PDA

View Full Version : Zelfbouw 2x12 cab; welke minimum inhoud nodig?



Speeddemon
29 maart 2015, 15:46
Ik overweeg om een zelf-bouw 2x12 cabinet te bouwen, waarbij mijn 1e idee uitgaat om de dimensies van een Marshall 1966A kast te gebruiken; zie:

http://kepfeltoltes.hu/110917/-195531105923406290_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

2x12 diagonaal, slanted.
60cm (h) x 60cm (b) x 25/30cm (d)

Ik heb 1 originele 1966A, maar ik zou wel willen dat ie grootser zou klinken; meer 4x12 achtig.
Is dit een beetje te doen door bijv beter (en dikker) hout te gebruiken, en de achterplaat ook van hout ipv MDF (wat Marshall gedaan heeft)?

Wat is aan te raden qua minimum-inhoud voor een 2x12, als je wil dat ie een goed, vol, solide laag heeft (uiteraard speelt versterker en speakerkeuze mee)?

Of als ik de hoogte zou aanpassen van 60 naar 75cm (dus eigenlijk het formaat van een MESA of Engl 2x12 Slanted cab), zou dat veel schelen qua sound en volume?

kassie
29 maart 2015, 17:05
Leuk! Ik zit zelf te denken om 2 thiele tl806 kastjes te bouwen. Heb al een Dumble 2x12 gebouwd en die heeft echt een flink pak laag en ruimtelijke spreiding. Maar op de één of andere manier heb ik een beetje moeite om die fases in de geluidsgolven op orde te krijgen. Als ik namelijk één speaker gebruik dan klinkt het totaal anders dan bij twee speakers. En mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar 1 speaker.

Als je al een bepaalde type speaker hebt dan zou je ook kunnen kijken naar de datasheet en de aanbevolen kast inhoudt. Je zou ook maten van een bekende goede 2x12 kunnen rippen (Bv kool elfring ofzo).

tommus42
29 maart 2015, 17:06
Ken alleen Marshall kasten, een 1922 (2x12) gehad en heb een zelfbouwkast van die dimensies. Maar ik gebruik ze open, komt het niet nauw wat betreft materiaal. De 1936 (ook 2x12) ken ik ook. Gesloten klinkt ie beslist beter (voller, grootser) dan een 1922. Als je zo'n onhandelbaar formaat geen bezwaar vindt, waarom dan geen 4x12?

muziekschuur
29 maart 2015, 21:01
Geen dikker hout. Om je 2x12 Marshall beter te laten klinken is het nodig het cabinet te verstevigen. Velen doen dat ook met de standaard Marshall cabinetten. Na versteviging is de constructie stijf en het geluid vol.

Om te beginnen moet de middenbalk stijf tegen de achterwand zitten. Dus als die niet strak genoeg zit kan daar een iets langere balk in of kun je er een plaatje op lijmen. Daarnaast kijk je of het cabinet stevig genoeg in elkaar zit. Evt houtlijm of schroeven aantrekken zal de constructie verstevigen.

Speeddemon
29 maart 2015, 21:13
Als je zo'n onhandelbaar formaat geen bezwaar vindt, waarom dan geen 4x12?
Die snap ik niet helemaal; waar maak je uit op dat ik een onhandelbaar formaat geen bezwaar vindt?
Die Marshall 1966A kasten zijn 60 x 60 x 30cm, en zo'n 20kg. Een stuk draagbaarder en handelbaarder dan welke 4x12 dan ook.

@Muziekschuur; er zit in die 2x12's geen center-brace omdat de ruimte er niet is in het midden.

Zo zag mijn 1966B er een tijdje geleden uit van binnen (Creamback heb ik ondertussen niet meer):
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Marshall1966Binside.jpg

Maar maakt dat zoveel verschil?
Mbt het hout; de kast van de 1966A en B zijn van slechts 12mm multiplex, met een ditto frontbaffle. Mijn 1966B is een omgebouwde 1965B (van macwilliams gekocht), waar ik de 4x10 baffle vervangen heb door een Siberisch berken multiplex 2x12 baffle van 15mm dik.

Ik dacht zelf dat als de hele kast van 15mm (of 18mm) dik multiplex gemaakt wordt (incl. achterplaat) dit de sound ten goed komt.

fredjuh
29 maart 2015, 21:41
Dun hout werkt prima. MDF vermijden, liefst echte planken gebruiken. 12mm multiplex is prima. Ik heb destijds de fout gemaakt 18mm te gebruiken.

Speeddemon
29 maart 2015, 22:07
Dun hout werkt prima. MDF vermijden, liefst echte planken gebruiken. 12mm multiplex is prima. Ik heb destijds de fout gemaakt 18mm te gebruiken.
Wat is het probleem met 18mm dan (behalve het gewicht)?

kassie
30 maart 2015, 13:45
Wat is het probleem met 18mm dan (behalve het gewicht)?

Nou, probleem denk ik niet echt... maar idd beetje gewicht maar wellicht ook overkill? Om eenzelfde stevigheid te verkrijgen voor een 2x12 heb je minder dik hout nodig als bij een 4x12.

fredjuh
30 maart 2015, 16:35
Dunne platen zijn niet alleen lichter maar hebben ook een lagere resonantiefrequentie en trillen meer mee. Ze kleuren dus meer en dikker. Stevigheid kun je altijd nog bereiken door een intern frame met latten te maken. Daar heb je geen dikke planken voor nodig. Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen is de voor- en achterkant flink dun, en de zij- onder- en bovenkant dik.

Speeddemon
30 maart 2015, 20:37
En wat vind je van boven/onder/zijkanten+voorkant (de speakerbaffle) 15mm, en achterplaat 12mm?