PDA

View Full Version : Zelfbouw?? What''s next?



Dirk_Hendrik
14 juli 2003, 22:50
Voor de zelfbouwers onder ons, alsmde omdat het hier zo'n dooie boel is de laatste weken. (Gebrek aan nieuwe topics) Wat is het volgende wat je op in de planning hebt om te gaan knutselen?

Ikzelf heb in de planning:
Eeen Peavey gebaseerde scheur. Voornamelijk omdat ik zo'n scheur een 8 jaar geleden niet als hoofddistortion maar wel graag als pedaal had willen hebben. Het ontwerp is te vinden op www.uspto.gov , het patentoffice van d VS dus, patentnummer 4,811,401. uiteraard geen printlayo.

De andere is een Sansamp GT2 kloon. Bespaar me de link op dit moment. Voornamelijk omdat ik nieuwsgierig ben. Mijn GT2 heeft een stuk van de elektronica in kunsthars gegoten zitten. Ik ben benieuwd in hoeverre ze identiek klinken.

Mitch
14 juli 2003, 22:55
Ik ben een absolute soldeer-debiel maar waardeer het erg dat je hier ook weer wat leven in de brouwerij probeert te brengen :)

Negative K3 fan
14 juli 2003, 22:58
si een gt2 niet vrij ingewikkeld?

Mitch
14 juli 2003, 23:08
Si !

:razz:

Grandmaster J
15 juli 2003, 00:04
Ik ga volgende week beginnen met een tube screamer. Daarna een zogenaamde "real McTube II" (met voorversterkerbuis!) en misschien daarna nog een flanger of wah.
Moet namelijk voor school een profielwerkstuk maken (iets nieuws van de 2e fase van het VWO), een werkstuk van 80 uur waarin je minimaal 2 vakken uit je profiel verwerkt. Heb gekozen voor natuurkunde en wiskunde B12 en als onderwerp dus het maken van enkele gitaareffecten. Het werkstuk moet in maart 2004 af zijn, begin er nu dus vast aan, dan heb ik het bouwwerk al gehad voor het op school weer druk wordt. Op school mag ik trouwens leuk gaan kloten met een osciloscoop en een pc met wat meetapperatuur ;-) .
Maar vrees niet Dirk_Hendrik, ik heb volgende week ongetwijfeld een paar vraagjes die ik hier zal stellen...

Groeten,
Jeroen

Dirk_Hendrik
15 juli 2003, 09:23
Hier is de link naar dat GT2 project. Persoonlijk kan ik niet echt wakker liggen van de complexiteit van het project. Ik kan me echter wel voorstellen dat het geen beginnersprojectje is.

http://www.tonepad.com/project.asp?id=22

Harry
15 juli 2003, 09:56
wat zou wel een geschikt beginnersproject zijn? Ik ben ook zo'n soldeerdebiel. Een plug aan een snoer solderen lukt nog wel, maar netjes is anders. Ik heb wel interesse om een keer een eenvoudig effect te maken.

Dirk_Hendrik
15 juli 2003, 11:38
Doe eens wat zoekwerk in de effecten echo's rubriek. Er zijn de laatste tijd best een aantal topics over zelfbouw geweest die over de simpelere effecten als cleanboosten enzo gingen.

blimb
15 juli 2003, 12:50
ik zit tedenken aan een leslie revolving speaker ding .. maar heb er nog wat weinig info over .. dus als iemand iets weet

graag :-D

BLOK182
15 juli 2003, 17:25
Koop een ouwe auto, schroef het linkervoorwiel eraf, leg de auto op zijn linkerkant, zet je amp op het rechtervoorwiel, soldeer het gaspedaal aan de bodem vast, en je hebt een draaiende speaker ;-)

V!N
15 juli 2003, 17:40
wat zou wel een geschikt beginnersproject zijn? Ik ben ook zo'n soldeerdebiel. Een plug aan een snoer solderen lukt nog wel, maar netjes is anders. Ik heb wel interesse om een keer een eenvoudig effect te maken.

De hierboven genoemde trebble boosters zijn inderdaad erg simpel, maar die moet je ook maar net kunnen gebruiken. Zo ja is de dod 250 erg eenvoudig.

Wat ook enorm eenvoudig is (en misschien nog wel veel interessanter) is de Easy Face, de simpelste fuzz ooit ! (Jawel, het KAN nog simpeler dan de Fuzz Face) De Easy Face heeft maar 1 transistor, dus dat kan eigenlijk niet mislukken.

Beide projecten alsmede nog een boel andere voor beginner en gevorderde staan op http://www.generalguitargadgets.com



Wat ik zelf nog in de planning heb is een knoepert van een Tremulous Lune, samen met Speeddemon als het lukt. Klein puntje is echter dat we beiden hier functies op willen hebben waar nog geen een bouwer op is gekomen :razz:

EdJ
15 juli 2003, 20:19
Ik ga nou toch echt eens die triwave picogenerator maken.Ik heb de spulletjes al maanden in huis,echter ben ik er nog niet eerder aan toegekomen.Ben helemaal in de ban van de herriemakertjes momenteel.Tim Escobedos uglyface is echt helemaal te gek!

V!N
16 juli 2003, 18:21
Had nou niets gepost over die GT-2 .. GAS !!! :D


Een plaatje, input, output, vier potmeters, switch en voeding .. Ik zie hier eigenlijk de moeilijkheid niet van in ?


Maar het origineel is best puik http://www.sansamp.com/GT2.html alleen snap ik één dingetje niet. Misschien beter te zien op de soundspage: http://www.sansamp.com/GT2sounds.html

Zo te zien heb je onder level, high en low drie ledjes die aangeven op welke stand het knopje staat .. toch wordt nergens op tonepad melding gemaakt van drie-standen pots :???:


En Ed, de picogenerator ? Waren de bizarre projecten op ofzo :razz:

Harry
16 juli 2003, 20:26
De hierboven genoemde trebble boosters zijn inderdaad erg simpel, maar die moet je ook maar net kunnen gebruiken. Zo ja is de dod 250 erg eenvoudig.

Wat ook enorm eenvoudig is (en misschien nog wel veel interessanter) is de Easy Face, de simpelste fuzz ooit ! (Jawel, het KAN nog simpeler dan de Fuzz Face) De Easy Face heeft maar 1 transistor, dus dat kan eigenlijk niet mislukken.

Beide projecten alsmede nog een boel andere voor beginner en gevorderde staan op http://www.generalguitargadgets.com

..................



bedankt voor de tips en de links, maar wat is een treble booster? Misschien kan ik er een bestemming voor vinden :)
En een cleanboost, wa's dat? (vraag heb ik ook al in ander topic gesteld)

V!N
16 juli 2003, 23:06
Eh .. tsja, eigenlijk ontloopt het mekaar niet zoveel. Behalve dat de trebblebooster vaak wordt gebruikt om oversturende buizenbakken wat helderder te krijgen. Kan ook je clean boosten, maar minder goed dan een clean boost en een clean boost kan op zijn beurt weer minder de buizenbak op de sodemieter geven.

eh .. duidelijk ! :D

Dirk_Hendrik
17 juli 2003, 08:58
Had nou niets gepost over die GT-2 .. GAS !!! :D

Een plaatje, input, output, vier potmeters, switch en voeding .. Ik zie hier eigenlijk de moeilijkheid niet van in ?
Zo te zien heb je onder level, high en low drie ledjes die aangeven op welke stand het knopje staat ..

En als ik je nou vertel dat die ledjes geen ledjes zijn maar een 3-tal 3-standen schakelaars, Gaat er dan een lichtje branden?? :wink:

Sorry :D :D Wat bedoel je met GAS trouwens? Zo duur is dit projectje niet. Daar krijg ik mijn Gas niet mee tot rust..

De reden dat het project als qua moeilijkheid als "insane" wordt gekenmerkt is de grote kans op fouten met het bedraden. Ik zie het probleem ook niet in ev vermoed een zondagmiddagje werk. Hooguit.

maestro_nl
17 juli 2003, 12:12
Hey soldeer-freaks,

Is het mogelijk om een switch in de GT-2 te maken zodat je de speakersimulatie aan of uit kunt zetten?
Aan voor d.i. opnames en uit wanneer je m als stomp-box gebruikt op je amp.

Dirk_Hendrik
17 juli 2003, 12:53
Ja. Alles is mogelijk. Ik moet er alleen even mer induiken daar ik bij mijn GT2 nooit het gevoel van een speakersim heb gekregen. Ik heb dat ding tenslotte ook pas 8 jaar!

maestro_nl
17 juli 2003, 13:02
Bij het testen in de winkel viel het me meteen op dat de GT-2 een beetje 'boxy' klinkt.
Net of er hig- en lowpass filters aanstaan.
Dit zou natuurlijk kunnen ivm speakersimulatie! (80hz-6000hz)
Klinkt zo al erg goed hoor, maar een speakersimaltie aanzetten terwijl je m gewoon op een amp aansluit is natuurlijk niet logisch!

Volgens Tech21 kan het zelfs beter klinken met simulatie. Ja, ja...

V!N
17 juli 2003, 19:26
En als ik je nou vertel dat die ledjes geen ledjes zijn maar een 3-tal 3-standen schakelaars, Gaat er dan een lichtje branden?? :wink:

Nee, een ledje :razz:

Ik had dit zo niet uit het plaatje van het bord met de pots gehaald eerlijk gezegd. Zijn dat pots / 3 standen flips in één ? cool :)

Dirk_Hendrik
17 juli 2003, 22:30
Naah

Los. 4 pots en 3 losse schakelaartjes. Ik weet niet wat jij in gedachten had maar ik wordt naar bij de gedachte dat ik pots met een aangeknoopte 3 standenschakelaar moet gaan vinden.

Met de 3 schakelaartjes stel je het type sound in. Vervolgens werken de 4 pots zoals het naampje zegt.

Cool nevertheless.. :D

DOLBY
30 juli 2003, 18:57
ik zit tedenken aan een leslie revolving speaker ding .. maar heb er nog wat weinig info over .. dus als iemand iets weet

graag :-D
Ik weet wel wat: een leslie simulator, zie http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=148&op=page&SubMenu=

Ik heb hem zelf ook gebouwd en hij doet t aardig. Voor die exotische 2N2712 transistor kun je rustig een andere npn gebruiken. Ik heb bijv BC547C gebruikt en daar doet ie t ook mee. De FET is waarschijnlijk ook voor een meer gangbaar type in te ruilen.

V!N
30 juli 2003, 22:20
Dirk ! Bej op vakaansie ?


Maar nu de zelfbouwers-thread weer geopend is .. ik weet eindelijk wat ik nu wil bouwen. Geen scheurpedaaltje, maar een chorus die ook fijn kan flangen.

Univibe lijkt me puik, maar dat gepruts met LDR's en een lichtschild ? Lijkt me iets voor als ik iets gevorderder ben.

Daarom wordt het de Electric Mistress Deluxe met een paar aanpassingen (val ik jullie later nog wel mee lastig voor advies :) )
Maar dit effect is niet meer op een perfboardje te maken, dus toch maar aan de printplaat ..


Maar dan zit ik met hetvolgende probleem. Tot nu toe heb ik alles gebouwd op perfboards, maar de Mistress ziet er te pittig uit voor zoiets. Hier moet ik dus wel voor aan de printplaat.

Ik heb van EdJ overigens onlangs een bordje gekregen met alleen koperen banen. Is het dan ook mogelijk zonder ijzerbadje ? Dan zou ik het misschien eens kunnen proberen met een boor, dikke stift en verdunde gootsteenontstopper.

Weet iemand welk merk stift en de verhouding water/ontstopper ?

