PDA

View Full Version : Speakers uitprobeerschakeling



texasspecial
4 april 2015, 10:09
Als ik snel speakers wil vergelijken, kan ik dan de speakeruitgang van mijn versterkertop middels een luidsprekerkabel verbinden met mijn Lehle 1@3 en twee van de uitgangen van de Lehle middels speakerkabels verbinden met 2 cabinetjes, zodat ik snel heen en weer kan schakelen om zo de verschillen goed te kunnen horen?

Gearjunkie
4 april 2015, 10:40
Nee!!!
De Lehle is geschikt voor een iniemimie gitaarsignaal. Het vermogen door een speakerkabel is veeeeel groter/te groot.

Daarnaast ziet je versterker tijdens het schakelen even geen speakerbalasting, wat schade kan veroorzaken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

texasspecial
4 april 2015, 11:14
Ok, duidelijk, bedankt!
Is daar een ander hulpmiddel voor?

Pepe
4 april 2015, 11:26
Een switcher van Radial

texasspecial
4 april 2015, 11:55
Zijn die prijzig?

Gearjunkie
4 april 2015, 12:01
Rond de 250 euro, valt dus erg mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
4 april 2015, 12:29
Eigenlijk zou je een stevige keuze schakelaar moeten hebben die Make-Before-Break (MBB) als mechaniek heeft. Dus op het moment van schakelen wordt eerst het andere contact gemaakt voordat het oude wordt verbroken. Op die manier worden de speakers even parallel gezet gedurende het schakelen wat op zich geen kwaad kan en daarna gewoon op een set speakers.

De schakelaar moet wel de stroom aan kunnen. Dus niet proberen met een lullig 3A schakelaartje. Alternatief is iets met relais en/of microprocessortje dat relais schakelt.

nak
4 april 2015, 12:42
Daarnaast ziet je versterker tijdens het schakelen even geen speakerbalasting, wat schade kan veroorzaken.

Tijdens spelen kan ik me er wat bij voorstellen, maar wat als je de volumeknop van de gitaar dicht gooit.
Is het zonder signaal dan ook schadelijk.
Zoniet dan kan je met een stevige schakelaar wel een speaker kiezen, als je maar geen geluid maakt.

cluseau
4 april 2015, 13:27
+1

Gewoon ff je kop gebruiken dan is een eenvoudige impedantieschakelaar van een paar tientjes voldoende. Het volstaat zelfs als je even geen snaar aanslaat, dus geen geluid produceert.