PDA

View Full Version : Hals zo krom als een hoepel



Murdock
25 maart 2015, 10:23
Hoi,

De hals van mijn Gibson ES 335, is zo krom als een hoepel. Kan ik dit zelf fixen of moet ik hem wegbrengen naar een guitaarbouwer o.i ??

grt Murdock

Gearjunkie
25 maart 2015, 10:31
Klinkt ernstig dus ik zou een goede luthier raadplegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hotpepper01
25 maart 2015, 10:48
En hoe krom is krom als een hoepel. Zo hol of bol dat je er een foto van kan (durft te) plaatsen en wat is er gebeurd dat de hals zo krom is geworden. Als het enigzins meevalt zou ik er zelf wat aan doen. Zie bijvoorbeeld de site van Hofstee http://www.donhofstee.nl/zelf%20afstellen.php En anders idd wegbrengen..

munkie
25 maart 2015, 12:18
Bij zo'n dure gitaar zou ik toch maar naar een vakman gaan.

Little Jay
25 maart 2015, 12:28
Krom als een hoepel kan ook een vakman niks meer mee......

arjanb01
25 maart 2015, 13:20
Vakman naar laten kijken, is de hals onbruikbaar jammer maar helaas, zou je er een nieuwe hals op kunnen laten zetten, maar vrees dat dat duur wordt. Dus nieuwe gitaar halen. Dit klinkt weinig hoopvol.

Murdock
25 maart 2015, 15:05
Vakman naar laten kijken, is de hals onbruikbaar jammer maar helaas, zou je er een nieuwe hals op kunnen laten zetten, maar vrees dat dat duur wordt. Dus nieuwe gitaar halen. Dit klinkt weinig hoopvol.

Ja , denk dat ik dat maar eens ga doen

Majmun
25 maart 2015, 16:10
Eerst een foto plaatsen zou ook veel moeite kunnen schelen.

JGD
26 maart 2015, 11:34
My 2 cents:
aan halzen nooit zelf kloten, gewoon even vakman raadplegen.
En met vakman bedoel ik dus niet zo'n natnek van Keymusic ofzo hè.

okeeee
26 maart 2015, 12:21
Eerst een foto plaatsen zou ook veel moeite kunnen schelen.

of de gitaar voor je scherm houden als je dit topic hebt openstaan wil ook wel eens helpen

Plant
26 maart 2015, 12:53
Rechtbuigen kun je gewoon zo doen:

http://www.themusiczoo.com/custom/NotRod1_StressTest.jpg

;)

Han S
26 maart 2015, 13:08
Mijn zoon had zijn Gibson Firebird uitgeleend en kreeg hem terug met een hals die zeer ernstig krom was. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen zal een raadsel blijven.

Gitaar kado gedaan aan Vincent en die heeft hem weer helemaal goed gemaakt. Vincent zit in Hoorn.

mennen08
26 maart 2015, 13:13
werkt de halspen wel nog? misschien is die kapoeett

JGD
26 maart 2015, 15:05
Heb je al gemeten met een voelermaatje hoe groot de afwijking feitelijk is?

Gearjunkie
26 maart 2015, 15:10
Zoals vaak komt er geen reactie met wat feiten, dus nu blijft het gissen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

obiwanjacobi
26 maart 2015, 15:23
https://www.youtube.com/watch?v=QyQgHAijelo

Murdock
26 maart 2015, 17:56
ja sorry voor de late reactie, maar het is gekomen doordat ik ben geswitched van o10 naar 009

denis.hermans
26 maart 2015, 18:05
Dan zou je hals eerder rechter moeten komen, overigens kan dat mi nooit zo'n groot verschil geven...

Majmun
26 maart 2015, 22:10
Als ik zo`n probleem zou hebben en de gitaarbouwer antwoordt dat het komt doordat ik naar dunnere snaren ben overgestapt, dan zou ik heel snel een andere gitaarbouwer zoeken voor advies.

Little Jay
26 maart 2015, 22:46
Gast, geef nou eens even duidelijk weer wat er aan hand is! Je hals is zo krom als een hoepel omdat je van .010 naar .009 bent geswitched........ Daar kunnen we weinig mee hoor!

Is je hals nu te hol of te bol en hoe erg is het? Geef milimeters, duidelijke beschrijving, foto's or whatever.

Cocobolo
26 maart 2015, 23:18
Als ik zo`n probleem zou hebben en de gitaarbouwer antwoordt dat het komt doordat ik naar dunnere snaren ben overgestapt, dan zou ik heel snel een andere gitaarbouwer zoeken voor advies.

Die 'gitaarbouwer' heet Gibson (zie zijn eerste post)...

da Liks
27 maart 2015, 09:31
ja sorry voor de late reactie, maar het is gekomen doordat ik ben geswitched van o10 naar 009

wil je nou geholpen worden, of niet? waarom start je in godesnaam dit topic, als DIT je antwoord is op alle vragen die men stelt om je te helpen..

Murdock
27 maart 2015, 10:20
wil je nou geholpen worden, of niet? waarom start je in godesnaam dit topic, als DIT je antwoord is op alle vragen die men stelt om je te helpen..

Ja sorry voor de late reactie, ben een paar dagen weg geweest, maar heb vanmorgen een afspraak met een gitaarbouwer gemaakt.
Heb als telefonisch contact gehad met hem, hij zegt dat de truss rod afgesteld moet worden.

Gearjunkie
27 maart 2015, 11:29
Lijkt me sterk, je schrijft 'krom als een hoepel'. Dan is je hals zwaar getordeerd of anderszins ernstig beschadigd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Little Jay
27 maart 2015, 11:38
Lijkt me sterk, je schrijft 'krom als een hoepel'. Dan is je hals zwaar getordeerd of anderszins ernstig beschadigd.

Ik vermoed dat dat "krom als een hoepel" een enigszins dichterlijke overdrijving is..... verbaast me dan wel weer dat Murdock dergelijke poëtische kwaliteiten bezit, want hij is verder in zijn antwoorden een man van weinig woorden en toelichting.......

Murdock
27 maart 2015, 13:51
Ik vermoed dat dat "krom als een hoepel" een enigszins dichterlijke overdrijving is..... verbaast me dan wel weer dat Murdock dergelijke poëtische kwaliteiten bezit, want hij is verder in zijn antwoorden een man van weinig woorden en toelichting.......

Inderdaad, het is enigszins overdreven.sterker nog het was niet best geweest !!

Plant
27 maart 2015, 14:23
Ik verwacht met 'krom als een hoepel' meer zoiets:

http://www.tdpri.com/forum/attachments/bad-dog-cafe/60100d1286099527t-neck-bending-img_0805-jpg

Ik kan me niet voorstellen dat een overstap van .010 naar .009 dat teweeg brengt. Ook niet op een Gibson.

Gearjunkie
27 maart 2015, 16:29
Murdock, geef nou in vredesnaam duidelijk aan wat de situatie is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

D3nnis
27 maart 2015, 18:17
@Gearjunkie: het is graag of niet, toch? Ik zou alleen, als ik toch geen informatie wil geven, ook geen topic aanmaken, maar iedereen is anders :-)

BamBuFan1
27 maart 2015, 23:26
Murdock, geef nou in vredesnaam duidelijk aan wat de situatie is.

Eh... je weet met wie je te maken hebt?

http://static.comicvine.com/uploads/original/5/50734/1376153-murdock.jpg

Murdock
28 maart 2015, 09:18
Murdock, geef nou in vredesnaam duidelijk aan wat de situatie is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Het is moeilijk om geheel te omvatten wat de situatie is, de hals is krom, dat is een feit, maar in wat voor mate ik weet het niet. Ga volgende week naar een gitaar bouwer, dan hoor ik het wel.

da Liks
28 maart 2015, 10:10
http://cache4.asset-cache.net/gc/155773454-senior-man-taking-photograph-of-guitar-gettyimages.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=0AiLhz1QyTxneHns3tzsPE5izAs5RNf77CzJF6FnGCLhXn8H c1DDhr%2FnN69wrdBM

Gearjunkie
28 maart 2015, 12:53
Het is moeilijk om geheel te omvatten wat de situatie is, de hals is krom, dat is een feit, maar in wat voor mate ik weet het niet. Ga volgende week naar een gitaar bouwer, dan hoor ik het wel.

Heb je een capo? Zet deze voor de eerste fret. Druk de lage E op 17e fret in en meet de afstand tussen de onderkant van de snaar en de bovenkant van de achtste fret.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk