PDA

View Full Version : There are no shortcuts in life



Ernest01
16 maart 2015, 15:20
Nummertje met de 12-snarige Yamaha uit 1970 opgenomen. (ja... ik ben al zo oud....)
Ja, wel met nieuwe snaren, natuurlijk....:soinnocent:

Ben benieuwd naar jullie aan- opmerkingen en adviezen.

https://soundcloud.com/ernest01/there-are-no-shortcuts-in-life

Kefding
16 maart 2015, 16:46
Voor een liedje als deze vind ik de mix wel mooi eigenlijk, mooi luchtig, gitaarpartijen klinken helder, zang ligt er wel lekker in. Het liedje zelf kabbelt prettig voort, al heb ik het gevoel dat ik zoiets al vaker heb gehoord. Neem dit met een korreltje zout; ik gooi alle singer-songwriters op één grote hoop, dus daar gooi ik jou onbewust en automatisch ook bij. Je zou ook kunnen zeggen dat deze muziekstijl niet helemaal mijn ding is.

Neemt niet weg dat ik het een leuk liedje vind. Eervolle vermelding voor de tekst en de koortjes aan het einde. Het enige jammere vind ik de Engelse uitspraak, maar neem ook dit commentaar met een korreltje zout alsjeblieft, ik ben half Brits en dus genadeloos kritisch, vooral naar mezelf.

Goed bezig in ieder geval! :)

okeeee
17 maart 2015, 12:27
lekker zo'n 12 string
en ook het liedje is leuk
maar ...................Zing nou eens in het Nederlands !!!
please
ik weet kost veel energie maar baten zijn te groot om het niet te doen imho

Ernest01
17 maart 2015, 19:11
Voor een liedje als deze vind ik de mix wel mooi eigenlijk, mooi luchtig, gitaarpartijen klinken helder, zang ligt er wel lekker in. Het liedje zelf kabbelt prettig voort, al heb ik het gevoel dat ik zoiets al vaker heb gehoord. Neem dit met een korreltje zout; ik gooi alle singer-songwriters op één grote hoop, dus daar gooi ik jou onbewust en automatisch ook bij. Je zou ook kunnen zeggen dat deze muziekstijl niet helemaal mijn ding is.

Neemt niet weg dat ik het een leuk liedje vind. Eervolle vermelding voor de tekst en de koortjes aan het einde. Het enige jammere vind ik de Engelse uitspraak, maar neem ook dit commentaar met een korreltje zout alsjeblieft, ik ben half Brits en dus genadeloos kritisch, vooral naar mezelf.

Goed bezig in ieder geval! :)

Dank je wel voor jouw positieve reactie. Dat Engels is veel slechter geweest....
Met hulp van Gus (Duhsjaak) en mijn zus, die 35+ jaar in Engeland woont en perfect posh-engels spreekt - is dat beter geworden.
Maar de hitparade 'bestormen' zal niet meer lukken....
Ach, ik ben een Hollander.... En Charles Aznavour en Julio Iglesias hadden ook een accent, zeg ik dan altijd maar. (niet dat ik mij daarmee denk te kunnen vergelijken...)
Het leuke is dat het enige wat men opmerkt het accent is. (met hier en daar een advies op opname-technisch gebied in het begin)
En dat vind ik dan bemoedigend. Met de zang en de melodie en het gitaarspel lijkt het dan wel goed te zitten.
Het is leuk om muziek te maken en te schrijven, dus dat blijf ik nog wel een hele tijd - Deo Volente - doen.

Tenks vor lis te ning !

Ernest01
17 maart 2015, 19:13
lekker zo'n 12 string
en ook het liedje is leuk
maar ...................Zing nou eens in het Nederlands !!!
please
ik weet kost veel energie maar baten zijn te groot om het niet te doen imho

Bedankt voor het luisteren. En inderdaad... de 12-string is nog steeds een mooie gitaar om te spelen en heeft na al die jaren een
goed geluid. Enige afstelling is de aktie geweest een aantal jaren geleden.

oke Okeee......deze is in het Nederlands..... (alweer van een tijdje geleden, dus niet als gevolg van jouw 'oproep'

https://soundcloud.com/ernest01/gewee-k-klaag

MichaelSS
17 maart 2015, 20:10
Goed. Alleen jammer dat ik je nooit wat opneemt met die Collings of Martin. Dat zijn toch wel twee gitaren om jaloers op te zijn.

