PDA

View Full Version : Barstjes in frets/ versleten frets?



Masod
24 maart 2015, 23:25
Goedenavond allemaal,

Vorig jaar april heb ik een fender classic player 50's strat (2007) 2e hands gekocht die ogenschijnlijk puntgaaf is/was.

Nu een jaar verder heb ik hier en daar wel enkele krasjes bij gekregen maar dat is alleen maar prima!:ok:~
(strat die jaren 50 moet zijn mag best wel wat slijtage hebben natuurlijk!)

Naar mijn idee is de actie iets te laag en ik wil hem binnenkort laten afstellen zodat de actie iets hoger wordt.
Nou ben ik mijn nek goed wezen bekijken en bij de frets 8 t/m 12 merk ik dat ik de meeste fretbuzz ervaar. Deze frets zijn aan de bovenkant vlak itt de overige frets. (of fretten, wat het meervoud is?)
Daarnaast zie ik heel donkere streepjes op de zijkant van de fretten. Is dit vuil of slijtage?
Op internet kan ik er niet echt iets over vinden, de hals (gelakt) is verder helemaal top en de andere fretten hebben ook wel donkere randjes maar misschien is dat gewoon vuil?
Ze zijn allemaal wel over de gehele fret vlak. Is afstellen genoeg of moeten er ook nieuwe frets komen?

Het lijkt mij sterk dat de frets zo snel slijten (vorige eigenaar had 30 + gitaren dus zal deze ongetwijfeld niet bizar veel bespeeld hebben en ik begin de strat pas sinds een maand of 3 lief te hebben)

Alvast bedankt!
Robbert

(momenteel niet thuis dus ik kan nu op deze foto na nog even niets uploaden. Misschien morgen)
http://i62.tinypic.com/2q2mn4m.jpg

vulvasonic
25 maart 2015, 05:45
Ik zie er helemaal niks aan. Kan aan de foto liggen, maar als ik het van hier af moet beoordelen is het niet nodig om de frets zelfs maar te laten vlakken. Ik denk dat een afstelbeurtje afdoende moet zijn om je probleem te verhelpen.
Overigens is het weldegelijk heel goed mogelijk om frets binnen één of twee jaar volledig aan gort te spelen, maar dat is echt een zeldzaamheid en heeft bovendien voor het grootste deel te maken met slecht fretdraad. Het is te idioot voor woorden dat zoiets überhaupt mogelijk is, maar ik heb ooit de frets van een 82'er strat binnen twee jaar dusdanig ver afgesleten dat zelfs vlakken haast geen serieuze optie meer was. Ik had het kunnen doen, maar gezien het feit dat het zo weinig tijd heeft gekost om het zover te krijgen heb ik toen maar besloten om de gitaar te voorzien van nieuwe frets, gemaakt van een harder materiaal en een ander profiel. En díe houden het nu al 30 jaar vol.
Maar nogmaals, in jouw geval denk ik dat een draai aan de halspen jouw probleem al weet te verhelpen. En misschien is zelfs dát nog niet eens nodig. Succes! :)

Masod
25 maart 2015, 09:32
Bedankt voor je snelle reactie!
Die barstjes begrijp ik nog niet maar misschien is het wel gewoon hardnekkig vuil oid, de hals is verder puntgaaf en de lak zit er overal nog op.

Ik breng hem vanmiddag of morgen even weg, hopelijk is het inderdaad niets meer dan afstellen..
Ik zet er dan ook een betere foto op..

Gearjunkie
25 maart 2015, 11:32
Gewoon even goed schoonmaken om te beginnen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

munkie
25 maart 2015, 13:20
Even polijsten met koperpoets oid en een schone doek. Gaan je fretten weer mooi glimmen en , belangrijker, ze voelen weer lekker smooth aan bij het benden.

Masod
15 mei 2015, 13:50
Weer even een bump!

De hele gitaar is schoon en opnieuw afgesteld, nu alleen de hals nog schoonmaken en die frets krijg ik niet schoon. De hals zelf met een microvezelfdoekje + water schoongemaakt maar voor die frets heb/weet ik nog geen middeltje?

Op de foto zie je die vlakjes op de randen van de frets, dit krijg ik er met een plectrum zo af, is dit roest/vuil/opvulling omdat de frets niet goed zijn afgewerkt?

Daarnaast zitten verder op de frets die 'barstjes' waar ik het over had. dit zijn geen barstjes maar lijkt op de frets te zitten. Weten jullie misschien hoe ik dit veilig weg krijg zonder de hals en de frets te beschadigen?

http://i62.tinypic.com/21ad7ya.jpg

Hotpepper01
15 mei 2015, 14:07
Ziet er een beetje groenkleurig en als aanslag uit. Dat zou op koper kunnen duiden. Maar waar dat dan vandaan moet komen is mij een raadsel. Ik zou als eerste lemon oil proberen, daarna shampoo of afwas en als dat niet gaat een stukje scotch brite.

Mr.Fingers
15 mei 2015, 14:21
Dat groen is "gistend vingervet". Kun je er gewoon afpoetsen met een vochtig sponsje

Masod
15 mei 2015, 14:27
het groene overal afgehaald nu, bedankt!
Maar het vuil Op de frets gaat er niet af, de hals is bewerkt/gelakt met "Gloss Urethane".

Haal ik met die schoonmaakspullen niet die lak er af?
Daarnaast las ik ook veel over schoonmaken met een tandenborsten, in neem aan dat dat niet heel goed zal zijn voor de hals?

barno
15 mei 2015, 14:30
halsje deraf, tussen de frets afplakken met schilderstape. dan met een polijstmiddel zoals Commandant 4 of 5 op een doekje de frets goed opwrijven. zet een zonnebril op want je frets gaan blinken as hell.

dat soort dingen moet je er niet met een product afwrijven, maar afschuren (en dat is eigenlijk wat polijstmiddel doet)

Masod
16 mei 2015, 11:46
bij de volgende snarenwissel dan maar, het zit er al een tijdje op, heb niet gelezen dat het erg veel kwaad kan. bedankt! ik laat dan het resultaat wel zien:ok:

oigun
17 mei 2015, 11:34
Ziet er een beetje groenkleurig en als aanslag uit. Dat zou op koper kunnen duiden. Maar waar dat dan vandaan moet komen is mij een raadsel. Ik zou als eerste lemon oil proberen, daarna shampoo of afwas en als dat niet gaat een stukje scotch brite.

Dat groene is geoxideerd nikkel, dat is ook groen net als geoxideerd koper.

Masod
17 mei 2015, 15:02
En geoxideerd nikkel, is dat dan van de snaren?

Danieldg
17 mei 2015, 15:21
En geoxideerd nikkel, is dat dan van de snaren?

Dat zit in de fretdraad legering.

muziekschuur
17 mei 2015, 16:42
Ik dacht nikkel (voor de kleur)en staal en koper toch? Vandaar dat groen. Heb je een geel groen keukensponsje? Haal je het zo mee weg. En beschadig je de lak niet mee. Beetje wasbenzine wil ook werken...

Masod
19 mei 2015, 11:18
dankjewel muziekschuur, probeer ik dat wanneer ik mijn snaren vervang!

ik vind het trouwens wel bijzonder hoe een gitaar 'werkt' nadat ik de thrussrod een kwartslag gedraaid heb. eerste dag was er geen lang mee de bezeilen, continu uit stemming en nu is de actie helemaal super en blijft mijn gitaar steenvast in stemming:rockon: