PDA

View Full Version : stelling



Ibanez RuleZ
14 juli 2003, 14:36
ok, hier is ie (t ius een beetje naar aanleiding van de discussie over soloplanken, die ik onzin vond).

een gitaar met een 'snelle' hals (dus zegge de gemiddelde rg van ibanez en jackson en esphalzen) zijn slecht voor je techniek en maken je lui.


uitleg:
t lijkt een onzin stelling, maar ik kwam er vandaag achter dat het niet echt onzin is. waarom? ik heb zowel een les paul ter beschikking (gibson, geen epi) en een ibanez JPM. ik zat wat dingen te spelen op die LP die ik ook op mn ibbie speel en merkte opeens dat ik technisch (linkerhand) veel beter speel met die LP dan met die ibanez en alles zuiverder pakte.

iemand anders hier een mening over?

Harrald

Negative K3 fan
14 juli 2003, 14:47
Tja, een jaar geleden was hier een kennis van een kennis op bezoek die ook gitaar speelde en die probeerde stukjes te spelen (met bends enzo) op mijn squier met 010 snaren (niet geen heavy bottom ofzo) en die kon er echt niks van en zei dat hij thuis op een epi lp met 009 speelde, dus ja, bepaalde setups/nekken maken je idd lui. Of dat slecht is mag iemand voor zichzelf bepalen maar ik vind zelf van wel, ik ga zelf op 013 met hoge action spelen zodat ik bijna alle swel aankan :D

urezna
14 juli 2003, 15:13
Wat is er mis met lui zijn? ;-)

ik denk wel dat je went aan de feeling van een gitaar, en dan zul je wel eens om moeten schakelen. Nou heb ik 3 gitaren met heel verschillende halzen, ik moet zeggen, ik voel wel verschil, maar dat komt niet tot uiting in wat ik wel of niet makkelijker kan spelen...

Maar geef me nou es 1 goede reden om op 013 te spelen met hoge actie, opdat ik alles aankan? ik ben nl van plan gewoon op gitaren te spelen die ik prettig vind, inclusief hun instellingen, en adt zijn dus de gitaren die ik heb. Dat wil uiteraaqrd niet zeggen dat ik niet in staat zal zijn op een gitaar van een ander te spelen. Voelt meestal wel anders aan, maar ach, zo erg is dat toch niet?

trouwens, als je lui al een leuk endje weg kan spelen, kun je des te beter spelen als je een keertje niet lui doet...
Da's dan weer mijn stelling ;-)

Ibanez RuleZ
14 juli 2003, 15:17
ok, dat lui zijn is op zich geen probleem, maar wat er uit voortvloeit wel, want ik hoef bijvoorbeeld niet echt op de houding van mn hand te letten, bij een snelle hals, omdat ik dr toch wel redelijk doorheen rol, maar dat maakt me echt slordig op die LP, dus moet ik dat aanpassen. en ik vind het kwalijk als je techniek er dus gewoon onder lijdt.

Harrald

Negative K3 fan
14 juli 2003, 15:19
Maar geef me nou es 1 goede reden om op 013 te spelen met hoge actie, opdat ik alles aankan?

mijn redednen zijn: betere toon en een goede feel, maar dat is heel persoonlijk iemand anders vind 009 met lage action een goede toon hebben en een goede veel hebben.

Phoenix Rising
14 juli 2003, 15:26
ik snap het euvel niet helemaal hoor, en ik denk dat "lui" ook echt niet de goede benaming is van dit gebeuren. Ik denk dat het veel meer te maken heeft met de gitaar waar je het meeste op speelt, en daar al dan niet onbewunst automatisch je techniek op af stemt. Als je dan op iets anders speelt gaat dat voor geen meter.

Kijk ik heb thuis 3 ibanez RGs en toen ik laatst op een Les Paul speelde voelde ik me echt een kluns, ik had het gevoel dat ik helemaal vastliep. Het had alleen niets te maken met die "snelle" hals maar met de positie van de brug, met de neck had het niets te maken. Ik had gewoon het gevoel dat ik mijn picking hand helemaal nergens kwijt kon!

Mijn tegenstelling is dus dat het veel meer te maken heeft met wat je gewend bent en geen donder met "lui" worden :)

Wilson
14 juli 2003, 16:34
Wat is er mis met lui zijn? ;-)

ik denk wel dat je went aan de feeling van een gitaar, en dan zul je wel eens om moeten schakelen. Nou heb ik 3 gitaren met heel verschillende halzen, ik moet zeggen, ik voel wel verschil, maar dat komt niet tot uiting in wat ik wel of niet makkelijker kan spelen...

