PDA

View Full Version : Zelf gitaarrack maken?



Freddho
5 april 2015, 21:31
Hello!

Ik heb een negental electrische gitaren in hun koffer die allen naast elkaar staan, in horizontale positie. Neemt enorm veel plaats in dus in wil m'n eigen rack maken waarin alle negen gitaren plat liggen bovenop elkaar (...op legplanken weliswaar...).
Ik werk in de aluminiumextrusie dus heb ik wel de aluminiumprofielen beschikbaar. Enige vraagje: Maak ik de rack zodanig dat de gitaren plat bovenop elkaar komen te liggen ( allen in hun koffer), of maak ik de rack zodat de gitaren in hun koffer rechtstaan naast elkaar?
Zijn er min- of pluspunten aan beide stapelmanieren?

Bedankt!

Fred

barno
5 april 2015, 22:25
heb jij voor al je gitaren een koffer? wow, ordelijk :)
maakt niet hoe ze liggen, hangen. zelf steek ik gitaren enkel in koffers als we gaan stappen. heb graag dat ze anytime binnen handbereik hangen.

telerocker
6 april 2015, 00:21
Ik denk dat een gelijkmatige temperatuur en luchtvochtigheid in de kamer belangrijker zijn dan een horizontale danwel verticale positie als de gitaren in hun koffers liggen. Mijn koffers staan rechtop (kop van de gitaar aan de bovenzijde, duh..) Nog nooit problemen ondervonden.

djee
6 april 2015, 00:58
Voor 12 gitaren ;-) http://3d-land.net/3D_model/stellagerar.html

cat's eyes
6 april 2015, 08:08
Enige vraagje: Maak ik de rack zodanig dat de gitaren plat bovenop elkaar komen te liggen ( allen in hun koffer), of maak ik de rack zodat de gitaren in hun koffer rechtstaan naast elkaar?
Zijn er min- of pluspunten aan beide stapelmanieren?


Bij mij staan ze rechtop, tot nu toe zonder problemen.

http://i1106.photobucket.com/albums/h371/fortibus/case%20rack/DSC00994.jpg (http://s1106.photobucket.com/user/fortibus/media/case%20rack/DSC00994.jpg.html)

Tupelo
6 april 2015, 09:52
Geloof dat een gitaar eigenlijk het beste hangt toch..?
Zelf heb ik ze ook in een koffer als hierboven, met uitzondering van twee, die staan rechtop in een standaard.
Zou ik een aluminium rek maken, dan zou ik voor bovenstaand standje kiezen.
Maar zou ik zo aan de slag gaan, dan zou ik misschien liever aan een koffer voor twaalf gitaren beginnen, dan dat ik twaalf koffers probeer te omhuizen.
Twee van die rekstandaarden ofzo, met een tafelmodel omhuizing, klep omhoog, eentje bovenuit pikken..?

obiwanjacobi
6 april 2015, 10:06
Als ik gitaren in hun koffer zou bergen, zou ik iets maken dat van de grond is. Scheelt enorm veel ruimte.

[2c]

Freddho
6 april 2015, 10:12
Het rack dat Djee toont is idd wrsch de beste oplossing voor mijn geval...Het voornaamste is gewoon dat de gitaren wat 'uit de weg' staan. Nu staan ze op hun zijkant op de grond. Ik wil de gitaren die ik nu minder vaak gebruik niet op zolder of in de kelder zetten idd wegens vochtigheid enzo. Dus zet ik ze nu in onze dressing/slaapkamer...tot ongenoegen van m'n vrouw haha. Dus mochten ze 'op' elkaar gestapeld staan zou dat mooi zijn!

Tupelo
6 april 2015, 10:14
Je kan ook je vrouw in een koffer doen, en je gitaren over de slaapkamer verspreiden... :ok:

Freddho
6 april 2015, 12:28
thaha...da's ook een idee! Die neemt alleszins minder plaats in dan die gitaren!!

MikeD
6 april 2015, 13:26
ik meen hier op GN forum ooit de koffercollectie van Fred Dons door het beeld te hebben zien gaan en die heeft ze in zo'n soort van 3D rek gestapeld, maar volgens mij slapen zijn gitaren niet in hun koffers; zijn collectie staat pontificaal uitgestald. De mijne zitten doorgaans wel in hun koffer en die staan 'kop omhoog' naast elkaar.. wanneer ik ze in zo'n rek zou neerleggen, gaan ze juist door dat rek meer plaats innemen.