PDA

View Full Version : De waarheid over True Bypass en Positive-center Pins



NielsW
23 maart 2015, 10:23
Gitaristen!

I'm breaking my balls here. Ik wil een Compressor Sustainer (CS-3) maar die heeft geen True Bypass. Waarom niet? En wat is het gevolg in een rig met nog 10 andere pedalen? Moet ik hem daarom laten liggen of maakt het niks uit?

Daarnaast heeft de Fulltone Octafuzz een positive-center pin, god knows why, en daarom werkt ie 'waarschijnlijk' niet met mijn boss power supply. Ook daarvan vraag ik me af waarom dat nodig is en wat het gevolg is. Moet ik helemaal een speciale adapter regelen omdat die gasten bij Fulltone de Apple power supply strategie wel luctratief vinden? Of heeft het een belangrijke natuurkundige reden?

HaroldA
23 maart 2015, 10:44
Ik wil een Compressor Sustainer (CS-3) maar die heeft geen True Bypass. Waarom niet? En wat is het gevolg in een rig met nog 10 andere pedalen? Moet ik hem daarom laten liggen of maakt het niks uit?

Heb je er last van dan?

Over het algemeen is een buffer in je setup perfect (al zijn die van Boss vaak niet echt j-van-het). 10 buffers is weer een ander verhaal.


Daarnaast heeft de Fulltone Octafuzz een positive-center pin, god knows why, en daarom werkt ie 'waarschijnlijk' niet met mijn boss power supply. Ook daarvan vraag ik me af waarom dat nodig is en wat het gevolg is. Moet ik helemaal een speciale adapter regelen omdat die gasten bij Fulltone de Apple power supply strategie wel luctratief vinden? Of heeft het een belangrijke natuurkundige reden?

De Octafuzz gebruikt transistoren die op "positive ground" werken, wat dus wil zeggen dat de min eigenlijk de plus is (niet helemaal waar, maar voor het gemak even wel) en dat hij z'n eigen voeding nodig heeft.

Heeft dus niets met gebruikertje persten te maken.

the sure thing
23 maart 2015, 10:52
Heb je er last van dan?

Over het algemeen is een buffer in je setup perfect (al zijn die van Boss vaak niet echt j-van-het). 10 buffers is weer een ander verhaal.



De Octafuzz gebruikt transistoren die op "positive ground" werken, wat dus wil zeggen dat de min eigenlijk de plus is (niet helemaal waar, maar voor het gemak even wel) en dat hij z'n eigen voeding nodig heeft.

Heeft dus niets met gebruikertje persten te maken.

Kan je niet gewoon een "reverse" verloopsnoertje tussen de voeding en het pedaal doen? Een snoertje met 2 stekkers die de polariteit omwisselt?

HaroldA
23 maart 2015, 10:54
Kan je niet gewoon een "reverse" verloopsnoertje tussen de voeding en het pedaal doen? Een snoertje met 2 stekkers die de polariteit omwisselt?

Helaas. Wat je wel kan doen is -9v en 0v maken:

http://diy-layout.com/diyl/38/render
Voltage inverter (+9v to -9v) (http://diy-layout.com/38)

Dutch66
23 maart 2015, 10:54
Boss pedaaltjes hebben 'altijd' een gebufferde bypass, dus ook de CS-3.

Het 'gevolg' in combinatie met 10 andere (true bypass) pedaaltjes is een beetje afhankelijk
waar in de chain de CS-3 zou komen. Helemaal in het begin of aan het einde zal dit waarschijnlijk
een beter signaal opleveren...

Een 'positive center' pedaal, gaat niet 'waarschijnlijk' niet met een boss psu werken, maar gaat zeker
niet werken. De Fulldrive (van Fulltone) is trouwens gewoon center-negative, dus het verschilt (schijnbaar)
per pedaal.

EDIT: zie post HaroldA, was net ff sneller

Rick trodat
23 maart 2015, 11:03
De waarheid: Meetbaar zit er tussen alles wat je bedenkt grote verschillen.

