PDA

View Full Version : iso cab op z'n kant



nak
26 maart 2015, 14:49
Ben momenteel bezig met een iso cab.
Nu woon ik klein en het zou mooi zijn als deze op z'n kant komt zodat het verticaal wordt ipv horizontaal.
maar ja dan straalt de speaker dus wel naar boven.
Vraag is of de zwaartekracht hier dan enigszins roet in het eten gooit.

Rick trodat
26 maart 2015, 14:56
Ben momenteel bezig met een iso cab.
Nu woon ik klein en het zou mooi zijn als deze op z'n kant komt zodat het verticaal wordt ipv horizontaal.
maar ja dan straalt de speaker dus wel naar boven.
Vraag is of de zwaartekracht hier dan enigszins roet in het eten gooit.

Hoe bedoel je, dat de conus van de speaker richting de hemel staat?

nak
26 maart 2015, 21:56
Ja, richting hemel.

muziekschuur
26 maart 2015, 22:02
http://i1226.photobucket.com/albums/ee403/modernsaintmusik/JC%20JetStream%20IsoCab/FrontShot.jpg?t=1291957689

https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/a_exif,c_limit,fl_progressive,h_620,q_85,w_620/v1417893085/jnkojetad5qui8qlhh2e.jpg

Je bent niet de eerste... Er zijn veel plaatjes van isocabs. Dus zoek ze op en doe je voordeel ermee.
Hierboven de Jet city Isocab en de Rivera Silentsister.

Plant
26 maart 2015, 23:00
Voor de werking of klank van een luidspreker maakt de positie op zich niet uit. denk maar aan al die 'down firing' subwoofers die je kunt kopen.
Het kan zelfs een voordeel zijn.

Laatst was hier een draadje over scheefzakkende conussen. Bij een speaker die zo gemonteerd is om horizontaal af te stralen, kan al naar gelang de ophanging (materiaal van rand, zoals rubber) de conus door zwaartekracht scheef trekken en dan gaat de spreekspoel aanlopen. Daar gaan jáááren overheen, dus eigenlijk is het geen issue. Als er al een probleem ontstaat is een trucje om de speaker 180˚ te draaien en dan zakt de conus gedurende de volgende jaren gewoon de andere kant weer op.

Als een speaker horizontaal ligt heb je van dat scheef zakken door zwaartekracht iig geen last. Verder zal het worst zijn.

NLF
26 maart 2015, 23:12
Ben momenteel bezig met een iso cab.
Nu woon ik klein en het zou mooi zijn als deze op z'n kant komt zodat het verticaal wordt ipv horizontaal.
maar ja dan straalt de speaker dus wel naar boven.
Vraag is of de zwaartekracht hier dan enigszins roet in het eten gooit.

Nee, maar wel oppassen met microfoon want die valt naar beneden tegen je speaker als je 'm niet goed vast zet ...

Rick trodat
27 maart 2015, 09:09
Ik ken de waarheid niet achter het volgende verhaal. Maar een zeer bekende Nederlandse versterkerbouwer vertelde mij ooit eens dat een speaker ( werkend ) zich niet fijn voelt recht naar boven, vanwege het gewicht van de speaker. Maar ik denk niet dat je niet snel een goed antwoord hier op vind. Het word meestal niet gedaan.

muziekschuur
27 maart 2015, 09:37
Mijn bovenbuurvrouw is doof. Dus mijn 4x12 ligt op z'n rug. Kan ze meegenieten...

Plant
27 maart 2015, 11:56
Ik ken de waarheid niet achter het volgende verhaal. Maar een zeer bekende Nederlandse versterkerbouwer vertelde mij ooit eens dat een speaker ( werkend ) zich niet fijn voelt recht naar boven, vanwege het gewicht van de speaker. Maar ik denk niet dat je niet snel een goed antwoord hier op vind. Het word meestal niet gedaan.

Een conus met spreekspoel heeft natuurlijk een beetje gewicht. Ik kan me de gedachte voorstellen dat in 'free air' een speaker liggend harder moet werken om de conus van de aarde af te bewegen dan er naartoe.

Echter, de conusrand heeft rondom een ophanging die de conus sowieso in zijn beweging belemmert en 'm naar de rustpositie trekt. Zeker zo'n gitaarspeaker met een taaie conusophanging die dan zo lekker gaat klinken door de opbreekverschijnselen die daarmee gepaard gaan.

Tevens zit zo'n speaker in een (gesloten) kast en is er zowel bij naar voren en naar achteren bewegen luchtweerstand.

Kortom: een speaker moet m.i. sowieso harder werken om überhaupt in beweging te komen dan dat ie last heeft van zwaartekracht.

kassie
27 maart 2015, 15:59
Is het niet zo dat je met een ISO cab tenminste een speaker van zo'n 200 a 250 watt erin moet zetten om hem een beetje werkbaar te krijgen voor buizenamps? Ik bedoel je kunt wel een v30 erin zetten van zo'n 60 watt die je kunt gebruiken voor een Peavey Classic Blues ofzo, maar is het voordeel niet van een Isocab om 100 watt beesten te temmen?

Is het dan ook niet zo dat zulke type speakers toch vrij weinig opbreken? (voor zover je opbreken zelf lekker vind, het is gewoon verkapte speakerdistortion maargoed smaken verschillen). Is het dan ook niet zo dat dergelijke speakers vaak degelijker gebouwd zijn dan bv celestion meuk en daarom al een dikkere cone hebben, dikkere magneet en vooral ook een dikker frame?

En last but not least, is het ook niet zo dat (wat Plant terecht aangeeft) door de dichte kast de speaker harder moet werken en dat daardoor de effectieve maximum wattage hard achteruit gaat. Dus als je een 100 watt buizenamp wil trekken op vol volume.. moet je zowiezo bij de pieken al een 200 tot 250 watt speaker hebben (als die zich vrij kan bewegen) wil je redelijk safe zitten. Maar omdat hij in een dichte kast zit verminderd het maximum van de speaker weer. Staat vaak wel in de technische specs van een speaker onder het gedeelte 'enclosure'.

Bij mijn Eminence Delta Pro 12A is het maximum 400 watt.. maar in een dichte enclosure zakt het al 300watt als ik me goed herinner. En dan weet ik nog niet eens zeker of het dicht aan beide kanten is of alleen de achterkant.

Plant
27 maart 2015, 16:14
Nee, maar wel oppassen met microfoon want die valt naar beneden tegen je speaker als je 'm niet goed vast zet ...

Goed vastzetten en voor worst case gaas of een grilletje boven de speaker :ok:

Plant
27 maart 2015, 19:30
Bij mijn Eminence Delta Pro 12A is het maximum 400 watt.. maar in een dichte enclosure zakt het al 300watt als ik me goed herinner. En dan weet ik nog niet eens zeker of het dicht aan beide kanten is of alleen de achterkant.

Heb je het hier nu specifiek over een iso cab?

Over vermogen bij een open vs. closed cab kan ik op de site van Eminence niks vinden, maar doorgaans is het andersom dan je hier beschrijft. Het is zo dat een speaker bij (deels) open enclosure (b.v baspoort) juist minder belastbaar is door het vrijer (te vrij) kunnen bewegen. Daar zit nog een frequentie-afhankelijkheid in. Bij lage frequenties kan de lucht makkelijker meeverplaatsen en neemt de demping af. Beneden de resonantiefrequentie neemt de belastbaarheid drastisch af.

Maar bij een iso cab heb je een box in een box. dus dan gaat dit niet helemaal op omdat er ook buiten de cab een afgesloten ruimte zit. Wat ik me dan voor kan stellen is dat dissipatie van de speaker een rol gaat spelen. Een speaker heeft een rendement van maar enkele procenten. Het meeste versterkervermogen wordt in warmte omgezet. Denk maar aan een ouderwetse gloeilamp waarin de meeste energie wordt omgezet in warmte en maar een fractie in licht.

In een cabinet kan die warmte vanuit de spreekspoel nog wel naar de omgeving weg, maar als ook de omgeving hermetisch is afgesloten zal de omgeving opwarmen. De warmteoverdracht van de speaker is in een iso cab minder, dus kun je hem maar beter minder belasten. Dat kan een verklaring zijn.