PDA

View Full Version : Ibanez AMF73 wiring schema (2 humbuckers, 2 volumes & 2 tones)



Mirco
29 maart 2015, 23:28
Beste mensen, ik heb sinds kort een Ibanez AMF73 op de kop getikt, hij ziet er prachtig uit en speelt super cool. Een potmetertje werkte niet, dus ik heb de gitaar opengemaakt om die te vervangen - en toen kwam ik er achter dat een vorige eigenaar er een zooitje van heeft gemaakt, van de bedrading klopt er van alles niet en er is veel "gebakt" met een soldeerbout. Ik zal je de details besparen, maar ik wil de bedrading in ere herstellen. Daarvoor heb ik een schema nodig. Is er een soort standaard Ibanez-wiring schema voor 2 humbuckers, 2 volumes & 2 tones, of is elke Ibanez gitaar weer anders? Kan ik gewoon een standaard schema gebruiken? Er is van alles op internet te vinden, maar ik wil het het liefst hebben zoals het door Ibanez was bedoeld. Bedankt voor jullie input! :lp:

Gearjunkie
30 maart 2015, 06:30
'gewoon' Les Paul wiring.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Mirco
30 maart 2015, 12:47
Dank je wel Gearjunkie, er is inderdaad genoeg te vinden over Les Paul wiring, dat moet te doen zijn. Weet jij/iemand ook of Ibanez standaard "coupled" of juist "uncoupled" Les Pail wiring gebruikt?

Plant
30 maart 2015, 16:30
Kijk ook even op de site van Ibanez zelf:

http://www.ibanez.com/support/wiringdiagrams

Even selecteren dat het een gitaar is, het jaartal en het model. Daar zit ie vast tussen :ok:

Mirco
30 maart 2015, 18:22
Hoi Plant, dank je wel; ik was al eerder op die site beland, maar de te selecteren bouwjaren gaan maar tot 2008. Mijn AMF73 komt uit 2010, en staat er dus niet tussen.

Gearjunkie
30 maart 2015, 21:30
Die bedrading is zo oud als de weg naar Rome...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
30 maart 2015, 22:40
De AM serie bestaat al langer. Kijk b.v. maar bij 2006. De 'F' uit AMF is een flat-top model van de AM serie. Elektrisch zal daar geen verschil zitten, ik zou gewoon het AM schema hanteren.

Overigens, als ik daarop klik springt het modeltype meteen naar AF (Artcore, 2 volume, 2 tone). Reden te meer om aan te nemen dat alle AF / AM 2 humbuckermodellen met 2 volume- en toneregelaars hetzelfde wiring diagram hebben.

Mirco
30 maart 2015, 22:59
Yo Plant, je hebt gelijk. Ik heb het inmiddels inderdaad op die manier weer aan elkaar gesoldeerd en nu klinkt ie inderdaad als een zonnetje! Hartelijk dank voor advies en hulp. Ik heb deze dagen een boel geleerd over wiring en deze... Les Paul. :-)