PDA

View Full Version : Dynacord Bass King: aarding gloeispanning



blindmouse
14 maart 2015, 12:07
Toen ik een tweede Bass King aan het reviseren was realiseerde ik mij dat ik bij de eerste Bass King had verzuimd de gloeispanning aan aarde te leggen, zoals dat wel is in de originele staat. De aarding vindt plaats door pin 1, 2 en 8 via de buisvoet aan elkaar aan aarde te leggen. Nu gebruik ik deze Bass King al zeker een jaar probleemloos in de oefenruimte. Mijn vraag is wat zou het gevolg kunnen zijn van het wel/niet aan aarde leggen van de gloeispanning? Kan het kwaad??

Bernardduur
14 maart 2015, 15:36
De kans op trafo problemen is groter als je de gloeispanning aan aarde legt omdat bij kortsluiting de volledige stroom over de trafo gaat. Ik zou hem zelf loskoppelen en er 2 100 ohm weerstanden naar aarde over zetten. De weerstanden pakken de eventuele kortsluiting op waardoor je geen trafo verliest.

Ik heb het bij mijn eigen Bassking ook zo gedaan met veel succes. Ik zie het vaker voorkomen (Geloso, Fender)

blindmouse
14 maart 2015, 22:53
Mijn dank is groot.

blindmouse
29 maart 2015, 16:20
Toch nog even dit. De gloeispanning (EL34 buizen) van mijn 'Silverface' Bass King ligt helemaal niet aan aarde (heb ik ooit vergeten te herstellen). Ik speel nu toch al ruim een jaar op dat ding in de oefenruimte. Tot volle tevredenheid. kan deze aardloosheid tot problemen leiden??

muziekschuur
29 maart 2015, 21:07
Yep..... Electrocutie!

Bernardduur
29 maart 2015, 21:19
Als hij niet ruist oid moet het gewoon prima gaan! Ik denk dat de trafo misschien een midden tap heeft die wel aan de aarde zit?