Of .. kan ik het vervaardigen van het plaatje uitbesteden aan iemand hier ? :wink:

basswasp
31 juli 2003, 11:16
Wat ook enorm eenvoudig is (en misschien nog wel veel interessanter) is de Easy Face, de simpelste fuzz ooit ! (Jawel, het KAN nog simpeler dan de Fuzz Face) De Easy Face heeft maar 1 transistor, dus dat kan eigenlijk niet mislukken.
Is dit geen Easy Face of zie ik wel 2 transistoren? :-?
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/easyface.gif

Bedoel je misschien niet de Easy Drive?
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/easydrive.gif

V!N
31 juli 2003, 18:25
Is dit geen Easy Face of zie ik wel 2 transistoren? :-?
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/easyface.gif

Bedoel je misschien niet de Easy Drive?
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/easydrive.gif

Allemense, ik ben wel ontzettend op dreef te laatste tijd hier he ? :o

Je hebt gelijk baswesp, ik heb de easy-scheurpedaaltjes door mekaar gehaald. :-?


Het zal een vlaag van volslagen verstandsverbijstering zijn geweest ..

EdJ
31 juli 2003, 23:16
Hey Vin!Kijk ff met de zoekfunctie;er staat ergens een hele handleiding.
Voor de Mistress heb je de Reticon chip nodig die dus NERGENS meer te koop is.Nergens?Nee,ergens in een klein winkeltje liggen ernog 3(tenmisnste laatste keer dat ik er was.Wel duur hoor! 10 Euro!Ik heb er zelf ook maar 1 gekocht want meer vond ik te.Anyway;als je er niet aan kunt komen mail je maar;geef ik je het adres of anders koop ik `m wel etc etc.

blimb
1 augustus 2003, 14:26
ik zit tedenken aan een leslie revolving speaker ding .. maar heb er nog wat weinig info over .. dus als iemand iets weet

graag :-D
Ik weet wel wat: een leslie simulator, zie http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=148&op=page&SubMenu=

Ik heb hem zelf ook gebouwd en hij doet t aardig. Voor die exotische 2N2712 transistor kun je rustig een andere npn gebruiken. Ik heb bijv BC547C gebruikt en daar doet ie t ook mee. De FET is waarschijnlijk ook voor een meer gangbaar type in te ruilen.

Dat klinkt idd als een goed alternatief ... hetgeen mij echter zo vet lijkt an een leslie achtig apperaat is dat er allerlijk dingen aan rondraaien .. zeg maar een soort van draaimolen waar geluid uit komt .. (althans zo wilde ik hem er dan uitgaan laten zien) dat het ook een object wordt voor het oog :o

EdJ
1 augustus 2003, 18:13
Op Geofex staat ergens een LERA.Daar kun je een chorus/phaser/Flanger in snelheid laten varieeren net zoals bij een echte leslie.Lijkt mij erg leuk maar ja er is zoveel :D Heb de krant van vandaag ook nog niet gelezen :oops:

EmgMaster
2 augustus 2003, 12:22
Koop een ouwe auto, schroef het linkervoorwiel eraf, leg de auto op zijn linkerkant, zet je amp op het rechtervoorwiel, soldeer het gaspedaal aan de bodem vast, en je hebt een draaiende speaker ;-)

Ja maar als de auto nou achterwielaangedreven is dan?
Dan doet ie et niet :razz:

Dirk_Hendrik
2 augustus 2003, 14:48
Vukkaansie!.

Ik ben er weer :)

En brak!! pfft

riesj
6 augustus 2003, 23:31
Hé V!N,

Misschien moet je nog eens een keertje naar die Easy Face kijken, als je nog geen fuzz hebt. Ik had dat ding een tijdje op het oog en vorige week dinsdag de knoop doorgehakt en de parts besteld. Deze waren er zaterdag al ( van smallbear). Ik heb vandaag m'n Easy Face afgemaakt (nog niet gelakt) en tering wat een geluid. Ik heb de versie met 'blend' gemaakt en wat een fijn knopje is dat!

Dit is mijn eerste kennismaking met fuzz en er gaat een nieuwe wereld voor me open :D

Ik kan hem echter niemand aanbevelen aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb (zoals de FuzzFace, ofzo) :wink: , wel is ie heel makkelijk in elkaar te zetten.

Groeten,