PDA

View Full Version : onwillige handen, normaal?



djenn
26 maart 2015, 19:37
Hoi mensen.
Ik ben 55 jaar en drie weken geleden begonnen met gitaar leren spelen.
Ik oefen zo'n uur per dag en hoewel bepaalde dingen wel wat soepeler gaan zit ik toch met een paar vraagjes.

1: Het lukt me maar niet om in één keer een akkoord neer te zetten met de frethand, ik moet bv eerst de wijsvinger op een snaar zetten en dan pas de rest.
En al til ik de vingers maar een milimeter op dan verschuiven de vingers gelijk van hun positie af.
Is dat iets wat iedereen in het begin heeft?

2:Ik heb een probleem met het buigen van de laatste kootjes van de vingers vooral bij de Lage E en A snaar daardoor blok ik regelmatig de andere snaren.
Eigenlijk de zelfde vraag, is dat iets dat door veel oefenen overgaat.

Ik maak me bepaald geen illusies hoor, ik wéét dat ik veel moet oefenen, maar ik maak me gewoon wat zorgen en heb soms het idee dat mijn vingers gewoon niet geschikt zijn voor dit instrument.

Ik oefen ook met een gripmaster, niet speciaal voor de kracht maar meer om de vingers goed onafhankelijk van elkaar te laten bewegen.
Ik hoop dat jullie me iets gerust kunnen stellen.

kirito
26 maart 2015, 20:10
dat eerste gaat na verloop wel beter. ik herinner me dat ik pas na drie maanden fatsoenlijk van D naar Am of omgekeerd kon veranderen. dat je af en toe een snaar blokt lijkt me ook best normaal voor iemand die nog maar drie weken speelt. ik doe dat ook nog als ik een nieuw akkoord probeer te pakken en ik speel nu bijna zes jaar

telecastermaster
26 maart 2015, 20:50
Da's heel normaal. Als je over een jaar nog zo speelt moet je je misschien eens zorgen gaan maken maar niet na drie weken.
Kom op zeg. Het het kost 10.000 uur om een instrument goed te leren bespelen. http://www.wisdomgroup.com/blog/10000-hours-of-practice/

terrasbeest
26 maart 2015, 21:45
Ik oefen ook met een gripmaster, niet speciaal voor de kracht maar meer om de vingers goed onafhankelijk van elkaar te laten bewegen.

Gitaar spelen is een véél betere oefening om je vingers te ' leren bewegen'. Wat je moet oefenen is je ' spier-geheugen '.Met de tijd gaat het automatisch.En dat is meteen het antwoord op al de vragen die je hebt gesteld;).

Rizz
26 maart 2015, 21:54
Idd.. Wat ook wel wil helpen, is eerst het overpakken droog te oefenen: zonder aan te slaan eerst een aantal keer heen en weer tussen twee akkoorden. Gitaarspelen is nu eenmaal 30 dingen tegelijk doen.Maar leer nu al af om je wijsvinger eerst neer te zettten! eenmaal iets aangeleerd is het heel lastig weer af te leren.. Met de open akkoorden moet alle vingers in 1 keer staan en dat is ook echt mogelijk..

Wb het blokkeren, hou je gitaar rechtop! Draai 'm niet naar binnen om beter te kunnen zien wat je doet, daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk, want je frethand moet nog meer kantelen. Beter is om over je gitaar heen te buigen.. Probeer iig de laatste kootjes zoveel mogelijk rechtop te zetten. Daarnaast is de positie van je duim heel belangrijk achter op je hals, speel daarmee. Die positie is voor bijna elk akkoord anders. Probeer de meest comfortabele en efficiënte positie te vinden.

En verder: oefenen en nog eens oefenen! Succes! :) ;)

barno
26 maart 2015, 21:54
je moet ervan uitgaan dat gitaarspelen moeilijk is maar werkelijk iedereen kan het leren. Volharding staat op nr 1. en gek genoeg ook dosering. in het begin toch. en dat heeft met dat spiergeheugen te maken. moet de tijd krijgen om dingen te absorberen. Gebeurt me nu na enkele decennia nog altijd dat iets niet lukt hoe hard ik ook probeer en dan enkele maanden later sluipt het plots in mijn spel zonder waarschuwing.
dus het vingerverhaal is enkel kwestie van oefenen. verhaaltje "niet voor mij" is gezever :). Mocht je nu zware problemen hebben met ritme bv, da's een ander paar mouwen, véél moeilijker te leren

okeeee
26 maart 2015, 23:28
vergeet die gripmaster
grijp je gitaar
beter rendement
kracht EN coordinatie

NLF
27 maart 2015, 00:22
Nee, dat is heel normaal. Het begin is gewoon heel taai. Als ik nu (want ik ben rechsthandig) mezelf na dertig jaar zou willen leren om linkshandig gitaar te spelen zou ik tegen precies hetzelfde probleem aanlopen. En als ik een week met vakantie ben geweest en niet gespeeld heb is de kracht uit mijn vingers weg. Het is een kwestie van regelmatig oefenen. Met je handen heeft het weinig te maken. Marcel Coenen (zo'n gitaarvirtuoos hier uit de buurt) heeft bijvoorbeeld nogal kleine handen, en hij is daarom fysiek in het nadeel. Maar als je hem hoort of ziet spelen dan merk je daar dus niet veel van ... kijk maar even ergens op youtube..

terrasbeest
27 maart 2015, 07:41
Was dit nog vergeten : NIET in de hals knijpen. Relax....

djenn
27 maart 2015, 09:38
Dank voor de reacties.
Het stelt me wel gerust te horen dat het iedereen zo vergaat en dat geeft me weer hoop.
Ik speel wel met de gedachte om na de vakantie periode echte les te gaan nemen ipv leren via het internet omdat je op het internet bv wel ziet waar je je vingers moet neerzetten maar de manier waarop is miniem..
Ik moet overigens wel zeggen dat de kleine verbeteringen die ik wel bemerk me een goed gevoel geven, en dat maakt weer dat ik er lol in heb.

Harald
27 maart 2015, 13:45
Voor het pakken van akkoorden is het trouwens verstandig om het per 1 akkoord te oefenen.

Ja, overpakken van akkoord X naar akkoord X...

Zet het akkoord rustig neer zodat het goed klinkt, en je alle snaren die je moet horen goed hoort. Dus geen gekraak, en geen onbedoeld gedempte snaren. Sla het akkoord aan. Laat nu los, maar houd de vorm van het akkoord zoveel mogelijk in je vingers en hand. Zet het akkoord dan weer neer, en sla het aan. En dit even herhalen. Op die manier leert je hand hoe de vingers moeten staan, hoe de handhouding is, maar het belangrijkste is dat je behalve de 1e keer, het akkoord zo veel mogelijk in één keer neerzet. En dat ipv vinger voor vinger. Kijk naar mensen die makkelijk akkoordpartijen spelen, dan zul je dat ook zien. Als je steeds moet beginnen met een vinger, en dan vinger voor vinger de rest neerzet, heb je simpelweg tijd te kort als je een liedje speelt.

Dit kan veel ellende met overpakken oplossen.

djenn
27 maart 2015, 13:52
Dank je voor de tip, ik zat me al langer het hoofd te breken hoe ik dat nu het best kon aanpakken.
Ik had al een poosje boos naar mijn vingers zitten fronsen maar dat hielp niet.

denis.hermans
27 maart 2015, 21:48
Zoals eerder gezegd : vergeet die gripmaster. Zeker als beginner kan je je daarmee alleen overbelasten. Gitaarspelen heeft niets met kracht te maken !!!!
Voor een goede gratis site , kijk eens op www.justinguitar.com

denis.hermans
27 maart 2015, 21:50
Daar staan ook goede lessen op ivm eerste akkoorden en overpakken ervzn. Tevens goede lesjes voor eerste songs tot meer gevorderde dingen.

tom1984
31 maart 2015, 20:59
Kijk op de website van justin guitar. Hij heeft echt "in mijn opinie" de beste gratis lessen. Voor het veranderen van akkoorden heeft hij de "one minute changes" oefening die heel erg effectief is!


Sent from my iPhone using Tapatalk

woldhek
31 maart 2015, 21:25
Ik speel nu 2,5 jaar, maar kan me nog precies herinneren, dat ik met hetzelfde als jij zat.
Wat ik hierboven niet lees, met betrekking op per ongeluk meerdere snaren per ongeluk aanraken, is dat je nog geen "harde" vingertopjes hebt.
Na een aantal maanden merkte ik, dat mijn vingertopjes harder werden. Nog geen eelt, maar het wordt harder en maakt het makkelijker om met een vingertop ook maar 1 snaar in te drukken.
Dus gewoon door oefenen, oefenen, oefenen, even pauze, oefenen , oefenen, ook tijdens een film kijken op tv gewoon de gitaar op schoot en oefenen, oefenen...... en opeens heb je het, je bent gitarist!

djenn
31 maart 2015, 22:33
Gek genoeg had ik na twee weekjes al hardere vingertoppen en heb ik geen pijnlijke vingers meer.
En ik begrijp heel goed dat ik heel lang moet oefenen, al zal het voor de tv zitten niets worden zolang ik nog moet kijken hoe ik mijn vingers neer moet zetten.
Ik gebruik trouwens een spiegel om te voorkomen dat ik de gitaar naar me toe kantel.
Die website van Justin is trouwens wel goed en duidelijk voor me.
@Dennis: Ik gebruik de gripmaster niet voor de kracht hoor maar puur om mijn vingers goed afzonderlijk te kunnen bewegen, ik heb de indruk dat het wel werkt voor me.
Vergeet niet dat het me 55 jaar lang geen barst uitmaakte of ik de vingers tegelijk aanspande of niet en om daar verandering in te brengen kan ik elke hulp gebruiken.
Dus als ik met de honden wandel ondertussen oefen.

Duhsjaak
31 maart 2015, 22:50
Woldhek is een fijne gozer.
Ik heb een paar rare adviezen. Denk er maar eens over na.

Met warme spieren beweeg je je soepeler. Neem dus een goede schuimige spons uit de bouwmarkt en knijp/ontspan, knijp/ontspan heel rustig onder een warme straal water. Nog lekkerder: onder de douche. Nòg lekkerder, met je lief onder de douche. Zijn niet alleen je hand en onderarm spieren warm.

Bestudeer de werking en bouw van je hand. Merk op dat je pink en ringvinger anders worden bewogen dan duim, wijsvinger en middelvinger. Qua pezen dus. Doe wat met die kennis.

Je hebt niet alleen een spiergeheugen. Tot nu toe heb je sterk met je ogen gecontroleerd wat je vingers moesten doen. Senso motorisch. Aardig, maar je kunt ook je muzikale geheugen laten meewerken. Je kunt Berend Botje zingen nog zonder gitaar te kunnen spelen.
Dus kies een eenvoudige melodie, zing die net zolang tot ie erin zit en speel die na. Eerst met kijken, later zonder kijken of met minder kijken.

Als je dat consequent doet, zul je merken dat je eenvoudiger en melodieuzer gitaar gaat spelen. De weg die leidt tot een goede gitarist. Of misschien niet goed, maar iemand die er lol in heeft. Dat heeft veel meer om het lijf dan alleen maar kille techniek.
Veel succes, maar ook: veel plezier. Alleen als je gitaar spelen (of welke andere activiteit dan ook) met plezier doet, wordt het een succes.
Vriendelijke groet, Gus

djenn
31 maart 2015, 23:00
Bestudeer de werking en bouw van je hand. Merk op dat je pink en ringvinger anders worden bewogen dan duim, wijsvinger en middelvinger. Qua pezen dus. Doe wat met die kennis.


