PDA

View Full Version : Nummers om te spelen met band en harmonie-orkest



KoenGuitar
30 maart 2015, 17:21
Beste mede-gitaristen,

Mijn band is gevraagd voor een gig in september, voor een paar duizend man. Het is een soort jaarlijks terugkerend fenomeen dat er een groot podium op het dorpsplein wordt neergezet. Daar speelt dan het ene jaar een big band, het andere jaar de plaatselijke harmonie en het volgende jaar weer iets anders. Dit wordt dan vaak weer aangevuld door een lokale band. Vaak is de muziek die er wordt gespeeld ietwat bedenkelijk. Zowel qua kwaliteit als als qua stijl en originaliteit ('het moet vooral gezellig zijn'), haha.

Dit jaar is dan mijn band gevraagd om te spelen. Heel tof natuurlijk natuurlijk, we hebben nog nooit voor meer dan duizend man gespeeld. Wel moeten we een aantal nummers samen spelen samen met de plaatselijke harmonie alsmede de slagwerkgroep. Met de laatste is dat zeker te doen, maar we missen wat inspiratie qua nummers om met de harmonie te spelen. 2 á 3 nummers moet volstaan. We komen echter niet veel verder dan Skyfall van Adele. In het overleg met de harmonie werd erg enthousiast gevraagd of we ook 'Hollandse hits' spelen dus het lijkt me verstandig om nog wat alternatieven te hebben ;).

Zou iemand misschien suggesties hebben voor toffe nummers om samen met een harmonie te spelen zonder al te veel repetities? We zijn ze een vrij simpele rechttoe-rechtaan rockband met een zangeres. Link voor impressie van de sound: http://thesurfs.nl/music/

We zouden zelf vrij snel bij funky nummers uitkomen, maar met een harmonie is dat wat lastiger dan met een big band natuurlijk.

Zou iemand ons misschien van de nodige ideeën of inspiratie kunnen voorzien? Alvast bedankt!

Jedeel
30 maart 2015, 17:45
Wat wij (symforockcoverband) met een Harmonie hebben gedaan;
Music - John Miles.
Rollin' on the river - Tina Turner.

Wat ook een heel mooi stuk is, is de filmmusic van The Pirates of the Caribbean.

(Speel zelf dwarsfluit in een orkest)

Pepe
30 maart 2015, 17:50
Met een harmonie is het wel handig als je iets kiest waar al een soort van harmonie in zit, bespaart je een hoop moeite.
Als het Nederlands moet zijn, voor een harmonie ligt Land van Maas & Waal of iets van Shaffy voor de hand, publiekspleasers.
Ik zou, met mijn band, misschien iets van de Kift doen, Beguine of zilverstuk. In the Dutch Mountains van de Nits. Of de Fanfare van Honger & dorst van o.a Huub vd Lubbe en The Lau. Raymond van het Groenwoud heeft een hoop bruikbaars.

Je kan wel mikken op hits als Saturday Night, Voodoo Chile of Bohemian Rhapsody maar het moet wel werkbaar blijven natuurlijk.

Pepe
30 maart 2015, 18:04
Wat trouwens een fantastisch idee zou zijn is Hup, daar is Willem met de waterpomptang. In Doe Maar reggae.

Dit zijn trouwens de ideeën waar mijn band me soms meewarig voor aankijkt.

Harald
30 maart 2015, 19:29
In the neighbourhood van Tom Waits dan maar... Moet eigenlijk best grappig worden met een zangeres. Leent zich prima voor een smartlappentekst als je het Nederlandstalig wilt.


in the neighbourhood tom waits

Kan de band gewoon een biertje drinken ondertussen. Alleen maar voordelen ;)

D3nnis
30 maart 2015, 19:31
Vaak is de muziek die er wordt gespeeld ietwat bedenkelijk. Zowel qua kwaliteit als als qua stijl en originaliteit ('het moet vooral gezellig zijn'), haha.

Dat wordt door muzikanten vaak als minderwaardig gezien. Vind ik jammer en niet terecht ook. Wil je muziek maken voor entertainment of om muzikanten te pleasen?
Ik vind een muzikantenpubliek vaak helemaal niet leuk. Komt er na afloop zo'n zeverzak naar je toe zo van "ja wel aardig, maar je speelde daar en daar iets majeur terwijl het mineur moest zijn, en je micro timing was niet overal goed".
Mijn watte? :D
Nee dan maar gewoon gezellig bier zuipende en soms gooiende mafkezen.

En dan nu een wat meer constructieve bijdrage:
Joost nuisl - ik ben blij dat ik je niet vergeten ben
Guus meeuwis - verliefd
Queens of the stone age - no one knows

Harald
30 maart 2015, 19:31
I Will Survive moet voor een harmonie ook best te doen zijn. Of Europe's the final countdown. Niet dat dat nu nummers zijn om heel enthousiast van te worden, maar voor de massa werkt het goed.

KoenGuitar
30 maart 2015, 21:12
Dat wordt door muzikanten vaak als minderwaardig gezien. Vind ik jammer en niet terecht ook. Wil je muziek maken voor entertainment of om muzikanten te pleasen?
Ik vind een muzikantenpubliek vaak helemaal niet leuk. Komt er na afloop zo'n zeverzak naar je toe zo van "ja wel aardig, maar je speelde daar en daar iets majeur terwijl het mineur moest zijn, en je micro timing was niet overal goed".
Mijn watte? :D
Nee dan maar gewoon gezellig bier zuipende en soms gooiende mafkezen.


Zie wat je bedoelt. Was ook zeker niet mijn bedoeling elitair te doen ;). Maar laat ik het zo zeggen: de selectie van degenen die daar spelen geschiedt lang niet altijd op kwaliteit. En dat is sommige jaargangen te merken. En bedankt voor de suggesties natuurlijk iedereen!

D3nnis
30 maart 2015, 21:35
Zie wat je bedoelt. Was ook zeker niet mijn bedoeling elitair te doen ;).

O maar zo had ik het niet opgevat hoor, het was meer algemeen beschrijvend bedoeld.
Het is ook lastig om muzikant te zijn, heb er zelf ook last tijdens het naar een band kijken dat als een gitarist een solo verklooit, dat er dan minimaal een wenkbrauw fronst :cool:

okeeee
1 april 2015, 20:56
leuk voor op ut plein met harmonie

we will rock you

beetje slim arrangeren en je krijgt iedereen aan het mee stampen en bleren

Ruud313
2 april 2015, 08:40
Wellicht wat soul-klassiekers waar al blazers bij zitten, Soul Man bijvoorbeeld.

Kim Wilson
2 april 2015, 08:58
Radar Love is ook een mooie.

showband
2 april 2015, 09:30
typisch voor band en harmonie:
"ik leef niet meer voor jou"(w) van marco borsatan
"if you leave me now" Chicago
"Mr Blue sky"ELO
enz

check "last night of the proms" voor de standards.

Ruud313
2 april 2015, 13:35
Kashmir? Kan heel tof zijn met een harmonie denk ik.