PDA

View Full Version : HNGD Fender RW 50's sunburst



muffstuff
29 maart 2015, 18:06
I was van plan zelf een stratocaster in elkaar te gaan zetten, maar nadat ik berekend had wat het me ging kosten toch maar besloten een 2e hands op te pikken.

Ik wilde eigenlijk een reversed cbs headstock, maar ja consessies he. Het hele relic gebeuren kan mij in principe aan mij reet roesten, en wat betreft deze gitaar had ik liever een gewone onbeschadigde body gewilt. De afwerking vind ik wat mooier, geen glimmende lak lag maar meer een doffe lag. Ook niet van dat harde plastic poly laag. Nu heb ik bij mijn whit chicken 2k lak gebruikt omdat dit duurzamer is, maar achterfa had ik misschien toch gewoon nitro moeten gebruiken.

Goed de reden dat ik voor de road worn 50 heb gekozen. De neck, dit is precies wat ik nodig heb voor mijn handen. Ik heb hier twee gitaren staan met een 9,5 inche radius en C shape neck. Maar de roadworn met zijn soft V shape en 7,5 inche radius is op mijn lijf geschreven. Niet meer snaren die gemute worden omdat ze precies tussen een vingerkootje vallen. Ik weet dat het ook een kwestie is van aanleren waar je vinger goed staat, maar ik kan nu met heel veel gemak een barre akkoord maken zodat ik geforceerd elke keer weer probeer alle snaren door te laten klinken. De neck is ook gewoon een stuk dikker, wat beter in mijn hand ligt.

De pickups zijn tex mex en moet zeggen dat de G wel er prominent aanwezig is, maar heb al gelezen hier en daar dat het mogelijk is om met beleid de G en D pole pieces wat meer naar benden te laten zakken voor dit type pickup.

http://i.imgur.com/0lvBmm6.jpg?1

cat's eyes
29 maart 2015, 20:44
Die specificaties hou ik wel van, heb er onlangs ook een aangeschaft met een soft V nek, 7.5" radius en vintage frets, in ongeveer dezelfde kleur. ;)

Congrats.

vulvasonic
30 maart 2015, 00:26
Geweldige gitaar. Ik heb ooit op het tele-zusje van deze gitaar gespeeld en dat behoorde tot het beste dat ik ooit heb bespeeld. :)

muffstuff
30 maart 2015, 09:19
Geweldige gitaar. Ik heb ooit op het tele-zusje van deze gitaar gespeeld en dat behoorde tot het beste dat ik ooit heb bespeeld. :)
Ik snap nu waarom er steeds wordt gezegd, ga naar een muziek zak om zoveel mogelij verschillende gitaar halzen te proberen. in mijn geval belet mijn beperkte vaardigheid mij een beetje om dat publiekelijk te gaan spelen, maar ik zal in vervolg dat toch wel meer gaan doen.

Deze gitaar heb ik niet meer weg kunnen leggen gisteren, 6 uur achter elkaar gespeeld. Heb nu ook besloten om mijn laatste zelfbouw onder handen te nemen en de vintage frets er uit te halen en om te wisselen voor 6105 frets en de toets naar een 7,5 radius te schuren (is 9,5 nu).

apekop
30 maart 2015, 10:22
Deze gitaar heb ik niet meer weg kunnen leggen gisteren, 6 uur achter elkaar gespeeld.

kijk, daar gaat het om! De rest is eigenlijk oninteressant....

muffstuff
30 maart 2015, 14:31
Het enige waar ik wel mee zit, de frets van de road worn zijn niet gecrownd. Na wat leeswerk hier en daar blijkt dat dit normaal was in de jaren 50? Raden jullie het af om de boel te gaan crownen? Een kleine fret leveling kan sowieso geen kwaad, maar ik vraag me af wat nou de logica achter deze vlakke fretten is?

Pepe
30 maart 2015, 14:59
Logica zal besparing zijn.
Sowieso kan in een hoop gevallen een lichte fret level & crowning geen kwaad, ook nieuwe gitaren.
Wel even de truc met de viltstift doen he.

muffstuff
30 maart 2015, 15:30
Logica zal besparing zijn.
Sowieso kan in een hoop gevallen een lichte fret level & crowning geen kwaad, ook nieuwe gitaren.
Wel even de truc met de viltstift doen he.
Ik heb 3 halzen tot nu toe opnieuw geleveled en gecrowned en ben door schade en schande wijzer geworden ;) . De vilstift truc bij elke stap herhalen. Sowieso denk ik dat ik nadat ik de trussrowd terug gedraaid heb, hem een dag laat liggen om er zeker van te zijn dat de hals helemaal recht ligt. Wil deze hals absoluut niet verkloten.

Maar ik vraag me af of het niet verstandiger is om eerst alle fretten te kleuren, dan te crownen zodat er een klein streepje in het midden onstaat die nog steeds inkt van de stift er op heeft zitten en dan pas te gaan levelen? Ik ben bang dat als ik meteen ga levelen dat het langer duurt en misschien wel teveel level? Wat denken julie? Ook vraag ik me af hoeveel er wel niet van de fretjes vlak geschuurd is. Ik lees dat dunlop 6105 orgineel 1,4 mm hoog zijn en 2,3 mm breed.

De fretjes zien er nu zo uit (geleend van strat-forum):

http://i470.photobucket.com/albums/rr62/rabbuhl/DSC03161-2_zpsa50ff79b.jpg
http://i470.photobucket.com/albums/rr62/rabbuhl/DSC03157-2_zps97cd537b.jpg

muffstuff
1 april 2015, 09:37
Gisteravond met een biertje lekekr de tijd genomen om de boel te vlakken en te crownen. Nou was het meerendeel al wel gevlakt, want de meeste fretten hadden een platte crown van 1,5 mm. Fretje 6 was beduidend lager dan de rest dus ik heb wel even moeten door schuren. Ditmaal alles goed aangepakt. Geregeld de fretten weer even markeren met watervaste stift en ook nog een kleine rooloff gemaakt vanaf de 12e fret. Dat maakt het toch makkelijker om de actie goed te houden en desondanks een goede tone te houden. Eigenlijk zou dat standaard moeten zijn. Erg gefocussed om een hele mooie haarlijn van waterstif over te houden tijdens het crownen. De eerste keer dat ik een hals ging vlakken ging ik gewoon door met crownen todat alle waterstif markering weg was en dus het hele vlakken weer te niet te doen. rond een uurtje of 22:00 was ik klaar en heb ik de boel weer in elkaar geschroefd.


Wat een gitaar zeg, die hals met nu gecrownde fretten is hemels. Overigens voor degene die een probleem hebben met 6105 frets, die zijn dus op de road worn al flink lager geschuurd vanuit de fabriek.