PDA

View Full Version : Gibson's Min e-tune system sucks...



Stoffel43
22 maart 2015, 03:41
Net terug van een avondje optreden met de band.
Aangezien we enkele nummers in een open stemming op onze playlist hebben staan dacht ik dat men nieuwe gitaar super van pas zou komen: Een klik op de knop van het min e-tune systeem van Gibson zou de gitaar direct in open Eb of in open G-stemming moeten zetten. Op de laatste repetities ging dit vlekkeloos.
Bij het optreden vanavond echter draaide het systeem van de G-snaar helemaal door. Op en neer, op en neer, de juiste toon werd niet gevonden. Gelukkig kan je manueel nog stemmen, maar het automatisch stemmen faalde herhaaldelijk.
Het ding vliegt er dus af en er komen klassieke Gotoh's op. Helaas weer drie gitaren meesleuren. Een afknapper voor de min e-tune.
Sorry Gibson; hier heb je mij helemaal verloren!

arjanb01
22 maart 2015, 06:45
Loopt dat systeem op batterijen ?
In dat geval had je ze moeten vervangen misschien?
Ik geloof nooit in dit soort nieuwigheden, wel leuk idee maar dan moeten ze zo'n tuning systeem betrouwbaarder maken.

D3nnis
22 maart 2015, 07:27
Ben benieuwd als je het systeem nu gebruikt, of ie het dan weer niet doet, of gewoon wel weer doet?

fred dons
22 maart 2015, 09:40
gibson heeft vanwege de problemen met de e-tune op hun gitaren de les paul een nulfret gegeven ipv een topkam, met name de g wil nog wel eens doorschieten in de gleuf van de topkam bij het stemmen en dan krijg je dit effect. ik heb er zelf een geinstalleerd op een les paul en alleen als ik de topkam permanent nat hou met nutsauce werkt hij goed maar snel is anders :(

Stoffel43
22 maart 2015, 10:28
Vandaag doet ie het weer perfect. Systeem werkt met zijn eigen oplaadbare batterij welke perfect opgeladen was.
Fred, jouw verhaal lijkt helemaal te kloppen. Hoewel er op de gitaar zo'n "TekToid" grafieten topkam zit die zogezegd dan toch zelfsmerend zou moeten zijn. Nooit gehoord van nutsauce. Kan je dat gewoon in de gitaarwinkel verkrijgen? Dan wil ik het hiermee nog wel eens een keertje proberen.
Mijn gedacht gisteren was dat ie te veel oppikte van de omgevingsgeluiden. Dat was immers het enige verschil met de situatie tijdens repetities.
Gelukkig had ik gisteren een reservebeestje bij op het podium staan. M'n tele heeft me niet in de steek gelaten!

Stoffel43
22 maart 2015, 10:41
Net gelezen op de site van gibson zelf dat het niet slecht is om regelmatig een beetje grafietpoeder aan de gleuven in de topkam te doen voor extra smering...

Tupelo
22 maart 2015, 10:51
Oke ?
Dus nu geef je het toch een nieuwe kans..?
Mij lijkt dat automatisch stemmen systeem namelijk best de moeite waard.
Zeldzame momenten voel ik zelfs aandrang een Gibson te kopen ervoor.
Moet het wel werken natuurlijk.
Deze info kan het periodieke opspelen van GAS daarvoor in ieder geval temperen.

D3nnis
22 maart 2015, 10:56
Vandaag doet ie het weer perfect.

----------------------------------

Mijn gedacht gisteren was dat ie te veel oppikte van de omgevingsgeluiden.

Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Als dat het geval is, lijkt het een conceptueel probleem te zijn, wat niet zo heel handig op te lossen is...





Zeldzame momenten voel ik zelfs aandrang een Gibson te kopen ervoor.


Die aandrang had ik ook voor de les paul standard 2015, als ze niet zo achterlijk hoog geprijsd waren en zo'n verschrikkelijk lelijk les paul logo hadden. Erg aardig van Gibson, dat zij in 1 product zorgen dat GAS opgewekt wordt, en ook weer gestild wordt!

