PDA

View Full Version : krappe topkam en intonatie?



Timotio
22 maart 2015, 17:34
Hoi allen,

ik heb een Blade RH4 die vanuit de winkel was besnaard met 0.09. Ik heb er een tijdje terug 0.10 opgegooid, maar sindsdien heb ik bij het gebruik van de tremolo veel eerder last van een ontstemde g- en b-snaar. Ze worden hoger na tremologebruik (duw hem alleen naar beneden, niet omhoog). Als ik dan de beide snaren bend gaan ze weer ongeveer terug naar normale stemming.
Gevalletje te krappe topkam voor die snaren denk ik? Heb al even met grafietpoeder proberen op de lossen, maar helaas..

Daarnaast is er een tweede probleem: op beide snaren lijkt bij de eerste aantal frets de intonatie niet goed te zijn (te hoog), maar op de 12e fret is er niets aan de hand. Zou dit ook door de krappe kam kunnen komen? Of moet dat een andere oorzaak hebben?

Alvast bedankt,

Timo

barno
22 maart 2015, 18:45
grote kans dat je alle problemen oplost met een juist uitgesneden topkam. intonatieproblemen worden vaak veroorzaakt door niet diep genoeg ingesneden topkam, hoor je idd vooral op eerste frets. als je snaar induwt na fret 2 mag de snaar fret 1 supernipt niet raken, indien het meer is dan supernipt, niet diep genoeg ingesneden

Timotio
22 maart 2015, 20:51
grote kans dat je alle problemen oplost met een juist uitgesneden topkam. intonatieproblemen worden vaak veroorzaakt door niet diep genoeg ingesneden topkam, hoor je idd vooral op eerste frets. als je snaar induwt na fret 2 mag de snaar fret 1 supernipt niet raken, indien het meer is dan supernipt, niet diep genoeg ingesneden

Ik had al zo'n vermoeden, dank je wel!

Tupelo
23 maart 2015, 11:48
Rollernutje niet iets voor je ?

http://mlb-s2-p.mlstatic.com/fender-lsr-roller-nut-18239-MLB20152219649_082014-O.jpg

Met een Blade heb je al een vooruitstrevende gitaar in handen.
Zo een rollernutje zou het voltooien, vind ik. :)

Timotio
23 maart 2015, 23:58
Rollernutje niet iets voor je ?

http://mlb-s2-p.mlstatic.com/fender-lsr-roller-nut-18239-MLB20152219649_082014-O.jpg

Met een Blade heb je al een vooruitstrevende gitaar in handen.
Zo een rollernutje zou het voltooien, vind ik. :)

He, dit ken ik niet :). leuk om eens verder uit te zoeken, thnx

Stoffel43
24 maart 2015, 07:28
Heel de fender plus reeks had die dingen eind jaren 80. Gebruiken ze ze nu nog? Ik geloof van niet. Vraag me af waarom je het niet meer zier bij de nieuwe gitaren...

Gate
24 maart 2015, 08:13
Ik wil niet je topic kapen, maar misschien kan iemand mij adviseren over intonatie:
Ik heb sinds een week een Fender Blacktop telecaster. Prachtige gitaar, maar de dikke E-snaar gaat flink uit stemming bij aanslaan. Is dit een intonatieprobleem? Ik gebruik 010 snaren in standaard E stemming.

Tupelo
24 maart 2015, 10:31
Heel de fender plus reeks had die dingen eind jaren 80. Gebruiken ze ze nu nog? Ik geloof van niet. Vraag me af waarom je het niet meer zier bij de nieuwe gitaren...
Ik vond het geniaal, eenvoudig snaardikte verwisselen, en echt hartstikke stemvast, denk er zelf over om 't eens op mijn Blade te laten zetten.

Bram46
24 maart 2015, 18:13
Ik wil niet je topic kapen, maar misschien kan iemand mij adviseren over intonatie:
Ik heb sinds een week een Fender Blacktop telecaster. Prachtige gitaar, maar de dikke E-snaar gaat flink uit stemming bij aanslaan. Is dit een intonatieprobleem? Ik gebruik 010 snaren in standaard E stemming.

Als je op Youtube.nl de twee termen fender en intoneren ingeeft komen er veel filmpjes hierover