Het verschil tussen de buffers kunnen ook vrij uiteenlopen. Zo is de buffer in een tubescreamer en een klon erg goed ( niet hetzelfde) en is een germanium buffer kut ( vind ik ). Tussen boss pedals zitten ook verschillende buffers.

De realiteit:

Alles true bypass: Verschil tussen een 6 meter kabel en een 20 meter kabel is enorm. Vrij drastische verschillen zijn waarneembaar tussen een high end mofo kabel en een cheap kabeltje.

Een buffer in het signaal. Verschil tussen 20 meter en 6 meter klinken vrijwel exact hetzelfde. Ook is er geen verschil meer tussen een high end of een cheap kabeltje.

Meerdere buffersHet verschil tussen bijvoorbeeld 5 buffers of 1 buffer is voor de luisteraar niet waarneembaar. Voor de speler is het in ( een blinde test) niet te horen.

Plant
23 maart 2015, 11:08
De Octafuzz gebruikt transistoren die op "positive ground" werken, wat dus wil zeggen dat de min eigenlijk de plus is (niet helemaal waar, maar voor het gemak even wel) en dat hij z'n eigen voeding nodig heeft.

Heeft dus niets met gebruikertje persten te maken.

De positive ground zit in het pedaal gewoon aan het chassis, anders schermt het chassis niet af. Probleem is dat je nooit 2 pedaalchassis / -grounds met elkaar kunt verbinden als het ene chassis plus en het andere chassis min is, want dan sluit je de voeding kort als ze niet volledig geïsoleerd zijn. Het maakt niet uit of de adapterpin positive center of negative center is, in beide gevallen kan de plus aan het chassis verbonden zijn. Je hebt altijd een probleem.

Je zult sowieso de pedalen moeten voeden met voedingslijnen die volledig geïsoleerd (galvansich gescheiden) t.o.v. elkaar zijn. Als die boss power supply dat niet kan, zul je met een aparte adapter moeten werken.

NielsW
23 maart 2015, 11:13
Top! Het valt allemaal wel mee kennelijk. Duidelijke uitleg!

Mijn chain is nu zo:

Gitaar > (Amp Tweaker Tight Metal) > Fulltone Fulldrive 2 Mosfet > Boss RC-3 Loop Station > Boss Delay DD-6 > Boss Reverb RV-5 > Vox AC4

Er komt nog een Tuner bij (TU-3) en ik ben van plan een CS-3 en mogelijk ook een Octafuzz toe te voegen. Dan is het wel welletjes met de pedalen.

Bernardduur
23 maart 2015, 12:03
Het verschilt heel erg door de andere onderdelen van je rig en de versterker waarop je speelt.......

Ik hoor de buffers...... ik hoor het verschil tussen de buffers. En als je er meerdere toe gaat voegen wordt het alleen maar erger (bij mijn setup dan). Alleen true bypass is vreselijk, dat heb ik 15 jaar geleden ook al ervaren (mijn eerste build was een buffer!). Ik heb nu twee goede buffers in mijn systeem zitten en heb alle buffer pedalen true bypass gemaakt (ja, ook mn Boss pedalen). Hierdoor heb ik absoluut geen suck meer.......

Maar goed, ik ben een zeikerd :)

HaroldA
23 maart 2015, 12:16
Je zult sowieso de pedalen moeten voeden met voedingslijnen die volledig geïsoleerd (galvansich gescheiden) t.o.v. elkaar zijn.

... of met -9v en 0v gaan werken, dan kan zo'n pedaal gewoon aan een daisy.

Plant
23 maart 2015, 13:25
Helaas. Wat je wel kan doen is -9v en 0v maken:

http://diy-layout.com/diyl/38/render
Voltage inverter (+9v to -9v) (http://diy-layout.com/38)

Ik heb het voor mijn begrip even uit moeten tekenen om te zien of je dit zo kunt aansluiten en geen groundprobleem krijgt en waarachtig… :ok: