PDA

View Full Version : Mooiste gitaar van GitaarNet: Hoe moet het verder?



Badman
31 maart 2015, 14:08
Hallo,

Wie de discussie wat volgt in het 'resultaten'-topic weet waarover het gaat:

-Moet de verkiezing digitaal?

Dat wil zeggen: je kan dan stemmen via wat online-muisklikken. De fotolijst met alle gitaren zou misschien wel nog op Photobucket komen.
Of wil je lekker 'ouderwets' je lijstjes via pm doorsturen?

-Moeten mensen die hun gitaar hebben ingezonden, ook verplicht worden te stemmen?

Gelieve het ons te laten weten via de poll :)

Hartelijk bedankt (en laat de discussie hieronder maar lekker voortgaan :) )

Badman

Majmun
31 maart 2015, 14:42
Wat is dit belachelijk. Gezeur van een aantal sukkeltjes die willens en wetens meedoen aan een verkiezing waar ervan uit mag worden gegaan dat men weet dat hij niet een gegarandeerde 1e plaats zal hebben. Vervolgens na de uitslag toch gaan janken.

Overigens heb ik het altijd vreemd gevonden dat het stemmen niet was gedigitaliseerd. Online stemmen en verplichte stemming.

Henri H
31 maart 2015, 15:01
Ik mis de optie "TETTEN". :D

Majmun
31 maart 2015, 15:30
Ik zou ten eerste de foto's op Photobucket plaatsen met nummering (1. A, 2. B, 3. C, etc.). Vervolgens zou ik een topic openen en daarin, indien mogelijk, een enquête opnemen. Het aantal keuzemogelijkheden zou afhankelijk zijn van het aantal deelnemers. Uiteraard ook met nummering zoals in Photobucket. Vervolgens stel je in dat iemand ÉÉN keer mag kiezen en ook stel je in dat het mogelijk is om te zien wie op wie heeft gestemd. Stel een deadline in en na het verlopen van de deadline wordt de uitslag vanzelf getoond. Gedurende de stemperiode kan men ook de tussenstand volgen. Daarmee elimineer je het moeilijk doen met de lijsten.

Edit: ik heb dit bericht naar Badman gestuurd met een duidelijkere uitleg van mijn voorstel:

Hallo,

Wat is het max. aantal keuzemogelijkheden dat een topic aankan? Hoeveel deelnemers zijn er gemiddeld voor zo'n verkiezing? 75 deelnemers? Zou het mogelijk zijn om een topic te maken met daarin een enquete met 80 keuzemogelijkheden?

Foto's in Photobucket:

1. Majmun
2. Pepe
3. Badman
etc.

Enquete in verkiezingstopic op GN:

1. Majmun
2. Pepe
3. Badman
etc.

-> Iedereen mag ÉÉN keer kiezen (wel duidelijk van tevoren aangeven dat men alleen één keer kan stemmen en dat vergissingen achteraf niet ongedaan kunnen worden gemaakt).

-> Ook instellen dat men kan zien wie op wie gestemd heeft.

Stel een stemperiode in; bijvoorbeeld dat men twee weken heeft om te stemmen.

Laat vervolgens alles zijn gang gaan en je hoeft verder niets te doen. Je hoeft dan niet moeilijk te doen met lijsten, van de enquête zal vanzelf aantonen wie op de eerste, tweede, derde en etcetera tot op de laatste plek zal staan.

Groeten,

Aldin

Ike57
31 maart 2015, 15:46
Mijn uitgangspunt is: Het is een verkiezing voor de lol en het moet voor de lol blijven. Niet al te serieus (hoewel, een jaarlang eeuwige roem ... ). Het maakt mij ook niet uit of het nou digitaal of op de oude manier is.
Ik zou ook niemand willen verplichten om te stemmen, óók niet als je zelf een foto hebt gepost. Aan de andere kant stoort het me wel dat maar een beperkt deel van de inzenders de moeite neemt om te stemmen. Waarom wél de moeite nemen om een foto te posten en niet de moeite nemen om even te stemmen?
Dit is trouwens geen nieuw fenomeen, het is vanaf het begin al zo geweest.

De vraag die ik mis in de enquete is: Moet deze verkiezing wel doorgaan in de toekomst? Met alle respect voor al het werk dat Badman verricht: Het deelnemersaantal is in de loop van de jaren behoorlijk teruggelopen. Als deze trend zich doorzet dan vraag ik mij af of het nog wel leuk is om de mooiste gitaar te hebben, met het beperkte deelnemersveld én de nog beperktere stemopkomst.

Maar misschien wordt dit al weer iets te serieus (opgevat) :D

Oh ja, voor de statistici onder ons, een lijstje met het verloop sinds 2009:

Jaar, Deelnemers, Stemmers, Percentage stemmers t.o.v. deelnemers
2009, 190, 139, 73%
2010, 149, 109, 73%
2011, 133, 95, 71%
2012, 125, 95, 76%
2013, 114, 65, 57%
2014, 75, 45, 60%

Badman
31 maart 2015, 16:21
Bedankt Majmun,

Ik zie wel dat de polls maximum 10 deelnemers aankunnen, dus dat zou moeten aangepast worden.

Ten tweede: Als mensen maar op één persoon kunnen stemmen, dan lijkt me dat ook minder interessant (?) Ik kan verkeerd zijn, maar er kruipt toch nog een gevoel van opluchting naar boven als je achteraan het pak zit met toch nog enkele puntjes van gitaristen die je gitaar toch nog wel mooi vinden. Bovendien: als een klein gedeelte van de deelnemers slechts punten gepakt heeft, dan ga je sowieso deelnemers verliezen.
Het is inderdaad de laatste jaren er enorm op achteruit gegaan. Ik herinner me het glorieuze 2009-2010 met bijna 200 deelnemers, daar staan we nu verder van dan ooit. Hoe dat komt...misschien hebben we nieuwe impulsen nodig?

Kim Wilson
31 maart 2015, 16:36
...
Het is inderdaad de laatste jaren er enorm op achteruit gegaan. Ik herinner me het glorieuze 2009-2010 met bijna 200 deelnemers, daar staan we nu verder van dan ooit. Hoe dat komt...misschien hebben we nieuwe impulsen nodig?
Misschien wel door het gezeik van iedereen die het te serieus neemt...

Majmun
31 maart 2015, 16:42
Of je kunt instellen dat je op meerdere personen kunt kiezen. Whatevah, mij maakt het niet zo veel uit.

barno
31 maart 2015, 16:54
ik vind het allemaal goed zoals het was. vrijblijvend en simpel. En het gezeik achteraf hoort erbij zoals supporters na een match kunnen zeveren (al gaat dat gezever meestal wel minder over de spelregels). Maar als ik Ike zijn cijfers zie, heeft ie wel een punt. hoe dat komt? lijkt me simpel:
Niet iedereen is grootgitarenbezitter en kan elk jaar zomaar een nieuwe kampioen de arena insturen.
Maar vooral: het forumbezoek/gebruik is in de afgelopen jaren gewoon fel gedaald - en niet alleen bij zelfbouw (waarvan zowat het hele bestand is verhuisd naar het minder restrictieve facebook)
Waarom zo'n klein percentage stemt, vind ik ook wat raar. zal toch niet zijn dat er mensen zijn die op die manier hopen te vermijden dat ze een rechtstreekse concurrent punten geven, dat zou wel erg flauw zijn.
Soit, gewoon voldharden, volgend jaar doen er weer 300 mensen mee! :)

Tabula Rasa
31 maart 2015, 17:11
Doorgaan zoals het altijd wa. Mensen moeten niet te veel janken. Je kan niet iedereen tevreden krijgen. Er zijn er altijd wel een paar waar het inlegkruisje van onderste boven ligt.

Oranjeaap
31 maart 2015, 17:36
Ik denk dat de wedstrijd veel eenvoudiger kan door het digitaal te doen.
Al die lijstjes manueel verwerken en 30 paginas aan gitaarfotos doorspitten is niet echt tof voor zowel deelnemers als de mensen die de wedstrijd organiseren.
Maar makkelijker is niet altijd leuker. Vind zoals het nu gaat wel een leuk concept. Ik vind eigenlijk wel dat als je mee wilt doen je ook best zelf de moeite mag nemen om je lijstje door te geven. Niet alleen uit principe, maar ook omdat hoe meer stemmen hoe 'eerlijker' de uitslag.

Badman
31 maart 2015, 17:57
Die 30 pagina's aan foto's waren dan ook mooi gesorteerd op een Photobucket-pagina ;)

Marcel2
31 maart 2015, 18:13
Bedankt Majmun,

Ik zie wel dat de polls maximum 10 deelnemers aankunnen, dus dat zou moeten aangepast worden.

