PDA

View Full Version : Hete batterij



ssyybbrreenn
16 maart 2015, 18:26
Hallo,

Ik heb een probleempje, de 9v adapter van mijn MXR fullbore metal is kapot gegaan. Nou wil ik er gewoon een 9v batterijtje aan hangen, maar wanneer ik hem aanzet wordt die batterij binnen enkele seconden gloeiende heet en het pedaal gaat niet eens aan. Help mij alsjeblieft!

Groet, Sybren

Gearjunkie
16 maart 2015, 18:55
Mooie kortsluiting dus!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ssyybbrreenn
16 maart 2015, 20:51
:/ snap niet zo goed wat er mis kan zijn want ik heb er geen gekke dingen mee gedaan. Gewoon een 9v duracell blokje in gedaan wat volgens de manuals zou moeten kunnen. Daarvoor een adapter die ik erbij kreeg in de winkel, nooit sores mee gehad.

Plant
16 maart 2015, 22:27
Ik snap het wel.

Er zit een ompoolbeveiliging in de vorm van een diode in je pedaal. Dat is een diode over de voedingsspanning die alleen geleidt als je de spanning verkeerd om aansluit. Dat werkt zowel bij batterij als adapter. 'Nadeel' van die beveiliging (diode) is dat ie stukgaat en doorslaat, dus daarna altijd geleidt. Echter de rest van je pedaal blijft gespaard. De beveiliging zelf gaat dus in feite stuk, maar alleen die diode vervangen is een stuk goedkoper dan dat je hele pedaal eraan gaat.

Je hebt de batterij verkeerd om aangesloten en nu is je beveiliging stuk en geleidt altijd. De batterij wordt daardoor kortgesloten en heet.

Betekent dat er een nieuwe beveiligingsdiode van een duppie in moet :ok:

Mitch
16 maart 2015, 23:18
Kijk, da's een helder verhaal. Puike post.

phx
17 maart 2015, 11:38
of een stukje aluminiumfolie :p

Dutch66
17 maart 2015, 11:44
Dat laatste dan weer niet, en inderdaad Plant is spot-on...

ssyybbrreenn
17 maart 2015, 12:10
Hoe kan dat dan? zo'n batterij kan vgm maar op één manier in de battery clip die al in het pedaal zat, dan kan ie toch niet verkeerd om aangesloten zijn?

phx
17 maart 2015, 12:15
is je batterij ook uit elkaar geploft? misschien heeft de defecte batterij het circuit wel beschadigd.

ssyybbrreenn
17 maart 2015, 12:50
Nee ik heb de batterij er meteen uitgehaald, die was erg heet maar niet ontploft ofzo.

Little Jay
17 maart 2015, 13:01
Hoe kan dat dan? zo'n batterij kan vgm maar op één manier in de battery clip die al in het pedaal zat, dan kan ie toch niet verkeerd om aangesloten zijn?

Misschien heb je ooit al eens eerder met je adapter kortsluiting gemaakt waardoor de diode de geest heeft gegeven (je zou de eerste niet zijn die een 'gewone' adapter met + en - omgewisseld inplugt - been there, done that). Als je daarna de adapter correct aansluit heb je met de adapter misschien geen last van een kapotte beveiligingsdiode, enkel met een batterij.

http://www.harmonycentral.com/forum/filedata/fetch?id=31129564&d=1398382724

Plant
17 maart 2015, 14:05
Hoe kan dat dan? zo'n batterij kan vgm maar op één manier in de battery clip die al in het pedaal zat, dan kan ie toch niet verkeerd om aangesloten zijn?

Wat zit er in dan? Gewoon zo'n clipje aan draadjes?

https://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-362-1264685968.jpg

Als je dat er meteen passend op hebt geklikt (en niet eerst even andersom er tegenaan hebt gedrukt) kan het niet fout. Als de beveiliging al niet stuk was door mogelijk verkeerd adaptergebruik, is de enige mogelijheid dat de draadjes van het clipje verwisseld zitten.

ssyybbrreenn
17 maart 2015, 17:19
ja precies zo'n clipje zit erop, ben geen engineer maar dat moet ik nog kunnen volgens mij. Heeft wel op een avond een andere adapter in gezeten, misschien was die verkeerd.

Plant
17 maart 2015, 17:57
ja precies zo'n clipje zit erop, ben geen engineer maar dat moet ik nog kunnen volgens mij. Heeft wel op een avond een andere adapter in gezeten, misschien was die verkeerd.

Werkte het pedaal op die adapter? Of toen ook al meteen niet? In dat laatste geval heb je de genoemde diode daarmee opgeblazen.

Altijd op de polariteit van een adapterplugje letten middels de symbooltjes vóór aansluiten, de polariteit is niet gestandaardiseerd.

Bij universele adapters kun je vaak het plugje op 2 manieren op de adapter zelf aansluiten en zo zelf de polariteit instellen.

http://www.apogeekits.com/images/output_polarity.gif

Dutch66
17 maart 2015, 18:31
Troost je, je bent niet de enige met dit probleem..........

https://tetsuoelectronics.wordpress.com/2010/12/10/mxr-fullbore-metal-doesnt-power-up/

Gelukkig staat de oplossing er ook bij!

ssyybbrreenn
17 maart 2015, 22:12
Werkte het pedaal op die adapter? Of toen ook al meteen niet? In dat laatste geval heb je de genoemde diode daarmee opgeblazen.

Altijd op de polariteit van een adapterplugje letten middels de symbooltjes vóór aansluiten, de polariteit is niet gestandaardiseerd.

Bij universele adapters kun je vaak het plugje op 2 manieren op de adapter zelf aansluiten en zo zelf de polariteit instellen.

http://www.apogeekits.com/images/output_polarity.gif

Ja het pedaal werkte wel toen, begin toch best wel benieuwd te worden wat er dan gebeurd is :P

ssyybbrreenn
17 maart 2015, 22:15
Troost je, je bent niet de enige met dit probleem..........

https://tetsuoelectronics.wordpress.com/2010/12/10/mxr-fullbore-metal-doesnt-power-up/

Gelukkig staat de oplossing er ook bij!

De printplaat lijkt bij mij anders te zijn, de diode die als d14 aangegeven staat is geen duidelijke transistor zoals op het plaatje op de website maar een soort zwart blokje. Kan niet echt zien of ie kapot is ofzo, laat staan dat ik weet hoe men dat repareert zonder de printplaat te beschadigen :D

Plant
17 maart 2015, 22:36
Ja het pedaal werkte wel toen, begin toch best wel benieuwd te worden wat er dan gebeurd is :P

1) Als het pedaal met adapter altijd gewerkt heeft, dus echt volledig werken op alle adapters die je hebt aangesloten
2) Als je nu voor het eerst een batterijtje aansluit en het batterijtje meteen in de juiste positie met het clipje verbonden hebt, dus niet even verkeerd om er tegenaan

en sindsdien heb je sluiting, dan is het clipje verkeerd om aangesloten in je pedaal. Fabricagefoutje zeg maar.

Verder kan het best zijn dat de diode nu een zwart blokje is. Dan is er gewoon een ander type gebruikt.

ssyybbrreenn
18 maart 2015, 09:48
Beide punten zijn het geval, dan ga ik maar ergens een adapter vandaan halen denk

Plant
18 maart 2015, 11:17
Als de beveiligingsdiode is kortgesloten doet het pedaal het nu ook op een adapter niet meer. Aansluiten kan dan ook de adapter beschadigen.
Je kunt het heel kort proberen, maar als het pedaal niet aangaat moet je meteen loskoppelen en zul je echt die diode moeten (laten) vervangen anders heb je meer schade.