PDA

View Full Version : Attenuator voor Fender Excelsior FSR



muffstuff
7 april 2015, 15:19
Ik ben echt een leek op hetgebied van Amps en termen, dus als ik hier een domme opermking maak, dan spijtme dat ;)

Ik heb dus een fender excelsior fsr pro. Ik gebruik hem eigenlijk nooit, de reden hiervan is, is dat hij toch wel een aardig volume nodig heeft om een beetje leuk te klinken. Ik kan hem niet harder dan 9 uur zetten en dat is al geen aangenaam volume voor mijn buren, te laag volume en ik vind dat het niet lekker klinkt. Ik zat dus te twijfelen deze versterker te verkopen en een versterker te kopen die wel op slaapkamer niveau leuk kan klinken. Toch ben ik wat gaan googelen en kwam termen als master volume of attenuator tegen. Van wat ik begrijp is een attenuator een device tussen je output en speaker die het volume verlaagt. Hierdoor kan je dus je amp volume omhoog gooien en dus de tubes wat laten werken maar toch ngo een buru vriendelijk volume terug krijgen. Ik begrijp wel dat het nooit helemaal hetzelfde is omdat het oversturen vane en amp toch meerdere factoren bevat.

Mijn vraag dus, doe ik er verstandig aan een attenuator aan te schaffen en zo ja welke dan. Als ik het zo lees moet ik goed in de gaten houden welke wattages?

Ik heb de volgende gevonden:

Dr. Z Airbrake Lite
MiniMASS 25w
Power Plug Lite

specs van de excelsior
voorversterker: 2 x 12AX7
eindversterker: 2 x 6V6
vermogen: 13 Watt
luidspreker: Weber Legend (15 inch, 8 Ohm)

FruscianteFan
7 april 2015, 16:53
Het klinkt inderdaad alsof een attenuator een oplossing kan zijn voor jouw probleem. Deels heb je natuurlijk dat een versterker pas 'tot leven' komt met een bepaald volume (puur doordat je dat volume ervaart als 'tot leven komen', en doordat de speaker harder moet werken).