Je gitaar klinkt zeker goed. Ik ben iets minder van je zangkwaliteiten. Nu moet ik zeggen dat ik de Nederlandse versie stukken beter vindt dan de Engelse versie. Je hebt namelijk een heel Nederlands 'accent' in je Engels. Iets wat veel Nederlandse mensen hebben, myself included.

Maar laat je door mij niet ontmoedigen. Je gitaarwerk klinkt prima, mening doet daar aan onder wat mij betreft (in de 'begeleiding-' branche).

Duhsjaak
17 maart 2015, 21:28
Het zijn niet de gitaren waar ik jaloers op ben, Michael.
Met of zonder geweekklaag barst deze vent van de leuke ideetjes en liedjes.

Geen sterk schurende stemmenwerken, maar dat maakt het juist relaxed en apart.
En so what; de ene keer galmt het wat en de volgende keer begint net de wasmachine te centrifugeren.
In een volgend leven worden we perfect en in dit leven geniet ik gewoon hiervan.

Leve de lol E. Long may you run.
Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
17 maart 2015, 22:13
Als je de stemmen zou compressen komt je liedje en je zangpartij beter tot zijn recht. En dat mag best want ik vind dit een lekkere song. Ik mis alleen nog een lekkere snaredrum bespeeld door een goeie drummer...

okeeee
17 maart 2015, 22:30
Bedankt voor het luisteren. En inderdaad... de 12-string is nog steeds een mooie gitaar om te spelen en heeft na al die jaren een
goed geluid. Enige afstelling is de aktie geweest een aantal jaren geleden.

oke Okeee......deze is in het Nederlands..... (alweer van een tijdje geleden, dus niet als gevolg van jouw 'oproep'

https://soundcloud.com/ernest01/gewee-k-klaag


mooi .............

Fusion
18 maart 2015, 06:44
Had m (eer?)gisteren al geluisterd. Mooi liedje weer! Ontwapenend om e.o.a. reden. Begin gewend te raken aan je uitspraak hehe.

Cageman
18 maart 2015, 11:08
Hij is weer mooi.

De meerstemmige stukken zijn top. Wat Kefding zegt, het geheel is niet rete-origineel, maar die meerstemmige stukken beginnen wel Ernesttypisch te worden. De stemmen op het outro lijken trouwens wel vreemde orgeltjes. Ik hoorde eerst niet dat het stemmen waren en ik ben er nog steeds niet zeker van.

Laat iedereen alsjeblieft ophouden over "accent". Dat heeft iedereen. Je gaat een Texaanse countryzanger ook niet verwijten dat ie met een boeren twang zingt.

Loeters,

Merijn

okeeee
18 maart 2015, 11:36
Laat iedereen alsjeblieft ophouden over "accent". Dat heeft iedereen. Je gaat een Texaanse countryzanger ook niet verwijten dat ie met een boeren twang zingt.

Loeters,

Merijn

beetje verkeerde vergelijking maar das de point ff niet

ik denk dat er een 'podium"markt is voor onze big E maar dan is het imo zeer gewenst dat hij in het nederlands zingt (een ECHTE texaaaaaanze twang mag ook)

that's all

Kefding
18 maart 2015, 11:57
Laat iedereen alsjeblieft ophouden over "accent". Dat heeft iedereen. Je gaat een Texaanse countryzanger ook niet verwijten dat ie met een boeren twang zingt.

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoelde zelf ook niet dat het zou moeten veranderen, vandaar dat korreltje zout. Ik ben er ook een beetje overdreven fel op, ik geloof dat dat ook komt door verschillende pretentieuze Nederlandse artiesten die bijna allemaal onvermijdelijk de grote stap naar het buitenland willen maken, zich uitspreken tegen de term "on-nederlands" maar ondertussen wel in de VS hun album opnemen. Zó graag in het Engels willen zingen, maar het niet kunnen, dat soort werk.

Het mooie aan Ernest01 is dat hij niets van dat uitstraalt, dat siert hem en zijn muziek enorm. Dus dat accent maakt in dit geval eigenlijk helemaal niets uit.

Nu houd ik er inderdaad mee op, ik heb beide versies nog eens een keer geluisterd. Een verademing na al die grafherrie die ik beluister.

Edit: versies? Nummers, bedoel ik natuurlijk.

