PDA

View Full Version : output attenuator - realische waarde?



fastfolkert
30 maart 2015, 13:48
Ik heb zo'n 5W buizentopje (Blackheart) met bijbehorende cab die naar mijn smaak prima klinkt; zeker tijdens de repetities waar ik 'm flink open kan draaien.
Voor thuisgebruik is die 5W toch behoorlijk luid zodat ik een "vaste" attenuator wil maken met een handvol vermogensweerstanden die ik hier heb liggen.
Bijvoorbeeld 47 Ohm in serie met de cab (16 Ohm) en over het geheel weer 22 Ohm. Dan ziet de amp nog steeds 16 Ohm en is het vermogen in de cab gereduceerd tot ruim 1 Watt.
Vraag: is dat voldoende "reductie" om 'm thuis flink open te kunnen draaien zonder meteen veel te luid te zijn? Thx!

NB: de top heeft ook een 3W triodestand, maar die klinkt m.i. minder goed.

HaroldA
30 maart 2015, 15:21
1W kan met een efficiënte speaker nog 110dB opleveren. Met een niet-efficiënte speaker 90dB.

miyaru
30 maart 2015, 15:42
1 watt is idd erg luid, je ziet veel van die mini versterkers met een 0,1 watt. Dat zal niet voor nix zijn........

Robin.

NLF
30 maart 2015, 23:29
Heb hier niet al te grote verwachtingen van. Dit probleem is erg hardnekkig. Een buizenversterker klinkt beter als ie harder staat, en 5 watt buizen over een goede speaker (eveneens voorwaarde voor een fatsoenlijke sound) gaat al snel behoorlijk hard. Zelfs 1 watt kan al behoorlijk veel volume leveren. Als je een attenuator gebruikt gaat dat altijd ten koste van het geluid, hoeveel geld je ook uitgeeft. En: hoe meer je het geluid terugbrengt in volume door een attenuator te gebruiken hoe slechter het gaat klinken. Je knijpt als het ware de strot van de versterker dicht, het klinkt net zo als wanneer je een kussen tegen de mond van een zanger duwt omdat ie anders teveel lawaai maakt bij wijze van spreken. Je kunt het proberen natuurlijk, maar zoals ik zeg: verwacht geen wonderen. Het beste is om een kuil in de tuin te graven en die geluidsdicht te maken zodat je daar lekker je gang kunt gaan.

HaroldA
31 maart 2015, 00:17
Speakers moeten ook bewegen om goed te klinken.

Buxtra
31 maart 2015, 07:07
Veel succes, is een lastige!

O.a. tot de mogelijkheden:
amp kopen die op slaapkamerniveau goeie crunch/overdrive/distortion heeft (volgens sommigen hoeft dit geen low wattage amp te zijn!)
attenuator kopen
attenuator maken
powerscaling toe laten passen/in te bouwen
uit je hoofd laten om die amp open te draaien
digitaal spelen over koptelefoon/modeling

Welke mis ik nog?

Groet,

Bux

obiwanjacobi
31 maart 2015, 07:26
Bijvoorbeeld 47 Ohm in serie met de cab (16 Ohm) en over het geheel weer 22 Ohm.

Volgens mij haal je serie en parallel door elkaar...?

Ik heb zelf een paar Palmer PDI-03 speaker simulators. Deze hebben ook een load (ik heb de 8 ohm versie) en kunnen een line signaal afgeven. Dus je kan je buizenbak knoert hard in de load laten blazen en dan toch met een koptelefoon luisteren of opnemen. Het klinkt niet hetzelfde als met een speaker maar het is zeker niet verkeerd.

Gearjunkie
31 maart 2015, 08:15
Hij zet 63 Ohm parallel met 22 Ohm, komt hij op ruim 16 Ohm uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
31 maart 2015, 09:17
amp kopen die op slaapkamerniveau goeie crunch/overdrive/distortion heeft (volgens sommigen hoeft dit geen low wattage amp te zijn!)
attenuator kopen
attenuator maken
powerscaling toe laten passen/in te bouwen
uit je hoofd laten om die amp open te draaien
digitaal spelen over koptelefoon/modeling

Welke mis ik nog?

