PDA

View Full Version : volume pedaal



CrazyHorse
7 april 2015, 19:09
Hallo,

Ben op zoek naar een goede volumepedaal voor gitaar. Welke gebruiken jullie?

Groeten,

Anton

munkie
7 april 2015, 19:39
Ibanez VL10. Oud plastic volumepedaaltje wat al jaren in de tas ligt. Komt nu weer van pas bij mijn MIC Selmer kopie met Schaller element.

Zit een schakelaartje op de zijkant, volume of balance control. Dan kan je dus heen en weer pannen tussen ingang en uitgang A en B. Uniek.

telerocker
7 april 2015, 22:28
Ik heb een Ernie Ball Jr Volumepedal en die is roadproof. Prima pedaal, maar met een Dunlop kun je ook goed uit de voeten.

danee
7 april 2015, 23:33
Ik een vox, vind ik niet zo fijn, gebruik hem ook nooit. Voor geluid aan/uit werkt hij prima, maar wanneer je een beetje meer of minder volume wil kan ik met de vox maar slecht overweg. Het is al snel teveel of te weinig. Dan ben ik tijdens het spelen te lang bezig om die "sweet spot" te vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ellisvertellis
8 april 2015, 09:26
Dunlop: http://www.jimdunlop.com/product/dvp1-volume-pedal

Stevig en goeie "sweep", fijn regelbaar, zelfs met je lompste botinnekes. Wel zwaar...

Wat ik echt aanraad is de Boss FV-500 H: http://www.bossus.com/products/fv-500h_500l/

Super degelijk en iets lichter dan de Dunlop. Is ook een expressie pedaal!

piezo
8 april 2015, 10:57
Vinden jullie dit nu zelf goede antwoorden?

Heeft er al iemand gevraagd of de topicstarter zijn volumepedaal meteen na de gitaar gaat zetten (= hoogohmige pedaalpot) of ergens in de effectketen c.q. in de FX-loop (= laagohmige pedaalpot)?

Heeft al iemand gezegd dat een hoogohmig volumepedaal meteen na de gitaar alleen nuttig is voor aanzweleffecten, omdat je anders beter af bent met alleen de volumeknop op de gitaar?
Ja, dat zeg ik: Beter!! Iedere extra pot in de passieve signaalweg is een aantasting van je gitaargeluid.

ellisvertellis
8 april 2015, 11:05
Ik heb geantwoord op zijn vraag, dus... ja.

munkie
8 april 2015, 11:46
Goede post piezo! Maar soms moet je wel. Ik heb een Schaller element op mijn cheapo Selmer kopie geplakt. Daar komt gewoon een kabel uit met een jack plug. Dan heb je dus geen volumeregeling.

hefke
8 april 2015, 15:46
Heeft er al iemand gevraagd of de topicstarter zijn volumepedaal meteen na de gitaar gaat zetten (= hoogohmige pedaalpot) of ergens in de effectketen c.q. in de FX-loop (= laagohmige pedaalpot)?
Een heel zinvolle opmerking die je hier maakt. Heeft waarschijnlijk niemand bij stilgestaan omdat diegene die hebben gereageerd waarschijnlijk van hun eigen situatie uitgaan.


Heeft al iemand gezegd dat een hoogohmig volumepedaal meteen na de gitaar alleen nuttig is voor aanzweleffecten, omdat je anders beter af bent met alleen de volumeknop op de gitaar?
Sorry, dit begrijp ik niet helemaal. Zal wellicht aan mij liggen, maar de plaats van het volumepedaal in de keten (voor of na de drive-pedalen) bepaalt toch het effect dat het volumepedaal heeft?
Vóór de drive pedalen fungeert het (nagenoeg) hetzelfde als de volumepot op je gitaar en heeft dus ook invloed op je gain. Na de drivepedalen is het alleen volume.
Bij een strat-achtige gitaar kun je goed met de volumeknop swell-effecten doen, bij een Les Paul-achtige e.d. wordt dat toch wat moeilijker. Ik kom met mijn pink niet aan de onderste volumepot, althans niet goed genoeg om swell-effecten te creëren. Voor mij is dus een volumepedaal erg handig c.q noodzaak.


Ja, dat zeg ik: Beter!! Iedere extra pot in de passieve signaalweg is een aantasting van je gitaargeluid.
In principe heb je gelijk, maar is het hoorbaar?


Vinden jullie dit nu zelf goede antwoorden?
Ondanks heel zinvolle opmerkingen over hoog- en laagohmig e.d., heb je TS gevraagd hoe hij het volumepedaal wilt gebruiken? Is het alleen om het volume te regelen of is het de bedoeling dat hij ook de hoeveelheid gain kan beïnvloeden omdat dit de plaats voor het volumepedaal in hoofdzaak bepaalt en dus ook of TS een hoog- en laagohmig pedaal moet kopen? Moet het volumepedaal actief (bijv. met boost) of passief zijn? En welke volumepedalen (hoog- en/of laagohmig) zou jij TS kunnen adviseren?
Was jouw antwoord nu zelf zo goed?;)


@CrazyHorse: Zoals je ziet maakt het uit waar je het volume pedaal in de keten plaatst of anders gezegd hoe je het wilt gebruiken.
Zelf heb ik een Ernie Ball MVP 6182, dit pedaal kun je overal in de keten plaatsen en heeft bovendien de mogelijkheid voor een boost van + 20 db. Erg stevig pedaal.
Andere goede pedalen zijn de Ernie Ball VP Jr 6181 (25 K) of 6180 (250 K) of de Ernie Ball VP 6166 (250 K).
Van Boss zou je de FV-500H of Boss FV-500L kunnen nemen. Heb ik zelf niet, maar een vriend van me heeft deze en is daar zeer tevreden over.
Over de Dunlop volumepedalen heb ik ook goede geluiden gehoord, maar heb hier zelf totaal geen ervaring mee.

telerocker
8 april 2015, 18:20
Voor mooie aanzwelgeluiden kun je het volumepedaal ook in de loop van de amp steken.

FruscianteFan
8 april 2015, 18:28
@ Hefke:

je hebt gelijk wat betreft positie in de keten. Maar wat Piezo geheel terecht zegt, is dat die positie in je keten bepaalt of je een laag- of hoogohmig pedaal moet hebben.

Direct na gitaar (en dus vóór een buffer) = hoogohmig. Alsof je dus gewoon een extra potmeter in je gitaar zet. En als je weleens het verschil hebt gehoord tussen wel of geen potmeter in je gitaar (of 1 of 2): dat verschil is significant, zo niet gigantisch.

Vanaf een buffer is je signaal laagohmig, dus is een volumepedaal met een pot met weinig weerstand beter.

edit: Ik had een tijdje een Boss FV50H, maar ondanks de juiste positie in de keten zoog die zoveel tone dat die eruit is gevlogen.

hefke
8 april 2015, 19:32
@ Hefke:

je hebt gelijk wat betreft positie in de keten. Maar wat Piezo geheel terecht zegt, is dat die positie in je keten bepaalt of je een laag- of hoogohmig pedaal moet hebben.
Begrijp me niet verkeerd, die post van Piezo was zeer zeker zinvol. Zonder deze post was deze essentiële info mss nooit vermeld en had TS mss een hoogohmige gekocht terwijl hij een laagohmige moest hebben voor zijn toepassing.


Direct na gitaar (en dus vóór een buffer) = hoogohmig. Alsof je dus gewoon een extra potmeter in je gitaar zet. En als je weleens het verschil hebt gehoord tussen wel of geen potmeter in je gitaar (of 1 of 2): dat verschil is significant, zo niet gigantisch.
Vanaf een buffer is je signaal laagohmig, dus is een volumepedaal met een pot met weinig weerstand beter.
Op die manier bedoelde Piezo dus dat over die pot. Zo had ik het niet begrepen.


edit: Ik had een tijdje een Boss FV50H, maar ondanks de juiste positie in de keten zoog die zoveel tone dat die eruit is gevlogen.
Van de FV50H heb ik dit inderdaad ook vaker gehoord. Of de FV500H dit ook heeft weet ik niet. Overigens die vriend van me heeft de FV500L, kan niet zeggen dat dat een echte tonesucker is.

FruscianteFan
8 april 2015, 20:20
Het was geen aanval, maar aanvulling ;)

piezo
8 april 2015, 21:33
Als CrazyHorse nu maar niet teveel info heeft gekregen.;)

Ik had even gekeken naar zijn andere bijdragen en daaruit opgemaakt dat hij een betrekkelijke beginner is op de elektrieke gieter. En beginners weten soms nog niet genoeg om de juiste vragen te stellen. Maar om hem meteen nu het hele gamma aan mogelijkheden van Hefke voor te spiegelen ....

Overigens bedankt Hefke, dat je mijn aandacht op dat MVP pedaal hebt gevestigd. Kende ik nog niet.

MikeD
9 april 2015, 09:28
hoewel Piezo helemaal gelijk heeft, is mijn antwoord op de vraag strikt genomen: een Morley volume/distortion/wah en die staat bij mij 'aan het begin'. Volgens mij worden Morley's in 'Olland ondergewaardeerd; ze zijn optisch (dus geen mechanisch potje dat kan gaan kraken) en ook qua behuizing zo goed als onverwoestbaar. de distortion in deze 3-in-1 is overigens naar mijn smaak geweldig goed bruikbaar. http://www.morleypedals.com/dpdw-ii.html trekt wel veel milliAmperes dus let op je voeding.