MichaelSS
18 maart 2015, 12:23
Hij is weer mooi.
Laat iedereen alsjeblieft ophouden over "accent". Dat heeft iedereen. Je gaat een Texaanse countryzanger ook niet verwijten dat ie met een boeren twang zingt.

Loeters,

Merijn

Dus we mogen alleen maar opmerkingen plaatsen als deze heel concreet op één iemand van toepassing zijn. Mwah.. kom op :- ).

Het zijn juist die kleine dingen waar ik persoonlijk altijd veel aan heb. In het begin was het altijd 'veel reverb'. Nu ik dat weet, probeer ik dat te matigen. Ernest zou nu misschien beter op zijn uitspraak letten of proberen daarin te verbeteren. Dat is toch juist het geen waarom je hier muziek plaatst? Zodat je kan verbeteren?

Ergens snap ik je wel omdat het vaak dezelfde punten zijn die worden genoemd, maar op een gegeven moment zijn het alleen nog maar de kleine dingen waarop je iemand kunt aanspreken omdat de rest gewoon goed is. Ook hier het geval.

Ernest01
18 maart 2015, 12:51
@MichaelSS
Heb in “Impatient Man” de D28 gebruikt en bij de vingeroefening ACD...G de Collings.
Te vinden op Soundcloud.com/Ernest01.
De Collings had ik met heel weinig reverb opgenomen, omdat het ding al veel reverb van
zichzelf heeft. Is inderdaad een mooie gitaar en een mooie aanvulling op mijn jeugddroom, de Martin D28.

@Duhsjaak
Dank voor je mooie woorden. Gaat mij ook om de lol van het spelen met de mogelijkheden op muzikaal vlak. Beetje pielen met grepen en dan tot de ontdekking komen dat het ook nog eens akkoorden zijn. Hoewel op een andere plek op de hals. Maar door dat spelen kom je wel een melodie 'tegen'….. Dus ga niet altijd bewust te werk. En da's inderdaad de lol.

@Muziekschuur
Zal de tip eens gebruiken. En bedankt voor het compliment.
Misschien eens mijn neef vragen om bij een volgend liedje te drummen. Lijkt mij wel iets toevoegen ook.

@Fusion
Ontwapenend. Leuk, dank.
Alles went…. zelfs mijn accent, haha. Fijns.

@Cageman
Misschien heb ik maar 1 manier van meerstemmig zingen…. Leuk dat het Ernesttypisch is.
De outro-stemmen heb ik gemaakt met een plug-in waarmee je koortjes kunt maken.
Met wat tweaken kan je er een geheel onherkenbaar koortje van maken…. De melodie is trouwens een eerste probeersel als hoofdmotief bij dit liedje. Als je goed luistert – en dat doe je, want je herkent dit koortje niet als 'echt' – is de melodie tegen de akkoorden in.
“Je gaat een Texaanse countryzanger ook niet verwijten dat ie met een boeren twang zingt.”
Die ga ik uitprinten en boven mijn bed hangen !

@Okeeee
Een podium markt…. Teveel eer. Maar ik snap jouw punt wel. Alleen is het schrijven van een Engelse tekst makkelijker voor mij dan een Nederlandse. Ben geen Engelsman – “oh nee joh, goh dat was nu niemand opgevallen hier” – maar door de korte woorden die veel zeggen in het Engels is het fijner zo te doen.
Blijf werken aan mijn uitspraak, want daar moet toch wel wat aan te doen zijn. Maar mijn hoofddoel is het maken van liedjes. En misschien dat in een ander leven ze gezongen kunnen worden door een Engelse man/vrouw.

Ernest01
18 maart 2015, 12:56
@Kefding

Dat geforceerd Engels of Amerikaans willen zingen.... Dat is precies de valkuil waar ik niet in wil vallen.
Heb het wel eens geprobeerd, maar dan klinkt het helemaal 'gekunsteld' en niet echt.
Dank voor het compliment ook.

Ernest01
18 maart 2015, 13:05
Het zijn juist die kleine dingen waar ik persoonlijk altijd veel aan heb. In het begin was het altijd 'veel reverb'. Nu ik dat weet, probeer ik dat te matigen. Ernest zou nu misschien beter op zijn uitspraak letten of proberen daarin te verbeteren. Dat is toch juist het geen waarom je hier muziek plaatst? Zodat je kan verbeteren?

Klopt helemaal. Punt is ook dat ik het zelf niet zo hoor, dat accent. Niet dat ik mij eraan stoor, maar vind het wel goed als mensen er wel iets aan horen. En dat dan duidelijk maken.
Zoals ik al tegen Okeeee gezegd heb, daar werk ik zeker aan. Maar de concentratie ligt bij mij bij het zo zuiver mogelijk zingen.
Moet misschien meer oefenen, zodat ik het lied kan dromen.
Ik schrijf een liedje en dan neem ik na 2 of 3 keer 'droog' oefenen de zang op.

@Iedereen die heeft gereageerd

Dus ja, ik leer van alle opmerkingen hier op het forum. En dat is precies de reden dat ik ze hier plaats.
En ik ben er bllij mee, dat iedereen zo behulpzaam is. En Merijn bedankt voor jouw 'verdediging', leuk.

Harald
18 maart 2015, 14:42
Ga ik gewoon een opmerking maken waar helemaal niets van te leren valt. Echt niet!

Mijn eerste associatie was met Treeman's I'm a magic man, komt door het ritme van de slaggitaar. En ja, jullie hebben helemaal gelijk, dat slaat nergens op... je zal mijn brein maar hebben...

Maar dan is dit niet the angry guitarplayer, maar meer the happy guitarplayer. Dat is toch ook wel zo fijn :)

Cageman
18 maart 2015, 15:50
beetje verkeerde vergelijking maar das de point ff niet

ik denk dat er een 'podium"markt is voor onze big E maar dan is het imo zeer gewenst dat hij in het nederlands zingt (een ECHTE texaaaaaanze twang mag ook)

that's all
Een Texaanse countryzanger zingt met accent door zijn afkomst (Texas) en een Nederlandse Ernest zingt met accent door zijn afkomst (Nederland). Hoe is die vergelijking verkeerd?



Het mooie aan Ernest01 is dat hij niets van dat uitstraalt, dat siert hem en zijn muziek enorm. Dus dat accent maakt in dit geval eigenlijk helemaal niets uit.
Nee precies.


Dus we mogen alleen maar opmerkingen plaatsen als deze heel concreet op één iemand van toepassing zijn. Mwah.. kom op :- ).

Het zijn juist die kleine dingen waar ik persoonlijk altijd veel aan heb. In het begin was het altijd 'veel reverb'. Nu ik dat weet, probeer ik dat te matigen. Ernest zou nu misschien beter op zijn uitspraak letten of proberen daarin te verbeteren. Dat is toch juist het geen waarom je hier muziek plaatst? Zodat je kan verbeteren?
Haha, nee je draait m'n redenering om! Opmerkingen plaatsen die niet heel concreet, maar een klein beetje concreet, of zelfs op heel veel mensen van toepassing zijn, is niets mis mee. Alleen opmerken dat iemand een accent heeft, is een beetje als opmerken dat Ernest een mens is: een beetje nietszeggend. Als hij geen mens was, had hij hier niets geplaatst (neem ik aan :)). Zo'n commentaar is niet alleen "niet heel concreet", maar eerder ontzettend algemeen. Opmerkingen over accent hebben pas betekenis op het moment dat het streven van Ernest zou zijn om in een zo populair mogelijke Britse/Amerikaanse vorm van Engels te zingen.

Op basis van wat je zegt zal je waarschijnlijk een aantal van de volgende veronderstellingen hebben gedaan:

1) Accentloos Engels is beter en Engels met accent is minder. (Accentloos bestaat niet.)

2) Iedereen die in het Engels zingt, zou moeten streven naar het minimaliseren van accent. (technisch onmogelijk.)

3) Ernest die in het Engels zingt, streeft naar het minimaliseren van accent. (technisch onmogelijk.)

4) Nederlands accent is minder en Brits/Amerikaans accent is beter.

5) Ernest die in het Engels zingt, streeft naar het minimaliseren van Nederlands accent.

6) Ernest die in het Engels zingt, zou moeten streven naar het minimaliseren van Nederlands accent.

Ik denk dat 5 niet het geval is en ik vind 4 en 6, big bs.

Waarom zou er gestreefd moeten worden naar minimalisatie van Nederlands accent?

Fusion
18 maart 2015, 16:02
Mbt pubt 4)... 'beter' is natuurlijk subjectief, maar 'natuurlijker' en 'eigener' is natuurlijk wel van toepassing.

Fusion
18 maart 2015, 16:03
En verder ga jij eens snel mijn meest recente creatie reviewen! :-P

MichaelSS
18 maart 2015, 16:07
Ok, jij wint, jij winnnt, jij winnnnnttttt :crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:
Ik ga niet eens moeite doen om erop te reageren :angry:

Misschien een leuke voor Gus.

:chicken:

Cageman
18 maart 2015, 16:23
En verder ga jij eens snel mijn meest recente creatie reviewen! :-P

Oei... Pompidompidom. :soinnocent:

Cageman
18 maart 2015, 16:38
Mbt pubt 4)... 'beter' is natuurlijk subjectief, maar 'natuurlijker' en 'eigener' is natuurlijk wel van toepassing.

Dat weet ik niet. Ik denk dat Engels met Nederlands accent voor een Nederlander juist veel "natuurlijker" en "eigener" is. Natuurlijk kan Ernest oefenen waardoor "puur Britse uitspraak" voor hem zelf "natuurlijker" wordt in gebruik, maar dan zegt dat niets meer over de uitspraak zelf, maar over de relatie van Ernest t.o.v. die uitspraak.
Het probleem is (volgens mij) dat vernederlandst Engels wel subjectief met termen als "minder" wordt beoordeeld, terwijl het alleen minder volgens Britse/Amerikaanse norm is. Dit geldt overigens vooral voor uitspraak. Als iets grammaticaal of qua betekenis helemaal onbegrijpelijk is, dan wordt het natuurlijk een wat ander verhaal.

@MichaelSS: Sorry, haha. :grouphug:

Maar laat Gus er maar in komen! :rockon:

Fusion
18 maart 2015, 16:45
Dat hangt ervan af. Ik ga er van uit dat de gemiddelde Nederlander meer Brits/Amerikaans Engels hoort dan Nederlands Engels. In dat geval is het eerste dus natuurlijker :)

Maar waarom wordt het een heel amder verhaal als de grammatica niet correct is? Zolang t nog begrijpelijk blijft waarom trek je daar dan wel een grens? Lijkt me redelijk arbitrair. Immers, de uitspraak zoals deze door de beheerders van de taal wordt gepromoot leg je naadt je neer, waarom dan hun grammatica ook niet? Als ik zou zeggen "yesterday afternoon I already go to the supermarket", waarom is dat opeens n ander verhaal? De betekenis is toch duidelijk?

Ernest01
18 maart 2015, 16:51
Harald, leuke post. Klopt absoluut dat ik een happy guitarplayer ben...;)

Harald
18 maart 2015, 16:53
Ooit in Duitsland iemand met twee resonators zien optreden. Zijn gitaarwerk was eigenlijk niet eens verkeerd, maar los van het feit dat het niet bepaald een zanger was, had hij ook de uitstraling dat hij zingen niet leuk vond. Dat zet je al op achterstand.

Maar waar het echt mis ging was met zijn accent... als die vent auditie had gedaan voor Allo Allo, als duitser, dan was hij geweigerd omdat het duitse accent er gewoon te dik bovenop lag.

"I've got a widdle wed woostah"

Honderd procent accentloos zal lastig zijn, maar enige moeite mag je toch best doen. En juist voor een muzikant moet het doorgaans best mogelijk zijn dat een beetje op te pakken.

Als dat accent geen probleem is, is de volgende stap de tekst.

Yo, listen to my band
That's a different cake
There is nothing on the hand
With the music we make

Ernest01
18 maart 2015, 16:54
Cageman en Fusion, dat jullie creatief met muziek zijn was mij al duidelijk. Nu ook nog met taal zo creatief bezig....
(misschien ook wel met kurk ? Zou zo maar kunnen, toch ?) :???:

Mijn volgende liedje doe ik in het Spaans, denk ik..... :hide:

Ernest01
18 maart 2015, 16:57
Bedankt Harald, de tekst voor het eerste couplet van het volgende lied heb ik 'dus' al te pakken.....
(kan ik meteen de uitspraak daarvan alvast oefenen, want het lied is nog niet af)

Cageman
18 maart 2015, 17:30
Dat hangt ervan af. Ik ga er van uit dat de gemiddelde Nederlander meer Brits/Amerikaans Engels hoort dan Nederlands Engels. In dat geval is het eerste dus natuurlijker :)
Het veel horen van taal is niet het enige wat invloed uitoefent op uitspraak. Zeker voor uitspraak lijkt toch ook de critical period tot ongeveer je twaalfde levensjaar erg bepalend. Daarnaast is niet het horen van Engels met Nederlands accent wat voor Nederlands accent zorgt bij jezelf, maar is het het Nederlands zelf wat je Engels beïnvloedt. En Nederlands hoort de gemiddelde NL-er vaker dan Engels :).


Maar waarom wordt het een heel amder verhaal als de grammatica niet correct is? Zolang t nog begrijpelijk blijft waarom trek je daar dan wel een grens? Lijkt me redelijk arbitrair. Immers, de uitspraak zoals deze door de beheerders van de taal wordt gepromoot leg je naadt je neer, waarom dan hun grammatica ook niet? Als ik zou zeggen "yesterday afternoon I already go to the supermarket", waarom is dat opeens n ander verhaal? De betekenis is toch duidelijk? Je hebt gelijk ja. Begrijpelijkheid (zoals beoordeeld door de ontvanger) lijkt me een betere graadmeter.


@Ernest: doen! Gheghe. Zou zeker vet zijn. Misschien ga ik er zelf wel mee aan de gang :).

okeeee
18 maart 2015, 17:30
Een Texaanse countryzanger zingt met accent door zijn afkomst (Texas) en een Nederlandse Ernest zingt met accent door zijn afkomst (Nederland). Hoe is die vergelijking verkeerd?

omdat die texaan in z'n moers taal zingt weliswaar met dialect maar des al niet te min ben ik te min omdat je ouders meer poen hebben dan de mijne
datte dus

Cageman
18 maart 2015, 17:46
omdat die texaan in z'n moers taal zingt weliswaar met dialect maar des al niet te min ben ik te min omdat je ouders meer poen hebben dan de mijne
datte dus
Ja oké. Dat is waar. Dat zegt alleen nog niet dat een uitspraak volgens een moedertaal meer waard is dan een uitspraak met invloed van een weliswaar andere moedertaal. (Natuurlijk, een moedertaalspreker kán meer dingen begrijpelijk en spontaner uitdrukken, maar dat betekent alleen niets voor de begrijpelijkheid of "waarde" van een al gegeven stukje uitspraak, dit stuk van big E in dit geval.)

Wat je met je laatste zin bedoelt weet ik niet.

Fusion
18 maart 2015, 19:42
Over je eerste alinea: ik denk dat je gelijk hebt in t kader van 'natuurlijker', vanuit t perspectief van n Nederlander.

Duhsjaak
18 maart 2015, 20:57
Cageman en Fusion, dat jullie creatief met muziek zijn was mij al duidelijk. Nu ook nog met taal zo creatief bezig....
(misschien ook wel met kurk ? Zou zo maar kunnen, toch ?) :???:

Mijn volgende liedje doe ik in het Spaans, denk ik..... :hide:

In het Spaans? De baslijn uit Wheel see kan je op weg helpen.
Verder denk ik dat jij gewoon alles kunt. Alleen geen Joe Cocker schuurpapier zang.
Errug hè? Ik moet omdat die dingen altijd vreselijk lachen.

Er zijn twee Nederlandse ziekten
- dat iedereen zegt, dat ie er ook niks aan kan doen (lijkt mij sterk)
- dat iedereen altijd maar druk druk druk in de weer is met het verbeteren van minder sterke puntjes

Dat laatste punt wordt vaak zo vaak naar voren gebracht, dat er meer aandacht en tijd aan zwakke punten wordt besteed, dan aan sterke.
Met minder sterke punten kun je
- ze vermijden door veel aandacht te vestigen op je sterke punten
- ze creatief uit te buiten

De stem is dus niet zo geschikt voor een Joe C. spitting image imitatie. Maar er is genoeg heerlijk wegluisterend repertoire waar je licht ironische understated toon prima tot zijn recht komt.
Natuurlijk geldt dit ook voor uitspraak.

De Engelsen zijn onze westerburen, cultureel aan ons verwant. Dat iemand dus klinkt als een Engelsman met een NL accent vind ik volkomen verklaarbaar.
Liefst een beetje zo, dat de mate van NL accent niet storend is. Maar het zijn onze buren.
Ikzelf vind dat veel beter te pruimen dan een accent van een red neck cowboy uit staten waar ze de Klu Klux Clan nog maar net hebben afgeschaft. Waarom zou je daarop willen lijken?
Om à la Ferguson te schieten op alles met een kleurtje?

