PDA

View Full Version : schroefgaten in tremolo holte opnieuw vullen



R.J
6 april 2015, 16:55
Vannacht zette ik mijn gitaar neer en knal deed de (edge 3) brug. Het gaat hier om een Ibanez RG320FM uit 2007
Dus ik ga kijken en ik zie dat de schroeven, die achterin het metalen plaatje waar de veren aan zitten op zn plaats houden, niet meer in de body zitten.

Eerst na veel gedoe en getier terug weten te schroeven, maar ik zet er spanning op en poing, daar kwamen ze weer.
Nu wil ik dus deze schroefgaten gaan opvullen, ik had zelf in gedachte de wanden van de schroefgaten in te smeren met (een dun laagje) houtlijm, dan tandenstokers op maat afbreken en elke volgende laag stokers ook weer licht insmeren met lijm.
Dit geheel dan laten drogen zodat het bind en dan opnieuw de schroeven er in.

Iemand nog tips, bijvoorbeeld dat ik veel beter vloeibaar hout kan gebruiken, of bijvoorbeeld lucifers? Er komt best wat spanning op te staan van alleen de veren al, daarom leek het me beter de holte op te vullen met houtlijm en stukjes hout dan om vloeibaar hout er in te stoppen.

Oja, ik heb het ook al geprobeerd met alleen stukjes hout, proppen &aanduwen (omdat ik geen houtlijm heb), maar dat werd ' m ook niet.

Enra
6 april 2015, 17:29
1) Uitboren en een deuvel erin verlijmen?

2) Epoxy? De betere kwaliteit? West system bij voorbeeld. Eventueel met een speciale verharder. (Bootindustrie)

Luciferhoutjes gaan het niet redden.
Wellicht hebben anderen bruikbare oplossingen.

Groet,
Arne

R.J
6 april 2015, 17:35
1) Uitboren en een deuvel erin verlijmen?

2) Epoxy? De betere kwaliteit? West system bij voorbeeld. Eventueel met een speciale verharder. (Bootindustrie)

Luciferhoutjes gaan het niet redden.
Wellicht hebben anderen bruikbare oplossingen.

Groet,
Arne

https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxyplamuur-33.html
https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy-giethars-202.html
Dit soort spul? Houdt dit de stress wel die de veren+ er op zetten als het uitgehard is?

Een deuvel is ook een goed idee inderdaad, zelf niet aan gedacht.

D3nnis
6 april 2015, 18:06
Weet niet hoe veel ruimte je hebt in het plaatje, maar wellicht een dikkere schroef?

Rizz
6 april 2015, 18:15
Lijkt me een minder idee, omdat je het schroefdraad wat je in het hout getapt hebt, stuk hebt getrokken en wellicht ook wat vezels er omheen. Je kan ook niet veel dikker gaan, omdat de tremolo dat niet toelaat.. Deuvels lijkt mij ook de beste oplossing. Dan wel echt deuvels ("gekarteld") en geen rondhout. Het moet exact passen, in de tussenruimtes kan dan lijm...

R.J
6 april 2015, 21:01
Dan wat houtlijm en een 4mm deuvel zoeken :)
Thanks!

Cocobolo
6 april 2015, 21:48
Afhankelijk van hoe "mooi" het gat nu is, zou ik denk ik toch kiezen voor een nieuw gat boren (liefst met een boorkolom) en dan die diameter opvullen. Als je geen goede deuvel kan vinden dan ik wel van een harde houtsoort (maple bijvoorbeeld) een plug maken op de cnc machine van de diameter die je nodig hebt.

R.J
6 april 2015, 22:05
http://i62.tinypic.com/2dr8aj6.jpg

kolomboor gaat hem niet worden, het zijn de gaten in de cavity waar je op deze foto de schroeven in ziet zitten.

Poging 1 met tandenstokers werkte redelijk, tot ik besloot dat het ding fijn gestemd moest, en dat deed ie dus niet.

Dus daarom een poging 2 van de week.

Of ik laat er een vakman naar kijken, maar als ik het zelf kan fixen met een deuvel en houtlijm en dan evt een nieuw gat boren, dan liever dat.

purplejohn
6 april 2015, 23:41
Moet lukken met een duvel en professionele houtlijm. Pas op met constructielijm, basswood is niet al te dicht. Ik spreek uit ervaring...

barno
7 april 2015, 00:15
Dikkere schroeven lijkt me nog het makkelijkste. ze moeten natuurlijk door de gaten van de brace gaan.
Je kan er hardwoodpluggen inlijmen met epoxy, maar dan moet je voorboren voor de schroeven, en dat kan op die plaats alleen met een hele lange boor.

R.J
7 april 2015, 21:48
Ben nog even wezen goochelen enzo, kent iemand dit spul?

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/lijmen-titebond/titebond-woodfiller-naturel-118-ml

Ik ga morgen de deuvels op maat maken, gelijk afmeten en dan er in zetten maar. :)

Tenzij iemand ervaring heeft met dat spul, als ik het zo lees is dat best een oplossing namelijk.

Maar goed, ik ben dan ook geen klusser (tenzij het om auto's gaat)

Tabula Rasa
8 april 2015, 03:51
Niet smeren met een prutje maar uitboren en pluggen met een deuvel. Dan opnieuw boren je moet wel twee lange boren hebben. De dikke haal je voor een euro of acht bij de bouwmarkt. De dunne is lastiger te vinden. Ik heb hem zelf maar gemaakt van de stukken draad die het kruis achterin een Gorm boekenkast van de ikea vormen. Gewoon afzagen en een puntje aan vijlen.

Enra
8 april 2015, 07:50
Ben nog even wezen goochelen enzo, kent iemand dit spul?

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/lijmen-titebond/titebond-woodfiller-naturel-118-ml

Maar goed, ik ben dan ook geen klusser (tenzij het om auto's gaat)

'West system epoxy' uit de botenindustrie kan, kent het opvullen van uitgescheurde gaten zelfs als ultieme oplossing. Maar is duur. Houtvullers zoals in de link zijn ongeschikt. Ik zou adviseren met deuvels te werken gezien de eenvoud en de kosten.'

Groet,
Arne

R.J
8 april 2015, 21:37
Zo gezegd zo gedaan, deuvels zitten er in, ligt nu te drogen :)

R.J
20 april 2015, 21:14
Wat ik dus uiteindelijk gedaan heb:

-Deuvels op maat schuren met een dremel met een stukje schuurpapier
-Groefjes in de deuvels gemaakt met een mesje
-Uitmeten hoe diep de deuvels in de gitaar gaan, dit afgetekend
-Op de afgetekende lijntjes groefjes ingezaagd, zodat ik de uitstekende delen makkelijk af kon breken
-Lijm over de deuvels verspreid en ze in de gaten geduwd gedurende 10 min per gat.
-Een dag later het uitstekende deel afgebroken, gladschuren was niet nodig.
-Met een lang 2mm spiraalboortje tot de juiste diepte (natuurlijk ook opgenomen nadat ik de diepte op de deuvel had afgetekend) een gat uitgeboord om de schroeven in de draaien
-De schroeven er weer in
-De brug weer er aan verankerd
-Gitaar gestemd

-Weer lekker veel herrie maken.

Rizz
20 april 2015, 21:17
Netjes.. :ok: Maarre, geen plaatjes? wellicht nuttig voor de volgende met hetzelfde probleem..

R.J
20 april 2015, 21:19
Niet van de tussenstages nee.... Haha. Als het weer gebeurd weet ik wat ik moet doen en maak ik wel foto's.
Totaaaaaal niet aan gedacht.

Of als die hier in de buurt woont doe ik het voor diegene. :cooler:

RS-Rik
20 april 2015, 21:48
Dan is het niet gebeurt.

Internetregel