Heb ik gedaan, in dit filmpje kan je heel goed zien hoe de hand werkt !

https://www.youtube.com/watch?v=MIKjRtN5pSI

woldhek
1 april 2015, 00:10
Haha djenn, beetje luguber, maar ik heb hem helemaal uitgekeken.
Toch weer een hoop geleerd, alleen kan ik de opgedane kennis niet direct verwerken in mijn gitaarspel.....
Jij wel?

djenn
1 april 2015, 12:49
Neuh, het helpt voor het spelen niets maar je weet nu precies hoe het werkt.
Knappe robot die dat gaat verbeteren

Martijn-w
2 april 2015, 08:52
Was dit nog vergeten : NIET in de hals knijpen. Relax....

Zeer belangrijk!

Ik heb er nu nog last van dat ik ben begonnen met veel te hard knijpen om mijn slechte grip te compenseren. Met name bij barré akkoorden.

SuperGoofy
27 april 2015, 18:04
Nou ik zit als ik speel en merk dat bij bepaalde gitaren mijn buik de gitaar kanteld en daarme mijn frethand vanzelf in een on aangename positie komt.

De Gretch en LP hebben die neiging.
mijn andere zijn stuk platter.

Ik denk dat goede en ontspannen houding ook belangrijk is.

Riny
1 mei 2015, 11:30
Nou ik zit als ik speel en merk dat bij bepaalde gitaren mijn buik de gitaar kantelt en daarmee mijn frethand vanzelf in een on aangename positie komt.

De Gretch en LP hebben die neiging.
mijn andere zijn stuk platter.

Ik denk dat goede en ontspannen houding ook belangrijk is.

Heb zelf meerdere gitaren als ook de genoemde.
Moet zeggen dat ik geen problemen ondervind met de genoemde gitaren.
Betreffende een goed lichaamshouding en een ontspannen houding, daar ben ik het 100% mee eens.

P.s. Fouten aanleren is niet moeilijk, maar afleren, Pfffffffft.
Optie: Ga eens voor een spiegel staan of zitten en kijk eens hoe je houding is. Je zal zien dat er mogelijk lichamelijk een verkeerde houding zichtbaar word.

denis.hermans
1 mei 2015, 22:01
Ik vind mijn Gretsch juist zeer confortabel om zittend te spelen. Verder onderschrijf ik de mening van Riny.

Monroe
1 juni 2015, 16:05
Ik ben blij dat ik dit topic even doorgenomen heb i.p.v over een paar maanden. Ik zat dus wel mooi mijn vingertjes één voor één te plaatsen. Ik heb echt enorm veel moeite met het F akkoord en het ontspannen van mijn hand tijdens de akkoorden. Maar goed we oefenen vrolijk door. Fijn inderdaad om te lezen dat ik niet de enige ben en dat het nog wel even zo blijft :cooler:

alidaszoon
1 juni 2015, 16:43
Welke action heeft je gitaar? Een hoge action, afstand van snaren tot fretboard, maakt een en ander lastiger. Een lage action maakt grepen pakken makkelijker,gaat iets ten koste van de toon. Maar als je de grepen eenmaal weet te pakken dan kun je dit altijd weer bijstellen. Speelt je gitaar gemakkelijk of juist ietsje zwaar? Ik heb heel veel gitaren en sommigen spelen uitermate makkelijk ten opzichte van anderen.

Monroe
1 juni 2015, 16:50
Heb het even opgemeten. tussen de 4 en 5mm. Heb geen vergelijkingsmateriaal, dus weet niet of dat zwaar of makkelijk is? Ik heb wel een klassieke gitaar in mijn handen gehad laatst en dat voelde heel erg licht aan.

Edit: gemeten vanaf het board dus niet vanaf een fret.

alidaszoon
1 juni 2015, 16:56
Ter hoogte van welke fret? meetpunt of vanaf 1 of 12? Geloof me maakt een en ander simpeler en gemakkelijker. Bij mijn Ibanez 550 plakken de snaren nog net niet aan de hals... Solo,s gaan ook veel beter.

Monroe
1 juni 2015, 17:11
Ja dat was vanaf 12. Op 1 zit ik ong op 3mm. De breedte van mijn hals zelf is ter hoogte van fret 1 4.4 cm. Kan dat er iets mee te maken hebben? Er zitten nu Fender 150R Original 150s Pure Nickel .010-.046 snaren op.

Rizz
1 juni 2015, 17:17
Meet even vanaf bovenkant fret tot onderkant snaar.. 2,2/2,3mm lage E op 12. Dat zegt veel meer.. Op fret 1 mag het een heel klein beetje zijn..

En dat een klassieke gitaar lichter speelt, komt door de veel lagere snaarspanning. Maar een electrische gitaar mag daar qua feel niet veel vanaf zitten. Een goed afgestelde gitaar speelt als boter en dat maakt het ook een stuk makkelijker..

Je kan ook gewoon even 5 tientjes investeren en 'm laten afstellen. Kies een snaardikte en blijf daarbij.

Monroe
1 juni 2015, 17:22
4mm en op 1 2mm (ongeveer hoor, want zit hier met een rolmaat te stoeien)
Maar blijkbaar toch te hoog.. Wat doe ik eraan? Toch laten afstellen?

Rizz
1 juni 2015, 17:24
Ja, dit bederft ook een hoop van je speelplezier.. 4 is veel te hoog, 3 ook nog.. Op 1 istie ook veel te hoog en dat kost bij open akkoorden teveel kracht..

Monroe
1 juni 2015, 17:26
Ok dank jullie. Goed om te weten. Dus eigenlijk heb ik als dat gefixed is een eitje na mijn zware training :)

Rizz
1 juni 2015, 17:31
Yup.. Dat dan weer wel... :D Let even op als je 'm wegbrengt dat ze niet alleen een slinger geven aan de halspen.. Dat is niet afstellen, dat kan je zelf ook.. Deze gitaar heeft wat meer werk nodig. Dus als het kan bij een erkend reparateur/luthier oid.

Marru
2 juni 2015, 11:54
Beetje late reactie wellicht, maar had her al lang niet meer ingelogd. Ik ben 3 jaar geleden (op mjn 50ste) begonnen en herken natuurlijk precies wat je beschrijft. Ik heb vanaf dag 1 les gehad, 1x per 14dgn, en dat heeft mij enorm geholpen (en nog steeds). Iemand die je tips geeft omtrent de juiste vingerzetting of wellicht alternatieven. En voor de rest : veel oefenen! Een top gitarist zal ik niet worden (heeft ongetwijfeld met talent te maken :-)), maar kan inmiddels best een aardig repertoire (pop)songs meespelen. (tokkelen, slag, solo'tjes) op een westerngitaar.

FruscianteFan
10 juni 2015, 18:49
Je speelt inmiddels een paar maanden, hoe staat het ermee?

Wat ik wil zeggen: je bent 55 en dat maakt je niet de jongste. Ik was 14 toen ik begon en dat is ook al niet de ideale leeftijd. Heb dus geduld.

Maar wat enorm goed is: let op je verbeteringen. Als je zo moet doorbijten om verder te komen (en dat kan nog best een paar jaar duren), werkt dat heel demotiverend. Maar meestal merk je amper dat het ook echt beter gaat. Probeer daar dus op te letten. Dan merk je dat je ook echt best wat leert, en dat is leuk.

henry1979
12 juli 2015, 10:18
Geen antwoord gekregen ben benieuwd of de beste man nog speelt misschien heeft hij het wel opgegeven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Monroe
12 juli 2015, 22:53
Opgeven kan ik me bijna niet voorstellen. Hij zal wel druk aan het oefenen zijn.