PDA

View Full Version : Elco's vervangen



Ace 1.15.19
24 maart 2015, 13:22
Klopt het dat elco's na ongeveer 15 tot 20 jaar uitdrogen? M.a.w. dat vervanging op den duur onvermijdelijk is. En heeft dat nadelige gevolgen voor de waarde (in dit geval een vintage Marshall)?

Plant
24 maart 2015, 13:29
Elco's hebben geen eeuwig leven, dus op en dag zul je moeten. Ook kan er elektrolyt uit gaan lekken en als dat ergens op terecht komt gaat er nog meer aan.
Vervangen zal best invloed hebben op de waarde, maar een versterker die niks meer doet is voor een gitarist helemaal niks waard. Dan hou je een museumstuk over.

The Running Man
24 maart 2015, 15:27
Onvermijdelijk inderdaad.
Wat je kan doen is de binnenkant fotograferen en de originele Elco's bewaren.
Wel vervangen en lekker blijven bespelen.

cluseau
24 maart 2015, 16:39
Ben het er niet helemaal mee eens. Er zijn teveel variabelen om zomaar te stellen dat het na 15 onvermijdelijk over is. Er is nog zat 60+ buizenspul in omloop waar nog de originele elko's in zitten die ook nog eens goed meten.


En aan de andere kant is er zat apparatuur van slechts enkele jaren oud waar het gedaan is met de elko's.

Plant
24 maart 2015, 18:34
Ik had het niet over 15 jaar ;) ik schreef 'geen eeuwig leven'. Maar misschien is dat voor jou hetzelfde? :)

johanb
24 maart 2015, 18:38
Misschien moet je de versterker openmaken en eens kijken hoe het eruit ziet,als je geen rare dingen ziet gewoon weer dichtschroeven en verder spelen. Een soort APK voor je versterker.

obiwanjacobi
24 maart 2015, 19:23
Heleboel hangt af van de kwaliteit van de elco zelf. Goedkope chinese elco's gaan gewoon eerder dood dan elco's van de gerenomeerde merken.

Kan ook zo maar zijn dat na nieuwe elcos de versterker ineens lekkerder klinkt
- tenzij je gewend bent aan het geluid met oude caps dan klinkt het alleen anders (hopelijk beter)...

Idd openschroeven en visueel controleren is de eerste stap. Lichte bolling aan de boven- en/of onderkant is een zeker teken. Geen bolling betekent niet dat er niks mis is, maar zal niet snel gaan lekken.

Daarna (2e stap) is het meten...

Hier een voorbeeld van goedkope chinese elcos :seriousf:
https://lh6.googleusercontent.com/-CQJFRhriKkI/VM6RkjNtMGI/AAAAAAAAEQQ/_XyRiNfkW6s/s640/IMG_2775%255B1%255D.JPG

cluseau
24 maart 2015, 20:26
Ik had het niet over 15 jaar ;) ik schreef 'geen eeuwig leven'. Maar misschien is dat voor jou hetzelfde? :)

Dat had ik gezien, wie zegt er ook dat mijn reactie aan jouw was geadresseerd ;)

cluseau
24 maart 2015, 20:28
Heleboel hangt af van de kwaliteit van de elco zelf. Goedkope chinese elco's gaan gewoon eerder dood dan elco's van de gerenomeerde merken.

Haha, daar weet jij nu alles van he :soinnocent:

Maar helemaal waar en dat is ook een beetje waar ik op aanstuurde
Mooi voorbeeld .....

The Running Man
25 maart 2015, 12:48
Je hebt helemaal gelijk Frans dat het niet persé na 15 jaar moet,
maar ik bedoelde eigenlijk niet meer dan dat het onvermijdelijk is dat Elco's een keer vervangen moeten worden.

cluseau
25 maart 2015, 12:57
Je hebt helemaal gelijk Frans dat het niet persé na 15 jaar moet,
maar ik bedoelde eigenlijk niet meer dan dat het onvermijdelijk is dat Elco's een keer vervangen moeten worden.

Dat is zondermeer waar maar een vaste tijd ervoor geven vind ik te ver gaan. Zo zijn er tegenwoordig veel TVs, PCs, lcd schermpjes etc die vroegtijdig afhaken door slechte caps. Dat zegt eigenlijk wel iets over de moderne processen en de drang om alles maar zo klein mogelijk te maken. Vergelijk eens een 100u / 450v elko van vroeger met een recent product. Dat moet haast wel gevolgen hebben.

obiwanjacobi
25 maart 2015, 14:09
Ik dacht dat de productieprocessen de laatste tijd verbeterd waren en dat ze daarom kleiner kunnen. Als je naar die SMD elco's kijkt... ?
In het algemeen denk ik dat er vroeger meer gemaakt werd 'for life' (degelijk) en tegenwoordig moet het allemaal bijna voor niks - dat betekent dan onvermijdelijk dat er keuzes worden gemaakt...

fredjuh
25 maart 2015, 15:09
Er worden vandaag de dag echt nog wel elco's gemaakt die deze eeuw gaan overleven. In principe is de technologie nu natuurlijk beter. Maar zoals gezegd is er ook troep in omloop. Zoals altijd, YMMV. (Your Milage May Vary)

Ace 1.15.19
25 maart 2015, 23:32
Ik heb nu mijn 1917 in de revisie van '70 en die is (of was) volledig origineel. En ik zou het jammer vinden als dat dadelijk niet het geval meer is omdat veel Marshalls van die leeftijd al niet meer origneel zijn, of gemod, of vervangen componenten. Maar ik had zelf uiteraard ook al bedacht dat ik beter een toffe amp kan hebben i.p.v. een volledig originele die niet te gebruiken is.

Mijn vraag kwam eigenlijk a.d.h.v. versterkers uit de sixties of seventies die wél nog volledig origineel zijn inclusief buizen, etc.

Maar ik heb gevraagd of hij de elco's niet weg wil gooien zodat ik ze er bij kan bewaren. Daarna gewoon weer gas erop!

Buxtra
26 maart 2015, 08:00
Vaker gezegd door verschillende mensen:

Producten worden bewust geconstrueerd om niet langer mee te gaan dan een x aantal jaar en dat het ook nog eens ontmoedigd wordt om te repareren. Merken/fabrikanten zien je blijkbaar liever een vervangingsaanschaf doen ipv een onderdeel ihkv een reparatie. Ik ga je niet overtuigen dat dit wat mij betreft uit commerciele motieven voortkomt. Ik neem de vrijheid om dit zelf zo te interpreteren.Gemak voor de klant en gemak door de klant, sommige mensen willen /kunnen niet repareren.

Veel materiaal wordt lichter en dunner en is soms bewust niet bedoeld om een leven lang mee te gaan en ook niet om net zo goed te zijn als vroeger. Het wordt toch wel vervangen en niet gerepareerd. Het wordt doorgaans eerder goedkoper. En dat leggen we onszelf maar ook de fabriekant ons graag uit als beter/aantrekkelijker.

Kom ik toch weer uit op geld en gemak. De 2 pijlers waar we wellicht op draaien. En koffie.

Bux

Maar ja ik zelf ben ook niet opgegroeid met repareren. Wilden we wel maar konden we niet. Fabrieken/merken spelen hier natuurlijk genadeloos op in.

Plant
26 maart 2015, 09:22
Vaker gezegd door verschillende mensen:

Producten worden bewust geconstrueerd om niet langer mee te gaan dan een x aantal jaar en dat het ook nog eens ontmoedigd wordt om te repareren. Merken/fabrikanten zien je blijkbaar liever een vervangingsaanschaf doen ipv een onderdeel ihkv een reparatie. Ik ga je niet overtuigen dat dit wat mij betreft uit commerciele motieven voortkomt. Ik neem de vrijheid om dit zelf zo te interpreteren.Gemak voor de klant en gemak door de klant, sommige mensen willen /kunnen niet repareren.

Veel materiaal wordt lichter en dunner en is soms bewust niet bedoeld om een leven lang mee te gaan en ook niet om net zo goed te zijn als vroeger. Het wordt toch wel vervangen en niet gerepareerd. Het wordt doorgaans eerder goedkoper. En dat leggen we onszelf maar ook de fabriekant ons graag uit als beter/aantrekkelijker.

Kom ik toch weer uit op geld en gemak. De 2 pijlers waar we wellicht op draaien. En koffie.

Bux

Maar ja ik zelf ben ook niet opgegroeid met repareren. Wilden we wel maar konden we niet. Fabrieken/merken spelen hier natuurlijk genadeloos op in.

In het geval van de elco's gaat dat niet helemaal op. De genoemde Chinese elco's zijn zelfs zo slecht dat ze vaak de garantietermijn op een toestel niet eens overleven. Een leverancier heeft het dan maar kostenloos op te lossen. Goed, dan krijg je een ander toestel met dezelfde prut of je toestel word hersteld met dezelfde prut, maar de winst is dan wel weg. Goedkoop = duurkoop kan 2 kanten op werken.

cluseau
26 maart 2015, 12:07
Fabrikanten zijn tegenwoordig zo winstgeil dat ze zo goedkoop mogelijk produceren om te kunnen concureren met het goedkope china, korea etc. Zo hebben we de teruggang van de betere producenten kunnen volgen die mee moesten doen in deze concurentieslag wat menig bedrijf de kop heeft gekost omdat alles in het oosten goedkoop werd gekopieerd. Door die goedkope bende te kopen hebben we daar zelf aan meegewerkt. Als een fabrikant een serie van 100000 apparaten produceert betekent een elko van 1 euro ipv 5 euro (al gauw het verschil tussen kwaliteit en rotzooi) al een besparing van vier ton. Dan heb ik het nog maar over een enkel component. Daar is je winst....

http://www.amps-unlimited.nl/temp/dollarinspector.jpg

Buxtra
26 maart 2015, 12:23
En daarom tref je ook al jaren consumenten electronica aan zonder kabels. Ze willen zelfs geen goedkope troepkabel meeleveren. Zo uit de doos een sterootje, blu-ray/dvd speler aansluiten is er dus soms niet eens meer bij!

tommus42
26 maart 2015, 12:26
Moeten die versterker/effecten/weet ik wat-bouwers hun productie overhevelen naar bijvoorbeeld Nigeria. Kunnen de arbeiders Shell dat de boel daar schandalig aan het verzieken is de wacht aanzeggen. Kunnen de werknemers in ontwikkelde landen gaan werken voor bijvoorbeeld de tea-party, een vuist maken om de grenzen dicht te gooien voor die valse concurrentie:D.

Plant
26 maart 2015, 13:13
Vergeet ook niet dat er grove ontwerpfouten worden gemaakt door gewoon niet over bepaalde zaken na te denken.

Elco's gaan ook sneller achteruit door hoge temperatuur. Je staat af en toe versteld dat iemand een printontwerp zo maakt dat elco's pal tegen een koelprofiel aan staan. Ik heb hier eens een modem gehad die binnen de garantietijd van 2 jaar stuk ging. Dat ding werd sowieso bij normaal bedrijf al zo heet dat ik de koeling niet kon beetpakken zonder dat het profiel in m'n vingers gebrandmerkt werd. Daar had ik al mijn bedenkingen bij, maar dat de elco'tjes (ook nog eens 85˚ types) er dan tegenaan zitten en dus stuk voor stuk rot waren… dat had niet gehoeven.

Iets als dit is dus niet verstandig en een beetje ontwerper met kennis van zaken doet dit dus ook niet:

http://www.satcure.co.uk/reviews/images3rev/LE40A656_PSU_3.jpg

cluseau
26 maart 2015, 15:09
Vergeet ook niet dat er grove ontwerpfouten worden gemaakt door gewoon niet over bepaalde zaken na te denken.


Typisch geval van de tekentafeltovenaars. Kunnen alleen theoretisch denken (en zelfs dat komt uit een CAD programma) maar hebben geen gevoel voor analoge zaken.
.