PDA

View Full Version : Mesa Boogie Road King MK1 schakelen via midi



heavy-metal-thunder
10 maart 2015, 19:33
Hallo

ik heb mijn oog laten vallen op een Mesa Boogie Road King I. Maar heb nog enkele vraagjes:

Weet er iemand hoe ik bij een Road King MK1 de kanalen en boost kan schakelen via mijn TC electronic GMajor2? De GMajor heeft wel een dubbele relais (stereo out jack), maar dat is onvoldoende voor alle kanalen van de Mesa te schakelen. En aangezien de versterker geen midi ondersteuning heeft, zal het dus op een andere manier moeten.

Trouwens, is er (soundmatig) veel verschil tussen de Road King 1 en Road King 2. Ik heb ooit op een RK gespeelde en vond die wel gaaf, maar weet niet meer welke versie. Ik zou er geen metal mee spelen, maar all round pop en rock (en hard rock). sowieso zou ik de amp uitproberen voor ik hem koop, maar trek graag goed voorbereid ten 'strijde'

D3nnis
10 maart 2015, 21:11
Hallo

ik heb mijn oog laten vallen op een Mesa Boogie Road King I. Maar heb nog enkele vraagjes:

Weet er iemand hoe ik bij een Road King MK1 de kanalen en boost kan schakelen via mijn TC electronic GMajor2? De GMajor heeft wel een dubbele relais (stereo out jack), maar dat is onvoldoende voor alle kanalen van de Mesa te schakelen. En aangezien de versterker geen midi ondersteuning heeft, zal het dus op een andere manier moeten.

De versterker heeft switching jacks. Door per functie, en dus per jack de tip naar de ring kort te sluiten, schakelt de versterker.
Met twee relais kun je denk ik (is op de Roadster zo in ieder geval) 3 kanalen schakelen, omdat bij "niks ingeschakeld" kanaal 1 geselecteerd wordt.
Maar, bij een stereo jack (TRS) heb je geen geïsoleerde ground per jack, en ik weet niet of dit kwaad kan, kan het in de handleiding ook niet vinden (ik lees op mijn telefoon nu...).
Het mooiste is een midi switcher, om het volle potentieel te benutten liefst eentje met 8 relais. Ik gebruik zelf een Nobels MS8. Houd er rekening mee dat sommige switcher alleen op program changes reageren (zoals mijn nobels), en anderen alleen op control changes (zoals bijvoorbeeld de custom audio electronics rl8), iets om rekening mee te houden.



Trouwens, is er (soundmatig) veel verschil tussen de Road King 1 en Road King 2.

Sowieso de clean is totaal anders. De clean van de roadking 2 vind ik fantastisch, van de mk1 maar zo zo.

Misery Signals
10 maart 2015, 21:24
Ik gebruik voor mijn Roadking II twee relais schakelingen van mijn Rocktron Multivalve icm een Nobels MS4. Kan ik zes schakelingen mee doen. Vier kanalen, fx loop en solo. De rest hoef ik niet te schakelen.
Ik heb trouwens een stereo - 2x mono kabel vanuit de Rocktron lopen. Werkt perfect.

De Roadking II is véél beter dan de 1 vind ik. O.a. de twee eerste kanalen die gewoon bijgewerkt geweest zijn. In de 1 kan je dan wel weer de EL34 door EL84 vervangen.

MS

heavy-metal-thunder
11 maart 2015, 13:05
Ik gebruik voor mijn Roadking II twee relais schakelingen van mijn Rocktron Multivalve icm een Nobels MS4. Kan ik zes schakelingen mee doen. Vier kanalen, fx loop en solo. De rest hoef ik niet te schakelen.
Ik heb trouwens een stereo - 2x mono kabel vanuit de Rocktron lopen. Werkt perfect.

De Roadking II is véél beter dan de 1 vind ik. O.a. de twee eerste kanalen die gewoon bijgewerkt geweest zijn. In de 1 kan je dan wel weer de EL34 door EL84 vervangen.

MS

Mijn G Major bedien ik met een Behringer FCB1010 en deze heeft ook nog eens 2 relais (2 mono jacks). Dit i.c.m. de stereo jack zou ik wel de kanalen + boost kunnen schakelen?

