PDA

View Full Version : rig rundown Leendert haaksma



Rick trodat
17 maart 2015, 11:35
Lekkere vintage sounds:


https://www.youtube.com/watch?v=jJCqckbAugo

Lekker down to earth ook om een echte vintage stratocaster als backup te gebruiken.


https://www.youtube.com/watch?v=PfgmzM85_Is

NielsW
17 maart 2015, 12:30
Lekker hoor. Erg tof hoe hij bijna alles aanstuurt met 1 interface. En die telecaster!!! :mmmm:

Tristan
17 maart 2015, 13:06
Wat cool dat hij ook een Goatkeeper heeft! :)
Ik begrijp wel wat hij bedoelt met die in-ears, blijft toch altijd een raar idee voor een gitarist, haha. :D

telerocker
17 maart 2015, 14:19
Leuk dat ie met een 1x12 boxje in de Ziggo Dome staat. Dat board zou ik zo willen hebben. Ik heb van zijn arsenaal alleen de trem-0-vibe op mijn plank staan.

Pepe
17 maart 2015, 14:42
Ze dachten, wat Premier Guitar kan kunnen wij ook. Een goed idee natuurlijk, die RR's zijn meestal wel amusant. Judah Bauer, Daniel Lanois (1 gitaar is genoeg!) en Nels Klein waren leuk. Van Vernon Reid werd ik duizelig.
De interviewer is nog een beetje stijf en onwennig en Leendert is ook geen feestbeest maar welwillend. Tis toch minder als de ster gitarist zo'n RR laat afhandelen door een roadie.

Rick trodat
17 maart 2015, 15:21
Wat ik opmerkelijk vind is dat ze de naam ''rig rundown'' gebruiken aangezien die naam beschermd is ( schijnt echt zo te zijn). Alleen premier guitar mag die term gebruiken ( zo schijnt).

Die van leendert is ook wel vrij ''standaard''. In sommige gevallen snap ik de keuze voor zo een gitaar tech wel ( naast dat ze genoeg geld verdienen, om zo'n persoon te betalen) zijn sommige rigs dusdanig complex dat daar gewoon geen tijd voor is, voor de gitarist. Hilarisch is die van Tommy Emanuel ( 1 gitaar en 1 backup), dan komt jimmy vaughan en brian setzer, met afgezien van 1 effect bijna helemaal niks. Bij hen is het gewoon dat ze geen zin hebben in zo'n rig rundown, en toch al een tech hebben, denk ik.

The edge kan niet meer zonder ( check it might get loud) met denk ik het meest extreemste live setting. Yngwie malmsteen is ook erg amusant '' Hey een fuzz face,. waar gebruik je die voor?''. ''Die gebruik ik niet maar het staat wel cool op mijn pedalboard''.

herrieman
17 maart 2015, 20:12
En weer 1 terug naar buizen.
Ik zei het toch.... je kan niet zonder :-)

Gearjunkie
17 maart 2015, 20:33
Hij is toch van de Hook versterkers?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Pepe
17 maart 2015, 20:34
maar maar herrieman, jij was toch van de digitale? Who-needs-a-tube-herrieman?

arjanb01
17 maart 2015, 20:34
Precies van buizen naar axe fx en weer terug....herkenbaar....
Lekkere Hendrix achtige stijl en geluid heeft hij, erg toffe gast ook die Leendert. Geen ego, geen arrogantie... Dat zijn vaak de beste gitaristen. Robben Ford is er ook zo eentje, heel bescheiden en ondertussen weergaloos goed spelen, heerlijk..

Mitch
17 maart 2015, 20:58
Een absolute pro, ik kan 'm zeer waarderen. Als we dat nou ook konden zeggen van het geluid... *Haaksma bijna onverstaanbaar, niks goed gemic'ed* Het leidde me echt een beetje af van het onderwerp, jammer.

herrieman
17 maart 2015, 21:22
Hi hi... voortschrijdend inzicht zeg maar. of een digitaal afvallige, anyway gave gast die Leendert.


maar maar herrieman, jij was toch van de digitale? Who-needs-a-tube-herrieman?

the sure thing
18 maart 2015, 07:07
Leendert for president!

arjanb01
18 maart 2015, 15:31
Leendert, de Jimi Hendrix van de Lage Landen, maar dan zonder drugs, maar gewoon een huisvader met 2 dochters😉

telerocker
19 maart 2015, 02:42
Precies van buizen naar axe fx en weer terug....herkenbaar....
Lekkere Hendrix achtige stijl en geluid heeft hij, erg toffe gast ook die Leendert. Geen ego, geen arrogantie... Dat zijn vaak de beste gitaristen. Robben Ford is er ook zo eentje, heel bescheiden en ondertussen weergaloos goed spelen, heerlijk..

+1 en ik zet Carl Verheyen er ook maar bij, al was het maar wegens tien tekens.

Henri H
19 maart 2015, 08:26
....erg toffe gast ook die Leendert. Geen ego, geen arrogantie... Dat zijn vaak de beste gitaristen....
In de tijd dat ik nog een HOOK Captain met een plop had, ben ik een paar keer naar Nieuwegein geweest, en heb ik Leendert persoonlijk 2 keer mogen ontmoeten. Hij soldeerde in mijn bijzijn een andere weerstand en/of condensator in de amp, om hem daarna te testen in het versterkerhok, een vreselijk gave snoepwinkel, en inderdaad is mijn indruk ook wel dat het een toffe gast is.
Dat het vaak de beste gitaristen zijn echter lijkt me onzin. Voorbeelden: Yngwie, Edward van Halen.

Rick trodat
19 maart 2015, 10:33
In de tijd dat ik nog een HOOK Captain met een plop had, ben ik een paar keer naar Nieuwegein geweest, en heb ik Leendert persoonlijk 2 keer mogen ontmoeten. Hij soldeerde in mijn bijzijn een andere weerstand en/of condensator in de amp, om hem daarna te testen in het versterkerhok, een vreselijk gave snoepwinkel, en inderdaad is mijn indruk ook wel dat het een toffe gast is.
Dat het vaak de beste gitaristen zijn echter lijkt me onzin. Voorbeelden: Yngwie, Edward van Halen.

Eens. Leendert begeleid en kan ook een behoorlijke solo leveren. Hij geeft wat de muziek vraagt en daar gaat het ook om. Yngwie en van Halen zijn technisch onnavolgbare gitaristen. Maar ( technisch ) wel betere gitaristen. Maar goed niet leuk om die discussie op te gaan lijkt me.

Wellicht ook leuk om te posten. Rob winter.


https://www.youtube.com/watch?v=xcBCHAt7UTY

hugo
19 maart 2015, 12:52
Inderdaad erg leuk om te zien, die van Leendert. Thanks!

Henri H
19 maart 2015, 14:31
Eens. Leendert begeleid en kan ook een behoorlijke solo leveren. Hij geeft wat de muziek vraagt en daar gaat het ook om. Yngwie en van Halen zijn technisch onnavolgbare gitaristen. Maar ( technisch ) wel betere gitaristen. Maar goed niet leuk om die discussie op te gaan lijkt me.

Wellicht ook leuk om te posten. Rob winter.

*video*
Ja, da's een discussie apart, vind het sowieso moeilijk om te bepalen wie nu de "betere" gitarist is.
Mijn gitaarleraar (geen wereldberoemd persoon) is ook een hele goede gitarist, vind ik.
Denk dat het ook/vooral een kwestie van smaak is.

Leuke video van Rob ook. :ok:

FruscianteFan
19 maart 2015, 14:58
Leendert, de Jimi Hendrix van de Lage Landen, maar dan zonder drugs, maar gewoon een huisvader met 2 dochters��

Zie je volgens mij sowieso steeds meer, dat muzikanten net normale mensen zijn.

Henri H
19 maart 2015, 15:04
De beste muziek is anders wel gemaakt terwijl ze apestoned of high waren. :soinnocent:

Pepe
19 maart 2015, 15:12
In dienst spelen van het liedje is ook een kunst. Als Malmsteen in de band van Anouk gaat spelen geef ik het anderhalve minuut voordat Anouk amps gaat omtrappen. Ik acht een hoop van die supergitaristen daar gewoon niet toe in staat.

Andersom denk ik dat een hoop van die Nederlandse guns for hire wel degelijk meer kunnen dan ze doorgaans laten zien maar niemand zit daar dus op te wachten blijkbaar.

Henri H
19 maart 2015, 15:25
Lijkt me een supercombi; Malmsteen en Anouk. :D

FruscianteFan
19 maart 2015, 15:38
De beste muziek is anders wel gemaakt terwijl ze apestoned of high waren. :soinnocent:

hmwoah, hangt een beetje af van welke muziek je goed vindt. Weet natuurlijk niet elk detail van al mijn favoriete platen, maar heb de indruk dat het wel meevalt.

arjanb01
19 maart 2015, 18:27
Zie je volgens mij sowieso steeds meer, dat muzikanten net normale mensen zijn.

Nee en niet alleen bij de pro's. Maar dat terzijde. Die van Rob Winter is ook een leuke video. Gave friedman amp heeft ie daar ook staan en nog mooiere gitaarcollectie!

Henri H
19 maart 2015, 18:40
hmwoah, hangt een beetje af van welke muziek je goed vindt. Weet natuurlijk niet elk detail van al mijn favoriete platen, maar heb de indruk dat het wel meevalt.
'70's (hard)rock is volgens mij vaak zwaar onder invloed van coke e.d. gemaakt, maar goed ik was er niet echt bij destijds, dus moet de wildwest-verhalen maar geloven.

the sure thing
19 maart 2015, 20:31
Leendert staat écht in dienst van de muziek (luister ook eens naar Trijntje Oosterhuis take voor Stevie Wonder) en daarom vind ik Leendert zo ontzettend goed

beruk
19 maart 2015, 21:01
Leendert staat écht in dienst van de muziek
Is inderdaad een heel compliment. Laatste plaat van madame is best te pruimen maar de rest, mijn hemel, je zal het moeten doen, iedere avond en nog blij kijken ook.
Leer je dat ook op het conservatorium?

Tristan
19 maart 2015, 23:27
Het meest nette, realistische en grappige antwoord dat ik daarop kan geven is sommigen wel en anderen niet. :seriousf: ;)

FruscianteFan
20 maart 2015, 10:24
Nee en niet alleen bij de pro's. Maar dat terzijde. Die van Rob Winter is ook een leuke video. Gave friedman amp heeft ie daar ook staan en nog mooiere gitaarcollectie!
Tsjah, ik weet het niet hoor. Maar als ik kijk naar Moddi, Warpaint, Godspeed You! Black Emperor, Ólafur Arnalds, etc etc. dan krijg ik niet de indruk dat ze veel shit gebruiken.


'70's (hard)rock is volgens mij vaak zwaar onder invloed van coke e.d. gemaakt, maar goed ik was er niet echt bij destijds, dus moet de wildwest-verhalen maar geloven.
Smaken verschillen, ik luister daar amper of niet naar.

fs1980
20 maart 2015, 11:50
Ben benieuwd hoevaak Leendert wisselt qua pedalen... Dit is een strak boardje, niet te groot precies goed. Als ik het goed begrijp regelt hij alles met die Musicomlab ?? Je ziet ze steeds meer (net als Kempers) op de nederlandse podia.

munkie
7 april 2015, 20:20
https://www.youtube.com/watch?v=u6DrxfrbbF8

Mijn favo RR filmpje. En The Reverend komt zelf niet eens in beeld :ok:

Rebecca Dirks gelukkig wel :cheerup:

arjanb01
7 april 2015, 20:50
Jammer dat Rebecca die filmpjes niet meer doet voor premier guitar, zij was de reden dat ik die RR filmpjes keek, lekkerrrr....

the sure thing
8 april 2015, 07:20
Ja dat plankje van Leendert is lekkerrrr... Die Musicom schakelkast ziet er ook lekkerrrr uit


Maarre... Volgens mij gebruikt Leendert die dikke George L kabels en pluggen voor zn pedalboard...

ghostnote
23 april 2015, 16:11
Wow klinkt erg goed. Hook Dual 45? Ik had er nog niet eerder van gehoord. Klinkt erg Marshally. Gebaseerd op de JTM45?

the sure thing
27 april 2015, 08:38
Eehhmmm... Ik vind zijn toon fantastich maar herken er echt geen Marshall in terug


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
27 april 2015, 13:07
Op de Facebook-pagina van Kauffmann Guitarstore staat ook een video van de Dual 45.

https://nl-nl.facebook.com/pages/Kauffmanns-Guitar-Store/139774109389199

arjanb01
27 april 2015, 13:22
Mooie spullen maakt kaufmann.
Ook die les Pauls, kwijl kwijl.... En heel betaalbaar, 1600 zag ik op de site voor een 58 en 59 er.
Waar worden ze gemaakt? Duitsland of toch het verre oosten?

telerocker
27 april 2015, 14:46
Mooie spullen maakt kaufmann.
Ook die les Pauls, kwijl kwijl.... En heel betaalbaar, 1600 zag ik op de site voor een 58 en 59 er.
Waar worden ze gemaakt? Duitsland of toch het verre oosten?

Volgens Maybach worden hun gitaren in kleine series gebouwd in Tsjechië. Dat moeten we dan maar aannemen, want er is niet zoveel info te vinden.

fs1980
7 juni 2015, 20:22
Ik vraagt me af waar hij die goat keeper bij Anouk voor gebruikt? Zelfde geld voor vibe...

muziekschuur
9 juni 2015, 13:43
Rebecca Dirks is mama. Vandaar dat ze (even?) niet te zien zal zijn.

fs1980
9 januari 2016, 20:39
Is die dual 40 een soort Lenny? Lenny laatst getest waardeloos ding vond ik het, maar dit klinkt wel erg goed!!!

telerocker
10 januari 2016, 00:07
Is die dual 40 een soort Lenny? Lenny laatst getest waardeloos ding vond ik het, maar dit klinkt wel erg goed!!!

Ik vind ze echt anders klinken, tenminste in vids. Op de LL heb ik wel eens gespeeld, de Dual niet. De LL vond ik nogal middy en stug, maar ik heb er toen maar een kwartiertje op zitten pielen. In de rigrundown klinkt de Dual lekker. Ik weet of niet of de gedeelde toonregeling zo is ontworpen dat dezelfde instelling op beide kanalen goed klinkt.

DUAL 45
2 x EL34
45 watt
2 channels
Vintage 60’s voicing
Big fat clean
Raw britisch voiced low medium gain second channel
footswitch included

LITTLE LENNY
40 watt single channel head
6L6 tubes
tube reverb , with drive control on back

Joost de Ruig
10 januari 2016, 08:39
Is die dual 40 een soort Lenny? Lenny laatst getest waardeloos ding vond ik het, maar dit klinkt wel erg goed!!!

Ik heb er 2x over gespeeld en vond de LL best ok. Vanwaar jouw omschrijving waardeloos? Daarnaast word ik altijd nieuwsgierig waar iemand zelf over speelt als hij een boetiekversteker van €1700 zo omschrijft. Een klankkleur kan niet je smaak zijn, maar daarom is de amp toch niet direct waardeloos?

telerocker
10 januari 2016, 18:56
Ik heb er 2x over gespeeld en vond de LL best ok. Vanwaar jouw omschrijving waardeloos? Daarnaast word ik altijd nieuwsgierig waar iemand zelf over speelt als hij een boetiekversteker van €1700 zo omschrijft. Een klankkleur kan niet je smaak zijn, maar daarom is de amp toch niet direct waardeloos?

Sommige amps passen bij je techniek, muziek en je smaak, sommige niet. De Little Lenny, ik vind er ook weinig aan. Ik noem hem niet waardeloos, maar zeker ook niet briljant. Zeker niet voor die prijs. Maar c'est moi, een ander kan het een wereldamp vinden.

De prijs zegt niet altijd iets over het eindresultaat. Soms hoor je een gast met een heerlijk geluid. Dan ga je eens kijken. Staat meneer over een Hot Rod de Ville te spelen met een pedaal ervoor. Ik bedoel maar..

Erik de Perik
10 januari 2016, 21:05
Eens. Leendert begeleid en kan ook een behoorlijke solo leveren. Hij geeft wat de muziek vraagt en daar gaat het ook om. Yngwie en van Halen zijn technisch onnavolgbare gitaristen. Maar ( technisch ) wel betere gitaristen. Maar goed niet leuk om die discussie op te gaan lijkt me.

Wellicht ook leuk om te posten. Rob winter.


https://www.youtube.com/watch?v=xcBCHAt7UTY

Ik snap niet echt waar Rob Winter zo goed in is. OK hij ziet er uit en loopt er bij als een rockartiest, maar ik vind z'n gitaarspel echt niet boven dat van een doorsnee Top40-band wannabe gitaarheld uitkomen. Hij krijgt van Borsato een paar momenten om 'zijn gang te gaan' en dan is het nog niet echt briljant. Er van uitgaande dat hij een beetje de Steve Lukather van NL zou moeten zijn, vind ik het wat magertjes.

arjanb01
10 januari 2016, 21:17
Helemaal mee eens. Hij ziet er wel gaaf uit en lijkt zo weggelopen bij Bon Jovi uit de jaren 80 🙈
De enige Nederlandse gitarist die ook maar in de buurt komt van het niveau van Lukather is Arnold van Dongen wat mij betreft met Joost Vergoossen als goede 2e. Bij kajak deed hij erg mooie dingen op gitaar.
Rob Winter is een dienende functioneel spelende gitarist. Echt prima als begeleider van Nederlandse artiesten, net als Marcel Fisser dat is voor de Volendamse artiesten. Broodspelers, niks mis mee.

Erik de Perik
10 januari 2016, 21:44
Helemaal mee eens. Hij ziet er wel gaaf uit en lijkt zo weggelopen bij Bon Jovi uit de jaren 80 ��
De enige Nederlandse gitarist die ook maar in de buurt komt van het niveau van Lukather is Arnold van Dongen wat mij betreft met Joost Vergoossen als goede 2e. Bij kajak deed hij erg mooie dingen op gitaar.
Rob Winter is een dienende functioneel spelende gitarist. Echt prima als begeleider van Nederlandse artiesten, net als Marcel Fisser dat is voor de Volendamse artiesten. Broodspelers, niks mis mee.

Net nog effe wat YT's van Arnold van Dongen bekeken........ nah, nee. Gewoon een leuke rock gitarist.

telerocker
10 januari 2016, 23:20
Gaan we nu alle commerciële jongens de maat nemen? Rob Winter doet precies wat er wordt gevraagd en is consistent. Petje af dat hij zich al zo lang weet te handhaven. Dat geldt ook voor Arnold en Leendert. Fijne gitaristen met een goede feel. Respect. En dat heb ik ook voor Niels van der Steenhoven. Het is heerlijk om naar hem te luisteren.

Erik de Perik
10 januari 2016, 23:33
Gaan we nu alle commerciële jongens de maat nemen? Rob Winter doet precies wat er wordt gevraagd en is consistent. Petje af dat hij zich al zo lang weet te handhaven. Dat geldt ook voor Arnold en Leendert. Fijne gitaristen met een goede feel. Respect. En dat heb ik voor Niels van der Steenhoven. Het is heerlijk om naar hem te luisteren.

Tja, ik denk daar anders over, sorry.

Joost de Ruig
10 januari 2016, 23:43
Gaan we nu alle commerciële jongens de maat nemen? Rob Winter doet precies wat er wordt gevraagd en is consistent. Petje af dat hij zich al zo lang weet te handhaven. Dat geldt ook voor Arnold en Leendert. Fijne gitaristen met een goede feel. Respect. En dat heb ik voor Niels van der Steenhoven. Het is heerlijk om naar hem te luisteren.

Ik kan mij hier wel in vinden, in tegenstelling tot enkele andere ongenuanceerde uitspraken in dit topic.

Erik de Perik
10 januari 2016, 23:57
Ik kan mij hier wel in vinden, in tegenstelling tot enkele andere ongenuanceerde uitspraken in dit topic.

Wat is daar ongenuanceerd aan? Ik gok even dat ik me aangesproken moet voelen. Zowel Rob Winter als Arnold van Dongen zijn doorsnee gitaristen, niks bijzonders qua spel, tone of timing. En ik heb niet het gevoel dat ik bij één van de twee les zou moeten nemen. Gewoon doorsnee. Niels van der Steenhoven en Leendert Haaksma zijn van een heel ander hout gesneden.....

telerocker
11 januari 2016, 01:19
Ieder mag zijn mening hebben, maar ik krijg in de discussie een beetje het gevoel dat de beste stuurlui aan wal staan.

Erik de Perik
11 januari 2016, 01:21
Ieder mag zijn mening hebben, maar ik krijg in de discussie een beetje het gevoel dat de beste stuurlui aan wal staan.

Maak je daar maar geen zorgen over.

Dutch66
11 januari 2016, 08:56
Stuk voor stuk gewoon hele knappe gitaristen wat mij betreft, de een niet beter dan de ander,
hooguit 'anders'... Wellicht dat iemand je qua stijl of sound wat meer aanspreekt maar dit als
'beter' te typeren vind ik echt onzin.

Nellyrocks
11 januari 2016, 09:06
Ik heb wel eens de indruk dat er gedacht wordt dat het werk dat je van een gitarist kent het enige is dat ze kunnen. Je kunt Rob de Winter toch niet beoordelen (als je dat uberhaubt al moet doen) op alleen Borsato, Angela Groothuizen of Toontje lager? Ik kan absoluut niet voor iedereen spreken maar ik zou van allemaal les willen hebben alleen al om te leren van hun ervaring en professionaliteit.
Ik neem aan dat er ook niemand is die denkt dat de gitaristen van Rammstein alleen maar dat kunnen spelen wat ze in die band doen?

Nellyrocks
11 januari 2016, 09:08
Rebecca Dirks is mama. Vandaar dat ze (even?) niet te zien zal zijn.

Zij is wel lekkah. Die andere chick van Premier Guitar weet er echt geen reet vanaf.

Mukkez
11 januari 2016, 21:59
Vraagje, waarom heeft Leendert z'n backup anders gemiced (en de rest helemaal hetzelfde). M.a.w. waarom een andere backup sound dan je hoofd sound?

En btw, ik vind Arnold van Dongen een fantastische gitarist :sssh:

arjanb01
12 januari 2016, 06:36
Zij is wel lekkah. Die andere chick van Premier Guitar weet er echt geen reet vanaf.

Rebecca Dirks was top bij die filmpjes van pg, deskundig, goeie vragen stellend en lekker! Wat wil je nog meer? Komt ze nog terug?

tnijland
12 januari 2016, 22:52
Ik denk dat NL gitaristen bekend worden als in nummers gitaarsolo's gaan spelen die qua thema goed blijven hangen. Daarnaast is ook de bijbehorende specifieke sound en het feit of ze goed door de mix prikken wel belangrijk. Perfecte techniek is natuurlijk wel mooi meegenomen maar het gaat meer om het totaal plaatje. BB King was ook geen genie maar is toch maar mooi de King of Blues geworden ;-)

FruscianteFan
13 januari 2016, 00:07
Ik denk dat NL gitaristen bekend worden als in nummers gitaarsolo's gaan spelen die qua thema goed blijven hangen. Daarnaast is ook de bijbehorende specifieke sound en het feit of ze goed door de mix prikken wel belangrijk. Perfecte techniek is natuurlijk wel mooi meegenomen maar het gaat meer om het totaal plaatje. BB King was ook geen genie maar is toch maar mooi de King of Blues geworden ;-)

Ik denk dat het belangrijker is of je kei- en keihard werkt en passie hebt. Voor dat ene themaatje hoef je misschien amper techniek te hebben en die open akkoorden in het refrein gaan vast ook nog wel, maar je moet de rest van de avond ook in-dienst-van spelen.

ateng
13 januari 2016, 01:25
Wat is daar ongenuanceerd aan? Ik gok even dat ik me aangesproken moet voelen. Zowel Rob Winter als Arnold van Dongen zijn doorsnee gitaristen, niks bijzonders qua spel, tone of timing. En ik heb niet het gevoel dat ik bij één van de twee les zou moeten nemen. Gewoon doorsnee. Niels van der Steenhoven en Leendert Haaksma zijn van een heel ander hout gesneden.....

Arnold een doorsnee gitarist... hmmmm. Zijn timing en spel raakt mij meer dan die van Leendert, maar das dan mijn mening ;)

dml
13 januari 2016, 05:23
Grappig dat één naam helemaal niet wordt genoemd, de persoon in kwestie heeft wellicht een grotere staat van dienst dan Leendert, Arnold, Joost en Rob bij elkaar: Bert Meulendijk.

arjanb01
13 januari 2016, 06:53
Geen idee. Die gasten die jij noemt hoorde je veel in de 80s en begin 90. Elk decennium heeft z'n meest gevraagde sessie gitarist. Nu is dat vooral Marcel Fisser denk ik. Qua gitarist doet hij me niet veel. Ook dat brave soundje uit z'n modelling vox spul doet me weinig, maar hij komt er van rond en dat is het belangrijkste als je beroeps bent.
Voor mij zijn Leendert en Arnold cmv Dongen de meest aansprekende gitaristen in NL samen met Peter Tiehuis, die allemaal een originele creatieve stijl hebben.

Pepe
13 januari 2016, 07:17
Grappig dat één naam helemaal niet wordt genoemd, de persoon in kwestie heeft wellicht een grotere staat van dienst dan Leendert, Arnold, Joost en Rob bij elkaar: Bert Meulendijk.

Als het echt baas boven baas moet zijn zeg ik Lex Bolderdijk, van Peter Koelewijn tot Todd Rundgren. En dat al 40 jaar.

Rinze
13 januari 2016, 08:20
Als het echt baas boven baas moet zijn zeg ik Lex Bolderdijk, van Peter Koelewijn tot Todd Rundgren. En dat al 40 jaar.

Met DruipSnor! :cheerup:

Nellyrocks
13 januari 2016, 09:42
Geen idee. Die gasten die jij noemt hoorde je veel in de 80s en begin 90. Elk decennium heeft z'n meest gevraagde sessie gitarist. Nu is dat vooral Marcel Fisser denk ik. Qua gitarist doet hij me niet veel. Ook dat brave soundje uit z'n modelling vox spul doet me weinig, maar hij komt er van rond en dat is het belangrijkste als je beroeps bent.
Voor mij zijn Leendert en Arnold cmv Dongen de meest aansprekende gitaristen in NL samen met Peter Tiehuis, die allemaal een originele creatieve stijl hebben.

De 'oude garde' is al een tijdje oude garde. Er zijn fantastische jonge jongens echt heel hard aan de weg aan het timmeren. Hele nieuwe lichting waarvan Angelo de Rijke misschien wel een beetje de eerste bekende is. Ik heb heel veel met zijn sound en manier van spelen. Verder Reinier Scheffer, Nick Croes.

the sure thing
13 januari 2016, 10:23
Ik denk dat NL gitaristen bekend worden als in nummers gitaarsolo's gaan spelen die qua thema goed blijven hangen. Daarnaast is ook de bijbehorende specifieke sound en het feit of ze goed door de mix prikken wel belangrijk. Perfecte techniek is natuurlijk wel mooi meegenomen maar het gaat meer om het totaal plaatje. BB King was ook geen genie maar is toch maar mooi de King of Blues geworden ;-)

Was "king of the blues" niet officieel de titel van Albert King?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

arjanb01
13 januari 2016, 10:48
De 'oude garde' is al een tijdje oude garde. Er zijn fantastische jonge jongens echt heel hard aan de weg aan het timmeren. Hele nieuwe lichting waarvan Angelo de Rijke misschien wel een beetje de eerste bekende is. Ik heb heel veel met zijn sound en manier van spelen. Verder Reinier Scheffer, Nick Croes.

Angelo speelt ook bij Guus meeuwis, veelzijdige jongen inderdaad.

telerocker
13 januari 2016, 19:54
Als het echt baas boven baas moet zijn zeg ik Lex Bolderdijk, van Peter Koelewijn tot Todd Rundgren. En dat al 40 jaar.

Inderdaad, petje af voor Lex!
Ik zie dat Niels van der Steenhoven weinig wordt genoemd. Dat vind ik een gitarist met een lekker geluid en een smaakvol palet.

Brum
13 januari 2016, 20:56
Gelukkig is er meer dan alleen de gitaristen uit de popscene. Dan denk ik bijvoorbeeld aan die jongens van Textures of zo, zo maar een afslagje. Gelukkig is gitaar spelen ook geen wedstrijd en is er geen maatstaf voor de beste zijn.

Waarom vergeet iedereen gemakshalve ons alles Jan Akkerman? Je kunt van hem zeggen wat je wilt, maar als er iemand veelzijdig is, dan is hij het wel en ik waag te zeggen dat ie alle genoemde namen redelijk van de kaart speelt, nog steeds.

Joost de Ruig
13 januari 2016, 21:18
Waarom vergeet iedereen gemakshalve ons alles Jan Akkerman? Je kunt van hem zeggen wat je wilt, maar als er iemand veelzijdig is, dan is hij het wel en ik waag te zeggen dat ie alle genoemde namen redelijk van de kaart speelt, nog steeds.

Omdat het geen contest was over de beste NL-gitarist, maar off-topic het opeens ging over NL-studio gitaristen en ûs Jan ût Akkrum zelden wordt ingehuurd om op pop/rock plaatjes mee te spelen. :)

arjanb01
13 januari 2016, 21:22
Er is er altijd eentje boven Jan en dat is Peter Tiehuis, zeker qua veelzijdigheid.

Erik de Perik
13 januari 2016, 21:38
Inderdaad, petje af voor Lex!
Ik zie dat Niels van der Steenhoven weinig wordt genoemd. Dat vind ik een gitarist met een lekker geluid en een smaakvol palet.

Lex is écht de ouwe garde. Bert Meulendijk heb ik vanaf het begin meegemaakt, toen hij nog op het conservatorium zat. Wilde toen al graag sessiemuzikant worden en speelde daarom al op een wannabe Valley Arts (Fernandes), 19" rackje en een wannabe Boogie (Kitty Hawk). Docent Wim Overgaauw vond er weinig aan, maar het was toen al wel te zien waarom hij het ging maken. Kent z'n partijen, is altijd op tijd, goed geluid, leest goed en gemakkelijk in de omgang. Denk dat dit de basis is om het als 'hired gun' te maken + een beetje mazzel natuurlijk.


Omdat het geen contest was over de beste NL-gitarist, maar off-topic het opeens ging over NL-studio gitaristen en ûs Jan ût Akkrum zelden wordt ingehuurd om op pop/rock plaatjes mee te spelen. :)

Zelfs nu hij in Volendam woont nog niet......


Er is er altijd eentje boven Jan en dat is Peter Tiehuis, zeker qua veelzijdigheid.

Ja, die is echt erg goed geworden...!!

Brum
13 januari 2016, 21:39
Er is er altijd eentje boven Jan en dat is Peter Tiehuis, zeker qua veelzijdigheid.

Hoe meet je zoiets dan?

Pepe
13 januari 2016, 23:22
Lex is écht de ouwe garde. Bert Meulendijk heb ik vanaf het begin meegemaakt, toen hij nog op het conservatorium zat. Wilde toen al graag sessiemuzikant worden en speelde daarom al op een wannabe Valley Arts (Fernandes), 19" rackje en een wannabe Boogie (Kitty Hawk). Docent Wim Overgaauw vond er weinig aan, maar het was toen al wel te zien waarom hij het ging maken. Kent z'n partijen, is altijd op tijd, goed geluid, leest goed en gemakkelijk in de omgang. Denk dat dit de basis is om het als 'hired gun' te maken + een beetje mazzel natuurlijk.

Ik ken Bertje ook al een tijd, je kwam hem altijd tegen in Arnhemse bandjes met zijn Melody Maker (wat altijd leek op een miniatuur gitaartje in zijn handen).
Maar het is waar, je kan nog zo goed zijn, zonder een easy going attitude en likeable karakter hou je het niet lang vol. Je moet ook geen ego probleem hebben.. je moet gewoon uberhaupt geen probleem zijn. En het helpt als je creatief bent en af en toe met een goed idee op de proppen komt en al helemaal als je ook de akoestische gitaren, mandoline en banjo partijen kan spelen.

Ik lees altijd die sessie journaals in de Guitar Player met veel plezier. Vroeger van mensen als Tedesco en Atkins, de laatste jaren van Carl Verheijen.

Erik de Perik
14 januari 2016, 01:02
Ik ken Bertje ook al een tijd, je kwam hem altijd tegen in Arnhemse bandjes met zijn Melody Maker (wat altijd leek op een miniatuur gitaartje in zijn handen).
Maar het is waar, je kan nog zo goed zijn, zonder een easy going attitude en likeable karakter hou je het niet lang vol. Je moet ook geen ego probleem hebben.. je moet gewoon uberhaupt geen probleem zijn. En het helpt als je creatief bent en af en toe met een goed idee op de proppen komt en al helemaal als je ook de akoestische gitaren, mandoline en banjo partijen kan spelen.

Ik lees altijd die sessie journaals in de Guitar Player met veel plezier. Vroeger van mensen als Tedesco en Atkins, de laatste jaren van Carl Verheijen.

Volgens mij verwissel je 2 gasten, maar daar kan ik me ook weer in vergissen ;)
Bedoel je niet Geert Scheijgrond?

Pepe
14 januari 2016, 01:13
Ja, je hebt gelijk. Hoe kom ik daar nou weer bij?

Erik de Perik
14 januari 2016, 01:17
Ja, je hebt gelijk. Hoe kom ik daar nou weer bij?

Geen idee..... maar wel een Grand Canyon verschil aan talent etc...... ;)

Pepe
14 januari 2016, 01:19
Ook wel bijzonder dat je Geert raadt.

Erik de Perik
14 januari 2016, 01:25
Niks raden hoor......

arjanb01
14 januari 2016, 06:01
Hoe meet je zoiets dan?

Door naar een solo concert van hem te gaan! Weergaloos goed.

the sure thing
14 januari 2016, 07:50
Jakkerman past idd niet in dit rijtje thuis. Recent is er wel een leuke docu over Jan verschenen! En hij is de eerste die ik een acceptabel geluid uit een Line6 vindt halen (live).


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

arjanb01
14 januari 2016, 08:11
Jakkerman past idd niet in dit rijtje thuis. Recent is er wel een leuke docu over Jan verschenen! En hij is de eerste die ik een acceptabel geluid uit een Line6 vindt halen (live).


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Acceptabel geluid? Nou nee.... Ronduit kut. Dat niemand die man kan wijsmaken dat ie toch ff een fatsoenlijke buizenamp moet gebruiken.

Nellyrocks
14 januari 2016, 09:36
Nou we het toch over Nederlandse helden hebben.
Wouter Plantijdt, Rene van Barneveld. Morgen naar Sjako! in het patronaat. Wordt weer smullen.

ateng
14 januari 2016, 13:35
Acceptabel geluid? Nou nee.... Ronduit kut. Dat niemand die man kan wijsmaken dat ie toch ff een fatsoenlijke buizenamp moet gebruiken.

Hij heeft altijd al een kutgeluid gehad, buizen of geen buizen die kerel heeft altijd een schel geluid.

tmms
14 januari 2016, 13:45
:D, een riedeltje spelen kan ie, dat dan wel weer. Een normale versterker moet ie hebben, ik heb nog wel een mooie voor 'm:cooler:

arjanb01
14 januari 2016, 13:48
Hij heeft altijd al een kutgeluid gehad, buizen of geen buizen die kerel heeft altijd een schel geluid.

Klopt. En dat komt ook omdat hij hardstikke doof is waardoor hij geen nuances meer hoort, anders kan je niet zo'n schel geluid hebben. Ik heb hem vaak gezien en m'n trommelvliezen deden gewoon zeer zo schel en hard.

arnoldtims
14 januari 2016, 13:50
Nou we het toch over Nederlandse helden hebben.
Wouter Plantijdt, Rene van Barneveld. Morgen naar Sjako! in het patronaat. Wordt weer smullen.

Sjako, bestaan die nog. Is het nog steeds een 3 mans formatie?

Nellyrocks
14 januari 2016, 14:05
Sjako, bestaan die nog. Is het nog steeds een 3 mans formatie?

Nee, nu weer met z'n vijven. Rene van Barneveld speelt er al een tijd je in en Patrick van Herrikhuyzen op toetsen.

telerocker
14 januari 2016, 16:58
Klopt. En dat komt ook omdat hij hardstikke doof is waardoor hij geen nuances meer hoort, anders kan je niet zo'n schel geluid hebben. Ik heb hem vaak gezien en m'n trommelvliezen deden gewoon zeer zo schel en hard.

Hij had al een schel geluid bij Focus, Ik snap niet dat ie zelf niet hoort dat hij idd een vreselijke sound heeft. Los daarvan staan Jan Akkermans kwaliteiten als gitarist buiten kijf.

FruscianteFan
14 januari 2016, 17:05
Hij had al een schel geluid bij Focus, Ik snap niet dat ie zelf niet hoort dat hij idd een vreselijke sound heeft. Los daarvan staan Jan Akkermans kwaliteiten als gitarist buiten kijf.
Ook daar valt over te discussiëren. Mij kan hij niet bekoren in elk geval, ook niet toen ik hem live zag.

Pepe
14 januari 2016, 17:12
Niks mis mee.


https://www.youtube.com/watch?v=V5TwRLpY0_8

dml
14 januari 2016, 17:19
Niks mis mee.


Zeau zeau, hij staat bijna een heel nummer niet met zijn rug naar het publiek en/ of aan zijn spullen te draaien, da's voor Jan best wel bijzonder.

FruscianteFan
14 januari 2016, 17:21
Tsjah... beetje alsof ik zeg "nou, ik vind rood niet zo'n mooie kleur" en je daarop reageert "hier, rood. Niks mis mee toch?".

Het spreekt me gewoon niet zo aan, maar jazzblues trekt me sowieso niet echt.

Pepe
14 januari 2016, 17:30
Tsjah... beetje alsof ik zeg "nou, ik vind rood niet zo'n mooie kleur" en je daarop reageert "hier, rood. Niks mis mee toch?".

Het spreekt me gewoon niet zo aan, maar jazzblues trekt me sowieso niet echt.

Ik reageerde op dat ie doof zou zijn, geen nuance meer zou kennen en een schel kut geluid zou hebben. Ik vind dat wel meevallen.
Het zal mij verder aan mijn reet roesten of jij iets leuk vindt of niet, mag je helemaal zelf uitmaken.

FruscianteFan
14 januari 2016, 18:09
Ik reageerde op dat ie doof zou zijn, geen nuance meer zou kennen en een schel kut geluid zou hebben. Ik vind dat wel meevallen.
Het zal mij verder aan mijn reet roesten of jij iets leuk vindt of niet, mag je helemaal zelf uitmaken.

Point taken

Erik de Perik
15 januari 2016, 04:29
Hij heeft altijd al een kutgeluid gehad, buizen of geen buizen die kerel heeft altijd een schel geluid.

Ik vind dat hij bij Focus altijd een prima en eigen geluid had. Muzikaal ook zijn beste periode, kerel speelt ook erg goed rhythm gitaar. Daarna heeft hij, tot aan Oil in the Family, ook nog prima albums gemaakt, met een goede sound. Heb 'm diverse keren live gezien en dan vooral z'n rug, omdat 'ie weer zo nodig aan de knoppen moest draaien. Altijd in kleine tenten zoals café's, waar het contact met het publiek zo direct is. Ook een paar keer gesproken en dat was ook geen feest.

arjanb01
15 januari 2016, 06:20
Ik heb hem na een optreden ook mogen spreken, ruim 10 minuten met de man gepraat en super relaxte en sympathieke man. Misschien had hij toen een goeie dag 😂
Z'n geluid bij focus was inderdaad eigen, maar om het nou goed te noemen, dat schelle was er toen ook al.
Z'n minst slechte geluid was bij Brainbox met die gretsch. Dat was te doen qua rock geluid.

postbus31
15 januari 2016, 08:32
Gitaargeluid is net als eten, iedereen zijn eigen smaak en vooral een mening over de smaak van een ander ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Henri H
16 januari 2016, 15:40
In dat voorbeeld van Pepe hoor ik een prima sound (en dito stukje muziek), maar ik heb hem ook een paar keer meegemaakt met een schel, dun k-geluid.
Misschien heeft ie meegelezen hier op het forum, toen ik hem een paar jaar geleden zo afkraakte vanwege zijn k-geluid? :roll:

Spelen kan die, en ik geloof zeker dat het een prima kerel is, maar misschien heeft ie niet altijd zin in een spontane babbel, en al helemaal niet na afloop van een show in Lutjebroek o.i.d.