Maar geef me nou es 1 goede reden om op 013 te spelen met hoge actie, opdat ik alles aankan? ik ben nl van plan gewoon op gitaren te spelen die ik prettig vind, inclusief hun instellingen, en adt zijn dus de gitaren die ik heb. Dat wil uiteraaqrd niet zeggen dat ik niet in staat zal zijn op een gitaar van een ander te spelen. Voelt meestal wel anders aan, maar ach, zo erg is dat toch niet?

trouwens, als je lui al een leuk endje weg kan spelen, kun je des te beter spelen als je een keertje niet lui doet...
Da's dan weer mijn stelling ;-)

de reden dan ik nu .012 op mn lp heb zitten is, omdat als je er dan weer .010 op zet je ineens over die frets heenracete, gewoon soort van training dus. Ik ben dus nu gewend aan 012 en laatst speelde ik op een strat met 009, en speelde echt superrelaxed. Waar schijnlijk zet ik ook binnenkort weer 010 erop, waarna ik wat nieuwe stukken instudeer, en mischien als mijn gitaarspel weer wat vooruit is gegaan zet ik er weer 012 op en train ik weer verder

urezna
14 juli 2003, 16:49
Het had alleen niets te maken met die "snelle" hals maar met de positie van de brug, met de neck had het niets te maken. Ik had gewoon het gevoel dat ik mijn picking hand helemaal nergens kwijt kon!


Dat vind ik dus heel herkenbaar...! ik heb vaker problemen om met mn rechterhand te wennen dan met mn linkerhand.... (ik speel wel gewoon rechts ja ;-) )

en ik ga mezelf dus niet trainen om 012 te kunnen spelen als ik dat toch nooit doe.... lui, inderdaad ;-)

Negative K3 fan
14 juli 2003, 16:54
Wat w ilson ookz egt, met dikke snaren en hoge action kun je ook f link trainen, dat is net als hardlopen met extra gewicht om ofzo.

bert k
14 juli 2003, 17:07
Helemaal mee eens. En je mooiere toon is een bonus...

Voidhead
14 juli 2003, 18:31
heb ik nu ook met mn akoustische gitaar, daar liggen 0.12 snaren op, wanneer je daar een tijdje op hebt gespeeld en ik pak mn elektrische met 0.09 snaren en ik speel daarop, gaat alles erg gemakkelijk.. op die manier train je jezelf enorm, je ontwikkeld je vingers etc...

Anders Destium
14 juli 2003, 19:10
Ik doe niet aan zelfpijniging: Ik speel gitaar omdat ik er plezier in heb. Ik kan ook een gitaar kopen die ontzettend vervelend speelt om mijn techniek te oefenen, maar daar hou ik het geen 10 minuten op uit :wink: Heb je dát weer...

Ik ben zelf nogal lui aangelegd dus is een gitaar waar ik op een luie manier indrukwekkend kan spelen een must :lol:
En dat gezeur over snaren: het verschil tussen 0.09 en 0.12 kun je misschien horen, maar er zijn belangrijkere dingen die je geluid bepalen.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan is mijn credo in deze :)

Ic3gl0vE
14 juli 2003, 19:13
Ben je lui of hou je gewoon van comfort...

Anders Destium
14 juli 2003, 19:20
Met zo min mogelijk moeite een optimaal resultaat boeken is mijn doel :) Als het echt moeite kost om een beetje normaal te spelen hou je het oefenen toch met geen mogelijkheid vol, streef je je doel voorbij en zit je met een gitaar opgescheept die kut speelt. Balen :razz:

Ic3: Een beetje van allebei: Makkelijk kunnen spelen door de prettige hals is heel erg plezierig (comfortabel zo je noemt) en je kan je het veroorloven lui te zijn :wink:

Soulflyhigh
14 juli 2003, 20:40
@Anders ik ben het helemaal met je eens jongen! Dat is nou precies wat ik op school ook altijd doe :-D :-D :-D

Dirk_Hendrik
14 juli 2003, 23:06
[quote="Phoenix Rising"]ik had het gevoel dat ik helemaal vastliep. Het had alleen niets te maken met die "snelle" hals maar met de positie van de brug, met de neck had het niets te maken. quote]

Ik heb een tweetal Ibanez Artists waar ik thuis helemaal weg van ben. Binnen bandgebruik klap op echter op mijn bek door wat Phoenix zegt alswel door de andere (verderafstaande) positie van de neck. De dikte van de neck zelf maakt me niets uit.

bert k
15 juli 2003, 00:20
heb ik nu ook met mn akoustische gitaar, daar liggen 0.12 snaren op, wanneer je daar een tijdje op hebt gespeeld en ik pak mn elektrische met 0.09 snaren en ik speel daarop, gaat alles erg gemakkelijk.. op die manier train je jezelf enorm, je ontwikkeld je vingers etc...
Ja, zo ging het met mij ook. Akoestische gekocht, en daar moet dus echt 012 op, anders klinkt ie niet. Maar na een paar weken spelen blijkt elektrisch ongeveer vanzelf te gaan. Heeft nix met pijnigen te maken, ik ben ook lui.
Trouwens, wat dikkere snaren hoor je echt wel.

Nicci
15 juli 2003, 20:35
Wat w ilson ookz egt, met dikke snaren en hoge action kun je ook f link trainen, dat is net als hardlopen met extra gewicht om ofzo.

zelden zoveel onzin gehoord. met dikke snaren train je niet veel behalve wellicht wat kracht in de vingers en wat eelt. en aan beide heb je vrij weinig als het gaat om je techniek. het is echt niet zo dat als je oefent op 0.013 en daarna overschakelt naar 0.010 dat je dan ineens sneller bent of een betere techniek hebt. eerder het tegenovergestelde: ze voelen als elastiek aan en je zit er doorlopend naast.
ik ben net zo snel op mijn klassieke als op mijn electrische gitaar. snelheid heeft niets met de dikte van de snaren te maken.
dunnere snaren zijn wel handiger bij sommige gitaartechnieken. 2 finger tapping, hameren, dat soort dingen.

Wilson
15 juli 2003, 20:42
hmmm nou ik merk het toch echtwel hoor! en dat het elastieken zijn, dat is een halfuurtje spelen, en dan ben je daar weer aan gewend

Nicci
15 juli 2003, 20:46
hmmm nou ik merk het toch echtwel hoor! en dat het elastieken zijn, dat is een halfuurtje spelen, en dan ben je daar weer aan gewend

ok. hoe snel kun je op een hals zonder snaren een oefening doen. bijvoorbeeld een bepaalde toonladder.
hoe snel denk je dat je exact dezelfde bewegingen kan maken met snaren?
ik denk even snel.
laat ik het zo zeggen: ik kan beide met dezelfde snelheid.

Antal
15 juli 2003, 21:45
Ik oefen meestal op mn Squier. Deze heb ik ooit afgesteld om slide op te spelen. De snaren staan nog steeds redelijk hoog. Speelt dus allemaal wat lastiger. Maar als ik met m'n band dan m'n Gibson pak dan lukt alles dus iets makkelijker. Vind ik wel prettig zo. 8-)

Negative K3 fan
15 juli 2003, 21:57
Wat w ilson ookz egt, met dikke snaren en hoge action kun je ook f link trainen, dat is net als hardlopen met extra gewicht om ofzo.

zelden zoveel onzin gehoord. met dikke snaren train je niet veel behalve wellicht wat kracht in de vingers en wat eelt. en aan beide heb je vrij weinig als het gaat om je techniek. het is echt niet zo dat als je oefent op 0.013 en daarna overschakelt naar 0.010 dat je dan ineens sneller bent of een betere techniek hebt. eerder het tegenovergestelde: ze voelen als elastiek aan en je zit er doorlopend naast.
ik ben net zo snel op mijn klassieke als op mijn electrische gitaar. snelheid heeft niets met de dikte van de snaren te maken.
dunnere snaren zijn wel handiger bij sommige gitaartechnieken. 2 finger tapping, hameren, dat soort dingen.

