PDA

View Full Version : Warenonderzoekje Gibson en Epiphone



Rampant
29 maart 2015, 19:41
Wat is kwalitatief beter? Een high-end Epiphone Les Paul of een budget Gibson Les Paul?
Voorbeeld:
Epiphone Les Paul Lee Malia signature à 700 euro OF Gibson Les Paul Melody Maker of Junior à 700 euro?

Thanks!!

Gearjunkie
29 maart 2015, 20:04
Je vergelijkt appels met peren, een Melody maker kan je niet met een Les Paul standard vergelijken.
De Gibsons zullen wellicht waardevaster zijn en hebben iets meer mojo.
De term high-end wordt in deze prijsklasse niet gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hotpepper01
29 maart 2015, 20:07
Hmm kwaliteit is mate waarin iets voldoet aan de gestelde eisen. Welke eisen stel je?

Mitch
29 maart 2015, 20:53
Je haalt prijsstelling en waar-voor-je-geld door elkaar.
Een dure Epiphone mag 700E kosten, vindt Gibson. Een goedkope Gibson mag 700E kosten, vindt Gibson.
Persoonlijk zou ik van mijn leven geen Melody Maker willen hebben, maar da's persoonlijke smaak. Een Junior is me dun genoeg. Die kostte me 4 1/2 jaar terug minder dan 700E trouwens. Schadegevalletje en inflatie :D

fastfolkert
29 maart 2015, 21:10
Ik heb zelf een oude Gibson LP Studio en heb laatst een Epi SG special voor mijn zoon gekocht, tweedehands.
Ik moet eerlijk zeggen dat qua afwerking (lak, halsinleg etc.) die LP en SG niet heel veel verschillen.
Het verschil zit 'm vooral in de elementen en zeker in de tuners. Die zijn bij de SG special tamelijk ruk.
Maar da's allemaal upgradeable, dus....
Overigens kunnen beide niet aan mijn 1981 Ibanez Artist tippen, qua afwerking en sound.

YMMV

Zonno
29 maart 2015, 21:17
Het verschil zit 'm vooral in de elementen en zeker in de tuners.
YMMV

Exact, ik heb zelf twee Koreaanse Epiphones gehad.
Prima bespeelbaar, alleen moet je meteen de elementen en de tuners vervangen.

jutter
29 maart 2015, 21:21
Mijn Chinese Epiphone Sheraton bevalt mij stukken beter dan de Amerikaanse Gibson Les Paul Traditional, Standard en Studio.

rufus
31 maart 2015, 08:38
Momenteel vind ik deze 2 onderstaande modellen het beste wat epiphone nu bied.
Even goed laten afstellen naar jouw smaak en gaan, hoef je misschien enkel de topkam te vervangen.
http://www.epiphone.com/Products/Les-Paul/Les-Paul-Tribute-Plus-Outfit.aspx
http://www.epiphone.com/Products/Electrics/Les-Paul/Joe-Bonamassa-Les-Paul-Standard-Outfit-Pelham-Blue.aspx

jutter
31 maart 2015, 10:22
Wat is het verschil dan, in geluid, tussen Burstbuckers en '57 Classic pickups?

arjanb01
31 maart 2015, 12:24
Mijn Chinese Epiphone Sheraton bevalt mij stukken beter dan de Amerikaanse Gibson Les Paul Traditional, Standard en Studio.

Hoe kun je nu een Sheraton vergelijken met een les Paul?
In dat geval moet je jou epi Sheraton uit Bamië eens gaan vergelijken met mijn tokai ls150, wedden dat je die Sheraton op marktplaats gooit? 😉

jutter
31 maart 2015, 12:54
Zal ik je vertellen mijn waarde vrind. De vergelijking is vrij eenvoudig: 2 oren en 2 handen is alles wat je nodig hebt. Daarmee kun je/ik vrij eenvoudig de conclusie trekken dat ik de Sheraton uit Nasiland pakken beter vind dan de Gibsons etc van 1500 _2000. Ik weet het, niet iedereen vind dit leuk om te horen.. Gelukkig ben ik niet zo merkengeil. Ik luister en voel meer naar de gitaar.