Ten tweede: Als mensen maar op één persoon kunnen stemmen, dan lijkt me dat ook minder interessant (?) Ik kan verkeerd zijn, maar er kruipt toch nog een gevoel van opluchting naar boven als je achteraan het pak zit met toch nog enkele puntjes van gitaristen die je gitaar toch nog wel mooi vinden. Bovendien: als een klein gedeelte van de deelnemers slechts punten gepakt heeft, dan ga je sowieso deelnemers verliezen.
Het is inderdaad de laatste jaren er enorm op achteruit gegaan. Ik herinner me het glorieuze 2009-2010 met bijna 200 deelnemers, daar staan we nu verder van dan ooit. Hoe dat komt...misschien hebben we nieuwe impulsen nodig?

Of nieuwe gitaren.

Pepe
31 maart 2015, 18:58
Afgezien van een landelijke stemmoeheid trend
Ik denk dat zo'n verkiezing misschien ook iets anders aangevlogen moet worden. Gewoon alles in de laatste maand insturen en dan nog een week stemtijd. Dan blijft zo'n topic bovenaan. De entries mogen ook wel wat interessanter gepresenteerd worden dan een tekst als, hier is mijn stratocaster. Beetje humor & strijd kan geen kwaad.

Dat telecastermaster nou al twee jaar opvolgend verbolgen reageert wegens te weinig punten... dat is de spirit!

Woml
31 maart 2015, 20:13
Het maakt mij niet veel uit op wat voor manier er gestemd wordt, dus mijn stem op "Lekker ouderwets, en niets verplichten" mag ook gelezen worden als "Online stemmen en niets verplichten."

Ik vind het altijd weer leuk, en heb me er al lang bij neergelegd dat ik nooit meer zo'n succesnummer zal insturen als mijn eerste keer. Het dalende aantal deelnemers is inderdaad wel wat zorgelijk, maar ik slaag er nog steeds in om een lijstje te maken met 10 gitaren die ik zelf wel zou willen hebben (mijn criterium bij het stemmen.) Als anderen dat een rare, belachelijke, onzinnige, ongeldige of anderszins onverantwoorde methode vinden, dan mag dat. Waar kun je je druk om maken?

Wat ik me wel afvraag: als je een regel zou invoeren dat je verplicht moet stemmen als je zelf meedoet, hoe zou je dat willen afdwingen? Als je niet stemt, wordt jouw inzending gediskwalificeerd? En als er nou anderen op die gitaar hebben gestemd? Daar krijg je zo mogelijk een nóg langere lekker-belangrijk-discussie van, vrees ik.

Pepe
31 maart 2015, 20:17
Da's een goeie.
Maak je het mee dat alle tien inzenders waarop jij gestemd hebben zelf niet gestemd hebben, dan zijn jouw stemmen daarmee ook teniet gedaan.

Brum
31 maart 2015, 20:31
Mag ik dan nog iets toevoegen aan de discussie? Ik vind dat linkshandigen een beginaantal punten zouden moeten krijgen van, laten we zeggen, 20 punten. Beetje positieve discriminatie zeg maar, gezien we normaal gesproken toch minsten met 20 punten in de min tegen al die rechtshandigen moeten opboksen, wat natuurlijk niet eerlijk is. Mocht er dan alsnog geen hond op me stemmen, dan sta ik toch in ieder geval maar mooi in de middelmoot en hoeft er tevens niemand verplicht te stemmen.

En anders kunnen we het altijd nog over whiskey hebben. Of tetten.

Venlonaer
31 maart 2015, 22:50
Ik heb niet meegedaan, maar vind het wel prachtig om dergelijke discussies te lezen waarin forumleden helemaal op kunnen gaan in een discussie.

My two cents: houdt het zoals het is. Het hele forum zit in een dip, dus ook de verkiezing.

pim raaijmakers
1 april 2015, 00:34
Soit, gewoon voldharden, volgend jaar doen er weer 300 mensen mee! :)

binnen niet al te lange tijd heb ik er twee af.. een ervan gaat in de 2015 editie wel meedoen...Dit jaar had ik niks nieuws. Ik heb wel gestemd.... en eigenlijk gewoon omdat ik het best leuk vind om gitaren te bekijken......

Henri H
1 april 2015, 08:57
Vraag aan de "stemmen-is-verplicht-voorstanders": Wat te doen met "dat soort gasten" zoals Venlonaer hierboven?
Die mogen niet stemmen omdat ze niet meedoen, of juist wel?

Of het stemmen nu digitaal of gewoon met het handje gaat, dat maakt me niet uit, als het maar geen "moetje" wordt.

Dutch66
1 april 2015, 09:12
Die mogen niet stemmen omdat ze niet meedoen, of juist wel?

.

Lees voorzichtig de 20 voorgaande posts eens....

Nejra
1 april 2015, 09:20
Mijn mening (voor zover de mening van iemand die met twee keer mee doen wel 0 (nul!) punten heeft verzameld er erg veel toe doet):

Iedereen die mee doet doet dat voor de lol, want meer dan "eeuwige roem en twintig posts over virtuele wiskey" levert het toch niet op. De mooiste gitaar-competitie moet dus voor al leuk en laagdrempelig zijn. Beweegredenen van de deelnemers zijn meestal uit de categorie "ik ben trots op deze gitaar en wil hem aan de anderen laten zien", Dus veel plaatjes zijn ook belangrijk. Zo beschouwd is de huidige opzet nog niet zo kwaad: Veel plaatjes, zelfs nog allemaal bij elkaar voor wie niet wil zoeken in 20 pagina's en daar tussendoor wat ruimte voor meer- of minder zinnig commentaar.

Stemmen: Ik vind dat iedereen die mee doet ook de moeite zou moeten doen om op zijn minst alle andere inzendingen te bekijken en er iets van te vinden: iedere inzender stuurt namelijk iets in dat voor hem persoonlijk de moeite waard wordt gevonden en waarvan hij het blijkbaar leuk vindt om te merken wat anderen er van vinden. Het is een competitie, geen "bewierrook mijn gitaar-show" en dus gaat meedoen niet alleen om je eigen gitaar fotograferen en plaatsen, maar ook uit het geven van feedback naar de anderen. Tegelijkertijd vind ik dat verplichten te ver gaat. Iedereen die door omstandigheden geen lijstje op kan leveren of geen keuze kan maken uitsluiten staat denk ik haaks op de uitgangspunt van mee doen voor de lol. De meesten van ons hebben al verplichtingen genoeg.
En in navolging van de post hier boven: Uiteraard mogen niet-deelnemers ook stemmen! Je hoeft geen mooie gitaar te bezitten om een opvatting te hebben over mooi of lelijk ;-)

Als het leuk blijft doe ik volgende keer weer mee. Drie keer is scheepsrecht :zz:

muffstuff
1 april 2015, 09:24
Dat telecastermaster nou al twee jaar opvolgend verbolgen reageert wegens te weinig punten... dat is de spirit!

:crazyhappy:Ik vind het wel aandoenlijk eigenlijk.

Henri H
1 april 2015, 09:31
Lees voorzichtig de 20 voorgaande posts eens....Er zat een foutje in mijn post. Ik bedoelde Venlonaer en had Pim getypt.
Verder heb ik alle posts gelezen hoor. :ok:
Of ik ze ook onthouden heb, weet ik niet meer. ;)

denis.hermans
1 april 2015, 16:40
De wereld gaat kapot aan reglementen...

M.i. Hou het gewoon simpel en gezellig...De bedoelding van deze verkiezing is toch mooie gitaren laten zien toch en dit hoeft verder niet al te "wetenschappelijk" te gebeuren mijns insziens.

Voor je het weet moet het resultaat nog gecontroleerd worden door een gerechtsdeurwaarder...

Marcel2
1 april 2015, 17:07
Zo is het!

Hotpepper01
1 april 2015, 19:27
Voor je het weet moet het resultaat nog gecontroleerd worden door een gerechtsdeurwaarder...

En dan moet je er nog eentje zien te vinden die NIET van whisky en gitaren houdt

Dutch66
1 april 2015, 22:15
Voor je het weet moet het resultaat nog gecontroleerd worden door een gerechtsdeurwaarder...

Je bedoeld notaris denk ik...


Verder heb je regels in alle leuke spelletjes, als je dat als een 'verplichting' ervaart kun je gewoon afhaken hoor!

HaroldA
1 april 2015, 23:44
Kun je bij Google geen leuke enquêtes maken? Ik denk niet dat dit forum geschikt is voor een enquête met veel opties.

Boris Yellnikoff
2 april 2015, 08:19
Wie inzake deze enquête hier een mening wil nalaten zou ook verplicht moeten worden om er op te stemmen. Of moeten we omtrent dit gegeven eerst een enquête opstarten?

Venlonaer
2 april 2015, 23:49
Ik zeg TETTEN!