PDA

View Full Version : Vai verneukt het een beetje



marc_o
14 juli 2003, 19:56
In een Amerikaans gitaartijdschrift las ik een intervieuw met de Yardbirds, een belangrijke 60's band waarin ooit bijvoorbeeld een Clapton en een Jimmy Page en een Jerff Beck hebben gespeeld, u wel bekend.
Deze band was weer nieuw leven ingeblazen en ze hadden een best of opgenomen met een hele rij gastgitaristen. Op zich een leuk idee natuurlijk, tot hier niets mis mee.
Aangezien ik een groot bewonderaar ben van Vai, en dat al sinds begin 80-er jaren, werd ik erg benieuwd naar zijn bijdrage, want hij speelt op 1 nummertje ook mee.
In het intervieuw met de overige originele gitarist kwam al naar voren dat "hij het niet zo gedaan zou hebben".
Kolere, hoe verziek je een nummer zeg!
Nogmaals, ik vind Vai echt een grootheid, maar om nou in een nummer van 35 jaar oud een aperioregenval en highgain monstertrucs en wat dan ook te deponeren....
Gan allen eens luisteren naar een track "shapes of things to come" en echt, je haren gaan overeind staan....brrrrr

Harry
14 juli 2003, 21:03
ik kan me er iets bij voorstellen, dus ik ga maar niet luisteren. Vai is een goed voorbeeld van 'te veel techniek is geen rock 'n roll'.

Anders Destium
14 juli 2003, 21:35
Ik ga steeds meer geloven wat Kitaarhiero zegt: Vai is niet in staat op een fatsoenlijke manier relatief eenvoudige muziek te spelen. 3-akkoorden punk klinkt bij hem eerder klinisch dan lekker...

Negative K3 fan
14 juli 2003, 21:53
"shape of things to come" zit ook in een nummer van placebo, kan er alleen niet zo opkomen welk nunmmers...

ik zal hem eens downloaden... MAAR kazaa kan hem niet vinden

Ic3gl0vE
14 juli 2003, 22:29
ik vind Vai sowieso niets

Jopie
14 juli 2003, 22:51
Shapes of things - Gary Moore

Zoek em op op de We want moore live cd en luister naar een briljante solo met snelheid en melodie. Op de video emerald aisles doet ie dan zo'n lange triller a la Moore met de middelvinger you know , awesome. He's the greatest. Come tomorrow will i be older , come tomorrow maybe a soldier.......yeah 8-)

Harry
15 juli 2003, 09:46
Shapes of things - Gary Moore

Zoek em op op de We want moore live cd en luister naar een briljante solo met snelheid en melodie. Op de video emerald aisles doet ie dan zo'n lange triller a la Moore met de middelvinger you know , awesome. He's the greatest. Come tomorrow will i be older , come tomorrow maybe a soldier.......yeah 8-)

eeuuhh, verkeerde topic?

Thomasvv
15 juli 2003, 10:48
Nee.. ze hadden het over Shape Of Things to come van THe Yardbirds :)

Harry
15 juli 2003, 11:01
Nee.. ze hadden het over Shape Of Things to come van THe Yardbirds :)

wow, stupid me!!! Sorry. :oops:

Thomasvv
15 juli 2003, 11:08
Ik zeg altijd maar zo: Er zijn ergere dingen :)

marc_o
15 juli 2003, 14:26
Van Gary Moore issie inderdaad geweldig! Is hetzelfde nummer maar dan met meer ballen zonder het origineel te verzieken.
Nogmaals, ik ind Vai echt geweldig, maar hij moet wel zijn eigen ding doen, en dan issie op z'n best. Bij Whitesnake vond ik 'm ook niet op zijn plaats (alhoewel ik denk dat zijn bankrekening er niet bepaald om heeft getreurd, haha)

NeeraDJ
3 augustus 2003, 19:45
Ik ben het met de Vai critici op deze topic eens. Vai kan niet fatsoenlijk meer spelen. Toen ik Erotic Nightmares hoorde toen dacht ik ook echt meteen van ''WTF dit kan toch geen muziek zijn en zeker niet van een virtuoos'' :-?

El Drecko
3 augustus 2003, 21:57
Ik ben het met de Vai critici op deze topic eens. Vai kan niet fatsoenlijk meer spelen. Toen ik Erotic Nightmares hoorde toen dacht ik ook echt meteen van ''WTF dit kan toch geen muziek zijn en zeker niet van een virtuoos'' :-?

Hoezo, als ik vragen mag? Passion & Warfare van Vai staat toch bepaald vol van de virtuoze hoogstandjes. Tuurlijk, je moet ervan houden (en dat doe ik ook wel ;-)), maar enige gitaartechnische skillz kunnen hem toch niet worden ontzegd.

andy
3 augustus 2003, 23:06
Misschien zit ik mis, maar Vai zat toch ook ff in Whitesnake, toen onze Adje VandenBerg geblesseerd was en niet kon spelen op een plaat. Kan me herinneren dat Adje er erg van baalde dat Vai vreselijk door al die nummers heen liep te pielen om zijn virtuositeit te etaleren. Kan het ff niet terug zoeken, want die CD is bij een inbraak hierzo gejat en heb hem niet teruggekocht.

sash
4 augustus 2003, 01:32
Kzal het eens nakijken, kheb hier nog wat Whitesnake albums liggen, misschien dat die ertussen zit.

sash
4 augustus 2003, 01:35
@ andy: klopt inderdaad! Kheb het album gevonden waarop ie meespeelt. Slip of the Tongue uit eind jaren 80 ergens.

sash
4 augustus 2003, 01:38
Check ook dit trouwens:



Adrian Vandenberg: Due to my wrist, I was unable to actually record the Lp. Although Steve did great on the recording, it is disappointing not to be able to record what I worked so hard to write. But overall I’m pleased with Slip of the Tongue.

MS: Speaking of Steve Vai, how did he happen to enter the world of Whitesnake, and how’s he doing?

AV: Money! Lots and lots of money! (Laugh) No, really, David (lead vocalist) needed a guitarist for two reasons: he likes to have a duel guitarist live, and he needed someone to record the guitar tracks for the Lp since I was unable. I really respect Steve. He’s one of the best guitarist I have ever known. He’s very flashy, and entertaining and has an original sound. We don’t take anything away from each other. Everything on stage is very professional. But off stage we trade licks.

andy
4 augustus 2003, 15:32
Check ook dit trouwens:



Adrian Vandenberg: Due to my wrist, I was unable to actually record the Lp. Although Steve did great on the recording, it is disappointing not to be able to record what I worked so hard to write. But overall I’m pleased with Slip of the Tongue.

MS: Speaking of Steve Vai, how did he happen to enter the world of Whitesnake, and how’s he doing?

AV: Money! Lots and lots of money! (Laugh) No, really, David (lead vocalist) needed a guitarist for two reasons: he likes to have a duel guitarist live, and he needed someone to record the guitar tracks for the Lp since I was unable. I really respect Steve. He’s one of the best guitarist I have ever known. He’s very flashy, and entertaining and has an original sound. We don’t take anything away from each other. Everything on stage is very professional. But off stage we trade licks.



Mmmm, daar is Adje dus erg mild. Ik weet zeker dat hij later wat andere dingen heeft gezegd. Die plaat komt geloof ik uit 1989.

NeeraDJ
7 augustus 2003, 20:09
Ik ben het met de Vai critici op deze topic eens. Vai kan niet fatsoenlijk meer spelen. Toen ik Erotic Nightmares hoorde toen dacht ik ook echt meteen van ''WTF dit kan toch geen muziek zijn en zeker niet van een virtuoos'' :-?

Hoezo, als ik vragen mag? Passion & Warfare van Vai staat toch bepaald vol van de virtuoze hoogstandjes. Tuurlijk, je moet ervan houden (en dat doe ik ook wel ;-)), maar enige gitaartechnische skillz kunnen hem toch niet worden ontzegd.

Dat nummer klonk niet als iets dat een gerespecteerde muzikant zou opnemen laat staan uitbrengen. Kijk als het N Sync was (als ze al gitaar zouden kunnen spelen :o :-? ) dan zou ik meteen zeggen dat ze voor de charts gingen, maar virtuozen zoals Becker, Malmsteen, Friedman etc. zouden echt niet zoiets uitbrengen. Klonk net alsof Steve Vai een pop-idool wilde worden en geeneens zin had in dat nummer.

El Drecko
7 augustus 2003, 21:45
Ik ben het met de Vai critici op deze topic eens. Vai kan niet fatsoenlijk meer spelen. Toen ik Erotic Nightmares hoorde toen dacht ik ook echt meteen van ''WTF dit kan toch geen muziek zijn en zeker niet van een virtuoos'' :-?

Hoezo, als ik vragen mag? Passion & Warfare van Vai staat toch bepaald vol van de virtuoze hoogstandjes. Tuurlijk, je moet ervan houden (en dat doe ik ook wel ;-)), maar enige gitaartechnische skillz kunnen hem toch niet worden ontzegd.

Dat nummer klonk niet als iets dat een gerespecteerde muzikant zou opnemen laat staan uitbrengen. Kijk als het N Sync was (als ze al gitaar zouden kunnen spelen :o :-? ) dan zou ik meteen zeggen dat ze voor de charts gingen, maar virtuozen zoals Becker, Malmsteen, Friedman etc. zouden echt niet zoiets uitbrengen. Klonk net alsof Steve Vai een pop-idool wilde worden en geeneens zin had in dat nummer.

Je hebt het toch over het nummer 'Erotic Nightmares' op 'Passion and Warfare'? :o
N'Sync? :o Ik neem aan dat je zit te provoceren. Je opmerkingen hebben in ieder geval niets te maken met het wel of niet kunnen spelen van Steve Vai.

Vai Himself
9 augustus 2003, 11:30
hmm ja over dat nummer van de yardbirds ben ik tweezijdig, het is natuurlijk klote als vai zo'n oud nummer met zn gepiel wat 'verziekt'. maar als je een oud nummer net zo covert als de band em zelf speelt is er ook geen klap meer aan, vais standaard geluid bestaat natuurlijk vooral uit snel spelen (niet alles zoals tender surrender) maar als hij improviseert wil hij denk ik iets te snel ;)

NeeraDJ
10 augustus 2003, 18:40
Je hebt het toch over het nummer 'Erotic Nightmares' op 'Passion and Warfare'? :o
N'Sync? :o Ik neem aan dat je zit te provoceren. Je opmerkingen hebben in ieder geval niets te maken met het wel of niet kunnen spelen van Steve Vai.[/quote]

Jawel, maar ik laat het hier maar bij, mijn laatste zin vatte mijn hele punt samen: Klonk net alsof Steve Vai een pop-idool wilde worden en geeneens zin had in dat nummer.

Al zul je het niet met me eens zijn :lol:

El Drecko
10 augustus 2003, 18:49
Ach...ieder z'n meug denk ik dan maar. :)

Azagthoth
11 augustus 2003, 17:36
Je hebt het toch over het nummer 'Erotic Nightmares' op 'Passion and Warfare'? :o
N'Sync? :o Ik neem aan dat je zit te provoceren. Je opmerkingen hebben in ieder geval niets te maken met het wel of niet kunnen spelen van Steve Vai.

Jawel, maar ik laat het hier maar bij, mijn laatste zin vatte mijn hele punt samen: Klonk net alsof Steve Vai een pop-idool wilde worden en geeneens zin had in dat nummer.

Al zul je het niet met me eens zijn :lol:[/quote]

MWhahaahahaha, mwhahahahahaaaa

Muziek zoals Erotic Nightmares dat is, zijn muzikale hoogstandjes, en dan heb ik het dus niet eens over de techniek die overigens ook van zeer hoge kwaliteit is.

De statement dat het een gooi was naar "pop-muziek" is totaal uit de (riool)lucht gegrepen. Hoe kom je erop? Vergelijkingen met N'ZInk bewijzen ook gelijk dat je de muzikale kennis van een hondendrol hebt en je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk. Met dit soort muzikale (wan)smaak zal de Josti-band je niet eens serieus nemen.

NeeraDJ
13 augustus 2003, 21:05
Zo zo ik voel me bijna beledigd :lol: Als het niet aan het feit lag dat je mijn hele statement niet alleen op een verkeerde manier hebt geformuleerd, nee je doet zelfs een poging mijn muzikale kennis op de een of andere manier te bekritiseren. Petje af hoor! Je geeft mij nu juist de bouwstenen om erachter te komen, wat jouw muzikale kennis juist inhoudt. Ik zou mijn statement nog maar een keer analyseren, om erachter kan komen dat je helemaal geen basis hebt om jouw ordeel over mijn muzikale kennis te geven.

Misschien is begrijpend lezen iets voor jou? :lol:

Of ben je gewoon aan het vissen naar aandacht om interessant te lijken, dan zal ik je moeten feliciteren je bent interessant genoeg geweest om een reply van mij te krijgen, maar daar houdt het dan ook bij op :-D

urezna
14 augustus 2003, 08:39
persoonlijk vinnik Passion and Warfare geniaaaaaaal!!!!!!! Vai op z'n best.....
maar ja, smaken verschillen en het moet je wel aanspreken.

NeeraDJ
14 augustus 2003, 13:42
Ik heb het specifiek over het nummer Erotic Nightmares niet over de hele plaat

El Drecko
14 augustus 2003, 14:25
Ok, maar dan ben ik wel benieuwd *waarom* je dat dan vindt. Onderbouw je verhaal eens dan? Alleen maar de opmerking over NSync zegt natuurlijk niets.

NeeraDJ
14 augustus 2003, 17:44
Dat heb ik al gedaan maar ik zal het simpeler formuleren *zucht* :roll:

Pop muzikanten gaan meestal voor de charts, dus voor de fans, dus voor zoveel mogelijk cash. Virtuozen en overigens de meeste muzikanten doen juist hun eigen ding en dat slaat meestal ook aan, dus cash en je hebt dan iets waar je trots op kan zijn. Als muzikanten speciaal voor de fans gaan werken dan gaat de kwaliteit van de muziek meestal dramatisch achteruit (ook een argument voor het ''niemand doet meer aan solos verhaal''). Ik vind dat Vai in dat nummer niet echt iets deed wat men kon bewonderen, en het leek mij meer een nummer dat nieuwe fans moest winnen. Amerikanen noemen dat ''selling out'' ik noem dat meeloperij. Vai heeft wel beter gepresteerd in de muziekwereld dan dat. Techniek is niet alles wanneer er weinig goeds uit komt, zeg ik maar.

Anders Destium
14 augustus 2003, 19:11
Een beetje raar dan om zo'n nummer op een verder ontoegankelijke (voor mainstream-liefhebbers) CD te zetten. Ik vind een nummer als Tender Surrender meer een selling out nummer, als je toch iets moet noemen

Als je een nummer als Erotic Nightmares in het meest hypocriete land ter wereld zou uitbrengen heb je gelijk een stel conservatieve rednecks op je dak, dat gaat hoe dan ook niet werken hoor!

Is weer een gewone kwestie van smaak. Volgens mij bestond N Sync nog lang en breed NIETtoen Passion and Warfare uitkwam, het kan natuurlijk ook zijn dat ze Vai hebben genept met hun stijl :D

>NeeraDJ

X zielen, X meningen. Niet beter of slechter, enkel anders. Loop niet te lullen over je "verfijnde" smaak als je op een dergelijk laagvloerse manier aan het discussieren bent, het komt averechts over namelijk...

NeeraDJ
14 augustus 2003, 21:47
In tegendeel Anders, ik heb me redelijk fatsoenlijk gehouden in deze discussie :-D . En ik heb volgens mij ook geen teken van zogenaamde superieuriteit gegeven of wel? Dit is idd gewoon de hele tijd mijn mening gebleven dus ik vat dat stukje even niet. Dat N stink voorbeeld was een voorbeeld van ''selling out'' en ik gebruikte dat voorbeeld om dingen simpel en begrijpelijk te houden, DAT heeft juist averechts gewerkt :o .