Kim Wilson
31 maart 2015, 13:04
En je weet zeker dat het niet aan het model ligt of zo? Ik bedoel, ik heb veel meer gevoel bij mijn Mex Tele dan welke dikke dure Les Paul dan ook.

Hendriks
31 maart 2015, 13:06
Je haalt prijsstelling en waar-voor-je-geld door elkaar.
Een dure Epiphone mag 700E kosten, vindt Gibson. Een goedkope Gibson mag 700E kosten, vindt Gibson.
Persoonlijk zou ik van mijn leven geen Melody Maker willen hebben, maar da's persoonlijke smaak. Een Junior is me dun genoeg. Die kostte me 4 1/2 jaar terug minder dan 700E trouwens. Schadegevalletje en inflatie :D
Goed punt , ik heb zo'n Melody Maker gehad , je had echt het gevoel dat je met een goedkoop chinees massa prul te maken had . Ik heb ook wel Studio's ,etc gehad , nee dan een goede Tokai , veel meer gitaar heb je dan voor het geld.

Pepe
31 maart 2015, 13:14
Wat Fastfolkert zegt.
Die Epiphones zijn leuke gitaren, niks mis mee. Maar een Ibanez artist uit eind zeventig, begin tachtig, dat is een ander level.
Als je iets negatiefs daarover kan zeggen is dat ze misschien een beetje over built zijn.

telerocker
31 maart 2015, 13:48
Wat Fastfolkert zegt.
Die Epiphones zijn leuke gitaren, niks mis mee. Maar een Ibanez artist uit eind zeventig, begin tachtig, dat is een ander level.
Als je iets negatiefs daarover kan zeggen is dat ze misschien een beetje over built zijn.

En dat geldt ook voor Yamaha's, met name de SG's. Toffe planken, helaas ook vaak backbreakers.

arjanb01
31 maart 2015, 14:28
Zal ik je vertellen mijn waarde vrind. De vergelijking is vrij eenvoudig: 2 oren en 2 handen is alles wat je nodig hebt. Daarmee kun je/ik vrij eenvoudig de conclusie trekken dat ik de Sheraton uit Nasiland pakken beter vind dan de Gibsons etc van 1500 _2000. Ik weet het, niet iedereen vind dit leuk om te horen.. Gelukkig ben ik niet zo merkengeil. Ik luister en voel meer naar de gitaar.

Wel grappig dat die nasi gitaar beter voelt, gevoel is iets persoonlijks.
Misschien ben ik verwend, kan ook.
Ik heb ook een yamaha sg1000 in de handen gehad uit eind 70er jaren, begin 80. Loodzwaar dat ding maar super degelijk gebouwd. Veel gitaar voor toendertijd weinig. Nu vragen ze er bijna 1000 eu voor, wat een beetje gortig is.
Het geluid was ik niet kapot van, te wollig, beetje vlakke klank ook.

Pepe
31 maart 2015, 14:33
Achja, weet je, dit soort discussie...
Begin negentig kwamen al die Koreaanse Epi's op de markt. Evan Johns, die je normaal gesproken met oude tele's, juniors en Firebirds op een podium zag, zei tegen mij, bitchin!, they're dirt cheap... you level the frets, swap a Fralin in there and you're set!
Ik geloof dat het de goedkoopste Epi was waar ik hem de laatste keer mee zag, zo'n geschroefde junior. 2e pickup en een bigsby erbij gezet. Misschien wat blikkeriger dan zijn oude junior maar who cares als er van die fijne lickjes uitkomen.

Mitch
31 maart 2015, 22:33
Ik had zo'n bewierookte (oké, niet de overdreven hype rondom Matsu-meuk-u merkloos maar toch) Koreaanse Epiphone Les Paul als mijn eerste serieuze gitaar en ik heb er werkelijk ALLES aan geupgrade maar het bleef een karakterloze flutgitaar. En ik heb destijds alles in vier, vijf winkels getest en deze klonk nog het best. En ja, toen was alles MIK.

Sorry, ik begrijp die vergelijking semihollow merk A tegen solid body merk B ook niet. Da's gewoon fundamenteel anders. In de tweede plaats vind ik een hoop Gibsons fantastische gitaren maar hun humbuckers (496/500, '57, Burstbuckers) drie keer kut, waardoor ze in mijn oren op basis van het versterkte geluid géén winnaar hoeven te zijn.
Alsof het een wedstrijd is trouwens :chicken:

Pepe
31 maart 2015, 23:00
De '57 kut?
Ik werd er wel blij van. Je moet niet "krakende Les Paul" denken, meer aan cool smooth jazzy.

jutter
31 maart 2015, 23:28
.....
Sorry, ik begrijp die vergelijking semihollow merk A tegen solid body merk B ook niet. Da's gewoon fundamenteel anders. In de tweede plaats vind ik een hoop Gibsons fantastische gitaren maar hun humbuckers (496/500, '57, Burstbuckers) drie keer kut, waardoor ze in mijn oren op basis van het versterkte geluid géén winnaar hoeven te zijn.
Alsof het een wedstrijd is trouwens :chicken:

Oooh sorry, ik dacht, tenminste aan de titel te zien dat het een Warenonderzoekje Gibson en Epiphone is. Jammer dat Chinese semi's niet vergeleken horen te worden met Usa's.

harrie-beton
1 april 2015, 00:10
Klankverschillen zijn klein, verschil zit hem meest in de hardware en levensduur. Gibson is wel meer waard over aantal jaar.

Blind zijn we wel te herkennen denken deze twee mannen: https://www.youtube.com/watch?v=HfGEA3GCBHY

Mitch
1 april 2015, 09:37
Oooh sorry, ik dacht, tenminste aan de titel te zien dat het een Warenonderzoekje Gibson en Epiphone is. Jammer dat Chinese semi's niet vergeleken horen te worden met Usa's.
Doe's niet zo flauw :dontgeti: Je neemt nu aan dat ik anti-Chinees ben, maar als je mijn post (en die van Pepe) goed leest snappen we de vergelijking van een solid tegenover een semi hollow niet zo goed als het gaat over een merkvergelijking. Epiphone wordt tegenwoordig ook gewoon in China gemaakt? En overigens, de laatste Epiphone semi hollow die ik kocht, een Chinees, mankeerde constructie technisch best nog wat aan :listen:

geert1976
1 april 2015, 09:59
Tja ik vind het toch een beetje een appels met peren vergelijken topic.

Ik vind de chinese Epiphone gitaren nog steeds niet geweldig, hier en daar slordige afwerking, matige hardware en bouwtechnisch ook niet altijd om over naar huis te schrijven.
Niet alle chinese gitaren zijn slecht meer.
Ik heb zelf een Chinese The Loar die prima gebouwd is en netjes is afgewerkt, maar de hardware die erop zit is wel made in the USA, dat dan weer wel.

Ik vind zelf dat de Gibson en Fender uit de USA nog steeds prima zijn, maar heb wel het gevoel dat door kostenbeknibbeling de constantheid en kwaliteit niet meer hetzelfde is als 20 jaar geleden.

Voor minder geld USA kwaliteit bestaat wel en dan moet je tussen de oude Jappen zoeken zoals Tokai, Yamaha, Ibanez Artist en high end Kasuga's.

Ik heb bijvoorbeeld een Tokai Breezysound uit 81 en die kan moeiteloos mee met de dure USA 52 van Fender en mijn Kasuga 59 LP Standard is echt van een hele goede kwaliteit.

Kim Wilson
1 april 2015, 10:25
Doe's niet zo flauw :dontgeti: Je neemt nu aan dat ik anti-Chinees ben, maar als je mijn post (en die van Pepe) goed leest snappen we de vergelijking van een solid tegenover een semi hollow niet zo goed als het gaat over een merkvergelijking. ...
Dat is ook wat ik opmerkte. De vergelijking tussen een Sheraton en een Les Paul gaat al mank voordat je er een merk of land bij haalt. Wat ik al zei, ik heb meer gevoel bij mijn Tele van €600 dan bij welke dure custom Les Paul dan ook.

Pepe
1 april 2015, 10:38
Afgezien dat de vergelijking semi vs solid nergens op slaat, enkel afkomst is ook een vrij wankel argument. Die Classic Vibes zijn behoorlijk goede gitaren, niet alleen voor "dat geld".
Natuurlijk weet iedereen die bijvoorbeeld een Messe bezocht heeft dat er fantastische dingen uit China kunnen komen, ze worden alleen nog niet op grote schaal besteld door de producenten, waarschijnlijk denkend dat de markt geen grote bedragen over heeft voor een Chinese gitaar.
Het enige valide van vergelijk is prijsklasse. Dat is trouwens het punt van de topicstarter voordat er bouwwijze en landen bij werden gehaald.

jutter
1 april 2015, 11:05
Doe's niet zo flauw :dontgeti: Je neemt nu aan dat ik anti-Chinees ben, maar als je mijn post (en die van Pepe) goed leest snappen we de vergelijking van een solid tegenover een semi hollow niet zo goed als het gaat over een merkvergelijking. Epiphone wordt tegenwoordig ook gewoon in China gemaakt? En overigens, de laatste Epiphone semi hollow die ik kocht, een Chinees, mankeerde constructie technisch best nog wat aan :listen:

Natuurlijk snap ik wel dat je geen semi met een solid kan vergelijken en dat is ook niet wat ik bedoelde. Wat ik wel bedoel is de vergelijking China vs USA. Dat er aan jouw Chinees constructie technisch wat aan mankeerde is jammer. Die ervaring heb ik juist niet. Wat ik wel van de Chinezen vind is de matige elektronica. Pickups zijn best wel okay maar de rest van de elektronica is zeer matig. Maar dat is voor weinig euro's te vervangen.

geert1976
1 april 2015, 13:47
Afgezien dat de vergelijking semi vs solid nergens op slaat, enkel afkomst is ook een vrij wankel argument. Die Classic Vibes zijn behoorlijk goede gitaren, niet alleen voor "dat geld".
Natuurlijk weet iedereen die bijvoorbeeld een Messe bezocht heeft dat er fantastische dingen uit China kunnen komen, ze worden alleen nog niet op grote schaal besteld door de producenten, waarschijnlijk denkend dat de markt geen grote bedragen over heeft voor een Chinese gitaar.
Het enige valide van vergelijk is prijsklasse. Dat is trouwens het punt van de topicstarter voordat er bouwwijze en landen bij werden gehaald.

Klopt de CV van Squier zijn voor de prijs prima gitaren en met een paar upgrades (topkam, schakelaars, potmeters en tuners) kun je daar een prima bruikbaar gitaartje van maken).

Ik heb laatst een Farida superstrat bespeeld.
Is een puike gitaar en gemaakt in China en is fabriek af geleverd met seymour Duncan elementen, toplock, floating bridge en tuners van Gotoh Japan.
Kost nieuw wel het sommetje van nieuw
€ 1000,00.
Ze beginnen aan te tonen dat ze het wel kunnen.

Daarom denk ik wel dat je een goed punt hebt, dat goede gitaren door merken als bijvoorbeeld Gibson en Fender daar geen duurdere middenklasse gitaar laat maken om wellicht hun eigen productie te beschermen.

Je ziet nu ook weer de trend dat er nu ook gitaren worden besteld in landen met nog lagere lonen zoals Indonesië en India.
Bijvoorbeeld de Squier vintage modified modellen en goedkope Epiphone modellen komen daar nu vandaan en die vind ik persoonlijk niet goed.

Hypercub
1 april 2015, 14:15
Ik vind persoonlijk dat de overstap naar een Gibson (heb nu de LP trad. pro epi) totaal het geld niet waar is. Ik heb meer plezier van mijn epi dan ik van een drie keer zo dure Gibson zou hebben.