tja, ik ervaar het van wel, met dunnere snaren kan ik beter, sneller en gecontroleerder spelen. En kracht in je vingers is ook goed voor je gitaar spel (legato's, bends) en je vingers gaan toch op een of andere manier moeilijker over naar andere frets, ik heb meer moeite met het spelen van een toonladder op een gitaar zoals ik henm nu heb als op een lage action dunne snaar gitaar wat inhoud dat als ik iets op deze gitaar kan spelen kan ik het op zo'n gitaar beter spelen. (vage) foto van mijn action

http://home.zonnet.nl/spit23/action1.jpg

Wilson
15 juli 2003, 22:27
hmmm nou ik merk het toch echtwel hoor! en dat het elastieken zijn, dat is een halfuurtje spelen, en dan ben je daar weer aan gewend

ok. hoe snel kun je op een hals zonder snaren een oefening doen. bijvoorbeeld een bepaalde toonladder.
hoe snel denk je dat je exact dezelfde bewegingen kan maken met snaren?
ik denk even snel.
laat ik het zo zeggen: ik kan beide met dezelfde snelheid.

ja maar wat wil je hiermee zeggen dan???

Nicci
15 juli 2003, 22:32
maar dan ben ik toch verward neg k3: je wilt 0.013 maar je speelt beter, sneller, etc. op dunne snaren . . . . . . :-?

Wilson
15 juli 2003, 22:38
ja tuurlijk doe je dat, maar hij oefend op 013 om te trainen!!! (ik dus ook) zodat hij nog beter speelt op dunnere snaren

Nicci
15 juli 2003, 22:50
veel plezier er mee, maar je hebt er niets aan. ik bespeel 0.011 omdat die op 1 of andere vage manier het best bij mij passen. eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom, maar dikker werkt niet en veel dunner ook niet. als je nu al merkt dat je beter speelt op dunnere snaren dan het is het dom om op dikkere te gaan spelen. je loopt het risico een verkrampte techniek te ontwikkelen, omdat de snaren niet bij jouw passen.
je mag best eigenwijs zijn, maar dit is wel ongeveer waar het op neer komt.

Anders Destium
15 juli 2003, 22:53
Ik speel het prettigst op of 0.09 of 0.10 setjes, het is idd wat Nicci zegt: Op de combinatie die het natuurlijkst aanvoelt speel je het prettigst, je speelt toch voor je plezier :wink:

urezna
16 juli 2003, 08:24
Helemaal mee eens, dus houd ik het lekker bij 009. En met goeie spullen klinkt dat ook vet!
Sterker nog, ik vind 009 met een piezo-brug mooier dan 010... Het sprankelt meer :-)

renier
16 juli 2003, 09:17
volgens mij is dit een beetje de discussie van: je moet inparkeren oefenen met een suuki alto zonder stuurbekrachtiging, dan kun je het later ook in een dikke BMW.

volgens mij is het onzin. het heeft niets te maken met makkelijker of lui. je zoekt gewoon uit wat bij je past, en daar speel je het beste op. toegegeven: als ik op de ES335 met o.13 en een actie van een centimeter speel van een vriend van me, dan kan ik er helemaal niks mee, tot zover klopt je stelling. het grappige is echter dat hij ook niks kan met mijn RG met 0.09 en een actoie van 1mm. zoals ik de bends verkloot en de accoorden niet zuiver speel op zijn gitaar, zo raattelt en glibbert hij op de mijne. tis dus volgens mij gewoon een kwestie van welke techniek je hebt, en bij welke setup die past.

Negative K3 fan
16 juli 2003, 15:01
maar dan ben ik toch verward neg k3: je wilt 0.013 maar je speelt beter, sneller, etc. op dunne snaren . . . . . . :-?

Tja, gitaar spelen doe iok niet alleen om zo snel en zo goed mogelijk te kunnen spelen, en als ik hier goed op wil kunnen spelen dan oefen ik toch gewoon een beetje meer? HEt train gedeelte staat bij mij niet op de eerste plek, dikke snaren en hoge action heeft toch een bepaalde feel wat ik soms wel lekker vind.

Texter
16 juli 2003, 15:25
Om op de essentie van dit draadje terug te keren: de scale lengte van een Les Paul is korter...daarom kun je er makkelijker op spelen. Ibanez gebruikt vooral de 25.5" scale van de strat. Gibson gebruikt 24 3/4".
Je hand hoeft zich dus minder te spreiden wat spelen makkelijker maakt en dat kan de techniek ten goede komen. Ook hebben noten op een gemiddelde Gibson wat meer aandacht nodig; iets beter fretten, voorzichtiger aanslaan. Gelukkig bestaat er zoiets als aanpassingsvermogen :lol: