PDA

View Full Version : De zoektocht naar muzikanten



Stillborn
19 maart 2015, 17:11
Ik zou graag opnieuw in een bandje spelen.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe je nu aan bandleden in je buurt komt.
In mijn vriendenkring zijn er maar weinig geïnteresseerd in het genre muziek dat ik graag hoor en nog minder die een instrument bespelen.
Zijn er plekken waar jullie gaan zoeken en hoe gaat dat concreet te werk?

Plant
19 maart 2015, 19:48
Ik denk dat een hoop muzikanten niet zomaar gelijkgestemde muzikanten in hun bestaande lokale vriendenkring voor het uitkiezen hebben, dus je bent echt niet de enige.

Verder mag je blij zijn dat er al een tijdje internet is. Vroeger moest je maar briefjes op een prikbord ophangen bij de lokale muziekhandel, muziekschool of een adje plaatsen in de lokale krant (kon soms gratis), De Particulier of De Vondst (bestaan die krantjes eigenlijk nog?) en vervolgens bij de telefoon wachten.

Enfin, net als dat er een gitaarnet forum is zijn er ook wel websites over specifieke muziek waar een advertentierubriek in zit. Als je b.v. net als ik van o.a. traditionele folkmuziek houdt, kun je terecht op folkforum.nl . Daar staan nieuwe releases, recensies, aankondigingen van optredens, nieuws over artiesten … kortom van alles op en dus ook een muzikantenpagina. Zo zullen andere genres ook wel vergelijkbare websites hebben.

Gewoon een adje plaatsen met wat je zoekt: stijl, niveau, m/v indien belangrijk, leeftijd indien belangrijk, woonplaats of repetitieplaats en wat het doel is (af en toe optreden of juist veel).

Persoonlijk heb ik ervan geleerd juist niet teveel af te bakenen in een adje, daar schrik je meteen al potentiële geïnteresseerden mee af. Je mag best voor jezelf een beeld hebben van wat je wilt, maar sta open en wacht af wat er überhaupt op af komt, want dat kan al weinig zijn.
Mogelijk deins je ervoor terug om vreemden over de vloer te halen, bedenk dat jij voor die ander net zo vreemd bent. Je hebt denk ik snel genoeg na wat e-mailtjes of een telefoongesprek wel een idee of je iets met elkaar kunt bereiken. Het is een beetje durven.

Als het niet werkt ligt de boel al gauw op z'n gat, als het wel werkt ben je voor langere tijd onder de pannen. Een tussenweg ken ik in de praktijk niet. Met een beetje geluk bouw je via je nieuwe muziekvrienden meteen een netwerkje op met de muziekvrienden daarvan en leer je vanzelf meer gelijkgestemden kennen.

Stillborn
19 maart 2015, 21:18
Bedankt voor je reactie, Plant.
Ik heb reeds in bandjes gespeeld, maar achteraf gekeken is het steeds toeval dat ik er terecht ben gekomen.
Ik heb wel wat zoekertjes hier en daar op het internet staan, maar daar komt precies niet veel volk op af :(

Plant
19 maart 2015, 21:55
Waarschijnlijk ten overvloede ;) maar je weet dat er hier op het forum ook een muzikanten gezocht (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?16-Gezocht) en aangeboden (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?17-Aangeboden) topic is?

Tunes
20 maart 2015, 08:13
Als we het daar toch over hebben, en ik heb dit al eerder geroepen, zet in je advertentie WAAR.
dus plaats naam of regio.
Zo irritant al die advertentie waar niet bijstaat waar men zit.

Overigens is er iemand die het lukt om registratie op muzikanteninjouwstad rond te krijgen, wat is dat een K*tsite zeg.

Stillborn
20 maart 2015, 09:41
Als we het daar toch over hebben, en ik heb dit al eerder geroepen, zet in je advertentie WAAR.
dus plaats naam of regio.
Zo irritant al die advertentie waar niet bijstaat waar men zit.

Overigens is er iemand die het lukt om registratie op muzikanteninjouwstad rond te krijgen, wat is dat een K*tsite zeg.

Al talloze keren geprobeerd. Volgens mij is dat gewoon een scam.

Tunes
20 maart 2015, 10:05
Je zou het wel denken, er kan toch niemand zijn met een gezond verstand die zo'n site maakt ?
Op zich is het idee goed maar mijn god wat een oplossing :stop:

djiedjee
20 maart 2015, 19:36
http://muzikanten.startpagina.nl/prikbord/4479039/pas-op-voor-muzikanten-in-jouw-stadnl

mrweird
21 maart 2015, 08:41
Overigens is er iemand die het lukt om registratie op muzikanteninjouwstad rond te krijgen, wat is dat een K*tsite zeg.

Yep, dat is idd een K*tsite.. In het verleden ook wel 's geprobeerd maar nee... M'n beste ervaringen waren via simpelweg marktplaats omdat dit gewoon de grootste advertentie site van NL is, en http://www.muzikantenbank.net.

Gearjunkie
21 maart 2015, 09:09
Marktplaats en zoals Plant aangeeft, via andere fora. Bassisten vind je hier, drummers en zangers hebben weer eigen fora.
Je kan ook een zang/bas/drumleraar vragen of zij niet kandidaten in hun klantenkring hebben. +check bij andere bandjes


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Duhsjaak
21 maart 2015, 09:43
Bax shop heeft een forum waarin je je 'wanted' post kwijt kunt.

Daar komen per dag vreselijk veel mensen langs, dus de kans dat je een gelijkgestemde ziel opvist is daar groter dan in een muziekwinkel of huis-aan-huis blaadje.

Succes vriend. Je bent een verdraaid leuke gitarist. Ik gun het je van harte.


Ik heb voor de lol gezocht op 'zanger gezocht' voor het geval er overspannen verwachtingen over mijn gitaarspel ontstaan.
En dan krijg je dit:

http://www.bax-shop.nl/forum/f108-zanger-gezocht

Good hunting!
Vriendelijke groet, Gus

Stillborn
21 maart 2015, 12:27
Marktplaats en Bax shop zijn voor mij nog onverkende bronnen.
Ik ga er dit weekend zeker eens rondzoeken.

Bedankt allemaal voor de hulp!
Laat de suggesties maar komen!

Tunes
27 maart 2015, 13:30
Tja ik weiger ook maar iets met bax te doen, dus helaas ook het forum.