PDA

View Full Version : Input, welk effecten moet je niet uit een multi-effect willen halen?



KoenGuitar
2 april 2015, 12:03
Ik heb op mijn pedalboard naar mijn idee een prima mix van geluidskwaliteit en inzetbaarheid, afgezet tegen de kosten. Om het samen te vatten: Gitaar -> Cry Baby -> VS Jeckyl&Hyde -> Boss Fuzz -> VS Open Road -> Zoom G3X.

De Visual Sound is dus een dual-pedaal met een TS808-achtige en een Marshall in a box. De Open Road is een transparante overdrive zonder mid-boost, amp-achtig. Mijn reverb, delay, chorus, tremolo en modulatie-effecten haal ik uit de Zoom. Die ik gebruik als tuner, volumepedaal en looper. De Zoom zal er ooit wel afgaan, als ik klaar ben met de studie. Voorlopig heb ik geen budget om te investeren in een losse tuner, delay, reverb, trem, chorus, noem maar op. Het grote voordeel van de Zoom t.o.v. andere units is dan ook dat je 'm goed als een set losse pedalen kan gebruiken.

Nu heb ik nog een flinke plek over op m'n pedalboard, evenals aan m'n voeding. Op zich geen probleem natuurlijk. Maar ik ben wel benieuwd hoe ik die plaats in m'n huidige setup het best zou kunnen benutten. Het is natuurlijk subjectief en de prioriteit is niet hoog, maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Wat zou naar jullie idee het meeste toegevoegde waarde bieden? bijvoorbeeld goede delay of een analoge chorus? Of is het verschil bij modulatie en delay's (buiten het boutiquesegment) niet zo groot en zou ik bijvoorbeeld beter in een vette overdrive (Mudhoney, OCD ofzo) kunnen investeren naar jullie idee? ;)

Benieuwd naar jullie input.

D3nnis
2 april 2015, 12:17
Even samenvattend:


prima mix van geluidskwaliteit en inzetbaarheid, afgezet tegen de kosten.

geen budget om te investeren in een losse tuner, delay, reverb, trem, chorus, noem maar op.


plek over op m'n pedalboard, evenals aan m'n voeding.

Misschien een dom antwoord, maar ik zou zeggen: speuluh met die handel :D
En als je je board te groot vind, een kleiner board maken.

Misschien kun je nadenken over wat je het minst bevalt in je geluid, en dan daar iets mee doen, als er toch iets gekocht moet worden.

KoenGuitar
2 april 2015, 13:08
Als gezegd, prioriteit is niet hoog. Meer uit nieuwsgierigheid dan uit noodzaak. En een extra optie op je board kan enorm inspirerend werken natuurlijk. ;)

Comfortably Daniel
2 april 2015, 14:12
Als gewoon voor het leuke erbij? Misschien een mooie analoge delay...

Misschien is het goed om je eens af te vragen welke effecten je nu veel gebruikt...dan kun je kijken of er eventueel iets bij zit wat analoog veel beter zou worden dan uit de G3X.

KoenGuitar
2 april 2015, 14:36
Zeker waar. Zit vanuit dat oogpunt vooral naar een goede delay te kijken. Misschien een T-Rex Play back, Joyo D-Seed of Mooer Ana Echo. Zal wel eerst moet testen of dat wel echt een grote verbetering is. Anders kan ik er net zo goed niks bij nemen of er een toffe drive bij zetten. Visual Sound H2O zou natuurlijk een optie zijn omdat 'ie zowel chorus als delay heeft. Maar dat is dan weer een compleet digitale delay.

okeeee
2 april 2015, 15:24
hoe kan iemand ooit deze vraag beantwoorden zonder te weten hoe jij klinkt ??
maybe past die zoom helemaal bij jouw spel


dus geluidsfragmentje ??????????

Pepe
2 april 2015, 15:27
Nog een drive? (http://www.premierguitar.com/articles/22068-state-of-the-stomp-more-sounds-from-fewer-pedals) Ik wilde haast zeggen, koop 1 goede drive en hou de fuzz voor dirt. De zoom vervang je door de Eventide H9.

NLF
2 april 2015, 23:54
hoe kan iemand ooit deze vraag beantwoorden zonder te weten hoe jij klinkt ??
maybe past die zoom helemaal bij jouw spel


dus geluidsfragmentje ??????????

Ben het hier wel mee eens. Dit is allemaal heel persoonlijk. Iedere gitarist heeft zijn eigen manier van werken en zijn eigen systeem. Sommigen gebruiken heel veel pedalen en doen er allerlei wonderlijke dingen mee, anderen pluggen rechtstreeks in hun versterker en spelen de sterren van de hemel. Sommigen blijven voortdurend experimenteren, anderen spelen jarenlang met dezelfde pedalen. Zelf zou ik nooit een multi-effect unit nemen. Ik zou liever 1 goede delay of phaser kopen dan een multi-effect pedaal. Maar ja, dit hangt ook af van welke muziek je luistert en hoe je wilt klinken. Als je nog studeert en niet zo veel geld hebt is zo'n multieffect pedaal voor jouw misschien prima en zou ik het zo laten. Maar ja: ik weet niet wat jij het meest nodig hebt? Als je de hele tijd met een delay speelt kan dat een leuke aanschaf zijn. Zelf heb ik de afgelopen jaren veel pedalen verkocht en wil ik me steeds meer beperken tot een paar pedalen die ik ook echt gebruik. Dat is ook een benadering natuurlijk. Iedereen zijn eigen ding, dat is wel het leuke van muziek, toch?