gitaartops en 4 x 12 kasten in veel gevallen onhandig: ze gaan te hard, ze zijn zwaar en groot (en voor veel kleine podia en veel oefenruimtes heb je eigenlijk weinig aan die dingen). Een Marshall 1959 Super Lead helemaal open draaien is inderdaad gekkenwerk. Maar om te zeggen dat het niet zou klinken, of net zo klinkt als een modeller of een pedaaltje: no way. No way!

Als je daarentegen bedoelt dat een 1 watt of 5 watt buizenampje niet zo denderend klinkt als je de buizen overstuurt: ja, dat klopt helemaal, maar dat zijn ook allemaal kleine amps, met weinig vermogen en vaak kleine, goedkope speakers. Ze zijn ook gebouwd voor gitaristen die geen homestudio hebben (en dat hebben de profs wel en die zetten daar gewoon een amp neer die goed klinkt, of dat ding nu 30, 50, 100 of 200 watt is). Vaak zit er in de kleine buizenamps ook nog een transistor in om de versterker te laten scheuren (daarom klinken ze vaak krasserig). Vanaf 15 of 18 watt wordt het een andere zaak (meer buizen in de voortrap en in de eindtrap, wat meer headroom, wat meer vermogen om een speaker aan te sturen etc.). Maar ja, dan gaat het meteen ook wat harder natuurlijk (en dat vinden de buren niet leuk). Overigens scheelt het ook weer niet zo veel, want om 2 x zo veel volume te kunnen produceren heb je 10 x zoveel vermogen nodig. Je kunt daarom dus ook beter een 15 of 18 of 20 watt amp zoeken.

NLF
11 april 2015, 00:08
Toch valt er met 5 Watt en een efficiente speaker best live te spelen. Wij spelen niet te luide ouwe lullen rock en roll meestal in cafe's en met mijn Blackheart 5 W topje en 1x12 kastje kom ik prima mee. Hij staat dan weliswaar vrijwel open en cruncht lekker. Tubescreamer ervoor met de drive laag en volume hoog voor de soloootjes. Gaat prima. Clean moet je op dat volume uiteraard niet verwachten. Ik heb meer moeite om thuis met dat ding een lekkere oversturing te krijgen; dan is 5 Watt toch te hard.

YMMV

Klopt helemaal, het probleem is vooral thuis zo'n ding te laten klinken. Op een podium kun je 'm echt laten "ademen" over een (goede) 1 x 12 en dat scheelt natuurlijk een hele hoop. Of 5 watt live hard genoeg gaat: hangt sterk af van de muziekstijl en de drummer en de bezetting van je band (als je bijvoorbeeld van die Deep Purple rock speelt met een toestenist die een Hammond flink over een leslie laat blazen dan ga je vermogen tekort komen om terug te slaan, maar speel je lekkere restaurant jazz en speelt de drummer met brushes dan moet het allemaal prima gaan).

NLF
11 april 2015, 00:24
Maar toevallig las ik gisteren in een ander topic dat je wel 0,1 wel keihard kan oversturen, maar dat dat weinig effect heeft als je daarom een grote speaker 10"/12" niet in beroering brengt of zie ik dat dan verkeerd?

De bugera v5 heeft een 8" speaker, ook terug te schakelen naar 1 en .1 watt alleen er zijn bijna geen winkels waarin je deze kunt uitproberen volgens mij

Als je bij een buizenversterker het vermogen afknijpt klinkt het net als wanneer je bij een zanger een kussen tegen zijn gezicht aan duwt omdat ie anders te hard zingt. Hoe meer je "attenuate" (om een goed Nederlands woord te gebruiken), hoe minder het gaat klinken.

Een 8 inch speaker is eigenlijk (veel) te klein om een gitaargeluid mooi en breed weer te geven (geldt met name voor het laag). Vergelijk het voor de lol maar een keer met een Hiwatt 100 watt top die staat te blazen over 4 x 12 Fane speakers. Als het super goed zou klinken dan zou je bij ieder concert van U2 (om maar een act te noemen, ik zou ook gewoon Bonamassa of Bon Jovi kunnen pakken) wel een 8 inch speaker zien staan.

Een 12 inch speaker laten flapperen met 0,1 watt: volgens mij gaat dat moeilijk worden (ze zeggen inderdaad dat je meer vermogen nodig hebt om een speaker goed te laten klinken maar ik heb hier meerdere theorieen over gehoord en durf niet met zekerheid te zeggen dat het klopt).

Pepe
11 april 2015, 01:20
Goed klinken heeft niet zoveel te maken met de grootte van de speaker. Clapton en Duane Allman speelden allebei over een kleine tweed champ, een 6 of 8 inch speaker, het album Layla in.
Ik moest ooit eens wat gitaarpartijen inspelen en er stond een splinternieuwe Marshall stack, zo uit de winkel gereden, waar ik op mocht inprikken. Ik kreeg daar met de beste wereld geen goed geluid uit, producer draaien aan knoppen.. ik had een klein transistor ampje bij me en uiteindelijk hebben we alle gitaarpartijen, inclusief solo's, daarmee opgenomen.
Een van mijn favoriete Iggy albums is ook helemaal met een kleine champ ingespeeld door Scott Thurston met zijn Melody Maker. Solo op 1.50


https://www.youtube.com/watch?v=tUNOid9k8xw

NLF
11 april 2015, 02:07
Goed klinken heeft niet zoveel te maken met de grootte van de speaker. Clapton en Duane Allman speelden allebei over een kleine tweed champ, een 6 of 8 inch speaker, het album Layla in.
Ik moest ooit eens wat gitaarpartijen inspelen en er stond een splinternieuwe Marshall stack, zo uit de winkel gereden, waar ik op mocht inprikken. Ik kreeg daar met de beste wereld geen goed geluid uit, producer draaien aan knoppen.. ik had een klein transistor ampje bij me en uiteindelijk hebben we alle gitaarpartijen, inclusief solo's, daarmee opgenomen.
Een van mijn favoriete Iggy albums is ook helemaal met een kleine champ ingespeeld door Scott Thurston met zijn Melody Maker. Solo op 1.50


Fender Champs vind ik zelf ook heel erg goed klinken (inderdaad ondanks de kleine speaker, zoals ik in mijn eerdere post ook al opmerkte). Wel had ik altijd de indruk dat ik uit de mijne (gewoon zo'n Silverface, die volgens sommigen dan weer niet goed klinkt maar ik vond hem te gek) minder laag kon krijgen dan uit mijn Fender Twin.

Pepe
11 april 2015, 02:26
Ja haha, zeker. Een 4x12 klinkt bigger obvious, meer van alles. Maar soms is bigger niet beter. Ik hoor de Stones liever in Paradiso dan in een Arena om maar eens wat flauws te noemen. En ik ben ook vrij gehecht aan mijn Mad Professor Sweet Honey die in feite een soort small amp sound heeft. Het is directer en meer focused dan een willekeurige Marshall in a box, meer detail.
Ach voor alles is een plek. Ik sleep een Princeton mee naar een kleine gig, een deluxe naar medium en voor grote dingen plug ik wel in een twin. Zo is het ook wel weer.
En op de bank voor de tv een ding met een 6 inch.

NLF
11 april 2015, 02:51
Absoluut, bigger is inderdaad niet altijd beter. Uiteindelijk zijn de grote versterkers en grote kasten natuurlijk ontwikkeld in een tijd waarin de PA's nog niet bestonden of nog weinig ontwikkeld waren. Grote 100 watt tops, 4 x 12 kasten: het gaat allemaal heel erg hard, is loodzwaar, past niet in een normale auto, neemt veel ruimte in beslag op de trap of ergens anders in je woning, kosten vaak veel geld en je krijgt er gratis vervelende discussies met de geluidsmensen bij als je gaat optreden. Klein is daarentegen heel erg handig en slim. Er zijn immers maar weinig mensen die wekelijks in een stadion optreden. Maar er worden tegenwoordig natuurlijk veel kleine versterkers gebouwd omdat fabrikanten weten dat mensen iets willen hebben wat niet teveel mag kosten en niet al te hard mag gaan. Daar wordt vanuit marketing oogpunt handig mee omgesprongen: suggereren dat je een supergeluid koopt omdat er buizen inzitten. Veel mensen kopen dan zo'n versterker en zijn vervolgens teleurgesteld als ze een keer over een wat grotere (en wat duurdere) amp spelen, vandaar mijn opmerkingen.

