PDA

View Full Version : Ibanez FGM Frank Gambale Modellen



anpet
28 maart 2015, 00:49
Ik kom graag in contact met gitaristen/muzikanten die een of misschien meerdere Ibanez Frank Gambale modellen bezitten. Misschien wil een van jullie hem verkopen, misschien ook niet. Het lijkt me in ieder geval leuk om ervaring uit te wisselen met jullie die ze ook hebben, ik bezit 4 originele FGM's van Ibanez en een pre-model.

Greetz,

Andy Groeneveld

Dirk_Hendrik
28 maart 2015, 09:09
Schuldig. Een 300 sinds 1994.:supercool:

Maar je zit op het verkeerde forum. Je kan uitgebreid uitleg doen over FGM's, de bespeelbaarheid en de ergonomie, geen rugklachten als je urenlang moet spelen etc.. en dan komt er weer een 1 of andere trut met een "Maar ik vinnem lelijk, doe mij maar een Les Paul". Waarmee appels met peren vergeleken worden.

Tabula Rasa
28 maart 2015, 09:49
Ja, lelijk ding. Doe mij maar een Les Paul.

anpet
28 maart 2015, 13:16
Hi Dirk,

Thanks voor je reply... Op welk forum moet je hiervoor dan zijn?

Greetz,

Andy

anpet
28 maart 2015, 13:17
Bezit en emoties zijn persoonlijk, Tabula... Net als dat ik een Les Paul lelijk vind en veels te zwaar. Maar nogmaals, ieder zijn of haar eigen gevoel, emoties et cetera.....

anpet
28 maart 2015, 13:26
Nogmaals hi Dirk,

Jij had toen der tijd ook gereageerd (met tips) op mijn melding dat mijn FGM200 gestolen was in Den Haag... Inmiddels sinds 2012 wel weer een andere FGM200 gevonden (niet dezelfde) ook in het zwart. Heel bizar, er zijn er 50 van gebouwd en uitgerekend ik vind er nog een hier in Nederland... Ik heb wat dat betreft heel erg geluk gehad;-)

Dirk_Hendrik
28 maart 2015, 19:26
Ja, lelijk ding. Doe mij maar een Les Paul.
Jij bent ook lelijk, doe mij dan maar een Les Paul ;)

M'n "verkeerde forum" was een beetje cynisch bedoeld Andy. Maar, omdat je er zeker meer in thuis bent dan ik; de 200 is toch de versie met vaste brug?
en, als we er verder over doorlullen, ben ik de eerste om te bekennen dat m'n 300 het al een tijdje heel rustig heeft. Sinds ik me vermaak met bigband-jazz gebruik ik meestal een Iba AF105 met 012 bespannen... en kwam ik er kortgeleden achter dat de 300 echt een nieuwe uitgangsjack moet hebben.

D3nnis
28 maart 2015, 19:38
Ik vind het wel mooie gitaren, die FGM ibanezzen, maar dan niet in die lichtgevende kleuren :)
Maar heel veel verschil met de normale S serie van ibanez is er niet, toch? Alleen elementen die dieper in de body liggen of zo?

Dirk_Hendrik
28 maart 2015, 22:59
De elementen. En daarmee een diepere neck pocket en de trem die volledig flush met de body ligt. Allemaal dito low profile dus.

Wat niet wegneemt dat een "doodgewone" s ook te gek is!

anpet
29 maart 2015, 10:01
@Dirk: de FGM200 heeft inderdaad een vaste brug, de zogenoemde Gotoh Fixed Bridge. De pu's zijn bij de FGM200 via achter gemonteerd. Deze hebben dus rechtstreeks contact met het hout.
Ik heb naast de FGM's zelf ook een AF105, die gitaar klinkt waanzinnig voor inderdaad Standards. Heb er ook een aantal Jazzgigs mee gedaan, maar betrap mij er zelf op dat ik liever een FGM -plank- pak, ook voor de Jazzgigs...

@D3nnis: De FGM's zijn weldegelijk heel verschillend van de normale 'S'. De body van de 'S' was het uitgangspunt van de FGM, maar zoals Dirk ook al schreef; alles is low profile. Maar ook de hals en het fretwerk is totaal anders dan bij de S series. De S heeft Jumbo frets (waar ik overigens totaal niet mee overweg kan, haha) en de FGM heeft medium frets, de dunlop #6230. De push/pull functie op de volumepotmeter om de pu's te splitten en bij de FGM400 in serie te laten klinken. En inderdaad de elementen zijn anders;

In volgorde van hals naar brug:

-De FGM100: IBZ/USAF1, Dimarzio HS3, Dimarzio Dual Sound
-De FGM200: Dimarzio Fred Lite, Dimarzio Fast Track1, Dimarzio Paf Pro Lite
-De FGM300: Dimarzio Fred Lite, Dimarzio Fast Track1, Dimarzio Paf Pro Lite
-De FGM400: Ibanez SB2, Ibanez SB2, Ibanez AH2

Overigens heb ik mijn FGM400 voorzien van Seymour Duncans, want die Ibanez pu's die er in zaten klinken echt heel slecht. En waarom Ibanez dat heeft gedaan weet ik ook niet en Frank was het daar toen der tijd ook niet mee eens en heeft er door zijn gitaartechnicus ook Seymour Duncans in laten zetten.. Daarna was het contract met Ibanez en Frank ook snel ontbonden, onder andere om die reden.

anpet
29 maart 2015, 10:08
[QUOTE=Dirk_Hendrik;3145612]Jij bent ook lelijk, doe mij dan maar een Les Paul ;)

M'n "verkeerde forum" was een beetje cynisch bedoeld Andy. Maar, omdat je er zeker meer in thuis bent dan ik; de 200 is toch de versie met vaste brug?

Ja, ben er wel flink in thuis. Heb ook stad en land afgespeurd om de FGM's te vinden. Los van de FGM's, ik heb zoveel respect voor Frank Gambale, het is niet alleen maar een sweeper, het ook nog eens een waanzinnige jazzgitarist, een geweldige vent en docent en muzikaal is zijn kennis niet van deze planeet. Ik kan wel zeggen dat hij tot mijn voorbeeld en inspiratie hoort net als mijn oude docent van het Utrecht's conservatorium Eef Albers.