* minder efficiënte speaker
* isocab

fastfolkert
31 maart 2015, 13:04
Ik heb het gister even snel inelkaar geklust en die 1 W is inderdaad nog te luid....Het klonk op zich niet slecht trouwens; de oversturing was goed te horen. Ik maak er binnenkort nog eentje zodanig dat ik op 1/4 W zit ongeveer.

Overigens;ik speel thuis ook via een Joyo "American sound" overdrive en een mengpaneeltje op de koptelefoon; meespelen met diverse jamtracks...

woldhek
31 maart 2015, 14:17
Of zoals Eddy van Halen blijkbaar deed, een variac tussen de voedings spanning. Deze zal voor 5W niet zo duur zijn.
Dat is een soort regelbare dikke weerstand, die tussen de 220v kabel komt en daarmee kan je de spanning bijv. terugdraaien tot 150V
(of zover hij nog geluid geeft...)
Link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168260-Eddie-van-Halen-geintervieuwd)

Verder, nog nooit getest, maar een 220v lamp (geen spaarlamp) van 40W of 60W of 100W (even experimenteren) in serie in je 220v leiding. Dit zorgt er voor, dat een gedeelte van de spanning over die lamp komt te staan en dus minder op je versterker.
Komt nog bij, zoveel te harder je speelt, destemeer licht heb je erbij....

Maar als je het niet vertrouwd, dan dit bericht negeren....

tommus42
31 maart 2015, 14:32
Op een kathode-biased versterker, zoals denk ik ook deze, kan een variac idd geen kwaad. Bij een AB-balansversterker met een negatieve voorspanning zou ik me kunnen voorstellen dat ie te heet komt te staan, ondanks de lagere anodespanning.
Anyhoe, mooi spul, die 5 wattertjes.

Gearjunkie
31 maart 2015, 18:38
Hoe gaat het dan met de gloeidraden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
31 maart 2015, 19:43
Als de spanning 20 of 25% daalt wordt de gloeispanning 5V ofzo, misschien voldoende?

guitaraddict
1 april 2015, 09:59
Hoe gaat het dan met de gloeidraden?

Goed gedacht. Je moet alleen je voedingsspanning omlaag brengen en niet je gloeispanning.

woldhek
1 april 2015, 10:25
Ik denk eigenlijk, dat het dalen van de gloeispanning zelfs mee werkt om het geluid zachter te krijgen, omdat de efficiëntie van de buis iets omlaag gaat.

Ik heb zelf geen buizenbak, maar ben wel benieuwd of bovenstaande ook echt werkt.
Theoretisch houd je het karakteristieke buizengeluid en zachte vervorming, alleen bij een lager volume.
Enige wat verloren gaat, is het oversturen van de eind-trafo? Dus het geluid zal toch iets veranderen?
Ik weet eigenlijk niet wat een hardwerkende eind-trafo met het geluid doet, of zorgt die juist voor het "buizen geluid"?
(Misschien een keer een transistor versterker van een eind-trafo voorzien, of bestaat dat al?)

Hmm, ik voel mijn oude hobby weer opkomen.......

woldhek
1 april 2015, 10:29
Wat ook nog iemand kan testen:
Wat gebeurd er, als je alleen de gloeispanning naar beneden brengt, dus van 6,3 naar 5 volt?
Als dat goed werkt, dan eventueel regelbaar maken?

fastfolkert
1 april 2015, 12:24
(Misschien een keer een transistor versterker van een eind-trafo voorzien, of bestaat dat al?)

In HiFiland wel; McIntosh had/heeft OT's in z'n solid state versterkers. Daarentegen had Matti Ottala weer OT-loze buizenversterkers (veel parallel voor een lage outputimpedantie).

Er zijn natuurlijk nog wel meer mogelijkheden; bijv. om je anodespanning minder hard te maken door een buisgelijkrichter of een choke. Maar dat valt allemaal onder het kopje "hacken in je amp" en dat was ik helaas niet van plan.
Dat doe ik in een iets andere vorm op m'n werk al ;-)

fredjuh
1 april 2015, 17:06
Nooit de gloeispanning veranderen! Je stookt je buizen in hoog tempo op als je de gloeispanning te laag hebt, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

Met powerscaling en/of goeie buizen preamp overdrive kom je echt een heel eind.