NLF
11 april 2015, 02:58
O ja en ik zou nog bijna vergeten dat Jimmy Page naar het schijnt in de studio ook meestal kleine ampjes gebruikte (dat zei John Bonham tenminste), dus ja, wie ben ik om te zeggen dat je geen kleine versterker zou mogen gebruiken?

The Lo Lands
11 april 2015, 09:39
O ja en ik zou nog bijna vergeten dat Jimmy Page naar het schijnt in de studio ook meestal kleine ampjes gebruikte (dat zei John Bonham tenminste), dus ja, wie ben ik om te zeggen dat je geen kleine versterker zou mogen gebruiken? Voor studio gelden nou éénmaal andere regels dan voor live gebruik. 5 watt is vaak te weinig voor live gebruik als je met een complete band speelt, uitzonderingen daargelaten. Ik heb een 5 watt, 10/25 watt en 50 watt versterker voor in mijn homestudio en pas deze allemaal toe waar het nummer dat nodig heeft. Gitaristen die denken dat je in de studio een 100 watt versterker met 4x12" cabinet nodig hebben voor een 'groots geluid' leven misschien nog in de jaren 80 ;-) Het GROTE voordeel van lage wattage versterkers is dat deze op lagere volumeniveaus al sneller oversturen (buizen) zonder met oordoppen te moeten spelen. Topic-starter zoekt een warm klinkende 5 watt amp en dan vallen er al heel wat versterkers af! De Mooer BM is een warm klinkende 5 watter, punt uit.

NLF
11 april 2015, 12:12
Voor studio gelden nou éénmaal andere regels dan voor live gebruik. 5 watt is vaak te weinig voor live gebruik als je met een complete band speelt, uitzonderingen daargelaten. Ik heb een 5 watt, 10/25 watt en 50 watt versterker voor in mijn homestudio en pas deze allemaal toe waar het nummer dat nodig heeft. Gitaristen die denken dat je in de studio een 100 watt versterker met 4x12" cabinet nodig hebben voor een 'groots geluid' leven misschien nog in de jaren 80 ;-) Het GROTE voordeel van lage wattage versterkers is dat deze op lagere volumeniveaus al sneller oversturen (buizen) zonder met oordoppen te moeten spelen. Topic-starter zoekt een warm klinkende 5 watt amp en dan vallen er al heel wat versterkers af! De Mooer BM is een warm klinkende 5 watter, punt uit.

Daar heb je natuurlijk gelijk in; en het opnemen van een 100 watter die heel erg hard staat (bijvoorbeeld een Super Lead) is ook bepaald niet erg praktisch (zeker niet bij overdubs als je een koptelefoon gebruikt, of je moet een lange kabel gebruiken en in een andere ruimte plaatsnemen maar dat is ook weer niet ideaal). Het hangt er maar vanaf welke klank je wilt. Ik heb een keer zo'n mini JCM 800 uitgeprobeerd en die vond ik lang niet slecht (maar nou ook weer niet super). Blackstar HT 5, Orange Tiny Terror en ENGL Gigmaster heb ik allemaal gehad maar vond ik niet goed. Maar ik zou zelf prima uit de voeten kunnen met een Fender Champ (heb ik lang geleden gehad) of zo'n 18 watt Marshall top (als ik hier thuis tenminste versterkt kon spelen, maar dat kan helaas dus niet).

muziekschuur
11 april 2015, 13:41
Die Marshall 5 watt is ook leuk....


http://www.guitarworld.com/small-wonders-five-essential-15-watt-guitar-amps

Hier wat 15 watt ampjes. Omdat een tubescreamer en een 15 watt ampje met een 2x12 cabinet je zowel in een band setting als thuis van een mooie overdrive kan voorzien bij lage wattages.

Denk anders eens aan de 20 watt Peavey valveking. Die is uitgerust met powersoak en usb.

Hier de Peavey classic 20. Die is ook met dezelfde features. Maar is denk ik nog niet leverbaar. Iets andere (mellow) voicing.

https://www.youtube.com/watch?v=8gD3P4CgecU


EN DAN>>>>>>> TATATARATAAAAA


DE LANEY lionheart 5 studio.... Hij is gedemonstreerd op NAMM 2015 maar ik heb hem nog niet in de winkels gezien. Heeft USB, loadbox en is 5 watt.... Dus ideaal voor thuis. En heeft een 0,5 watt setting.

Pepe
11 april 2015, 13:51
Het is geen kleine amp meer maar lo & behold, kijk nou eens waar Vox mee aankomt (http://www.premierguitar.com/articles/22366-vox-introduces-the-ac10c1)

tommus42
11 april 2015, 14:10
Marshall class-5, heerlijk ding en eenvoudig wat op te rocken:ok:.

showband
11 april 2015, 15:57
ik speel als het niet inear is altijd over ampjes met een keer 8 of 10 inch.

Wel met een eigen microfoon erbij. (beyerdynamic 201 of sennheiser 609)
de factor microfoon wordt wat mij betreft live door pa bedrijven niet serieus genomen.
Want met een shure sm57/58 werken kleine speakers niet. die moet je inderdaad bij te harde en te grote kasten zetten om te klinken. Dus als jij eens aardig bent en niet met een te harde 4x12 aan komt zetten dan is het balen als je daarna een speech krijgt over SM57 "die altijd goed klinken en bij elektrische gitaarversterkers horen"

Ik heb ooit direct de Peavey classic 15 gekocht die voor studiowerk echt heel goed klinkt.
En live werk ik met twee open back 10watt transistor samicks waar ik celestion 8 inchers in heb gestopt.
tubescreamer of UE300 erbij en naast onversterkte drums een perfecte sound die precies lekker schor kan worden als je wat harder in de snaren gaat hangen. En met een tubescreamer mooi in de vervorming en sustain gaat.

Qua sound hou ik dan ook erg van queen. en dat is in de studio toch transistor van voor tot achter.........
http://www.brianmayworld.com/image0002.jpg
ik heb de vox VBM1 replica niet de mooie ;(
http://www.musicradar.com/guitarist/unboxing-queen-guitarist-brian-mays-deacy-amp-replica-443991/3

verder probeer ik alles. heb een palmer loadbox, zelfbouw silent cabinet, line 6 setup enz enz allemaal laag volume.

op het moment ben ik wel aan het GASsen op een tiny terrorcombo of een inbanes tubescreamer combo. sinds ik mijn eerste editie Peavey classic30 heb verkocht wil ik wel weer een buizencombo maar dan zachter....

NielsW
14 april 2015, 10:05
Easy choice. Vox AC4 (de blauwe).

Klinkt ongelooflijk fantastisch en kan bovendien erg goed met stompboxes overweg.

Maakt imho gehakt van de Fender en de Gretsch. Zet ze naast elkaar en je bent verkocht.

Bernardduur
15 april 2015, 09:40
Het is geen kleine amp meer maar lo & behold, kijk nou eens waar Vox mee aankomt (http://www.premierguitar.com/articles/22366-vox-introduces-the-ac10c1)

Jammer dat Vox zijn prachtige oude modellen zo op deze manier verkoopt; de AC10 was een prachtige amp (EF86 preamp voor de tremolo), de nieuwe zal hier niet op lijken......

munkie
15 april 2015, 10:05
Ik heb mijn Blackstar HT5 op een Marshall 1922 2X12 box. Heerlijke rock sound maar dan is 5 watt voor thuis al te veel. Oplossing: multi-effect apparaat in de seriele effectloop. Output vd FXprocessor terugdraaien. Dan kan de mastervolume op de amp half open.

guhlenn
15 april 2015, 11:06
Ik heb mijn Blackstar HT5 op een Marshall 1922 2X12 box. Heerlijke rock sound maar dan is 5 watt voor thuis al te veel. Oplossing: multi-effect apparaat in de seriele effectloop. Output vd FXprocessor terugdraaien. Dan kan de mastervolume op de amp half open.

ja alleen bereik je daar weinig anders mee dan je master dicht draaien. Komt u maar met uw ja maar de PPIMV mod...

tommus42
15 april 2015, 11:28
:cooler:
http://i60.tinypic.com/sbhp52.jpg

Pepe
15 april 2015, 12:13
Jammer dat Vox zijn prachtige oude modellen zo op deze manier verkoopt; de AC10 was een prachtige amp (EF86 preamp voor de tremolo), de nieuwe zal hier niet op lijken......

Ik verwacht, Vox kennende, dat er nog wel een 2x10 en een HW zal verschijnen, denk je niet?

Bernardduur
15 april 2015, 12:50
Ik verwacht, Vox kennende, dat er nog wel een 2x10 en een HW zal verschijnen, denk je niet?

Waarbij ze afschuwelijk zijn gebouwd en zo....... jammer dat een merk met zo'n historie zijn modellen zo verkoopt.

Pepe
15 april 2015, 12:55
Dat valt toch wel mee? Ik heb een ninetees Korg gehad en dat was imo de beste Vox sinds de seventies. En volgens mij is de tweede HW serie, de huidige, ook niet belabberd?

Kim Wilson
15 april 2015, 13:14
...
En volgens mij is de tweede HW serie, de huidige, ook niet belabberd?
Jawel, want nieuw.

tommus42
15 april 2015, 14:02
De Brian May AC30 uit China staat ook niet bekend om z'n goede bouwkwaliteit. Misschien maakt Vox er expres een potje van, om binnenkort met een nieuwe goede te komen:???:. Of is dat te complotdenkerig gedacht:D. De HW zal toch gewoon goed zijn, tweede of eerste serie?

Pepe
15 april 2015, 14:22
Sja, je moet hem ook betaalbaar houden. JMI maakt Voxen die true to grandpa zijn maar die zie ik ook niet met bosjes tegelijk over de toonbank gaan.

Bernardduur
15 april 2015, 14:30
Dat valt toch wel mee? Ik heb een ninetees Korg gehad en dat was imo de beste Vox sinds de seventies. En volgens mij is de tweede HW serie, de huidige, ook niet belabberd?

Weet je, de 90's Korg versies zou ik nog best kunnen bejubelen. Ze zijn fatsoenlijk in elkaar gezet en klinken gewoon prima. Er zijn wel een aantal keuzes gemaakt qua design en circuit, maar OK, die kan ik in het licht van de vooruitgang ook wel begrijpen.

Maar ik heb ook een aantal echte ouden mogen onderhouden (en heb nu zelf een rariteit thuis staan, een overblijfsel uit de eerste jaren in topvorm) en die zijn gewoon net wat meer. Qua klank, dynamiek en gebruik. Voor het trem kanaal heb ik zelf geen behoefte, maar de rest klinkt gewoon zoals een Vox hoort te klinken. Stabiel, superluid en heerlijk dynamisch. Een feest om op te spelen.

De HW versie heb ik wat meer moeite mee. In het begin de marketing die me niet aanstaat (een amp maken waarbij de nadruk ligt op 'oude' technieken die in de oude Voxen niet eens gebruikt werden) maar ook de andere keuzes die qua design zijn gemaakt. Wel weer heel snapbaar maar ook een deel van het karakter om zeep helpend.

De goedkopere lijn ligt me absoluut niet....... ik heb daar al teveel problemen mee en van gezien.

Op het eind ben ik eigenlijk heel erg verwend.......... maar ik merk dat zodra je iets goeds hebt gehad dat je moeilijk de mindere massaproductie kan begrijpen. Zeker als je merkt dat andere bedrijven bijna 1:1 kopieën maken van de oude Voxjes die voor boutique prijzen verkocht maar qua circuit identiek zijn aan de oude designs.

Bernardduur
15 april 2015, 14:32
Sja, je moet hem ook betaalbaar houden. JMI maakt Voxen die true to grandpa zijn maar die zie ik ook niet met bosjes tegelijk over de toonbank gaan.

Klopt, betaalbaarheid is ook gewoon een belangrijk punt. Ik heb alleen het idee dat de lijnen van Vox (ook de instrumenten en zo) teveel naar het goedkope segment gaan, terwijl het een merk is met een voorgeschiedenis om u tegen te zeggen.......

Pepe
15 april 2015, 14:52
Vox zal ongetwijfeld een goede reissue kunnen maken maar waarschijnlijk niet eentje die echt winstgevend zal zijn.
Die Chinese Voxjes zijn er voor de budget groep en degene die wat beter in de slappe was zitten kopen een oude Vox of een JMI. Of een Matchless, Bad Cat of Morgan.
Ik denk ook, als je nooit op een goeie oude Vox gespeeld hebt dat je niet weet hoe anders dat is dan een Chinees ding.

Wat die verkwanseling van het merk betreft, het heeft Fender, Gretsch, Dean, G+L enz geen windeieren gelegd natuurlijk. Hoewel het Hamer niet gered heeft.

jahallozeg
16 april 2015, 13:16
Fender VibroChamp evt. tweede hands ??