PDA

View Full Version : Ethos Overdrive power supply



Aca Ilic
31 maart 2015, 20:47
Heey guys,

heb een advies van jullie nodig. Ik sta op een punt om een Ethos Overdrive aan te schaffen, weliswaar zonder adapter. Heeft iemand toevallig een suggestie , aangezien het volgens hun website om een adapter van 12 VDC (Unregulated) @ 500mA, ( The unregulated 12 VDC actually = 16VDC with the ETHOS load) gaat.
Alle hulp is welkom, heb geen Voodoo power supply of Burkey, ben van plan deze gewoon via een doodgewone adapter te voeden.
alvast bedankt voor alle input
Alex

Plant
31 maart 2015, 21:25
Ethos OD Preamp Power Adapter Info (Not for Ethos Amp):

I. The Ethos is shipped with a Power Adapter that has the following characteristics:
a.) INPUT VOLTAGE: 120VAC @ 60Hz
b.) OUTPUT VOLTAGE: 12 VDC (Unregulated) @ 500mA
[The unregulated 12 VDC actually = 16VDC with the ETHOS load]

II. The Ethos will also operate with Power Adapters that generate a (5%) REGULATED +18VDC output.

III. DC Dunlop Brick using the +18VDC output. This adapter works with many input power voltages
around the world.

IV. Voodoo Lab, Pedal Power 2 and 2+. Use the L6 outputs (channels 5 OR 6) which provide between
+16 and +17VDC. Note: You must set the channel dip switch to the NON-normal position.

V. 18 VDC Regulated Power Supply #EPS-18D. It's important to Select "Polarity: Center Negative."

Kennelijk is het qua spanning niet zo heel kritisch als het gestabiliseerd 18VDC mag zijn. Een 12VDC @ 500mA adapter zal onbelast ook iets in die richting afgeven en bij belasting gaat die spanning gepaard met rimpel effektief iets inzakken. Meet vooraf bij je adapter op het lichtnet of de spanning onbelast niet boven die 18VDC uitkomt, want de ene adapter is afhankelijk van de trafo de andere niet.

Verder is dus de polariteit belangrijk, center negative dus:

https://www.accesscomms.com.au/images/reference/powerplug-negative.jpg

Aca Ilic
31 maart 2015, 21:34
Kennelijk is het qua spanning niet zo heel kritisch als het gestabiliseerd 18VDC mag zijn. Een 12VDC @ 500mA adapter zal onbelast ook iets in die richting afgeven en bij belasting gaat die spanning gepaard met rimpel effektief iets inzakken. Meet vooraf bij je adapter op het lichtnet of de spanning onbelast niet boven die 18VDC uitkomt, want de ene adapter is afhankelijk van de trafo de andere niet.

Verder is dus de polariteit belangrijk, center negative dus:

https://www.accesscomms.com.au/images/reference/powerplug-negative.jpg

Heey Plant,

bedankt voor het technische uitleg bro, maar ik ben meer van plug and play guys, dus eigenlijk min of meer simpele vraag welke adapter het geschiktste voor deze pedal zou zijn...
cheers
Alex

Plant
31 maart 2015, 22:44
Snap ik :)

Maar helaas is het gewoon zo simpel niet, er zit afhankelijk van fabrikaat nogal wat spreiding op 'doodgewone' adapters met dezelfde getallen. No way dat ik je dan iets blind ga aanraden.

Daarom: Zoek naar een adapter van 12VDC @ 500mA met de juiste polariteit en meet zonder Ethos eraan met een simpel multimetertje even of er niet meer dan 18VDC uit komt. Dan zit je wat dat betreft safe.

Aca Ilic
1 april 2015, 10:01
Thnx Plant
Ik hoop dat er iemand is die toevallig dezelfde problematiek al opgelost heeft
Gr
Alez

Aca Ilic
1 april 2015, 19:58
Kan iemand me een redelijke 12v adapter aanbevelen....?

Mitch
1 april 2015, 22:28
Kennelijk is het qua spanning niet zo heel kritisch als het gestabiliseerd 18VDC mag zijn. Een 12VDC @ 500mA adapter zal onbelast ook iets in die richting afgeven en bij belasting gaat die spanning gepaard met rimpel effektief iets inzakken. Meet vooraf bij je adapter op het lichtnet of de spanning onbelast niet boven die 18VDC uitkomt, want de ene adapter is afhankelijk van de trafo de andere niet.

Verder is dus de polariteit belangrijk, center negative dus:

https://www.accesscomms.com.au/images/reference/powerplug-negative.jpg

http://www.bax-shop.nl/voedingen/dunlop-ecb004-ac-adapter-18-volt/product-details.html

Aca Ilic
1 april 2015, 22:34
Thnx Mitch ( en Plant ook )
+1...

Aca Ilic
3 april 2015, 21:14
And Ethos has entered the building ......
http://i59.tinypic.com/122j7dw.jpg

man, dit was pure luck, en adapter en pedaal tegelijkertijd aangekomen....
It rocks baby:-)))

pasqual
3 april 2015, 21:31
Hey Al, als dat apparaat zo klinkt als ie er uit ziet ga je er nog veel plezier aan beleven!

Aca Ilic
4 april 2015, 09:43
Heey Pasq, geloof me buddy, hij klinkt erg goed, maar je weet het, je kunt altijd komen om zelf te checken bro..

pasqual
4 april 2015, 11:36
Heb je die Mesa nog? De Two Rock of hoe heet dat ding ook alweer is verkocht? Ik vond de Mesa ook de winnaar van de twee...

Aca Ilic
4 april 2015, 11:41
Heey Pas,

heb nog steeds Mesa ( en Two Rock ook nog) . Ja Mesa is helemaal niet verkeerd, zeker nadat de tech hem onder de hand genomen heeft.

Aca Ilic
4 april 2015, 20:33
Ooohh man,

by far de veelzijdigste/beste overdrive die ik gehad heb. Met een amp krijg je in principe een drie kanaals amp, clean/crunch/Dumble overdrive, met nog boost functie ( alleen op overdrive kanaal te gebruiken ) voor extra zet in de rug. Vreet andere pedalen als malle,kon hem mooi stacken met Tim en Rodenberg Gas. Waar je hem ook in de keten zet, klinkt 'ie goed.
Kan me niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer 8 uur in repetitie ruimte doorgebracht heb, en dan niet alleen aan knoppen draaien,maar ook genieten van geluid en urenlang gewoon spelen.
http://i59.tinypic.com/2w57vr5.jpg

Mitch
4 april 2015, 21:45
Dan is een welgemeend "gefeliciteerd" wel op zijn plaats :D

Aca Ilic
5 april 2015, 01:42
Thnx Mitch :-))

the sure thing
5 april 2015, 07:32
Gefelicteerd man! Hij heeft een beetje de "looks" van de Van Weelden overdrive of de Lex Bos overdrive.

Aca Ilic
5 april 2015, 09:14
Thnx Mattijs
Klopt, ik was eigenlijk meer iets aan het zoeken dat geen 2 overdrive functies heeft ( zoals je kunt zien genoeg overdrives om sound te kleuren). Geld was op het moment niet zo'n issue, Ethos stond al lang op mijn verlanglijstje en was meer bewuste keuze om meer drie kanaals functie van je amp te maken. Komt waarschijnlijk doordat ik in het begin veel op Twin amp gespeeld heb, alleen vond ik totale spectrum van clean/crunch/overdrive minder levend. Mooiste aan Dumble overdrive is dat je gevoel heeft dat geluid leeft (denk ik dat de meeste mensen hiermee dat 3D geluid bedoelen), niet schel is, en je krijgt in brug posities of je op strat,tele of gibby speelt altijd lekkere geluid. Tig mogelijkheden om sound te shapen, en het fijnste is dat je mooiere, rondere dikkere geluid krijgt. Pedaal reageert geweldig op je speelstijl, en is het meest aanslaggevoelige overdrive die ik onder mijn voeten tot nu toe gehad heb.
Ben bang dat dit het einde is in de zoektocht naar holy grail. Ben blij dat ik meer tyd aan het spelen ga besteden, en minder aan knoppen ga draaien. Shit man, ik begin door te draaien en op Ethos salesman te lijken.....

the sure thing
5 april 2015, 10:38
Net gegoogled op de specs: veelzijdig beestje! Hoe is de speaker sim? En hoe is de power amp sectie? Al op een speaker aangesloten?

Aca Ilic
5 april 2015, 11:01
Nee Matt, heb speaker sim nog niet gecheckt. Mijne is preamp/overdrive versie , power amp model was hard to find, en ik had er geen zin in om tig maanden te wachten. ER ziijn ook nieuwe modellen met extra features, maar ik houd van simpel, meestal klinkt het best....

Jeroenvanhulsteijn
5 april 2015, 20:29
Spkr sim door de return van mn zt lunchbox acoustic klinkt wel lekker. Kleine doosje blijft een beetje dozig klinken, maar dat is de charme van kleine doosjes (vind ik dan).

Persoonlijk zou ik het wel prettig vinden als de bright switch schakelbaar zou zijn dmv footswitch. Soort van treble boost zeg maar.

En het is lastig om niet aan die knoppen te blijven draaien. Knopjes zijn verleidelijk. Overal weer nieuwe geluiden.

Reageert ook erg goed op je volumeknop trouwens. Je vraagt je haast af waarom het ding uitgevoerd is als 2-kanaals met een boost. Zet alles aan en je hebt met je volume knop bijna alles binnen handbereik.

Aca Ilic
5 april 2015, 22:25
Heey Jeroen,

kei bedankt voor jouw input mbt adapter issue. Ik had alleen als ik het zelf gemaakt zou hebben ook clean kanaal van boost functie voorzien, maar dan zou ik een zeikerd zijn, want pedaal werkt perfect. Verder zijn knoppen idd verleidelijk aangezien je bijna overal bruikbaar geluid uit kunt halen. Ik heb Lex ook eens getest, vond gewoon erg goede overdrive,maar in combinatie met mijn Rodenberg haal ik ook Lex en van Weelden geluid uit. :-))) happy

fs1980
17 juli 2015, 13:37
Welke powersupply (voodoo lab of Cioks) zou geschikt zijn voor deze Ethos? Ik er een liggen, maar word gek van die adapter.

Aca Ilic
17 juli 2015, 17:55
Voodoo zou kunnen, alleen 12 V uitgang gebruiken...