PDA

View Full Version : versterker afstellen



sparrow
8 april 2015, 19:34
Hallo,
Misschien een vreemde vraag, maar hoe kan ik mijn versterker het beste afstellen naar mijn eigen smaak? Begin ik met alles neutraal, op het minimum of maximum?
Verder: met mijn oude versterker (Marshall buizen) had de gain een enorm effect. Met mijn huidige versterker (Marshall MG15CFX) is van oversturen geen sprake (misschien daarom die extra functies).
Het geluid wordt scherper (helderder), maar doet het verder nog iets?
Daarnaast heb ik ook nog volume en master. Uit de handleiding kan ik ook niet opmaken wat het verschil tussen die twee is. Alleen de ruis wordt harder als ik de master opendraai. Kan iemand mij uitleggen (zonder al te technisch te worden) wat het verschil is.
O ja, ik speel meestal blues of folk als dat iets uitmaakt voor de instellingen.
Bij voorbaat dank.
Grtz
Eric

kirito
9 april 2015, 19:32
hoe je begint maakt in principe niet echt veel uit. ik zet eerst mijn knoppen op het minimum en begin dan met mijn bass. die draai ik open tot ik vind dat ik genoeg heb. daarna doe ik met mijn treble precies hetzelfde en dan komt mijn mid. vervolgens komt mijn gain. ik moet wel zeggen dat mijn versterker alleen nog maar in mijn slaapkamer heeft gestaan, dus gebruik ik mijn volumeknop nooit.

ik weet zelf niet goed wat de master en volume van een versterker doen, maar op mijn roland cube staat ook geen master dus dat zal wel normaal zijn zeker. in ieder geval verwijs ik je even door naar dit topic op het marshallforum http://www.marshallforum.com/marshall-amps/31350-can-someone-explain-me-difference-between-volume-master-volume.html gelieve even een gil te geven als je engels niet goed genoeg is ;)

Tabula Rasa
9 april 2015, 20:22
Je master is je volume en je volume is zogezegd je gain. Dat is je preamp.

FruscianteFan
10 april 2015, 10:34
Wat het nut is van een gain, volume én master is mij ook een raadsel (tenzij je gescheiden kanalen hebt)

Veel experimenteren is belangrijk. Bij mijn Blues Junior begin ik met de equalizer op maximaal, om vervolgens de bass, mid en treble naar wens terug te draaien. Ik weet niet hoe het op je Marshall werkt, maar in mijn geval is het een passieve toonregeling: als de knop voluit staat, doet hij eigenlijk 'niks' met je geluid, en als je hem terugdraait snoept hij er wat van af. Als alles bij de mijne dichtstaat krijg je een raar stukje mids.

Qua gain: wat ik meestal doe is de master flink of helemaal open. Dan draai ik de preamp/gain erin, totdat die het gewenste volume geeft. Wat ik vervolgens doe is het randje opzoeken: preamp open tot hij begint te oversturen. Master pas ik erop aan zodat niemand doof wordt.

Zo krijg je twee instellingen: het meest cleane en een 'randje', vervolgens zoek ik een fijne balans tussen die twee.

Stoffel43
12 april 2015, 23:10
Volume is idd het volume van je preamp. Hier bepaal je bij een buizenbak veelal de klankkleur mee. Vanaf een bepaald volume gaat de preampbuis in oversturing zodat je het meestal gewilde 'randje' krijgt. Ga je verder dan krijg je meer oversturing, dus ja, je kan dit zien als een soort eerstetraps gain.
De master bepaalt het algemene volume van je eindversterker. Deze zou in principe niks aan je klankkleur mogen veranderen. Met deze knop kan je dus instellen hoe luid je wil spelen.
Je kan bijvoorbeeld door volume hoog te zetten en master laag ervoor zorgen dat er reeds bij laag volume oversturing is. Terwijl je met een laag volume en hoge master er voor zorgt dat je veel 'headroom' hebt, of met andere woorden luid spelen zonder dat je oversturing krijgt...

okeeee
13 april 2015, 12:49
geen oversturing ????
denk dat je een knopje/kanaal hebt gemist

https://www.youtube.com/watch?v=z4n9cnlP6CQ