PDA

View Full Version : binding aanbrengen om kopplaat.



gitaargerrit
11 maart 2015, 10:18
hallo mensen,
ik ben bezig een ouwe , maar zeer goede, gitaar een beetje te verfraaien.
ik wil een rosewood kopplaatje op de kop aanbrengen, dat moet worden omlijnd met een plastic binding van 1 mm dik.

nou zit ik te dubben of ik het kopplaatje eerst moet oplijmen, en daarna een randje weghalen voor de binding,
of eerst de kopplaat exact 1 mm kleiner als de gitaarkop zal maken en dan pas oplijmen, en daarna de binding aanbrengen.
omdat de binding maar 1 mm dik is, wordt het nogal een precisie werkje.
ik heb geen router, alleen een goede figuurzaag, en een dremeltje waarmee ik kan frezen
en natuurlijk het gebruikelijke gereedschap.

iemand een goede tip?
alvast bedankt.

Woml
11 maart 2015, 10:27
Normaal zou ik een randje om de kop frezen, en dan de binding er om, maar dan ga ik er van uit dat de binding breder is dan de dikte van de kopfineer. Als je hem even dik wilt hebben als het plaatje fineer, denk ik dat ik zou gaan voor een derde optie: kopplaatje 1 mm krapper uitzagen, binding er omheen plakken, hoogte van de binding gelijk schuren met het plaatje, en dan het geheel op de kop plakken.

Enra
11 maart 2015, 11:19
Eerst de kopplaat erop, dan de bindinguitsparing frezen. Minste kans op fouten. Als je alles precies op maat maakt en er verschuift bij het verlijmen iets slechts een millimeter heb je een probleem.
Tegelijk is natuurlijk ook een mislukte poging te herstellen door vervanging. ;-)

Groet,
Arne

gitaargerrit
11 maart 2015, 14:14
1 mm krapper uitzagen is lastig, met een figuurzaag, na het zagen moet er ook nog geschuurd worden natuurlijk.....
dan kon de plaat wel es te krap worden
de kopplaat is overigens 3 mm dik.

de bindinguitsparing frezen na oplijmen lijkt me beter, maar hoe frees je precies 1 mm weg met alleen een dremel?

overigens, hoe zou je zo'n plastic binding het beste lijmen? secondenlijm of zo?

Enra
11 maart 2015, 17:17
Heeft je dremel geen zijgeleiding?
Er zijn alternatieven, zoals speciale messen die een groef of uitsparing snijden. Deze worden voornamelijk in de vioolbouw gebruikt. Een voorbeeld ervan (met bouwtekening) staat in het boek van David Russell Young: 'The steel string guitar, construction & repair'. (Uitg. The Bold Strummer, 1987 ISBN 1-871082-06-4)

Het verlijmen van kunststof bindings... Tja, ik heb ooit een lijm van 'Uhu' daarvoor gebruikt. Daarna nooit weer omdat ik toch een voorkeur heb voor hout. Secondenlijm zou ik hiervoor niet gebruiken. Maar er zijn hier anderen die je hier vanalles over kunnen vertellen.

Groet,
Arne

barno
11 maart 2015, 19:00
secondenlijm werkt prima. alleen moeilijk als je daarna nog moet stainen, want kleinste restje lijm op het hout en je stain pakt niet.

uhu gebruik ik zelf het meest, wel de juiste variant nemen, die de binding deels oplost

gitaargerrit
11 maart 2015, 21:36
stainen hoef ik niet want de kopplaat is rosewood.
en secondenlijm heb ik, en klemmen kan met veel post elastieken.

een zijgeleiding aan mijn dremel zou wat zijn, of een taster met een kleine radius.......es kijken of ik zoits kan maken

goeie tips, bedankt!

Enra
11 maart 2015, 22:27
'Klemmen' kan ook met schilders tape. Wordt veel gebruikt voor deze toepassing.

Google eens op 'purfling cutter'.

Groet,
Arne

Woml
11 maart 2015, 22:40
Ik heb toevallig afgelopen week ergens een oud topic opgediept over binding en secondelijm. De werkwijze van Mattia sprak me wel aan, ik denk dat ik dat ook ga proberen bij mijn volgende project: Eerst maak je de geul voor de binding, en dan buig je de binding zodat hij netjes past. Je plakt hem exact op z'n plek met plakband, met de nodige tussenruimtes tussen de stukken tape. Dan laat je daar secondelijm in lopen, en als dat vast zit, haal je de tape weg, en vult de rest op met secondelijm.
Klinkt mij alsof dat erg goed kan werken, zonder al te veel geklieder.

gitaargerrit
12 maart 2015, 14:27
dat klinkt goed, maar is de lijm niet te dun?
zodat er er meteen weer uitloopt?

Woml
12 maart 2015, 15:18
Geen idee, ik ga het ervaren... Ik vermoed dat het spul keurig overal tussen kruipt, als je niet als een idioot zo'n tubetje gaat leegknijpen zal het wel wat meevallen.

Tabula Rasa
12 maart 2015, 15:20
Je kan het ook prima leegspuiten in een injectiespuit. Daarna werkt het een stuk lekkerder. Gaat prima met een kleine naald.

Enra
12 maart 2015, 20:15
Ventileer wel goed, de dampen van secondelijm zijn giftig. En je gaat meer dan een druppeltje gebruiken.

Groet,
Arne

gitaargerrit
13 maart 2015, 22:29
bedankt voor de tips allemaal!

Javaca
13 maart 2015, 23:28
Andere tip bij het gebruiken van superglue: Draag een VEILIGHEIDSBRIL!