Stoffel43
22 maart 2015, 11:43
Oke ?
Dus nu geef je het toch een nieuwe kans..?

Ja, ik wil het nog een kans geven. Het zou zonde zijn om het niet nog eens te proberen. Als ik het deftig kan doen werken zou het wel een heel prettige aanwinst zijn zodat ik niet steeds een hoop gitaren moet meezeulen. Voorheen nam ik er vier (ja, je leest het goed) mee. Eéntje in open G, één in open Eb, en twee in normale stemming. (Waarvan 1 backup was natuurlijk)
Ik moet wel zeggen dat het systeem niet bijster snel werkt. Met de min e-tune ben je normaal gestemd op een 10-tal seconden, wat lang is als de band staat te wachten op het volgende nummer. Hier kan je natuurlijk wel rekening mee houden zodat het niet echt storend is. De nieuwere g-force op de 2015 modellen zou sneller tunen.
Zijn hier nog gitaristen met ervaringen met deze automatische tuners?

barno
22 maart 2015, 12:29
ik ben normaal nogal een behoudsgezinde klootzak maar moest ik in veel stemmingen spelen, zou ik het ook wel overwegen, zo'n mini etune. moet wel goed werken idd, en vooral snel. Ik speel naast standaard enkel in open G op podium. en da's op enkele seconden te stemmen met wat oefening.

Tupelo
22 maart 2015, 12:39
Ik doe te weinig met andere stemmingen, vind ik, en dat komt omdat ik zo een bloedhekel heb aan stemmen, en dat komt weer omdat ik zo een neuroot ben, die geen mhz wil afwijken. Zo een systeem zou voor mij echt een uitkomst zijn, wanneer het goed zou werken.

Ik heb mijn Blade eens helemaal laten strippen, en met nieuwe onderdelen in elkaar laten zetten.
Soms wanneer ik op MP goedkope Gibsons met dat stemsysteem tegenkom (ze zijn vaak matig geprijst, vind ik, die robo Gibsons) peins ik erover om 't eens te proberen, of om een dergelijk systeem (ze zijn ook los verkrijgbaar, van andere leveranciers, en toepasbaar op andere gitaren) ook maar op mijn Blade te laten installeren.

Jay75
22 maart 2015, 20:27
Ik had zo'n nieuwe 2015 Les Paul Junior gekocht met het GForce systeem maar mijn gitaar bleef maar niet gestemd. Gek werd ik ervan. Strummen, leek niks aan de hand, maar dan spelen en vals. Snaren opgerekt, nieuwe snaren geprobeerd, ging even goed maar tijdens de repetitie na 1 nummer weer stemmen. Uiteindelijk er af gehaald en gewone tuners erop gezet.
Uiteindelijk de gitaar verkocht vanwege de belachelijk brede nek, maar klonk wel super en bleef gelukkig wel op stemming.

Mitch
22 maart 2015, 20:49
Op vooral The Gear Page heb ik er veel van gelezen, van inhoudsloze vooroordelen tot reviews met diepgang. Er waren wel mensen die het goed werkend kregen, maar ondanks de nulfret op de 2015 modellen is het blijkbaar nog niet erg foolproof. Leuk idee, belachelijk om 't op alle modellen te gooien. Ik kan me voorstellen dat in de oude opzet, met een topkam, het wel érg nauw luistert. Ik kan me voorstellen dat een andere vochtigheidsgraad en temperatuur er al voor kunnen zorgen dat je G het op zijn heupen krijgt.

Rewind
23 maart 2015, 09:18
Het 'stem' gedeelte met die min e-tune werkt volgens mij het zelfde als die kleine headstocktuners, die trillingen op vangen.
Ik moet zeggen dat dat bij mij in bandcontext ook nog niet gewerkt heeft. Als de rest lekker tussendoor zit te klieren lukt t me maar lastig tot niet om te stemmen met zo'n headstock tuner.
Of t moet superstil zijn (thuis gaat t wel) of je gitaar moet wel heeel goed resoneren.

Dutch66
23 maart 2015, 10:31
'Uiteindelijk', zal Gibson (e.a.) wel op de proppen komen met een near-to-feilloos systeem denk ik,
want in beginsel blijft het een waanzinnig (innovatief) concept.

Tupelo
23 maart 2015, 11:46
Wat ik mezelf vanaf het begin afvraag is; hoe lijdt je intonatie eronder ?
Zou toch te gek zijn als dat ook meteen mee zou weten te bewegen. :D

Plant
23 maart 2015, 12:04
Leuk systeem voor mensen die alleen open snaren aanslaan, draaien tot het wijzertje zegt dat het goed is en denken dat een gitaar dan gestemd is.

Ik ga dan altijd nog met flageoletten en octaven in de weer om de boel op het gehoor zo zuiver mogelijk te krijgen.

munkie
23 maart 2015, 12:05
Je kan ook aan modelling denken, Line 6 gitaar. Of met een Roland hex pickup en GM spul. Dan kan je iedere stemming gewoon inprogrammeren. Ik heb een Gr55, werkt perfect.

D3nnis
23 maart 2015, 12:17
Ik ga dan altijd nog met flageoletten en octaven in de weer om de boel op het gehoor zo zuiver mogelijk te krijgen.

Dat is kei mooi, en misschien wel de enige juiste manier, maar ikzelf ga daar in bandverband niet aan beginnen, irritant vind ik het, als bands niet stil stemmen.

Maar, zo'n zelf aangepaste stemming kun je in sommige tuners ook opslaan.
Hierover nadenkend...eigenlijk zou dat gibson systeem een soort leermodus moeten hebben. Stemmen, op gehoor bijstemmen, en dan wat je dan hebt opslaan in dat robotding.

Stoffel43
23 maart 2015, 12:39
Heeft ie. De min etune heeft 6 programmeerbare tunings. De Gforce zelfs meer dacht ik.
Ik stem zelf normaal stil met het wijzertje, maar wel op de flageoletten (12de fret dan wel). Heb al gemerkt dat het dan vaak juister is dan met een open snaar.

nickofzo
23 maart 2015, 16:29
http://www.gear-review.co.uk/reviews/korg_pitchblack/pb.jpg :soinnocent:

Plant
23 maart 2015, 17:09
Dat is kei mooi, en misschien wel de enige juiste manier, maar ikzelf ga daar in bandverband niet aan beginnen, irritant vind ik het, als bands niet stil stemmen.

Daar heb je een punt. Akoestisch kan ik alleen niet anders ;)


De min etune heeft 6 programmeerbare tunings. De Gforce zelfs meer dacht ik.


Kijk aan :crazyhappy: Als dat goed werkt en hij kan echt mijn exakte tunings opslaan is het wel wat. Nu nog een Gibson kopen :p

oh… voor zang helpt 't trouwens niet:


https://www.youtube.com/watch?v=5Uv-sYcjwCw#t=46

D3nnis
23 maart 2015, 18:34
Heeft ie. De min etune heeft 6 programmeerbare tunings.

Moet je dat dan op dat ding programmeren? Dus bij wijze van per snaar de gewenste frequentie instellen?
Ik doelde eigenlijk meer op een soort teach in mogelijkheid. Dus je stemt je gitaar zoals je hem wilt hebben, drukt op een learn-toets, slaat de betreffende snaar aan, en dat ding onthoud de setting. Dan hoef je je niet te bekommeren over of het nou 440, 439, 441 hz of nog wat anders is.




Daar heb je een punt. Akoestisch kan ik alleen niet anders ;)


Akoestisch.....
Ik wíst dat ik iets over het hoofd zag.....:)

Stoffel43
23 maart 2015, 19:08
Het is ook effectief een teaching methode. Je stemt manueel de gitaar zoals je ze hebben wil, kiest een bank waar je de nieuwe setting wil opslagen en doet gewoon een strum over alle snaren. Het toestel meet en slaat op. Thats' it.
Het manueel stemmen is wel vervelend omdat de spoed van de tuners een stuk kleiner is en omdat bij de helft van de snaren je de tuner andersom moet draaien dan bij normale tuners.

D3nnis
23 maart 2015, 19:21
Het is ook effectief een teaching methode. Je stemt manueel de gitaar zoals je ze hebben wil, kiest een bank waar je de nieuwe setting wil opslagen en doet gewoon een strum over alle snaren. Het toestel meet en slaat op. That' it.

Dat is een mooie feature!
Nu nog werkend krijgen...:(

aaronstonebeat
23 maart 2015, 23:56
Ik heb laatst een gitaar in huis gehad met dat systeem. Ik vond het helemaal niks. Leuk idee maar in de praktijk is je gitaar bijna altijd vals. Ik ben blij dat ik mijn oren heb leren gebruiken, en de Korg CA-30 die ik meer dan tien jaar geleden heb aangeschaft, misschien wel vijftien, doet het ook nog steeds prima onder luidruchtige omstandigheden of in gevallen van twijfel.

Stemvork, iemand?

Tupelo
24 maart 2015, 10:36
Stemfluit wel, maar die blaas ik gemakkelijk naar 444 mhz.

Nilke
28 mei 2015, 10:21
blaas ik gemakkelijk naar 444 mhz.

Dat is knap, je maakt er dan een soort geheime zender van? ;)

Plant
28 mei 2015, 11:53
Als je een beetje oefent met codes op 433 Mhz kun je o.a. autoportieren openen.

Tupelo
28 mei 2015, 21:57
Och, ja die M. hoort er niet in nee.

Stoffel43
28 mei 2015, 23:20
Vandaag setje grover 135N geleverd gekregen van onze Duitse vrienden... Min-e-tune gaat op Kapaza... Systeem werkt goed, maar tijdens optredens durft ie (vooral de G snaar) wel eens weigeren om van de eerste keer goed te stemmen. Kan ik me niet permitteren. Amen.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

dml
29 mei 2015, 12:40
Helaas weer drie gitaren meesleuren.

Het leven van een gitarist is zwaar. Misschien toch een andere hobby kiezen?

Stoffel43
29 mei 2015, 20:04
... Of mezelf een goeie roadie zoeken?? 😝

pimmetje
13 augustus 2015, 10:41
Zo... ook eindelijk weer eens wat moderns geprobeerd naast alle ouwe meuk :D.

Van de week even een gitaar (Les Paul 50s tribute) beetgepakt met dat min-Etune systeem.
Ik moet zeggen dat ik het qua knopjes en instellen, schakelen tussen tunings en zo wel heel OK vond.
Het was even de procedure er 3x inslijten en daarna ging dat deel soepel.

Echter....
Qua snelheid icm zuiverheid vond ik het tegenvallen. Er waren toch te vaak nog ff wat extra pogingen nodig om het echt netjes te krijgen. Ik weet niet of dat nog een beetje beter door-ontwikkeld zal worden...
Als dat een beetje beter wordt (hoeft niet eens ENORM veel beter), dan wordt het voor mij misschien een optie.

Al vond ik ook dat het zelf bijdraaien van de stemknoppen als je dat wilde wel zodanig meer slagen kostte voor wat effect dat het onprettig wordt. Maar als het apparaatje sneller zuiver wordt, zal de behoefte zelf nog ff te draaien ook weggaan.
Misschien had ik dat sowieso niet moeten willen... maar ik heb soms moeite om me aan technologie over te geven :D.

showband
13 augustus 2015, 12:26
Peavey AT-200 Auto-Tuning Guitar
minder cool als een gibson misschien. Maar hij doet het wel....
:hide:


https://www.youtube.com/watch?v=uvVrqkgV72E

pimmetje
14 augustus 2015, 12:35
Ziet er idd wel mooi eenvoudig uit.
Vraag me alleen af hoe je dat ding op zo'n manier een stemming met een snaar die omhoog moet kan laten doen...

Maar goed.... Is eigenlijk al een beetje mierenneuken :D.
Zo op het eerste gezicht interessanter dan het gibson systeem.