PDA

View Full Version : Roland Blues Cube



hessepes
22 maart 2015, 18:10
De Roland Blues Cube dus. Die heb ik nu sinds donderdagmiddag in mijn bezit.
Ik vind 'm erg goed klinken, hij heeft 2 kanalen, die je ook kunt combineren.
Het drive kanaal vind ik ook lekker klinken, maar ik gebruik voornamelijk het cleane channel en die zet ik ook op helemaal clean. Mijn pedalen zorgen voor de drive. Ik had een vox night train, maar daar bleef altijd een randje aan zitten. Dus mijn akoestische sim was met die vox altijd onbruikbaar. Dat gaat met deze Blues Cube stukken beter. Sowieso klinken al mijn pedalen prima met de cube.
Hij is schakelbaar van 0,5 watt t/m 60 watt. Zit reverb op en je kan ook met koptelefoon spelen.
Dus voor thuis erg handig. Maar ik wil 'm ook voor in de band gebruiken.

Wanneer ik deze Roland Blues Cube vergelijk met mijn gemodde Fender Blues Junior dan zijn er best veel overeenkomsten qua gewicht (beide 14 kg ongeveer), formaat en looks. Dan klinkt de Blues Jr ietsje beter, want het geluid ervan is iets ronder/smeuiger. Maar misschien komt dat ook omdat die speaker al is losgespeelt. En daar zit nu ook een prescence mod/knob op die veel uitmaakt. Plus met het 'band lawaai' vraag ik mij af of ik het verschil ook echt ga horen. Maar dat zal ik binnenkort gaan testen.

Hier een fotootje van de Roland Blues Cube en mijn Fender Blues Jr.
http://i60.tinypic.com/35l9d1u.jpg
Meer specs zijn hier te vinden. (http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/roland-blues-cube-stage-60w-1x12-gitaarversterker-combo)

telerocker
22 maart 2015, 18:28
Op zich een leuke transistoramp. Ik vind hem wel aan de prijs voor een solid state. Als je de Eric Johnson Tone Capsule bij je Artist bestelt zit je op 900-1000 euro. Dan weet wel ik wel wat alternatieven. Ook hebben beide versies geen extra uitgang voor een (tweede) cabinet, als ik het wel heb. Alleen al daardoor zou ie voor mij afvallen.

Hendriks
22 maart 2015, 18:48
Netjes Hester.

hessepes
22 maart 2015, 19:38
Op zich een leuke transistoramp. Ik vind hem wel aan de prijs voor een solid state. Als je de Eric Johnson Tone Capsule bij je Artist bestelt zit je op 900-1000 euro.

Nou, voor een solid state versterker weet ik niet zo 1,2,3 een alternatief. Ik heb eerder de ZT lunchbox (+cabinet) gehad. Deze Blues Cube is veel fijner. Die Tone Capsule heb je in principe niet nodig. Vooral als je met pedaal speelt lijkt me dat overbodig. Enne..af en toe hebben ze bij B shop acties, laatst eentje met 10% korting op van alles, dat scheelde best.

the sure thing
22 maart 2015, 20:02
Ik vind dit een uitstekende solid state amp. Het schakelbare vermogen begrijp ik echter niet...

telerocker
22 maart 2015, 23:28
Nou, voor een solid state versterker weet ik niet zo 1,2,3 een alternatief. Ik heb eerder de ZT lunchbox (+cabinet) gehad. Deze Blues Cube is veel fijner. Die Tone Capsule heb je in principe niet nodig. Vooral als je met pedaal speelt lijkt me dat overbodig. Enne..af en toe hebben ze bij B shop acties, laatst eentje met 10% korting op van alles, dat scheelde best.

Begrijp me niet verkeerd, van wat ik hoor op YT vind ik het wel een lekkere solid state, alleen heb je in die prijsklasse ook keuze in buizenamps. En geen extra speakeruitgang snap ik niet.

Pepe
2 april 2015, 15:41
Roland heeft veel vertrouwen in de Cube, hij wordt nog steeds doorontwikkeld met plugins


https://www.youtube.com/watch?v=dz9y8yCLYWQ

Zonno
4 april 2015, 10:48
Kun je er ook echt Jazz op spelen?
Met andere woorden: zit er ook laag in?
In bovenstaand filmpje hoor ik niet echt veel laag.

the sure thing
4 april 2015, 11:52
Er kan vreselijk veel laag uitkomen hoor

telerocker
7 april 2015, 09:33
Roland heeft veel vertrouwen in de Cube, hij wordt nog steeds doorontwikkeld met plugins


https://www.youtube.com/watch?v=dz9y8yCLYWQ

Met zo'n plugin erbij zit je op de prijs van de nieuwe Michael Landau Hotrod de Ville.


https://www.youtube.com/watch?v=Ml6zmPIyHlQ

Rick trodat
7 april 2015, 13:34
Je hoort het al ( zelfs in het filmpje) bij de eerste noot bij de landau amps. Wat een tone!

telerocker
7 april 2015, 22:33
Je hoort het al ( zelfs in het filmpje) bij de eerste noot bij de landau amps. Wat een tone!

Voor mij is de keuze niet zo moeilijk tussen een Roland of een Fender HR ML.

Pepe
8 april 2015, 00:57
Er was al een George Benson Hot Rod. Misschien zijn beste feature is een lichtgewicht pine cabinet. Ik zou wel een Jimmi Vaughan Hot Rod willen horen.
Ik weet het, de Fender puristen moeten er weinig van hebben maar ik vind het sowieso wel een fijne amp, ik zou een HR toch anytime verkiezen boven een twin.

telerocker
8 april 2015, 02:39
Er was al een George Benson Hot Rod. Misschien zijn beste feature is een lichtgewicht pine cabinet. Ik zou wel een Jimmi Vaughan Hot Rod willen horen.
Ik weet het, de Fender puristen moeten er weinig van hebben maar ik vind het sowieso wel een fijne amp, ik zou een HR toch anytime verkiezen boven een twin.

Ik vind die ML een betaalbaar, goedklinkend clean platform voor pedalen. Het drivekanaal van de Hotrod was ik nooit zo weg van. Op de ML heb je nu een tweede (clean/crunchy) solokanaal. Makes more sense to me. Volgens mij wordt dit een runner.

Zonno
8 april 2015, 21:03
Ik vind op dit filmpje van Chuck Loeb de Roland Blues Cube een geweldige toon hebben. (clean dan)

https://www.youtube.com/watch?v=kWHI7w403cg

Dreverhaven
8 april 2015, 21:45
Ik weet nog wel dat een maatje van me zo'n Blues Cube had. We waren vijftien jaar oud en dat ding was een behoorlijke upgrade over het Squier 10 watt versterkertje wat hij eerst had. Wat een laag kwam er uit die Cube, ongelooflijk. Hij ging tevens vrij hard. Een half jaar later echter kreeg hij een silverface Twin Reverb voor z'n verjaardag. Die Cube is nooit meer aangeraakt. Het blijft toch een vrij plat klinkende transistor.

arjanb01
9 april 2015, 06:45
En wat die hotrod landau signature betreft, die toon haal je ook uit de standaard hotrod of welke fenderish amp dan ook. Signature amps vind ik maar commercieel gelul.

Pepe
9 april 2015, 08:31
Ja, dat valt vies tegen. Ik heb net een Joe Bonamassa wah gekocht maar het klinkt absoluut niet naar Joe. Echt totaal niet.
Ik had beter de Hendrix wah moeten kiezen natuurlijk.

telerocker
9 april 2015, 09:10
En wat die hotrod landau signature betreft, die toon haal je ook uit de standaard hotrod of welke fenderish amp dan ook. Signature amps vind ik maar commercieel gelul.

Is ook meestentijds gelul. Niettemin klinkt die ML lekker en bijna niemand zal hem herkennen als een signature, alleen een paar afficionados. En ik zal waarschijnlijk met een ML ook niet naar Landau klinken, jammergenoeg.

Zonno
9 april 2015, 09:36
Ik weet nog wel dat een maatje van me zo'n Blues Cube had. We waren vijftien jaar oud en dat ding was een behoorlijke upgrade over het Squier 10 watt versterkertje wat hij eerst had. Wat een laag kwam er uit die Cube, ongelooflijk. Hij ging tevens vrij hard. Een half jaar later echter kreeg hij een silverface Twin Reverb voor z'n verjaardag. Die Cube is nooit meer aangeraakt. Het blijft toch een vrij plat klinkende transistor.


Ik heb zelf geen blues cube, maar het gaat hier waarschijnlijk om een andere generatie.
Deze nieuwe blues cubes zijn herontworpen en dus anders dan de blues cubes uit de jaren 90.

Dutch66
9 april 2015, 09:53
De Blues Cube zal zondermeer een prima (SS) amp zijn hoor, de YT filmpjes klinken wat dat betreft veel belovend. Maar die rare 'spaarlamp' alias de EJ Tone Capsule die in z'n kont kunt 'jetse'... werkelijk....?

'The Tube Logic design physically amplifies the analog discrete circuit with characteristics produced by DSP circuits'

Precies!, het was even zoeken op hun site, vooral veel om de hete brij heen draaien, maar daar staat het uiteindelijk dan toch echt; 'DSP circuits'...

Op zich helemaal prima hoor, maar geef zo'n module dan niet het lullige uiterlijk van een buisje mee, die bovendien ook nog is 'just like a real tube' een beetje licht geeft... Hoe knullig kun je het bedenken Roland!

Pepe
9 april 2015, 10:39
Op zich vind ik dat tubelike uiterlijk nog het sterkste feature.
Ik ben sowieso wel een sucker voor uiterlijk. Die Ibanez echo shifter ziet er uit als iets wat uit een Sputnik komt en dan ben ik eigenlijk al gelijk om, hetzelfde geldt voor de Sonus Wah en de nog komende TRex tape delay.

Die Sonus wah is trouwens een regelrecht kopie van de Spectre4. Met zo'n naam moet het gewoon een goed zijn, kan niet anders. :D
http://3.bp.blogspot.com/-0SFCBuBGbWY/T8eZIzjupXI/AAAAAAAEirk/Bq9hdOkMEEM/s1600/%24(KGrHqR%2C!oIE-uf2%2BzQdBP)0HZv%2BDQ~~60_57.JPG

hessepes
13 april 2015, 13:24
Afgelopen zaterdag heb ik de Blues Cube gebruikt voor een optreden. Nou, dat ging helemaal prima!
Qua stand had ik 'm op 15 watt gezet -en dan MV redelijk ver opengedraaid en de clean op 4 ofzo. Mijn basistoon was een prima clean tone. Met mijn pedalboard vul ik dan de rest in.
We stonden in een kroeg en op mijn 'locatie' stond een kachel. Daar hebben we de Cube schuin opgezet. Dat zag er zo uit.
http://i58.tinypic.com/20isvsz.jpg
Met mijn delicate buizen Fender amp had ik dat niet zo snel gedaan;-)

Volgende optreden is waarschijnlijk een uurtje op een festival, dat wordt natuurlijk weer snel plug and play, dus dan gaat deze versterker weer mee. Ben er nog steeds erg blij mee.

In de paar weken dat ik de versterker heb, is de prijs overigens overal met 50 euro omhoog gegaan:???:

hessepes
13 april 2015, 13:33
Ja, dat valt vies tegen. Ik heb net een Joe Bonamassa wah gekocht maar het klinkt absoluut niet naar Joe. Echt totaal niet.
Ik had beter de Hendrix wah moeten kiezen natuurlijk.

hi hi...:) indeed!

Ik vind dat de Roland Blues Cube veel voordelen heeft t.o.v. een buizenversterker. Ik ga mijn Fender buizenversterkertje zeker niet wegdoen, maar ik heb 't idee dat ik nu 2 goedklinkende versterkers heb. Nou, wat een heerlijkheid:-)

Als je op zoek bent naar een versterker die goed klinkt, fijn is qua gewicht, robuust is gebouwd, geen gedoe met buizen (opwarmen, vervangen), prima met pedalen overweg kan, dan moet je de Roland Blues Cube 's gewoon 's aan de tand voelen.