PDA

View Full Version : Volumeregeling in fx-loop



Rinze
4 april 2015, 09:49
Ik ben van plan om de schakelbare fx-loop van mijn H&K Switchblade te gaan voorzien van een externe volume regelaar. Op die manier kan ik mijn solo's van een boost voorzien door de fx-loop uit te schakelen.

Mijn vragen:
1. Is een passieve volumeregelaar van invloed op het geluid, zoals potmeters in een gitaar dat zijn?
2. Is een actieve oplossing, dus een boost beter? Wanneer ik daarvoor bijvoorbeeld een EHX LPB-1 zou gebruiken, heb ik dan een probleem met de inmpedanties van pedaal en fx-loop?
3. Ik ben van plan om in een standaard alu fx-doosje (1590A) een potmeter en twee jack-chassisdelen te zetten. Op het net wordt een 100K audio/log potmeter aangeraden voor dit soort toepassingen. Klopt dat?

Alvast bedankt voor het meedenken!

tommus42
4 april 2015, 11:10
Een passieve volumeregelaar lijkt me de mooiste oplossing, is niet/nauwelijks van invloed op het geluid. Als je een booster gebruikt op die plek, is het hele geluid afhankelijk van de kwaliteit ervan.
Het best is als impedanties mooi op elkaar aansluiten, maar nauw steekt dat volgens mij niet.

obiwanjacobi
4 april 2015, 11:25
Ik zou een goeie booster zoeken in de kleur van jouw smaak of stijl. Dan ben je er ook.
Een passieve volume knop kan alleen zachter, niet harder.

[2c]
Marc

govertm
5 april 2015, 12:30
Ik zoek hetzelfde. Wat ik me afvraag is of met 100k het geluid volledig gedempt is of niet eerder. Uiteraard verwacht je bij neus neer een 0 ohm weerstand. Daartussen wil je qua geluidsniveau een lineaire overgang. Geluidssterkte is een logaritmische schaal. Volgens mij worden om die reden ook logaritmische potmeters gebruikt. Zou ook wel handig zijn om een maximaal minimaal volume af te kunnen stellen.

Rinze
25 april 2015, 10:45
Zo, inmiddels bij Okaphone onderdelen gehaald en een allerschattigst klein kastje in elkaar gesoldeerd. Ingang, uitgang en volumepot, klaar. Net eens even in de fx-loop van de Switchblade geprobeerd, moest eerst nog even per preset de fx-loop op serieel zetten én per preset de loop aan zetten voor het werkte maar dan heb je ook wat. Werkt perfect, als je een keer het goede volumeverschil hebt gevonden, set and forget. Nu nog even kijken hoe ik het kastje ergens achter op of in de versterker vast zet.

En uitzoeken of de FS-2 footswitch zich zo laat modificeren dat de rechter led (die van de fx-loop) omgekeerd reageert, dus gaat branden wanneer de loop uit is en het volume dus hoger. Lijkt me logischer op het podium wanneer ik na wat subtiel gestamp wil checken of of ik inderdaad het goeie heb geraakt. Voor mijn gevoel is het logischer wanneer het lampje brandt in de solo-stand.

fredjuh
25 april 2015, 15:15
Als je de goeie stand hebt gevonden kun je het kastje zelfs weglaten. 2 weerstanden in een jackplug en gaan.

Rinze
25 april 2015, 16:30
Zou ook nog kunnen ja, maar dit werkt zo ook prima en is toch iets flexibeler. Voor thuis is het ook wel handig om het volume iets fijngevoeliger in te kunnen stellen dan met de master die in het begin nogal een sprong maakt.