Of die goede zanger uit die voortreffelijke Zeeuwse band (naam? Effe kwijt) die gewoon maar zijn eigen accent heeft uitgevonden.

Deze rubriek hoort naar mijn smaak een showcase van creativiteit te zijn, van wat er vanuit garages en kamertjes mogelijk is. Doorgaans is dit ook zo. Het barst hier van het talent.

Elocution? Learn to speak posh?
Kan altijd nog als er straks bakken met geld mee kan worden verdiend.

Als mensen mij Engels horen spreken, vermoeden ze oud geld. Of dát nou zo'n aanbeveling is???
Leve Ernest, een naam die ook wat zegt in het Engels. Kunnen ze dat wel spellen in da VS?
Dus waarom ik daar iets over moet zeggen? Ene makke.
Ga dooooooooooor E.
Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
18 maart 2015, 21:54
Geen probleem met het engels. Moeten ze het nummer vaker opzetten....

Duhsjaak
19 maart 2015, 04:54
Geen probleem met het engels. Moeten ze het nummer vaker opzetten....

Precies..., went vanzelf.
Vriendelijke groet, Gus

okeeee
19 maart 2015, 16:23
ik denk dat ik juist het sterke punt benadruk
imho kan E met een nederlands repetoire,als singer songwriter, zo een een aantal malen per week(tegen betaling) optreden
hij geeft aan, daar geen zin/tijd/?? voor te hebben
prima
einde disco
zijn we nu uitgespraakt ?

Duhsjaak
20 maart 2015, 08:02
ik denk dat ik juist het sterke punt benadruk
imho kan E met een nederlands repetoire,als singer songwriter, zo een een aantal malen per week(tegen betaling) optreden
hij geeft aan, daar geen zin/tijd/?? voor te hebben
prima
einde disco
zijn we nu uitgespraakt ?

Ja hoor, uitgespraakt genoeg, maar E's draadje, dus dat maakt E zelf uit.

Hmmmmmm...., sterke punten genoeg:
- frisse melodietjes
- meer dan fatsoenlijk gitaarspel
- eigen geluid, zowel op gebied van zingen als van gitaarspelen
- knap inzicht in het opname proces, want het klinkt allemaal even fraai

En dan gaan we zitten miepen over elocution? We lijken wel een stel dames.
Een volmaakt ondergeschikt punt in het totaalplaatje.
Mijn mening maar.

Jonge vriend E.
De bovenstaande punten zuig ik niet zo maar effe uit mijn duim hè? In da pocket, die complimenten. Gemeend ook nog.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
20 maart 2015, 10:09
@Duhsjaak
Joe Cocker – wat een naam trouwens, voor een Engelsman en dan bedoel ik niet Joe…. – dat gaat inderdaad niet lukken. Ook niet met slechte whisky en zeer zware shag.


Geen probleem met het engels. Moeten ze het nummer vaker opzetten....

Bedankt voor de support Muziekschuur. Ja, wat Gus zegt…. Het went, vandaar mijn eerdere verwijzing naar de heren Aznavour en Iglesias. Maar neemt niet weg dat ik wel serieus aan de uitspraak blijf werken. Als het niet de andere zaken 'in de weg' gaat zitten, qua concentratie.

@Okeeee
Afgezien van de thuissituatie, waardoor ik niet lang van huis kan, denk ik niet dat men op een ouwe – doch redelijk krasse – knar zit te wachten. Zeker niet in een disco…. Oh wacht, je bedoelt discussie…..:soinnocent::sssh:
Maar wel leuk om jouw reactie te lezen….

@Duhsjaak
Het is dat ik ze aan heb, anders zou ik naast mijn schoenen gaan lopen….

gitaarvrouwtje
1 april 2015, 15:16
hey lieve Ernest,
gewoon mooi, lekker, prettig en helemaal fijn, wanneer gaan we samen zingen? schrijf me een duetje kom ik het hoogstpersoonlijk bij je thuis met je meebleren en dan doe ik lekker mee in accentloos engels..hoewel..bestaat dat?
dat gemiep over taal ook altijd. ja je klinkt hollands, en dat is niet zo erg want dat ben je en laten we nu niet net doen alsof anouk en hoe heettie van kane dat zo goed doen, het haags spat dr af en daar hoor ik zelden iemand over miepen als ze weer es in superlatieven over de tong gaan
Ik zeg MEER
liefs
je mattie
kris

Ernest01
1 april 2015, 21:48
Dank je wel voor het luisteren, Kris.
Haha, meebleren hè ? Nou, wie weet kunnen we dat eens proberen met het heen-en-weren van files.
Kan je het rustig thuis doen. (rustig voor zowel jou als mijn buren..... nee nee, niet nu met schoenen gaan gooien, hè....)

Maar eerst het liedje in het Spaans, zoals beloofd.... Een cover, want mijn Spaans is niet zo goed om meteen een complete tekst neer te pennen.

Duhsjaak
1 april 2015, 22:00
Hi Ernest
Heb je de teller in de gaten gehouden?
Als ik me niet vergis (dyscalculie, dus ik kan me vergisssen) is dit nummer 42.

In het huidige regime, waarin steeds minder mensen reageren op veel te weinig liedjes, waar kom je dat nog tegen?
Geniet ervan. Het is een erkenning van standvastige creativiteit. Niet explosief, maar drijvend op rust, kwaliteit en alles wat maar nodig is voor een zeer plezierige luisterbeurt. Tegenwoordig een luister-ervaring genoemd.

Dat is het verschil.
Een bevredigende luister ervaring zegt niks.
Maar heerlijk luisteren zegt alles.

Ga ik dus nog maar weer eens even doen.
Goed gedaan gast!
Vriendelijke groet, Gus

RB-1
1 april 2015, 22:14
Er zijn twee Nederlandse ziekten
- dat iedereen zegt, dat ie er ook niks aan kan doen (lijkt mij sterk)
- dat iedereen altijd maar druk druk druk in de weer is met het verbeteren van minder sterke puntjesNee, drie. Want als dat laatste dan eindelijk is gelukt: beweren dat het niveau 'on-nederlands goed is'.
Snap jij hem nog?

gitaarvrouwtje
1 april 2015, 23:26
ik snap dat ON-nederlands goed toch al nooit .. alsof " goed" niet bij " nederlands" kan horen :p

gitaarvrouwtje
1 april 2015, 23:27
ernest ik ben een vrouw ik gooi niet met schoenen, hooguit met serviesgoed

Duhsjaak
2 april 2015, 08:18
ernest ik ben een vrouw ik gooi niet met schoenen, hooguit met serviesgoed

Deze heeft mijn dag een gouden randje gegeven.

En RB_1 heeft gelijk Ernest: laten we kijken naar onze sterke puntjes, die proberen stapje voor stapje te verbeteren en OnNederlads goed worden. Zie je gelijk dat je niet in de politiek hoeft om iemand's worden te verdraaien. Smiley, maar ik weet niet welke.

Je moet nog 30 jaar mee, dus voor je volgende ga ik weer met plezier zitten.
Reken maar.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
2 april 2015, 09:14
ernest ik ben een vrouw ik gooi niet met schoenen, hooguit met serviesgoed

Oh.... ik dacht dat het serviesgoed al 'op' was, vandaar...:soinnocent:

Ernest01
2 april 2015, 09:19
En RB_1 heeft gelijk Ernest: laten we kijken naar onze sterke puntjes, die proberen stapje voor stapje te verbeteren en OnNederlads goed worden.

Je moet nog 30 jaar mee, dus voor je volgende ga ik weer met plezier zitten.
Reken maar.
Vriendelijke groet, Gus

RB-1 heeft zeker gelijk.
Als ik de leeftijd 'haal' die mijn moeder had, kan ik nog 33 jaar mee.... Dus je hoort nog wel van me.....

gitaarvrouwtje
30 april 2015, 15:24
Oh.... ik dacht dat het serviesgoed al 'op' was, vandaar...:soinnocent:

ik heb hier een maand over nagedacht .. en gezwegen..veelbetekenend..dat kan ik namelijk ook goed
ik heb meer borden dan schoenen

Ernest01
30 april 2015, 22:23
Nou... volgens mij heb jij geen maand na zitten denken, maar al jouw borden en schoenen zitten tellen. Dus.... dat zijn er toch nogal een hoop.
Reden te meer om geen bonje met jou te hebben.
(maar wij wonen zo ver van elkaar, dat ik geen risico loop)

gitaarvrouwtje
1 mei 2015, 09:15
ah je weet het he, streng ben ik.. korte lijntjes..dat werk
ik ga mijn gitaar stemmen, zal de lijntjes niet zo kort maken, dan knappen ze
ondertussen servies goed in de afwasmachine en schoenen in de kast