PDA

View Full Version : Beter één vogel in de hand dan 10 in de lucht?



Wimvdb
9 april 2015, 05:50
Hallo iedereen,

Gekend spreekwoord (in vlaanderen toch), maar wat denken jullie erover?

Ik had op een bepaald moment 6 gitaren hangen. Ik ga niet zeggen dat ik er maar op 1tje speelde... Maar en is er maar 1 een echte favoriet hier. Da's mijn gibson Sg special. Het is bijlange niet mijn duurste gitaar... Mijn duurste (en op papier beste) gitaar koste ongeveer 1900 euro... Toch heb ik met geen enkele van mijn gitaren een zodanige klik gehad als met mijn Sg.

Uiteindelijk heb ik nu alles verkocht op 2 gitaartjes na... Ik heb mij met het geld weer eens wat anders gekocht (Een ps4 onder andere) maar ga ook die SG waar ik van sprak volledig upgraden (Zeer deftige afstelbeurt, zeer highend pickups, Tonepros brug, nieuwe tuners,...) en daar een topgitaartje van maken... Ik kan niet echt uitleggen hoe het komt, maar die gitaar heeft voor mij gewoon pakken mojo... Ze speelt nogthans niet echt "het vlotste" van wat ik al gehad heb, klinkt eigenlijk ook niet zo super goed met de stock pickups,
Maar ligt voor mij gewoon het beste in de hand, Doet mij denken aan mooie tijden, Ik kan er mij op uitleven zonder bang te moeten zijn voor een extra krasje, Ze weegt niks, ... En dat voor een gitaartje van 400 euro...

Ik heb nu nog een 2de gitaar hangen waar ik eigenlijk ook "nog" geen echte klik mee heb. Hoewel ik daar wel verliefd op was geworden in de winkel heb ik gewoon niet hetzelfde als met die Sg... ik ben lang op zoek geweest (of ik ben dat nog?) naar gitaren waarmee ik diezelfde band kan kweken. De eerste week denk ik altijd van "Ja, dit is ze!" maar enkele weken later gaat ze dan gewoon weer in de verkoop/ruil... Ik ben ook geen super goeie gitarist trouwens...
Eerder hobbymatig thuis gebruik... En toch wil ik altijd iets nieuws, iets anders , Iets beters (?), iets specialers,...

Nu vraag ik me een beetje af wat jullie mening daarover is? Hier zijn mensen met +100 gitaren, maar buiten de "verzamelwaarde", wat doen jullie daar mee? Spelen jullie uberhaupt veel op al jullie gitaren? (Als ik al eens speel is het een 20-tal minuutjes en dan hang ik ze weer op)

En hebben jullie in je collectie die 1ne ideale gitaar? (Misschien ook even melden welke dit is) en hoe gaan jullie er mee om? Veel mensen bekijken mij bijvoorbeeld scheef omdat ik 350 euro aan pickup's in een gitaartje van 400 euro ga laten zetten...

Terwijl ik (nu) zoiets heb van: Dat is de gitaar die ik het liefste heb, dus steek ik daar gewoon wat centen in...


Laat maar horen :)

Tabula Rasa
9 april 2015, 06:39
Gewoon doen. Een instrument moet je liggen. Is dat zo, dan is het de investering waard.

Basvarken
9 april 2015, 07:57
Mwoh, voor mij geldt het spreekwoord: Beter tien vogels in de hand dan één in de lucht.

In mijn geval basgitaren. Elke heeft zijn eigen charme en sterke punten. Er zijn er maar twee (van de 15) die ik nauwelijks gebruik. Een daarvan zou weg mogen, maar de ander niet omdat ie zo bijzonder is.

telerocker
9 april 2015, 09:06
Ik had er ooit 20 en nu nog 4 electrische, waarvan ik er 3 ook echt gebruik on stage. De rest hing alleen maar mooi te zijn. Die heb ik successievelijk verkocht. Geen spijt van. Ik heb meer ruimte in huis en genoeg goede werkpaarden over.

