PDA

View Full Version : Brugzadels telecaster immes hoog?



Freddho
12 maart 2015, 12:30
Hello allen!

Ik heb een tweedehands tele gekocht waarvan ik de brugzadels heb vervangen door nieuwe, maar zelfs mits correcte afstelling van de hals moet ik de brugzadels immens hoog plaatsen wil ik niet hebben dat de snaren klapperen aan de 18de fret!! Kan iemand me zeggen of dit normaal is voor een tele?
De zeskantmoeren zijn echt tot op hun uiterste uitgedraaid zodat de zadels er bijna op 'rusten' ipv erin geschroefd zijn...

Bedankt!

barno
12 maart 2015, 12:42
zit er een shim in de pocket mss?
Indien niet, is de pocket niet diep genoeg. eenvoudig op te lossen door een gitaartech.

Freddho
12 maart 2015, 13:02
Neen geen shim...pocket mssch niet diep genoeg maar het is een standard U.S. dus ik weet niet echt of daar onderling veel verschil in zit...

D3nnis
12 maart 2015, 13:27
Stomme vraag misschien, maar hoe was dit fenomeen met de oude brugzadels? Oftewel zijn de nieuwe gewoon (te) laag?
Uiteraard is alles oplosbaar, zoals hierboven reeds beschreven, maar was toch gewoon benieuwd :)

Gearjunkie
12 maart 2015, 15:50
Shim in de pocket stoppen, ik maak datmeestal door alu folie strak op te vouwen tot een reepje. Kun je de hals mooi stellen en je brug normaal afstellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Freddho
12 maart 2015, 17:38
Met de oude brugzadels was de hoogte best ok, dat is net juist het rare...Shim in de pocket stoppen? Dan moet ik de zadels toch NOG hoger schroeven of niet??

D3nnis
12 maart 2015, 17:41
Je moet eigenlijk de andere kant op shimmen. Dus aan het uiteinde van de pocket meer hoogte geven dan aan het begin. Niet zo fraai met alu folie denk ik. Fineertje in de vorm van de halspocket, teruggeschuurd naar 0mm aan de elementzijde van de halspocket is het fraaiste denk ik.

wietse
12 maart 2015, 18:37
Met de oude brugzadels was de hoogte best ok, dat is net juist het rare...Shim in de pocket stoppen? Dan moet ik de zadels toch NOG hoger schroeven of niet??

de nieuwe brugzadels hebben dus een andere diameter zijn dunner lijkt mij, hoeft maar een mm of 2 te zijn en je komt al in de problemen met de afstelling.

Freddho
12 maart 2015, 20:48
Ok zal ik proberen. Shim aan de andere kant van de pocketzijde. Bedankt!!

D3nnis
12 maart 2015, 23:26
Dat is misschien de mooiste oplossing. Je zou ook nog kunnen overwegen om langere stelschroefjes te kopen voor in je zadels. Of de oude zadels er weer op, maar daar heb je geen nieuwe voor gekocht :)

Gearjunkie
13 maart 2015, 06:49
Shim is het mooiste, zie je ook helemaal niets van. Het fijne van alu folie is dat je de dikte makkelijk kan aanpassen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
13 maart 2015, 07:08
Shimmen zie je helaas wel in dit geval, want de kop moet omhoog gekanteld worden, dus aan de open kant van de pocket moet de shim komen.

no 1 hops
13 maart 2015, 08:09
even zo een gedachte.
hoe weet je of de hals werkelijk goed afgesteld is, meet de diepte in de pocket of die ook afloopt vanuit de binnenkant gitaar richting de rand, of is de onderkant van de nek afgeschuind, kijk eens of die bewust fret niet misschien ietsje los zit, meet of hij misschien iets uitsteekt?
het zijn allemaal factoren die meespelen in dit soort verhalen die een shim niet echt oplost.

D3nnis
14 maart 2015, 07:50
hoe weet je of de hals werkelijk goed afgesteld is

Dat zou natuurlijk altijd de basis moeten zijn, maar ik ging er even vanuit dat dit ok was, aangezien het eigenlijk ging over een probleem veroorzaakt door nieuwe brugzadels.
Maar toch terechte opmerking denk ik.

Freddho
14 maart 2015, 08:29
Had ik al gechecked hops, goed punt trouwens. Alles bleek OK te zijn. Ook geen loszittende of hogere individuele frets aanwezig.Heb shim geplaatst zoals geadviseerd en tadaaaa...probleem opgelost! Gitaar 'perfect' afgesteld! Bedankt allen!!

no 1 hops
14 maart 2015, 09:14
toen ik nog even over het probleem nadacht kwam mij in herinnering dat de bekende gitaarbouwer reparateur Dan Erlewine zo nu en dan een zgn. hump tegenkomt.
dat is vaak een zwelling van het hout /toets vanaf waar de hiel dikker word en de laatste frets daardoor iets hoger staan dan de rest.
hij kijkt meestal welke frets daarmee te maken hebben en vlakt deze dan gedeeltelijk.

maar fijn dat het op gelost is

Freddho
14 maart 2015, 20:31
Gelukkig was dat het probleem niet Hop, toch bedankt!