PDA

View Full Version : ik wil een andere rat...



qwertyuiop
1 april 2015, 21:02
Hey,

ik speel graag met een ts en een rat als od en distortion, stapelen voor solo. punt. Maar ik doe dit vooral ook omdat ik nog wel eens op andere versterkers speel en zowel de rat als de ts op vrijwel elke versterker prima klinkt. Dat is voor mij een belangrijk punt. De paar andere distortions die ik heb uitgeprobeerd, klinken op de ene versterker prima, en op de andere niet. (zowel ss als tubes). bijv. de cae/mxr mc402 en de HBE big D, beiden op de ene versterker prima, en op de andere niet.

twee vragen;
1. hoe kan dit? zijn er bepaalde zaken die technisch gezien echt zo anders zijn dat dit kan? de mc402 is bijv volgens mij echt gemaakt om een al overstuurd kanaal nog verder over z'n nek te jagen. dat kan-ie dan ook erg goed. maar over een clean kanaal klinkt dat ding echt als een natte scheet...
2. welke distortions (ongeveer zoals een rat klinkt) kunnen nog meer op de meeste versterkers goed klinken? ik zag een retro-sonic distortion en een wampler plextortion langs komen op youtube die ik beiden erg goed vond klinken. maar hoe zijn de ervaringen met bijv. deze twee op verschillende versterkers? ik zou bijvoorbeeld wel de instelmogelijkheden van de plextortion willen (rat heeft weinig bass) maar niet als-ie maar op 1 versterker of kanaal goed klinkt...

Pepe
1 april 2015, 21:24
Je pakt dat verkeerd aan. Om een beetje greep te krijgen op wat iets gaat doen moet je weten hoe een klankbeeld in elkaar steekt.
Bijvoorbeeld, een twin heeft een mid dip en een mid heavy overdrive, zoals een ts achtige, haalt dat weer op. Een Marshall (generaliserend) zit goed in zijn midhoog maar een 4x12 heeft zoveel laag en hoog dat een ts ook daar goed op werkt.
Een AC30 heeft veel mid en tophoog en daarom werkt een midhoog treblebooster die dat gat dicht daarop weer goed.
Op die manier kan je ook verschillende overdrives met of tegen elkaar laten werken.

Natuurlijk is alles smaak. Misschien houd je wel van een AC30 met extra mids dus is een TS achtige weer prima. En dan heb je ook nog zoiets als speakers die verschillend met compressie en klankkleur omgaan.

Het is dan ook ondoenlijk om je van de zijkant van advies te voorzien hoe iets voor jou gaat werken. Een Rat werkt meestal wel goed omdat ie niet heel uitgesproken is in zijn klankbeeld, wat minder bas en tophoog maar niet achterlijk veel mids.

qwertyuiop
1 april 2015, 21:33
he Pepe,

bedankt voor je reactie. dat versterkers verschillend klinken snap ik. ik heb zelf een boogie dc 5 en een blackster artisan (en een blackstar ht5). twee (drie) zeer verschillende versterkers qua klankbeeld. In oefenruimtes of bij sommige optredens speel ik ook nog wel eens op marshall ss. ik vindt het dus inderdaad opvallend dat bijv een rat altijd goed klinkt, ondanks al die verschillende versterkers/speakers en zelfs gitaren. Maarrrr... een rat heeft ook iets te weinig bass naar mijn smaak, daarom wil ik een rat met wat meer laag EN die goed klinkt op alle versterkers.

dat laatste, EN jouw verhaal, pleit dus voor een distortion zoals de wampler plextortion omdat je daar bass/mid en high kunt instellen, toch? Dan kun je compenseren voor wat de versterker niet of juist teveel heeft.

Pepe
1 april 2015, 21:39
Ja, ik denk van wel.
Hangt een beetje af hoe een & ander getuned is. Ik heb een Keeley overdrive met actieve toonregeling en hoog is daar midhoog wat een ander woord voor schelheid is. Raar genoeg werkt dat op een Engl waar de meeste overdrive gewoon kut op klinken, juist door die snerp van zo'n Engl. Maar dat gaat dus net naast de schelheid van de Keeley heen.

Over het algemeen zitten de bassen een leadtoon in de weg. Ik hou ook van intacte bassen omdat ik met de volumegitaar knop werk, de overdrive moet ook clean goed klinken. Maar daar zijn niet heel veel overdrives van.

Comfortably Daniel
2 april 2015, 14:03
Misschien moet je wel denken aan een extra pedaal wat het laag iets ophaalt, in plaats van een andere RAT.
Ik heb er zelf al ettelijke jaren één op m'n bordje staan en hij gaat er gewoon niet vanaf door het karakter.
Ik gebruik 'm zelf het meest samen met een CrunchBox of een Keeley BD-2. Zeker de BD-2 kan 'm flink wat laag meegeven. Al is dit alles wel over het algemeen over een Twin Reverb...dus de amp clean.

Eventueel een EQ pedaaltje erbij als laag boost...?