PDA

View Full Version : Attenuator voor Fender Excelsior FSR



muffstuff
7 april 2015, 15:19
Ik ben echt een leek op hetgebied van Amps en termen, dus als ik hier een domme opermking maak, dan spijtme dat ;)

Ik heb dus een fender excelsior fsr pro. Ik gebruik hem eigenlijk nooit, de reden hiervan is, is dat hij toch wel een aardig volume nodig heeft om een beetje leuk te klinken. Ik kan hem niet harder dan 9 uur zetten en dat is al geen aangenaam volume voor mijn buren, te laag volume en ik vind dat het niet lekker klinkt. Ik zat dus te twijfelen deze versterker te verkopen en een versterker te kopen die wel op slaapkamer niveau leuk kan klinken. Toch ben ik wat gaan googelen en kwam termen als master volume of attenuator tegen. Van wat ik begrijp is een attenuator een device tussen je output en speaker die het volume verlaagt. Hierdoor kan je dus je amp volume omhoog gooien en dus de tubes wat laten werken maar toch ngo een buru vriendelijk volume terug krijgen. Ik begrijp wel dat het nooit helemaal hetzelfde is omdat het oversturen vane en amp toch meerdere factoren bevat.

Mijn vraag dus, doe ik er verstandig aan een attenuator aan te schaffen en zo ja welke dan. Als ik het zo lees moet ik goed in de gaten houden welke wattages?

Ik heb de volgende gevonden:

Dr. Z Airbrake Lite
MiniMASS 25w
Power Plug Lite

specs van de excelsior
voorversterker: 2 x 12AX7
eindversterker: 2 x 6V6
vermogen: 13 Watt
luidspreker: Weber Legend (15 inch, 8 Ohm)

FruscianteFan
7 april 2015, 16:53
Het klinkt inderdaad alsof een attenuator een oplossing kan zijn voor jouw probleem. Deels heb je natuurlijk dat een versterker pas 'tot leven' komt met een bepaald volume (puur doordat je dat volume ervaart als 'tot leven komen', en doordat de speaker harder moet werken).

Maar los daarvan is de attenuator natuurlijk wel precies ontworpen om jouw probleem op te lossen. Let op dat je er één aanschaft die het vermogen van je amp aankan (maar met 13 watt zal dat niet snel een probleem zijn) en dat je de juist impedantie hebt (of instelt), namelijk 8 Ohm voor jouw versterker.

muffstuff
7 april 2015, 17:11
Het klinkt inderdaad alsof een attenuator een oplossing kan zijn voor jouw probleem. Deels heb je natuurlijk dat een versterker pas 'tot leven' komt met een bepaald volume (puur doordat je dat volume ervaart als 'tot leven komen', en doordat de speaker harder moet werken).

Maar los daarvan is de attenuator natuurlijk wel precies ontworpen om jouw probleem op te lossen. Let op dat je er één aanschaft die het vermogen van je amp aankan (maar met 13 watt zal dat niet snel een probleem zijn) en dat je de juist impedantie hebt (of instelt), namelijk 8 Ohm voor jouw versterker.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=439398

ik kwam deze link hier al tegen op gitaarnet, ziet er uti als een mooie goedkope oplossing. Mocht het uiteindelijk niets zijn kan ik als nog beslissen de excelsriod e deur uit te doen en te kijken naar iets wat handiger is. Ik moet even kijken of hij hetzelfde impedantie heeft? Ik heb er geen verstand van hoe dat zit met vermogen etc.

Pepe
7 april 2015, 17:31
Dat "lekker" klinken heeft vooral met een speaker te maken die een beetje uit mag slaan en je kan je volume van voren wel opendraaien en van achter weer dicht maar dan hou je nog steeds de speaker buiten spel.
Ook mijn 4 watt Fender champion 600 gaat te hard voor een rijtjeshuis maar de 8"' speaker krijgt wat meer te doen bij laag volume dan je 12 watter 15"er en ik speel er al jaren met veel plezier op. Mijn Princeton haal ik af en toe uit het vet maar meer om de stofnesten eruit te blazen. De 600 voelt zich meer thuis op de Chesterfield.

miyaru
7 april 2015, 17:32
Lijkt me dat je dat niet moet doen. Neem een echte powersoak. Als je een flinke neemt heb je er jaren plezier van met verschillende toekomstige versterkers.......

My 2 cents......

Robin

muffstuff
8 april 2015, 11:19
Dat "lekker" klinken heeft vooral met een speaker te maken die een beetje uit mag slaan en je kan je volume van voren wel opendraaien en van achter weer dicht maar dan hou je nog steeds de speaker buiten spel.
Ook mijn 4 watt Fender champion 600 gaat te hard voor een rijtjeshuis maar de 8"' speaker krijgt wat meer te doen bij laag volume dan je 12 watter 15"er en ik speel er al jaren met veel plezier op. Mijn Princeton haal ik af en toe uit het vet maar meer om de stofnesten eruit te blazen. De 600 voelt zich meer thuis op de Chesterfield.

Dus je adviseerd dus eigenlijk om dan beter een versterkertje te kopen die zich meer leent op huiskamer niveau dan met de huidige versterker aan de gang te gaan puur omdat de speaker te groot is om op laag volume tot zijn recht te komen? Ik kan me daar wel wat bij voorstellen eerlijk gezegd.

Ik ga mij dan wel orienteren op een amp t/m 5 watt voor gewoon in de huiskamer.

Kim Wilson
8 april 2015, 11:28
Ik zou dan lekker voor een modelling gaan. 5 watt heeft de sweet spot nog veel te ver weg om in de huiskamer te kunnen gebruiken. Of je zou een Fender Greta of een Vox AC4 kunnen proberen. De Greta is geloof ik een 2W ampje met een klein speakertje, de Vox kun je schakelen tussen 4, 1 en 0,25 watt.

Pepe
8 april 2015, 11:32
Wel, een powersoak geeft je de mogelijkheid van amp oversturing maar dat zal op 2 watt of iets dergelijks niet anders klinken dan wanneer je een pedaal gebruikt en je master laag houd.
Een powersoak kan in band verband best handig werken om harde pieken te temmen maar extreem afgesteld is het een limmiter die alle dynamiek eruit haalt en voor op je bank wil je misschien juist dynamiek en detail. Dan moet je klein opblazen ipv groot verkleinen.

De Greta is helemaal geen slecht idee, als je daar een kleine 8" speakerbox aan hangt gedraagt ie zich als een champ amp.

muffstuff
8 april 2015, 12:01
Wel, een powersoak geeft je de mogelijkheid van amp oversturing maar dat zal op 2 watt of iets dergelijks niet anders klinken dan wanneer je een pedaal gebruikt en je master laag houd.
Een powersoak kan in band verband best handig werken om harde pieken te temmen maar extreem afgesteld is het een limmiter die alle dynamiek eruit haalt en voor op je bank wil je misschien juist dynamiek en detail. Dan moet je klein opblazen ipv groot verkleinen.

De Greta is helemaal geen slecht idee, als je daar een kleine 8" speakerbox aan hangt gedraagt ie zich als een champ amp.

Die greta is nog betaalbaar ook en qua formaat misschien wel perfect voor mij. Ik rommel bv nu al heel lang met amplitube maar de resultaten zijn over het algemeen 50/50.

Ik had dat ding al eens eerder gezien, bedankt voor de herinnering :)

Buxtra
8 april 2015, 12:27
De voxAC4 spreekt mij nog meer aan dan de Greta vanwege het wattage wat je terug kan schroeven.

En het is een draagbaar combo dus plug and play.

FruscianteFan
8 april 2015, 12:51
Wat me opvalt aan beide versterkers: ze zijn bedoeld om op laag volume te shinen, maar hebben geen master.

