PDA

View Full Version : Geluid versterker (solid state) valt af en toe weg



treblemaster
16 maart 2015, 16:40
Ik heb thuis nog een oude Fender Sidekick reverb staan die wat kuren heeft. Af en toe valt het gitaar geluid volledig weg en begint ie erg te ruisen. Nu heb ik 'm al eens open gehad om eens te kijken of er wat los zat e.d., maar veel verder nog niet.
Iemand tips hoe/waar ik het best zou kunnen beginnen om het probleem te vinden? Ik heb nog weinig ervaring met elektronica (ik heb wel gezond verstand ;)) en ben bezig met mijn eerste pedaal aan het bouwen, dus het solderen/onderdelen vervangen zal niet zo'n probleem zijn. Ik zou een en ander kunnen doormeten, maar heb daar ook nog niet veel kaas van gegeten....

cluseau
16 maart 2015, 19:24
Ik heb thuis nog een oude Fender Sidekick reverb staan die wat kuren heeft. Af en toe valt het gitaar geluid volledig weg en begint ie erg te ruisen. Nu heb ik 'm al eens open gehad om eens te kijken of er wat los zat e.d., maar veel verder nog niet.
Iemand tips hoe/waar ik het best zou kunnen beginnen om het probleem te vinden? Ik heb nog weinig ervaring met elektronica (ik heb wel gezond verstand ;)) en ben bezig met mijn eerste pedaal aan het bouwen, dus het solderen/onderdelen vervangen zal niet zo'n probleem zijn. Ik zou een en ander kunnen doormeten, maar heb daar ook nog niet veel kaas van gegeten....

Tja, je gezonde verstand zou dan eigenlijk de conclusie moeten trekken dat het beter is dit uit te besteden. Als je zonder elektronica kennis aan een solidstate amp gaat sleutelen kon je wel eens een teleurstelling te wachten staan.

treblemaster
17 maart 2015, 08:58
Teleurstellingen horen bij het leven en je moet toch ergens beginnen?! ;) Ik heb uiteraard wel wat elektronica kennis, maar dit is minimaal.
IK zat ook meer te denken aan eventueel meten/vervangen van wat simpele dingen (potmeter bijv). Als het te ingewikkeld wordt kan ik het altijd nog uitbesteden. Ik zal me niet aan printplaten wagen e.d.

cluseau
17 maart 2015, 09:00
Begin dan maar met het schoonmaken van de jack's. Minimaal beetje contactspray er op en een tiental keer een plug er in rammen.

obiwanjacobi
17 maart 2015, 09:22
... of een imbus sleutel met een stukje schuurpapier eromheen... (geen contactspray dus)

[2c]

cluseau
17 maart 2015, 09:59
... of een imbus sleutel met een stukje schuurpapier eromheen... (geen contactspray dus)

[2c]

Weet je dat heel zeker :???:

rvorkink
17 maart 2015, 10:58
Glaspapier korrel 40 denk ik.

Gearjunkie
17 maart 2015, 11:08
Dan schuur je net de verkeerde kant van de switch schoon toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dutch66
17 maart 2015, 11:41
eh......nog maar ff niet schuren, zou ik zo zeggen......, contactspray!

(tipje, ook de pre out en slave in jacks aan de achterzijde)

cluseau
17 maart 2015, 12:13
Psies, voor het geval dit serieus wordt genomen N O O I T aan contacten schuren of vijlen. Deze zijn oorspronkelijk glad en alleen op die manier heb je het grootst mogelijke contactvlak. Ga je het contactvlak bewerken wordt dit ruwer en logisch dat het contact dan slechter wordt.

Tweede punt is dat de contacten die je moet reinigen niet de tip en sleeve zelf zijn maar een door de tip bediend schakelcontact. Hier loopt namelijk het audiosignaal doorheen (bij seriele loops). Ook komt het bij SSamps voor dat er een koptelefoon jack aanwezig is waar het speakersignaal doorheen loopt. Of dat een goed idee is vraag ik me af maar dit contact wil ook wel eens onderbreken (Fender, Sessionetjes, etc).

Dirk_Hendrik
17 maart 2015, 15:57
Psies, voor het geval dit serieus wordt genomen N O O I T aan contacten schuren of vijlen.



Ik wil Frans in deze met klem herhalen. Dikke +1 dus.

obiwanjacobi
17 maart 2015, 18:31
Okay, dan wil ik wel eens weten welke contactspray jullie dan concreet voorstellen. ???

cluseau
17 maart 2015, 19:13
Okay, dan wil ik wel eens weten welke contactspray jullie dan concreet voorstellen. ???

Kontakt60 of als je het wat minder vettig wil kontakt600. Nog beter is een beetje isopropyl alcohol maar dan moet je snel kunnen handelen want het is erg vluchtig.

Dirk_Hendrik
17 maart 2015, 19:19
Ik plus éénde het verhaal over schuren en vijlen. Wat betreft die contactspray (als het echt moet) die Kontact60 idd. Liever gewoon vervangen. Krakende pots, wanneer mogelijk en economisch haalbaar gewoon uit elkaar en schoonmaken met, net als Frans, isopropyl.

treblemaster
18 maart 2015, 11:12
Allemaal bedankt voor de tips. IK heb volgens mij nog goed spul liggen, wat werd aangeraden om de potmeter van een Technics platenspeler mee in te spuiten (zal vanavond de naam van het spul opzoeken).
Isopropyl kan ik ook wel aan komen, maar is volgens mij typisch iets Amerikaans, want het is makkelijk te krijgen daar. Ethanol werkt vergelijkbaar (alcohol die makkelijk verdampt en niet erg giftig is) en is makkelijker te krijgen. Isopropyl ruikt alleen net iets lekkerder ;).

nico verduin
18 maart 2015, 17:50
Okay, dan wil ik wel eens weten welke contactspray jullie dan concreet voorstellen. ???Ik gebruik een spuitbusje prf-99 per 5-10 jaar :)

Dirk_Hendrik
18 maart 2015, 17:54
Isopropyl kan ik ook wel aan komen, maar is volgens mij typisch iets Amerikaans, want het is makkelijk te krijgen daar.

Niet echt. Hooguit wat bekender onder een groter publiek.

cluseau
18 maart 2015, 20:38
http://www.farmaline.nl/drogisterij/bestellen/fagron-isopropyl-alcohol/