PDA

View Full Version : Mixen van speakers ( zoektocht gaat verder G12-65)



Rick trodat
1 april 2015, 11:21
Een aantal jaren geleden is hier eens een draadje geweest over de g-1265 speaker van celestion. Een vreemde speaker in vele opzichten.

Ik heb toen dertijd, met mijn hook vele speakers getest, maar viel altijd weer terug op die vreemde speaker. Inmiddels heb ik meerdere versterkers en speel ik al zo'n vijf jaar over een 2x12 cab met 65's erin. Ik heb altijd al die sprankel gemist in deze speaker, maar wilde er niet aan om over te stappen op een andere speaker. Het is de Bonamassa speaker bij uitstek ( ook al gebruikt hij ev12l). Het tophoog wordt gefilterd en je houd een warm, mid geluid over met een gecontroleerd laag. Maar aangezien dit niet helemaal mijn geluid is wilde ik een andere speaker naast de 65. Dit blijkt een ondoenlijke zaak. Elke speaker die ik test naast de 65 speaker, met een hogere gevoeligheid, overschaduwd de speaker volledig. Het volgende heb ik getest naast deze speaker:

- Gold: Veel alnico chime. Tophoog. Maar de 65 had zijn jas al aan en was niet meer te horen. de gevoeligheid van deze speakers is 3 db verschil. Het klinkt, letterlijk alsof je over een 1x12 speelt.

-V30: Veel mid ( teveel mid) en dat warme mid en gecontroleerde laag van de 65 was niet meer te horen. Ook een te groot verschil in gevoeligheid. ( 3db)

En dus ging ik op zoek naar speakers met een gevoeligheid van 97 db. Hetzelfde als de 65 speaker en kwam daarbij op de jensen speaker P12N. Met een gevoeligheid van 98.4. Komt dit in de buurt ( zou je denken)

- De combinatie tussen de P12n en de g-1265 was clean hemels. Maar ook hier hoorde je de g-1265 aanzienlijk minder hard. En dus is dit geen goede combi. Daarnaast krast de P12N in het hoog, als je deze flink op zijn donder geeft.

En dus had ik het genoegen om over een WGS ET 65 en de WGS ET90 te spelen. Deze moeten in hetzelfde straatje liggen als de celestions. De praktijk blijkt echter anders. 1 op 1 vergelijking met de celestion is dat de ET65 harder gaat. Veel harder. Heeft ook veel meer chime, wat positief is en heeft ook dat gecontroleerde laag en warme mid. Wat hij mist ivm de 65 is die compressie als je deze op zijn staart trapt. De ET90 klinkt nagenoeg hetzelfde als de 65, maar heeft nog iets meer hoog.

Een vriend van mij, waarmee ik was, dacht dat dit kwam omdat de gevoeligheid van de g-1265 doorslaggevend is in de compressie. Dikke 100 watters, of 40 watters kunnen een stuk harder gezet worden om hetzelfde volume te krijgen bij meer gevoelige speakers. Dit bleek waarheid, want de wgs et65 en de et90 kregen dezelfde compressie, maar dan op oorverdovend volume.

En dus zat er maar één ding op. De g-1265 moesten gaan. Deze speakers vallen gewoon niet goed te matchen met andere speakers. Al vind ik deze speakers op een felle, harde amp ideaal. Voor de Hook ( 100 watt) en voor mijn twin ( 80 watt) zijn het geweldige speakers. Maar voor mijn super champ (15 watt) en mijn zelfbouw ( 15 watt) niet. De compressie en die hoogafname is vooral fijn voor jazzspelers ( of bonamassa fans) of een zeer felle fender amp met veel watt. Voor mij dus niet.

De ET90 en de Blackhawk Alnico is een match made in heaven. De chime is geweldig, het mid is vol en het laag is strak. Op alle amps van mij klinkt deze combi goed. Al moet de hook zachter, en de twin ook. En de compressie? Die is deels weg.

HaroldA
1 april 2015, 11:56
De nieuwe creambacks ook getest?

Rick trodat
1 april 2015, 13:28
De nieuwe creambacks ook getest?

Nee niet getest

HaroldA
1 april 2015, 13:34
Nee niet getest

Dat zouden G12-65's moeten zijn met wat meer "prik".

MjS
1 april 2015, 13:46
Dat zouden G12-65's moeten zijn met wat meer "prik".

Zouden toch juist Greenbacks met meer power moeten zijn? Ik heb zelf een 4x12 en een 1x12 met Creambacks (M). Die klinken behoorlijk in het straatje van Greenbacks, maar dan met wat meer laagmid en iets anders in het hoog. Heb ze niet kunnen vergelijken met ene G12-65, maar afgaan op samples lijkt dat toch wel een ander beestje te zijn. Anders heb ik 5x de verkeerde speaker gekocht, shit... :)

HaroldA
1 april 2015, 13:52
Zouden toch juist Greenbacks met meer power moeten zijn? Ik heb zelf een 4x12 en een 1x12 met Creambacks (M). Die klinken behoorlijk in het straatje van Greenbacks, maar dan met wat meer laagmid en iets anders in het hoog. Heb ze niet kunnen vergelijken met ene G12-65, maar afgaan op samples lijkt dat toch wel een ander beestje te zijn. Anders heb ik 5x de verkeerde speaker gekocht, shit... :)

De G12-65 is een greenback met meer power, maar met een iets ander(/donkerder) karakter.

MjS
1 april 2015, 13:56
De G12-65 is een greenback met meer power, maar met een iets ander(/donkerder) karakter.

Ach ja dat was ook zo. De G12-65 was destijds ook bedoeld als hi-power greenback geloof ik. Was ik even vergeten.

guhlenn
1 april 2015, 15:52
Zouden toch juist Greenbacks met meer power moeten zijn? Ik heb zelf een 4x12 en een 1x12 met Creambacks (M). Die klinken behoorlijk in het straatje van Greenbacks, maar dan met wat meer laagmid en iets anders in het hoog. Heb ze niet kunnen vergelijken met ene G12-65, maar afgaan op samples lijkt dat toch wel een ander beestje te zijn. Anders heb ik 5x de verkeerde speaker gekocht, shit... :)

heb alledrie (gehad) en volgens mij kloppen beide beschrijvingen idd. Ik heb in ieder geval weer trek in een G12-65 gekregen ;).

the sure thing
1 april 2015, 21:20
Heren heren.... even een misverstandje uit de weg ruimen. De G12-65 is begin jaren '80 (volgens mij) op de markt gekomen. Ik weet niet of hij DESTIJDS ook als de "high-powered-greenback" op de markt is gekomen. Een jaar of 5 (?) geleden is de G12M-65 op de markt gekomen, nu wel in de markt gezet als de " high powered greenback". Deze G12M-65 heeft een crèmekleurige magneetkap, dus ook wel de " creamback" genoemd. Jammer van de benaming, omdat destijds in de jaren '70 sommige greenback-speakers ook met crèmekleurige magneetkappen kwamen.... Maar dat terzijde.

De G12-65 heeft een fantastische compressie. Heerlijk romige mids en laag en inderdaad niet zulk hoog. Maar: ECHT goede oude G12-65 speakers komen aardig in de buurt van de Greenback (lees: de G12M-25 speaker).

De G12M-65 (let dus op de M die is toegevoegd) is qua klank echt een andere speaker. Helaas niet vergelijkbaar met de G12-65 speaker, de G12M-65 heeft veel meer hoog en geen compressie. MAAR: de G12M-65 heeft wel IMHO een heerlijke klank. Ik zou de G12M-65 willen betitelen als" de sterk verbeterde versie van de V30". Waarom? De G12M-65 heeft echt meer mids en hoogs dan de Greenback/G12M-25 speaker, maar niet zo spikes als de V30. De G12M-65 is een "gefocuste" V30 zeg maar.