Ik snap het niet. Mijn Blues Junior klinkt op laag volume prima, zolang je de preamp maar een beetje openzet (nb: heb een buis met weinig gain in V1, dus heb nog best cleane speling in de preamp). Ik snap wel dat ze die amps ontwerpen om op relatief laag volume al die beleving van een over-zijn-nek-gaande-buizenamp te geven, maar dan heb je nog steeds niet de mogelijkheid om echt te spelen met het volume waarop hij gewoon... fatsoenlijke klinkt.

muffstuff
8 april 2015, 13:20
De voxAC4 spreekt mij nog meer aan dan de Greta vanwege het wattage wat je terug kan schroeven.

En het is een draagbaar combo dus plug and play.

de greta heb je voor 129, als je hem nog kan vinden is namenlijk in principe overal uitverkocht.
en de vox AC4 kost E 300 dat is nog al een verschil met een greta. Hoewel ik de excelsior nog kan inruilen eventueel.

De blues junior is wellicht een luke amp, maar dan praat je over 500 euro.

fredjuh
8 april 2015, 13:34
Een L-pad zuigt het leven eruit. In mijn ervaring is de manier om op laag volume een goed geluid te krijgen als volgt:
Zorg voor een goeie buizenpreamp met evt wat pedaaltjes, versterk dat zachtjes uit met een normale rig en voila. Power Scaling werkt ook goed. Ik vind attenuators een beetje onzinnig. Moet er niet aan denken hoe hard je je buizen opstookt terwijl er 0.1 Watt naar je speaker gaat.

FruscianteFan
8 april 2015, 13:37
Ik zou de Blues Junior ook niet zomaar aanraden. Ik heb er al teveel dingen aan moeten (laten) fixen. Met die 500 euro ben je er nog niet, en hij is meer geschikt om live mee te spelen met een niet al te luide drummer.

Het ging me er meer om dat een master volume juist voor die thuis-amps heel belangrijk is.

Pepe
8 april 2015, 14:14
Je kan er een boek over volschrijven met wat & waaroms maar het punt is, zo'n kleine champion 600 is klein & licht en je gitaren klinken ook veel beter op de bank door zo'n kleine rakker dan over een silverface Princeton en dat is bepaald geen grote brakke amp.

Die Princeton klinkt dan weer veel beter als alles wat harder mag, er is maar weinig te bedenken wat beter klinkt dan een Princeton op 6. Maar op standje 1 is het een vrij generiek geluid wat daar uit komt.

Ik heb een tijdje een Pro junior voor thuis gehad, ook een goeie amp, soort Champion 600 XL. Als ik op een boerderij zou wonen zou ik die vaker gebruiken dan de 600. Maar dat woon ik niet.

Natuurlijk kan je een twin met master in je woonkamer gebruiken maar... u snapt....

telerocker
8 april 2015, 18:22
Nooit geen problemen met mijn Blues Junior en ik heb hem al vier jaar.

muffstuff
9 april 2015, 11:13
Mannen, ik wil jullie toch nog even bedanken voor alle tips en inzichten mbt tot amps.

De reden dat ik toch weer met een ampje aan de gang wil is omdat amplitube vaak gewoon een slecht geluid geeft. Soms erg mooi maar het is teveel veel gedonder.

Ik heb nu een fender greta op de kop weten te tikken van muziekzaak piet joosten, die had er nog een staan.

Pepe
9 april 2015, 11:23
Congrats. En je weet het, die ingebouwde speaker is utility, hang er een grotere speaker aan en


https://www.youtube.com/watch?v=axRo57zkRlc

Kim Wilson
9 april 2015, 11:24
Blij dat mijn tip bruikbaar was. Veel plezier ermee!

telerocker
9 april 2015, 12:24
Congrats. En je weet het, die ingebouwde speaker is utility, hang er een grotere speaker aan en


https://www.youtube.com/watch?v=axRo57zkRlc

Die VU-meter blijft ubercool.

muffstuff
9 april 2015, 13:34
Blij dat mijn tip bruikbaar was. Veel plezier ermee!

:hippie: ik kend e de amp al wel daar hij ten tijde van mijn excelsior uit kwam, maar was hem vergeten. Je reminder was dus erg fijn.