PDA

View Full Version : Line 6 jm4 vraagje



simone65
24 maart 2015, 12:59
Hallo,

Sinds een paar dagen een line 6 jm4 in huis.
Zodra ik mijn koptelefoon erin plug (30-39 Ohm) krijg ik een raar soort ruis te horen.
Het lijkt een beetje op een motortje. Het stottert bij laag/middel volume en zet je hem echt hard word het een gewone ruis.
Nou had ik ook de koptelefoon van een vriend geprobeerd (50-74 Ohm) en dan is het weg.
Ook als ik de jm4 doorlus naar een versterker hoor je het niet.

Ligt dit nu echt aan het aantal ohm van de koptelefoon, of is er iets anders mis?
Iemand ervaring hiermee?

Simone

Plant
24 maart 2015, 13:11
Zou niet aan de impedantie mogen liggen.

Misschien is het een rendementverschil. Is de storing met de hoofdtelefoon van je vriend echt helemaal weg of een heel stuk zachter? Indien zachter, klinkt met dezelfde volumesetting je gitaarspel over de hoofdtelefoon van die vriend ook een stuk zachter dan over die van jou?

Als jouw eigen hoofdtelefoon met dezelfde volumesetting meer geluid produceert, is het rendement hoger. De 'ruisvloer' (mooie technische term :) ) of brom, m.a.w. de storing die de Line6 produceert als je niks doet, is dan ook beter hoorbaar.

edit: Dat je het over een versterker niet hoort is ook te verklaren. Je zit dan niet zoals met een hoofdtelefoon met je oor tegen de speaker aan. Als je dat wel zou doen en het volume zo zachtjes zou instellen dat je je spel normaal hoort, hoor je bij stilte ook de storing uit de versterker beter.

simone65
24 maart 2015, 13:17
Met de koptelefoon van mijn vriend is het een heel stuk zachter.
Ook het gitaarspel klinkt zachter inderdaad.

Ik dacht eerst dat het misschien aan het apparaat zelf lag, maar ik kwam erachter dat ook als al het geluid uitstaat en ik er een hoofdtelefoon in doe dat de ruis begint. Zou dit dan aan de koptelefoon uitgang liggen?

Plant
24 maart 2015, 13:25
Nee. De volumeregelaar zit niet pas bij je hoofdtelefoon, maar voor het versterkertje in de line6 dat de hoofdtelefoon aanstuurt. Dat versterkertje ruist een beetje, er is geen versterkertje dat 100% stil is. Dus ook al heb je het volume op 0, als je hoofdtelefoon maar een hoog genoeg rendement heeft hoor je altijd wel wat.

De hoofdtelefoon uitgang is dus niet kapot of zo. Als het je echt stoort moet je een hoofdtelefoon gebruiken met een lager rendement zoals je vriend die heeft.

simone65
24 maart 2015, 14:36
Bedankt voor de antwoorden.

Ik weet dat geen enkel versterkertje 100% stil is maar ik heb nog nooit een stotterende ruis gehoord (soort motortje).
Weet je daar misschien iets over?

Plant
24 maart 2015, 15:01
Gezien je beschrijving


Het lijkt een beetje op een motortje. Het stottert bij laag/middel volume en zet je hem echt hard word het een gewone ruis.

lijkt het erop (maar dat is een aanname) dat er een 'noisegate' aktief wordt. Als dan het geluid onder een bepaalde drempel komt, word het geluid afgekapt en als het geluid weer boven de drempel komt word het geluid weer doorgelaten. Dat afkappen en weer doorlaten gaat vrij abrupt en als het geluid net een beetje om die drempel varieert kun je dat horen als stotterend geluid.

simone65
24 maart 2015, 17:00
Er zit een noisegate in, maar deze staat uitgeschakeld. Kan dit het dan nog steeds veroorzaken?
Het is overigens niet het gitaar geluid wat stottert maar echt de ruis die erin zit.

Had ergens op internet 1 review gevonden van iemand die ook een ruis hoorde zodra die de koptelefoon erin deed, hij had line 6 een bericht gestuurd, en line 6 vertelde hem dat die minstens een koptelefoon met 200 ohm moest hebben.

Plant
24 maart 2015, 17:42
Als een noisegate uit staat zal het dat niet zijn. Wat dan wel weet ik ook niet.

Ik lees in de FAQ van de advanced guide wel de tip dat je er op moet letten dat als je geen microfoon gebruikt, je de mic volumeregeling dicht moet draaien omdat je anders de ruis van de microfoonversterker hoort. Is dat het misschien?

200 Ohm? Ik lees niks in de specs en het lijkt me niet noodzakelijk, jullie hoofdtelefoons hebben heel gangbare impedanties. Bovendien voldoen dan beide hoofdtelefoons niet, terwijl je maar met 1 van de 2 een 'probleem' hebt. Ik blijf erbij dat je het verschijnsel hoort omdat jouw hoofdtelefoon een hoger rendement heeft.

Ik kan wel een technische verklaring bedenken waarom je een hogere impedantie zou 'moeten' gebruiken. Het hoofdtelefoonversterkertje levert dan bij een bepaalde volumesetting minder vermogen. Dan levert een hoofdtelefoon met hogere impedantie en gelijk rendement (aantal dB/mW) ook minder deciBellen. Maar is het rendement van de hoofdtelefoon van 200 Ohm ook weer hoger, dan helpt het hele verhaal niks.

Welke hoofdtelefoons hebben jullie overigens?

simone65
24 maart 2015, 17:51
Ik heb een presonus HD7 hoofdtelefoon en mijn vriend een AKG k-240 MKII.
De mic volumeregeling staat uit, dus dat is het ook niet.

Plant
24 maart 2015, 19:28
Presonus HD7: Sensitivity, 98 dB SPL (1 mW).
AKG k-240 MKII: Sensitivity, 91 dB SPL (1 mW).

Die AKG heeft dus al een 7dB lager rendement bij gelijk vermogen. De impedantie is bijna het dubbele, dus bij gelijke volumestand kan dat ook nog eens bijna 3dB schelen, opgeteld is dat dus bijna 10dB verschil bij gelijke volumesetting. Dat scheelt wel ja ;)

simone65
24 maart 2015, 20:05
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik ga opzoek naar een andere hoofdtelefoon en weer lekker muziek maken :punk: