PDA

View Full Version : (voor mij) Mistig stukje



Joppnl
19 maart 2015, 17:49
Goedendag,

ja...nog steeds bezig met Misty...lukt al heel aardig maar ik hoor weer iets waarvan ik denk...klopt het wat ik doe..pak ik de accoorden goed of wel goed maar verkeerde vingerzetting kortom, graag jullie hulp

Het gaat om deze versie:
http://vpforums.org/imghost/195/2015-03-04191.jpg

en dan de 4 accoorden die bij herhaling 1 onder de notenbalk staan: Db9#11, C9, B+9, Bb9

Ik heb dit als volgt aangepakt.

Als eerste de basis voor t eerste accoord een Db9: tussen () de gebruikte vingers

e --x
b--9 (4)
g--8 (1)
d--9 (3)
a--x
e--9 (2)

Db9

Dan moet er een #11 bij: dat is t zelfde als een #4 oftewel verlaagde 5 en die zit op de b-snaar dus van die 9e pos maak ik een 8:

e --x
b--8 (1)
g--8 (1)
d--9 (3)
a--x
e--9 (2)

Db9#11

Als 2e accoord een C9, die is gelijk qua zetting als de Db9 maar 1 pos lager

het 3e accoord: B+9

Dat is een B9 (1 pos lager dan de C9) maar met een verhoogde 5. De 5 zit op de b-snaar dus die gaat 1 pos omhoog: van 7 naar 8

e --x
b--8 (4)
g--6 (1)
d--7 (3)
a--x
e--7 (2)

B+9

En dan de Bb9, zelfde verhaal maar dan op de 6e pos.

Volgens mij moet dit kloppen alleen t klinkt niet in mijn oren...

Dus of mijn redenatie is fout of de vingerzettingen moeten anders of...??

Thnx!

terrasbeest
19 maart 2015, 19:28
Kort .Op het eerste zicht zijn de akkoorden die onder de regel staan een re-harmonisatie van de ' gewone' akkoorden. Je moet niet re-harmoniseren om te re-harmoniseren, er moet een reden voor zijn. Een goeie reden om het wel te doen is om bvb een mooie baslijn te creëren , wat me hier de bedoeling lijkt.
Db dom is de tritone substitutie voor G dom, C9 blijft C9, Bdom is een tritone sub voor Fdom; en Bb blijft ook hetzelfde.
Je zou best eerst proberen met huis- tuin- keuken 7 akkoorden.....

Eb7 :
e x
b 6
G 4
D 6
A 4
E x

En je herhaalt telkens dezelfde greep een halve toon lager alvorens terug naar Ebmaj7 te gaan.

Vergeet even die extenties.
Snap je 'm ?

Harald
20 maart 2015, 10:06
Wat Terrasbeest zegt, het gaat om die aflopende baslijn. Dit soort tritonus substities hoor en zie je om deze reden heel vaak bij die II V cyclussen. Overigens zou je dan ook nog kunnen proberen bovenin een noot constant te houden, en dan op te lossen naar EbMaj7

3 3 3 3 3
4 3 3 3 3
4 3 2 1 3
3 2 1 0 1
4 3 2 1 x
x x x x x

of

x x x x x
8 8 8 8 8
8 7 8 7 6
9 8 7 6 5
x x x x 6
9 8 7 6 x

Dan heb je niet helemaal de akkoorden die in het arrangement staan, maar zoals eerder gezegd, dat zijn sowieso al variaties op de eigenlijke basis. Wat je in zo'n fakebook notatie wil zijn de basis akkoorden. De rest bepaal je zelf. Zou zoiets voor een bigband uitgewerkt zijn kan het wel nauw luisteren aangezien het dan ws. ook in de blazerspartijen is uitgewerkt. Dan kun je het beste als gitarist zo veel mogelijk vereenvoudigen zodat je niemand in de weg zit.

Dit gaat dan naar voice leading. Je wilt geen grepen die qua voicing van hot naar her springen, als noten gelijk kunnen blijven werkt dat vaak heel goed, voor de rest in de verschillende stemmen binnen het akkoord dezelfde lijn aanhouden.

Kan zitten in een dalende lijn, die binnen de akkoorden steeds de 3e en dan de 7e trap is, of bv. van die Am Ammaj7 Am7 Am6 naar D9 dingetjes. (Stairway to heaven... rockers kunnen het ook) De Beatles waren o.a. gek op die truc. Omlaaglopende baslijnen over statische akkoorden, of een omlaag lopende lijn middenin een akkoord.

Joppnl
20 maart 2015, 10:40
Dank jullie voor de antwoorden en genomen moeite....

Qua jazz zit ik zo ongeveer op "Smoke on the water" niveau dus de theorie van 'tritone sub voor Fdom' ...eeeuh.... maar goed, dit ga ik uitzoeken.

Maar voor de rest begint t te dagen.

Wel nog 1 vraagje: de accoorden die ik in elkaar gezet heb zoals in mijn post beschreven, zijn die op zich goed??

terrasbeest
20 maart 2015, 11:24
Over dat theorie-niveau zou ik me niet al te veel zorgen maken, uit dit soort situaties leer je iets bij, niet door er boeken over te lezen.

Over jouw akkoorden : als de noten die er in moeten zitten er in zitten, dan zijn ze goed. Maar wat je uit dit topic moet onthouden is- wat Harald btw beter omschreef dan ik- akkoorden ( de voicings ) moeten gekozen worden in functie van de akkoorden die er aan voorafgaan en die er op volgen, maw ' voice leading '. Eigenlijk is een gitaar een klein orkest,en speel je de partij waarvoor je anders 3 of 4 blazers of violen zou gebruiken, of stemmen in een koor. Van ' hot naar her' springen zoals Harald het noemt is dan ook even niet wat je dan wil horen.

Over tritone subs, is niks moeilijk aan, hier alvast de theorie. Laat maar weten als het niet gaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tritone_substitution