MikeD
9 april 2015, 09:19
even uit m'n hoofd heb ik 7 gitaren en 3 bassen. 1 gitaar en 1 bas staan in het zomerhuis dus daar spel ik sowieso weinig op. Van de bassen is m'n gibson thunderbird toch m'n favoriet, maar dat kan komen doordat ik de washburn Rudy Sarzo nog eens wat beter kan afstellen.... nee toch niet. Van de gitaren wisselde het maar thans is de gibson SG special 60's tribute (met de P90's) m'n absolute favoriet. Hangt comfy, speelt super, klinkt heerlijk. Humt inderdaad soms wel wat maar dan moet ik maar uit de buurt van de koelkast blijven. Als jij in jouw SG special wilt investeren moet je dat gewoon doen. IK vraag mij evenwel af of je met zomaar een greep in het gigantische assortiment aan 'high end pick-ups' tevreden wordt. Verhalen van fabrikanten, verkopers, forumposters etcetera helpen ook niet altijd; pas op het moment dat een element in jouw plank zit en je m in jouw amp plugt, weet je hoe ie bij jou klinkt en niet eerder. In m'n jonge jaren was ik gruwelijk teleurgesteld toen ik de DiMarzio SDH en DSH in m'n flying V had laten zetten en ook een BillLawrence in een van m'n andere gitaren bracht destijds niet het geweldige geluid waar ik op had gehoopt....IK weet niet wat naar voor geluid je op zoek bent, maar een goede versterker en wat juist geselecteerde effectpedalen doen ook een boel.

Tunes
9 april 2015, 09:28
Ach ik begin er niet meer aan, dat afbouwen.
Heb het een paar keer geprobeerd maar het lukt niet, en bovendien waarom zou ik.
Ik heb wel eens afgebouwd van een stuk of 7 gitaren naar een 3 tot 4, maar zit enige tijd later toch weer op 10 of meer (en ik kan niet eens goed spelen).

Het verzamelen is een deel van de hobby en het is ook nog eens een prima tijd om te verzamelen.
Alles wat bijzonder is gaat niet snel weg en wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt.
Geldt trouwens voor alle andere apparatuur en instrumenten ook.

Ik zie het maar als handelsbuffer, zie ik iets wat ik heel graag wil dan heb ik e.a. op voorraad om te verkopen of te ruilen.

Tupelo
9 april 2015, 10:34
Van mijn vier gitaren krijgen er 3 evenredig veel tijd, waarbij de vierde, een Spaanse, nauwelijks de koffer uitkomt.
Verder herken ik je verhaal.
Wat bij mij overbleef na een Fender Strat Plus, Gibson The Paul & Fender Telesonic, is een Koreaanse Blade TS1.
Daarmee heb ik hetzelfde gedaan als jij van plan bent.
Alles is eruit en eraf gehaald, nieuwe frets, nieuwe pups, nieuwe tuners, nieuwe electronica, topkam, etc.
Dat is in feite ook mijn main axe, zou ik weereens de buhne op moeten, dan is dat de gitaar die ik mee sjouw.
Toch speel ik er niet meer of minder op dan op mijn archtop & mustang.
Eigenlijk heeft iedere gitaar zijn eigen momentje en manier van spel.
Wil ik rocken, beuken, funken, soleren & high gain noisen, dan wordt het snel mijn telecaster (Blade dus).
Wil ik onversterkt spelen, jazzen, Afrikaanse meuk of Bossanova spelen, dan wordt het mijn Hofner.
Wil ik heel erg gedistingeerd en gedeciceerd spelen, Soul of Ennio-Morricone-en-David-Lynch-achtige muziek maken, dan wordt het mijn Mustang.
Blade is vaak met mijn board voor mijn amp, en met plectrum.
Hofner speel ik altijd fingerpicking, heel soms plug ik die eens in op mijn amp, droog (die hofner was acoustisch, maar heb ik laten modificeren met een Kent Armstron minihumbucker).
Mustang speel ik met alleen een reverbje of delay voor mijn amp, en daarop kan ik fingerpicking of met plectrum spelen, dat staat die gitaar toe.
In wezen is mijn Blade dus mijn mainaxe, maar ik grijp gemakkelijker naar mijn Hofner of Mustang, en daarmee komen ze alle drie ongeveer aan eenzelfde speeltijd p/w.
Meer gitaren dan dit heb ik niet nodig.

D3nnis
9 april 2015, 11:05
Hier 2 elektrische bassen, 1 staalsnaar akoestisch, 1 nylonsnaar akoestisch, en 9 elektrische.
Alles heeft een beetje zijn eigen doel, dus niet echt 1 ideale gitaar:
De bassen worden soms gebruikt, lang niet wekelijks, ieder met hun eigen doel.
De nylonsnaar is ongeveer 10 jaar lang bijna dagelijks gebruikt, en staat nu al bijna 2 jaar niks te doen. Gewoon omdat ik er even geen zin in heb. Idem met de staalsnarige akoestische, die heb ik trouwens zo'n 10 jaar, en als er 100 uur op gespeeld is dan is het veel.
Van de elektrische wordt er 1 echt nooit gebruikt, mijn eerste gitaar ever, een Fenix strat met getordeerde hals, maar klinkt eigenlijk verbazingwekkend goed.
Een partscaster met usa fender hals krijgt ook bijna geen speeltijd, evenals mijn 7-snaar, omdat ie te zwaar en te onergonomisch is, zowel zittend als staand, deze staat op de nominatie om van de hardware ontdaan te worden, en rondom deze hardware een nieuwe 7-snaar te bouwen. Aangezien ik al 3 jaar aan het bedenken van hoe mijn volgende bouwproject eruit gaat zien zonder er verder iets aan te doen, kan dit nog wel even duren!
In bandverband zijn het tot voor kort altijd mijn MusicMan Steve Morse, MusicMan silhouette special, en MusicMan reflex geweest die mee gingen, deze staan standaard in Eb gestemd. Sinds een paar maanden zijn deze even op een zijspoor beland vanwege mijn nieuwe liefde, een Burny les paul custom uit de jaren 80. Geweldige gitaar, deze doet mi niet onder voor usa productie gibsons. In ieder geval niet voor de gemiddelde lp studio en/of standard. Na jaren een afkeer van les pauls te hebben gehad vanwege te weinig attack en te modderig, heb ik nu les paul gas, alleen door deze ene oude japanner.
Dan nog 2 elektrische over, die allebei even veel aandacht krijgen voor thuis pielen. 1 daarvan is een Parker Fly Deluxe. Gekocht in 2004, intensief gebruikt in 2004-2006 (fantastisch vibratosysteem!), daarna tot een jaar geleden zo'n beetje de hele tijd in zijn koffer gebleven, en nu weer dagelijks in gebruik. Ben blij dat ik hem niet verkocht heb in de tussentijd, het blijft een bijzondere gitaar, en tweedehands wil niemand hem hebben, althans, niet in verhouding tot de nieuwprijs destijds.

motorhan
9 april 2015, 11:08
Ik herken dat wel een beetje, Ik heb ook meer gitaren dan waar ik op speel. 2 favoriten een Strat model E.C. en een Martin D18 dan heb ik 2 klassieke waar ik eigenlijk nooit meer op speel, en een Seagull een hele fijne gitaar maar sinds de Martin is die ook werkeloos en dan een Gretsch die ook maar als versiering aan de muur hangt, en verder een paar onbelangrijke gitaren alleen voor de looks.
Wellicht toch maar eens over denken om voor een paar een andere baas te zoeken.

FruscianteFan
9 april 2015, 12:13
Gefeliciteerd, je hebt je gitaar gevonden :)

JGD
9 april 2015, 12:20
ik ben ook een 1 a 2 gitaar-man.
8 gitaren hebben ofzo, heb ik niets mee.

Geef mij maar die ene favoriet die met je mee groeit, beschadigt raakt, soul krijgt etc.

Ik bezit op dit moment 4 electrische gitaren en dat is me eigenlijk te veel.
Maar goed, 1 is mijn beginners/jeugdgitaar waar ik (que spelen) niets meer mee heb maar nu eenmaal niet weg doe.
Een andere is simpelweg een backup voor live.
Een derde is een Squier voor blues, voor het "ff wat anders-gehalte"

Maar mijn echte onbetwiste no.1 is mijn Dean From Hell.

Majmun
9 april 2015, 12:24
Ik heb er maar één en zoveel heeft men in principe nodig. Met een goede gitaar en met een hele goede amp heb je niet meer nodig. Ook geen pedalenonzin, want ik gebruik alleen een Keeley modded Boss-delay. De verschillende sounds krijg ik zonder problemen door veelvuldig gebruik van de knoppen op mijn Les Paul.

Zodra mijn replica aan het einde van het jaar klaar is, wordt mijn huidige Les Paul een closet queen. Ik heb er immers maar één nodig.

FruscianteFan
9 april 2015, 12:26
Ik heb er maar één en zoveel heeft men in principe nodig. Met een goede gitaar en met een hele goede amp heb je niet meer nodig. Ook geen pedalenonzin, want ik gebruik alleen een Keeley modded Boss-delay. De verschillende sounds krijg ik zonder problemen door veelvuldig gebruik van de knoppen op mijn Les Paul.

Zodra mijn replica aan het einde van het jaar klaar is, wordt mijn huidige Les Paul een closet queen. Ik heb er immers maar één nodig.
Er is nogal een verschil tussen wat jij nodig hebt en wat 'men' nodig heeft ;)

NLF
9 april 2015, 12:41
Eens wat betreft aantal gitaren. Verzamelen is ook mijn ding niet. Ik ben bij mensen thuis geweest die meer dan 50 gitaren hadden staan of meer dan 15 stratocasters. Dat wil ik dus niet. Ik ga liever van dat geld op vakantie. Ik probeer me te beperken tot dingen (gitaren, pedalen) die ik ook echt gebruikt. Ik zie het gewoon als gereedschap.

Wat betreft geld uitgeven aan die pickups: ga je gang, voor een Gibson SG is dat wellicht de moeite waard. Maar ik ben het wel eens met wat de gitaar bouwer / reperateur / "goeroe" Arie de Vocht hier uit de buurt vroeger altijd zei: "een element kan nooit iets versterken wat de gitaar niet heeft" (heb het voor het gemak maar even uit het Brabants vertaald). Ik heb ook wel mensen gekend die voor een paar honderd gulden ergens een stratje hadden gekocht en dan vervolgens de elementen gingen vervangen en de stemschroeven en dan weer dit en dan weer dat en er bakken met geld aan bleven uitgeven maar gewoon niet wilden inzien dat het hout niet beter ging klinken dan het klonk. Tsja ...

munkie
9 april 2015, 12:45
Ik heb de laatste tijd aardig wat verkocht en daar zaten mooie exemplaren bij. Ik heb mijn Matsu Westone collectie nog waar ik (te) weinig op speel. Maar die houd ik voorlopig denk ik. Verder nog steeds te veel gitaren :seriousf:

De lol is wel dat ik voor ieder gelegenheid wat heb. Laatst ben ik gevraagd voor een Klezmer workshop. Ik heb een MIC Selmer/Maccaferri kopie. Nieuwe Alvarez snaren erop. Shaller element opgedoken en op het bovenblad geplakt. Oud Ibanez volumepedaal gevonden, komt ook weer van pas. De Lunchbox mee. En spelen maar!

Stillborn
9 april 2015, 13:26
Ik heb eigenlijk een paar 'main axes'.
Ik speel namelijk veel in E standaard, drop C, drop B en drop A#.
Om iedere stemming een beetje bij te houden, heb ik ook gitaren zo gestemd staan.
Lijkt me echt een karwei om iedere keer als je in een bepaalde mindset zit, je ene gitaar helemaal om te gooien.

D3nnis
9 april 2015, 13:33
Lijkt me echt een karwei om iedere keer als je in een bepaalde mindset zit, je ene gitaar helemaal om te gooien.

Vooral met een Floyd rose of ander zwevend pookding!

Woml
9 april 2015, 13:38
Mijn verzameling groeit nog steeds gestaag. Er gaat slechts bij hoge uitzondering iets weg.

Beter één gat in de hand dan tien in de lucht. :dance:

Harald
9 april 2015, 14:22
Wat betreft geld uitgeven aan die pickups: ga je gang, voor een Gibson SG is dat wellicht de moeite waard. Maar ik ben het wel eens met wat de gitaar bouwer / reperateur / "goeroe" Arie de Vocht hier uit de buurt vroeger altijd zei: "een element kan nooit iets versterken wat de gitaar niet heeft" (heb het voor het gemak maar even uit het Brabants vertaald).

Goeie vent :) En dan speelt hij zelf op een gitaar die nog het meest op een vintage steinberger met headstock lijkt :D Speelt een goed moppie country trouwens!

Orpheo
9 april 2015, 14:33
ik loop zelf nu tegen de 60. daarvan gebruik ik echter vrijwel niks. ik heb in m'n main set staan 1 dual humbucker singlecut, 1 singlecut met een humbucker, 2x p90 en een tremolo, 1 HSH strat+floyd, 1 HSS strat+hipshot, 1 telePaul, 2 akoesten (1x jumbo, 1x OOO) en een hollowbody. 8 gitaren. de overige 52 staan stof te happen.

Comfortably Daniel
9 april 2015, 14:55
Ik heb op het moment twee Les Paul's, 3 Strat's, een Tele, een Fender Deluxe Lap Steel en drie akoestische. De main gitaar is en zal waarschijnlijk blijven, de David Gilmour Strat. Heb 'm tot nu toe sinds 2008 bij elk optreden en elke repetitie gebruikt en begint er al redelijk afgeleefd uit te zien voor een NOS model. Deze gitaar ligt me nu eenmaal zo goed...alles gaat soepel erop. De Tele of een Les Paul gaan meestal mee als back-up of als er echt nummer in een set zit die ik niet met de strat wil doen.

Verzamelen...neuh...niet echt, al wil ik om de zoveel tijd wel weer wat nieuws(nu toevallig aan het gas'sen op een '59 Les Paul) maar het komt er vaak toch niet van omdat ik er dan niet zeker van ben. Zo van...winkelwagentje vol stoppen...en dan op 't mooie kruisje rechts boven klikken ;-)

nickofzo
9 april 2015, 16:18
Het beste is dan ook om 365 gitaren te hebben. Voor elke dag wat anders. ;)

NLF
9 april 2015, 16:35
Goeie vent :) En dan speelt hij zelf op een gitaar die nog het meest op een vintage steinberger met headstock lijkt :D Speelt een goed moppie country trouwens!

Dat klopt helemaal, hij is (was?) echt een waanzinnige country gitarist. Wat ook wel mooi was, was dat blok tropisch hardhout waar hij een gitaar van had gemaakt en die hij aan iedere klant van z'n gitaarwerkplaats liet zien.

humbucker
9 april 2015, 17:25
Tja, ik heb er zelf 5. Strat, Tele, LP, ES en Gretsch en ik zou er eigenlijk toch geen enkele kunnen missen. Allemaal hebben ze hun eigen karakter en doen je ze toch anders spelen. Ik speel op ze allemaal. En voor repetities en optredens wissel ik meestal ook altijd wel af. Voor sommige nummers leent de ene gitaar zich uiteraard beter als de andere, maar dan is het net leuk om die dan net niet op die gitaar te spelen :)

Tabula Rasa
9 april 2015, 17:49
Ik heb er momenteel 9 en gebruik alleen aan strat en een junior. Liefst nog de junior. Meer dan 1 element heb je niet nodig.

bertje1
9 april 2015, 19:39
Welliswaar of topic maar toch

@ Munkie

Ben benieuwd naar jou collectie westone gitaren graag foto,s

Malle Eppie
9 april 2015, 20:26
Ik speel thuis graag rock/metal en speel dan gemakshalve met een cd mee. Nu stemmen al die gasten hun gitaren anders dus zou ik het liefst gitaren willen in de meest voorkomende stemmingen. Voorlopig moet ik het doen met een ESP Eclipse, LTD Horizon, LTD Tele, Fender Tele, 2 Fender Strat's en een Squier Strat.
Een Fender Strat (a la Gilmour) is in de maak en ik zou nog wel een paar Tele's en een Frankenstein Strat (Van Halen) willen.

Mitch
9 april 2015, 22:53
Tja, het blijft een persoonlijke keuze. Ik speel wekelijks, enthousiast, maar treed niet zoveel meer op. Dan heb ik écht meer dan genoeg aan de vijf gitare die ik nu heb. Zoals de meeste hier vind ik het prettig om op een optreden twee gitaren bij me te hebben omdat er wel eens een snaar kan breken (weinig, maar toch) of omdat sommige nummers écht een andere gitaar nodig hebben.
Voor mezelf heb ik zoiets van: eigenlijk is drie genoeg. Vijf vind ik acceptabel. Meer is echt teveel van het goede, dat geld kan ik écht beter voor andere dingen gebruiken. Maar ja, als je geld genoeg hebt en behoefte: verzamel gewoon! Geen goedkeuring op een forum vragen, daar word je nooit wijzer van :D

soup
9 april 2015, 23:18
Er is maar één gitaar waar ik een klik mee heb en dat is mijn Epiphone G400 uit 2001/2002, die ik toen ook nieuw heb gekocht. Ik heb er jarenlang op gespeeld voordat ik een tweede gitaar heb gekocht, zoveel dingen op geleerd en ben er in de tussentijd mee opgegroeid. Hij speelt ook gewoon echt goed, perfect afgesteld sinds ik hem had. Ik heb die klik bv. helemaal niet met mijn Gibson SG terwijl je voelt dat hij kwalitatief beter is en ook veel beter klinkt. Mijn ES-335 vind ik ook geweldig maar komt ook niet in de buurt van mijn Epiphone (close second), raar maar waar. Een nostalgische/emotionele waarde speelt sowieso mee en overheerst misschien daardoor de anderen maar ik ben die gitaar al zo lang gewoon. Het is een jeugdliefde die je nooit meer los laat.

Ik heb ook nog altijd GAS voor andere gitaren, effecten, amps maar ik heb er niet echt nood aan. Maar toch jeukt het altijd.

De verschillende sounds krijg ik zonder problemen door veelvuldig gebruik van de knoppen op mijn Les Paul
Hoe haal jij een fuzz uit je amp? Van mij mag het ook zo puur mogelijk zijn maar ik heb nog altijd een fuzz en een delay nodig.

Majmun
10 april 2015, 00:06
Ik vind het geluid van een fuzz- of wahpedaal niet interessant klinken en daarom gebruik ik er geen. Op de JCM800 gain rond 4, 5 of 6 en volume op de amp omhoog is alles wat ik nodig heb. Af en toe een beetje delay erbij tijdens een solo.

grayfink
10 april 2015, 07:10
Ik heb een stuk of 10 gitaren, waaronder 2 vrij dure Gibsons. En ik heb de laatste vier weken drie keer een gitaar in handen gehad. 2 x repeteren met het bandje en 1 x optreden.:chicken:

Tunes
10 april 2015, 08:42
Het enige waar ik niks mee heb is meerdere van dezelfde type gitaren.
Ik wil juist van elk model een gitaar, maar goed bij mij gaat het ook meer om verzamelen dan om spelen.

Methoxy7
10 april 2015, 13:22
Ik heb er ook maar eentje (overgehouden), nl een Gibson 2014 LPJ. Ik speel enkel thuis voor de hobby,
en deze gitaar doet voor mij wat die moet doen. Speelt lekker, klinkt goed, ligt goed in de hand.
Meer moet dat niet zijn, hé.
:satisfie:

barno
10 april 2015, 14:08
Het enige waar ik niks mee heb is meerdere van dezelfde type gitaren.
Ik wil juist van elk model een gitaar, maar goed bij mij gaat het ook meer om verzamelen dan om spelen.

mij gaat het om het spelen en daarom wil ik van elke (type) gitaar eentje hebben. acoust, dobro, stratachtig, teleachtig, humbucker gitaar, p90 gitaar, bariton, hollow, enz... komt vooral vanpas tijdens opnames. maar als het echt moet (quod non :) ) kan het ook allemaal met één strat (of tele met bigsby)

SuperGoofy
10 april 2015, 21:33
Een hobby thuis speler. Ik ben pas recent begonnen met gitaar spelen en in korte tijd 4 gitaren gekocht. De eerste daarvoor was een pure stof vanger en in recentere tijd stuk intensiever gebruikt.

Een Mexican Fender Jazz bass.

Na koopje van Mexican Fender stat deluxe upgraded met hotrails begonnen met PC Rocksmith en dat hield mij gitaar spelen.

Tja dan nog Gibson LP Studio 2015 erbij ja ik ben bewust dat de material bouw en wijze ook de sound beinvloed. En 3 favo liedjes van guns'n roses. Mij wel trekt.

Samen gekocht met een Acoustic Fender kingman bass.

En laaste een hollowbody semi accoustische Gretch.

Ik heb nogal een brede muziek smaak met elk hun uniek sound trekjes.
Speel Bass rhythm en Lead. Nog breeder kwa gitar needs.

Ik heb het idee dat de meeste iconische spelers enorm emotioneel attach zijn aan hun eerste Gitaar en dan de sound. Wat hun verdere verloop sterk beinvloed. Ik heb meer het gevoel dat ik met 5 gitaren begin. Dus die merk lock zal ik niet zo snel krijgen.

Maar als novice ga ik eerst lekker thuis spelen met Rocksmith met mijn 5 gitaartjes.

Daarnaast is het mij duidelijkd at al die gitaren nogal verschillen kwa sound. Alleen heb ik daar nog niet de ervaring in. Maar iig de gitaar keuzen zijn toch sterk gespreid kwa sound.

Ik denk eerder dat het aantal gitaren nog beetje gaat groeien.
iig een of twee Bass gitaren op de lange termijn erbij.
Een Heavy metal 5 snarige bass. Fame ofzo.
Het moet dus wel erg gevarieerd zijn.
Ook een Fender Bass VI iets een hybride bass.
Een speciale heavy metal gitaar met dike snaren voor extreme down tuned gedoe.

Met 5 gitaren heb ik niet zoon grote haast, doe het nu wat rustiger aan met kopen. Eerst wat beter worden.
Als ik na paar jaar nog steeds speel dan verder kijken kan mogelijk naar 8 gitaren gaan.

kapepper
11 april 2015, 12:15
Hoe meer hoe beter. En relaties met gitaren zijn cyclisch

FruscianteFan
12 april 2015, 16:46
Het liefst zou ik alles op één gitaar doen, en ik heb ook de gitaar gevonden waar ik dat grotendeels mee kan en wil.

Echter: gister voor een nieuw nummer vrij automatisch de Jackson gepakt. Die pak ik voor volume swells en strijkstok, maar het klinkt vooral anders. Voor het eindproduct maakt het niet veel uit - voor mijn part speel ik dat nummer uiteindelijk alsnog op de Gretsch.

Er vloeien andere partijen uit voort, ik denk anders op een andere gitaar. Is voor het schrijven echt heel erg belangrijk, anders herhaal ik mezelf teveel.

(los daarvan is het vooral praktisch. In de band speel ik dus op twee gitaren die gelijk als elkaars back up fungeren. Onze zanger heeft zelf maar 1 gitaar, die heeft er 2 van mij geleend. De Les Paul hangt bij onze toetsenist thuis, en ik heb wat akoestische gitaren thuis. Ik moet er wat dat betreft niet aan denken dat ik maar 1 gitaar zou hebben)