Op internet heb ik nog al gelezen dat RK2 wel beter zou zijn. Maar omdat dit subjectief is, in welke zin is het anders?

heavy-metal-thunder
11 maart 2015, 13:09
Het mooiste is een midi switcher, om het volle potentieel te benutten liefst eentje met 8 relais. Ik gebruik zelf een Nobels MS8. Houd er rekening mee dat sommige switcher alleen op program changes reageren (zoals mijn nobels), en anderen alleen op control changes (zoals bijvoorbeeld de custom audio electronics rl8), iets om rekening mee te houden.




Geen idee hoe het zit met program changes en control changes bij mn Gmajor2. Bart van Guitar Candy heeft ooit mijn Gmajor2 'geprogrammeerd' en gecalibreerd met mijn FCB1010.

arjanb01
11 maart 2015, 13:57
Ik gebruik met m'n gmajor icm met de behringer fcb. Heb een stereo Jack naar de gmajor en een adapter naar m'n koch powertone. Hiermee kan ik 3 kanalen schakelen, geen boost dus maar gebruik m'n 3e kanaal als lead kanaal en die zet ik met iets meer gain een tikje harder. Werkt prima.
4 kanaals icm midi switcher van nobels of ernst flieck, werkt prima maar is wel weer een 19 inch apparaat erbij. Moet je willen.

heavy-metal-thunder
11 maart 2015, 17:26
Ik gebruik met m'n gmajor icm met de behringer fcb. Heb een stereo Jack naar de gmajor en een adapter naar m'n koch powertone. Hiermee kan ik 3 kanalen schakelen, geen boost dus maar gebruik m'n 3e kanaal als lead kanaal en die zet ik met iets meer gain een tikje harder. Werkt prima.
4 kanaals icm midi switcher van nobels of ernst flieck, werkt prima maar is wel weer een 19 inch apparaat erbij. Moet je willen.

3 kanalen van mn huidige versterker schakel ik ook met een stereokabel vanuit de GMajor.

een 19 inch rack er bij is geen probleem, heb nog 1 unit vrij in mijn rackje.

tommus42
11 maart 2015, 17:29
Zag laatst een Peavey TG Raxx voorbij komen. Lijkt me ook een gave pre.

edit: maar goed, gaat het niet over

Misery Signals
11 maart 2015, 23:25
Mijn G Major bedien ik met een Behringer FCB1010 en deze heeft ook nog eens 2 relais (2 mono jacks). Dit i.c.m. de stereo jack zou ik wel de kanalen + boost kunnen schakelen?

Op internet heb ik nog al gelezen dat RK2 wel beter zou zijn. Maar omdat dit subjectief is, in welke zin is het anders?

Het wordt zo vaak beoordeeld dat het redelijk objectief is.

Heb beide getest. Naar mijn subjectieve mening zijn de eerste twee kanalen op de RK 2 veel mooier: warmer en klinkt ronder. Die op de 1 klinken kouder en enigszins wat nasaal en blikkerig.

MS

D3nnis
12 maart 2015, 12:12
Naar mijn subjectieve mening zijn de eerste twee kanalen op de RK 2 veel mooier: warmer en klinkt ronder. Die op de 1 klinken kouder en enigszins wat nasaal en blikkerig.


Dat gevoel heb ik ook wel.
Bij de roadking 1 hoor ik clean min of meer een "normale" dual rectifier, bij de 2 heb je -desgewenst- supermooi "glasachtig" clean, uiteraard afhankelijk van je instellingen.

heavy-metal-thunder
13 maart 2015, 14:11
Het wordt zo vaak beoordeeld dat het redelijk objectief is.

Heb beide getest. Naar mijn subjectieve mening zijn de eerste twee kanalen op de RK 2 veel mooier: warmer en klinkt ronder. Die op de 1 klinken kouder en enigszins wat nasaal en blikkerig.

MS

bedankt voor de nuttige inbreng. Het is vooral kanaal 1 en 2 die voor mij (all round pop en rock) belangrijk zijn.

Misery Signals
13 maart 2015, 20:20
Zoek dan maar de 2 denk ik.

MS