Ik snap zowiezo niet nadat ik het 3 keer uit heb gelegd, iemand weer komt met een ander verhaal. 1 keer, nou goed dan, 2 keer voor het goeie geluk maar 3 f*ckin' keer :???: :evil:

El Drecko
15 augustus 2003, 00:21
Dat heb ik al gedaan maar ik zal het simpeler formuleren *zucht* :roll:

Je hoeft niet net te doen alsof ik stom ben ofzo, ik stel een hele normale vraag.

:evil:

urezna
15 augustus 2003, 11:23
Ik heb het specifiek over het nummer Erotic Nightmares niet over de hele plaat

voor mij is dat nummer niet minder dan de rest hoor....
is het dan alleen de riff waar het mee begint? die klinkt best glikt....

maar ja, je merkt met dit soort discussies al gauw, het blijft een kwestie van smaak, enne over smaak valt niet te....?

Texter
21 augustus 2003, 15:22
Om dit slappe gezever te eindigen...Toen Vai Passion & Warfare afhad liet Capitol Records hem gewoon vertrekken, omdat ze het niet aandurfden en geen zin hadden om een kwart miljoen dollar aan opnamekosten te betalen. Zullen zij ff gebaald hebben toen er ineens een miljoen Passion&Warfares binnen een jaar werden verkocht...en als er iets een album was met bepaalde aspiraties dan was het Sex&Religion wel, maar daar heb ik nog niks over gelezen hier...tis gewoon weer Vai-bash tijd.
Erotic Nightmares is een fantastisch nummer, daar is vrijwel iedereen het over eens...

NeeraDJ
21 augustus 2003, 20:20
Dit ''slappe gezever'' te eindigen? Volgens mij probeer je de hele discussie weer te starten :o . Volgens mij was de discussie al beëindigd toen urezna kwam met zijn final note, want over meningen kun je idd niet discusseren, het beste wat je dan kunt doen is ze gewoon respecteren, lijkt mij dan :???:

En dat vrijwel iedereen het erover eens is dat Erotic Nightmares een goed nummer is, dan heb je volgens mij niet goed gelezen, want ik en ongetwijfeld anderen zullen het niet met je eens zijn. Ik kom hierbij terug op de kwestie van smaak! :wink:

Texter
21 augustus 2003, 20:53
Ja je bent er al genoeg op gewezen dat je een nogal onrealistische visie hebt op dingen...OK...maar meestal komen mensen met 3 nummers aan als ze P&W hebben gehoord en das FTLOG, TAIL en Erotic Nightmares...

Maiden Michiel
22 augustus 2003, 08:56
Answers is ook geniaal, en Liberty!

NeeraDJ
24 augustus 2003, 01:28
Ja je bent er al genoeg op gewezen dat je een nogal onrealistische visie hebt op dingen...OK...maar meestal komen mensen met 3 nummers aan als ze P&W hebben gehoord en das FTLOG, TAIL en Erotic Nightmares...

Onrealistische visie? En waarop basseer je dat dan, ik heb voor zover ik weet bijna al mijn ''visie's'' kunnen onderbouwen en het klinkt misschien gek maar ik heb nou niet het gevoel dat ik hier bullshit aan het uitkramen ben, en dat komt juist omdat ik het heb kunnen onderbouwen :roll: . Nadat ik dat had gedaan ben ik nergens meer op gewezen, zouden mensen mijn visie dan nog steeds ''onrealistisch'' vinden denk je en ALS je daar al een antwoord op hebt, waarom ben ik dan nergens meer op gewezen door diegenen.

Laat ik je er ook op wijzen dat die visie's op meningen zijn gebasseerd lees een paar berichten terug en je zult zien dat ik niet de enige ben die het daar mee eens is

Ik ben benieuwd :wink:

Anders Destium
24 augustus 2003, 11:12
Als je in staat was geweest op een normale en geaccepteerde manier je stelling te onderbouwen had je hem NIET keer op keer opnieuw hoeven uit te leggen, tóch?

Case closed:

Het blijft een kwestie van smaak

NeeraDJ
24 augustus 2003, 14:45
Nou eigenlijk wel als ie niet begrepen word.

Ben het in ieder geval in één ding met je eens: CASE CLOSED