Ik ben meer dan 10 jaar lang fan geweest van de greenback. Lees: eigenlijk de G12M-20 heritage. Die hebben in een 2x12 opstelling ook zeker wat compressie bij zich. Nu na na 10 jaar ben ik overgestapt naar de G12M-65 met als hoofddoel: meer mids, meer hoog en daardoor beter door de mix prikkend.

Ik ook heb een zware voorliefde voor het clean van de G12-65 speaker. Dat ronde dikke met compressie is onge-evenaard. En inderdaad: de speaker laat zich moeilijk matchen. Maar: ik heb nog een kwartetje G12-65 speakers liggen die ik niet weg doe: ze klinken mij clean TE goed. Ze verzuipen IMHO helaas teveel in de mix. Daarom ben ik destijds overgestapt naar de G12M-25 (of liever de 20 dus) speaker.

Als uitsmijter: De G12-65 heeft ook een re-issue: de G12-65 heritage speaker. Veel forumleden vonden deze speaker te stug. Ik heb deze speaker een tijdje in een Hook R40 combo gehad en clean klonk het super. In de mix bleef er echter weinig van over.

Ik heb ook ervaring met de WGS ET-65 speaker: vrij aardige benadering van de G12-65 speaker, maar ook hier bleef die lekkere compressie achterwege.

Lexvandoef
2 april 2015, 13:22
Ik gebruik een oude 65 icm een oude 75Hz versie van de H30 in mijn HOOK 2x12. In het eindresultaat hoor je duidelijk meer H30 dan 65 maar net dan onderliggende drukkende van die 65 en de compressie die dat ding mee geeft aan de hele cab maakt het echt een super combi vind ik. Heerlijk zo!

Speeddemon
6 april 2015, 16:27
Ik snap niet zo goed hoe men vind dat de G12-65 niet goed mixt met andere speakers.
In een verticale 2x12 stop ik hem bovenop, en d'r onder een G12K-85 of een Vintage 30. Heerlijke totaalsound.
Nu in m'n Marshall 1966A (diagonaal 2x12), schuin boven de G12-65, schuin beneden de originele G12-T75 (uit '86); ook te gekke sound.
Wel idd icm relatief felle versterkers.

Heb 3 vintage G12-65's gehad (nu nog 2, beide uit '81), 1 re-issue en de ET-65 van WGS gehad. De RI klinkt ietsje stugger, maar ja, zit dik 30 jaar tussen. De ET-65 klonk iets minder diep/donker in het laagmid, maar met iets meer midcrunch (heel subtiel verschil). Idd iets luider.

G12M-65 Creamback vond ik voor clean en crunch wel goed, maar te 'honky' voor high-gain. Ook weggedaan.
Overigens, wat er mooi tussenin zit, zijn vintage G12H30's met 55Hz cones. Wel luid (99-100dB?), mooie crunchy mids, dik laag, maar prikt beter door de mix dan een G12-65, en minder 'honky' dan een G12M-65. Nasaal is niet het juiste woord, maar hij had iets piekerigs in het mid/hoog-mid.

Neemt overigens niet weg dat ik nog steeds overweeg een paar G12-65's in m'n Engl 4x12 te proppen (bovenin, boven de Vintage 30's). Ik vind die combi juist helemaal top voor clean én highgain.

Thiez
6 april 2015, 21:23
Ik heb in mijn marshall cab (1960ax) greenbacks gecombineerd met g12-65. G12-65 zorgen voor body en warmte, terwijlde greenbacks zorgen voor prik en scheur.
vond de g12-65 te rond klinken op zichzelf.

Little Jay
7 april 2015, 07:33
Min god, wat een indrukwekkende kennis aangaande Celestions speakers hier! Leuk om te lezen!

Speeddemon
7 april 2015, 19:20
Ik heb in mijn marshall cab (1960ax) greenbacks gecombineerd met g12-65. G12-65 zorgen voor body en warmte, terwijlde greenbacks zorgen voor prik en scheur.
vond de g12-65 te rond klinken op zichzelf.
Kan me heel goed voorstellen ja.
Welke heb je bovenin zitten, of heb je een X-pattern gemaakt?