PDA

View Full Version : Les Paul-, Stratocaster- of Stratocaster-achtige gitaren?



Majmun
5 maart 2015, 13:53
Aan welke geef je de voorkeur bij bijvoorbeeld optredens?

Vandaag een Stratocaster uitgeprobeerd en het voelde totaal niet lekker, ondanks dat de hogere noten iets makkelijker te bereiken waren. Het kan liggen aan de (denk ik) dunnere nek, maar waarschijnlijk ligt het aan de contouren van het lichaam van de betreffende gitaar.

Na JARENlang Les Pauls gespeeld te hebben geef ik de voorkeur aan de moeilijker bespeelbare gitaar met Les Paul-lichaam.

In de enquête hierboven kan jij je voorkeur selecteren.

Mr.Fingers
5 maart 2015, 14:07
Zolang het na afloop maar in een Protectorcase past, ben ik al tevreden...


(es335 en tele-achtigen trouwens)

Nejra
5 maart 2015, 14:09
Het kan liggen aan de (denk ik) dunnere nek, maar waarschijnlijk ligt het aan de contouren van het lichaam van de betreffende gitaar.

Of aan de combi van een langere mensuurlengte (en dus grotere fretafstanden) icm een bollere toets (kleinere radius). En dan is ook nog eens de ene Stratocaster de andere niet qua nek. Net als Les Paul's trouwens.

Een nogal zinloze enquete in mijn beleving. Wat wil je er mee aantonen??

Ik mis bovendien ook nog de optie "meerdere types en dat bevalt mij best"

Tabula Rasa
5 maart 2015, 14:12
Soms een tele, soms een strat, soms een lp junior. Merk wel dat ik op iedere gitaar iets anders ga spelen. Strat ligt me het lekkerst in de hand, past het beste om mijn bierpens.

yavin
5 maart 2015, 14:49
Voor de enquete heb ik 'Les Paul' ingevuld omdat ik daar zo'n 80% van de tijd op speel, maar zo af en toe vind ik het best lekker om een avondje alleen maar met mijn Strat te spelen. Hangt een beetje van mijn bui af.

Kim Wilson
5 maart 2015, 15:07
Tele, want hufterproof. Ik heb hem laatst na 4 weken weer van de muur gepakt, ik had na het spelen zwarte vingers van de vieze snaren, maar hij was nog volledig in tune.

Hotpepper01
5 maart 2015, 15:27
Meestal neem ik een van de LPs en een of meerdere ESn mee. Hangt een beetje van de setlijsten af wat het wordt. Mn Strat heb ik weggedaan, ik heb er nooit goed mee overweg gekund. Een tele komt een enkele keer het podium op.

Oranjeaap
5 maart 2015, 16:09
In mijn bandje speel ik eigen alles op mijn Les Paul want de andere gitarist speelt vooral op een strat en als ik dan ook op mijn strat speel dan is dat gewoon helemaal kut. Mijn Les Paul klieft als een nucleaire ijsbreker door de mix. Bam, in je face! Daar is die andere kerel niets bij met zijn veel te dunne en schelle stratocaster tone! Bahahaha!

Maar thuis speel ik gewoon op een stratocaster hoor! Mooi clean of net met een randje overdrive, een goeie singlecoil versla je niet! Strat speelt ook niet wat lekkerder, ligt wat beter op je lichaam, gewicht is beter verdeeld, weegt minder. Eigenlijk ideaal. Maarja, ik rock keihard en daar heb ik gewoon een Les Paul voor nodig!

ellisvertellis
5 maart 2015, 16:18
Ik vind juist de strat de meest veelzijdige gitaar van de drie. Zacht rond naar screaming en fel en dan daarbovenop die funky tussenstandjes... Ook de nek en brug kan ik er in blenden voor een meer tele-achtig standje. Voor elk genre iets en nooit problemen met "cut".

In onze band speel ik op een SG en een tele. Voor jams of gelegenheidsoptredens ga ik echter altijd voor mijn strat. Een strat stelt nooit teleur!

RS-Rik
5 maart 2015, 16:19
Een tele is gewoon een soort boterham met een hap eruit.



Ik mis trouwens Jazzmaster. Die zitten zo lekker.

barno
5 maart 2015, 16:34
Ergonomie is één ding. Strat wint met mijlen voorsprong. maar ergonomie is voor pussies. Ik kies een strat vanwege de single coils en ik vermoed dat de meesten een LP verkiezen vanwege de humbuckers. simpel.

ha, goeie analogie RS Rik ! :)

RS-Rik
5 maart 2015, 16:38
Een tele is gewoon mooi omdat hij zo lelijk is, maakt de cirkel rond. Zoals ook een Mig19 of een F102 weer mooi worden van lelijkheid. De inmiddels al lang er-niet meer toe doene "werkman" uitstaling van het apparaat (als ze voor meer dan 1000 euro over de toonbank gaan en er gracieuzere alternatieven zijn voor de helft van het geld).


Okee we dwalen af.

Jazzmaster is aardig comfortabel nog steeds.

@ barno: ergonomie voor pussies, een goeie cutaway helpt, zoals op je twang king en tuxies hebt gedaan. Dat is het belangrijkste. Fijne hiel komt daarna.

nickofzo
5 maart 2015, 17:28
Over afdwalen gesproken, ikzelf heb veelal met strat-achtige gitaren dat ze afdwalen als ik zit te spelen.

Sterker nog, ik krijg het gevoel dat ze als een speedboot onder me vandaan schieten.
Met een Sg heb ik daar minder last van en met een tele of les paul helemaal niet. Wellicht ben ik zelf niet zo ergonomisch. ;)

D3nnis
5 maart 2015, 19:21
Altijd stratachtige gitaren, maar wel met brughumbucker. Ik kan met een single coil bij de brug op 1 of andere manier niet uit de voeten. Alhoewel recentelijke uitspattingen op een les paul ook wel bevallen

barno
5 maart 2015, 20:43
@ barno: ergonomie voor pussies, een goeie cutaway helpt, zoals op je twang king en tuxies hebt gedaan. Dat is het belangrijkste. Fijne hiel komt daarna.


tuurlijk vind ik ergonomie superbelangrijk als ik gitaren ontwerp. persoonlijk maakt easy high acces me niet zo uit, zeker wel gewichtsbalans. mijn punt: ik ben er tamelijk zeker van dat looks (perceptie/beleving/reputatie) belangrijkste factor zijn voor keuze van een gitaar. Sound komt tweedes. Ergonomie ergens achteraan pas :)

.slash.
5 maart 2015, 20:50
tuurlijk vind ik ergonomie superbelangrijk als ik gitaren ontwerp. persoonlijk maakt easy high acces me niet zo uit, zeker wel gewichtsbalans. mijn punt: ik ben er tamelijk zeker van dat looks (perceptie/beleving/reputatie) belangrijkste factor zijn voor keuze van een gitaar. Sound komt tweedes. Ergonomie ergens achteraan pas :)

Amen! Looks zijn van groter belang dan dat sommigen soms toegeven, denk ik zo.
M'n Stratje is het meest veelzijdig en comfortabel, dus die zou logischerwijs de voorkeur hebben. Les Pauls zijn überhaupt niet mijn ding, zo log en (in mijn geval) snel modderig, maar ik kan ook niet spelen:soinnocent:.
Het hangt natuurlijk vooral van de 'gig' af wat de meest geschikte gitaar is. Tele is soms wel fijn, prikt lekker door de mix, pik je er zo tussenuit! Sowieso vind ik Tele's soms net dat beetje extra hebben, het zijn voor ritmespel echt beesten. Je moet er een beetje meer voor werken, maar het resultaat mag er dan wel zijn:rockon:

telerocker
6 maart 2015, 00:15
HSS-strat, kun je alles mee.

vulvasonic
6 maart 2015, 07:07
Ik gebruik ze alledrie om zoveel uiteenlopende redenen dat het weinig zinvol is daar al te veel over te vertellen. Ik mis trouwens nog de ES-335 (-achtigen). Anderen zullen bv de Gretsch of de Aristides (Timo) prefereren. Ik kan niet kiezen. Ik ben er niet de persoon naar om tijdens een optreden van gitaar te wisselen, maar ik heb lange periodes gehad waarin ik slechts op een zwaar gemodde strat speelde, dan weer jarenlang mijn telecaster en ook mijn ES-347 heb ik heel lang gebruikt, zonder dat de stijl van spelen of zelfs de muziekkeuze daar op enige wijze van invloed was. Mijn keuze had meer te maken met wat ik op dat moment het geilste vond, of wat op dat moment de meest stabiele gitaar was.

Marcel2
6 maart 2015, 10:56
Aan welke geef je de voorkeur bij bijvoorbeeld optredens?

Vandaag een Stratocaster uitgeprobeerd en het voelde totaal niet lekker, ondanks dat de hogere noten iets makkelijker te bereiken waren. Het kan liggen aan de (denk ik) dunnere nek, maar waarschijnlijk ligt het aan de contouren van het lichaam van de betreffende gitaar.

Na JARENlang Les Pauls gespeeld te hebben geef ik de voorkeur aan de moeilijker bespeelbare gitaar met Les Paul-lichaam.

In de enquête hierboven kan jij je voorkeur selecteren.

Nee, dat kan ik niet.

NielsW
6 maart 2015, 15:44
Als je me dit 10 jaar terug had gevraagd, had ik gezegd "Mijn voorkeur zit er niet tussen!".
Als je me dit 5 jaar terug had gevraagd, was het zeker Les Paul.
Als je me dit nu vraagt, zou ik Telecaster zeggen.
Als je me dit over 5 jaar vraagt is het antwoord waarschijnlijk anders ;-)

Kortom, ben er nog lang niet over uit!

Methoxy7
6 maart 2015, 16:27
Laatste jaren vanalles gehad van gitaren, maar momenteel hou ik het bij mijn 2014 LPJ.
Ligt voor mij persoonlijk ook het beste in de hand.

Een Baja Telecaster komt er ook nog eens bij, die zijn gewoon badass!
Heb spijt dat ik die indertijd verkocht heb.

pim raaijmakers
7 maart 2015, 00:29
mijn punt: ik ben er tamelijk zeker van dat looks (perceptie/beleving/reputatie) belangrijkste factor zijn voor keuze van een gitaar. Sound komt tweedes. Ergonomie ergens achteraan pas :)

helemaal mee eens.. toen ik mijn eigen vormpje ontwierp, moest die voor mijn oog mooi en vooral qua vorm de mooie lijnen hebben. ergonomie me hoela! naderhand bleek gelukkig alles mee te vallen, maar een gitaar koop of bouw je vooral met de ogen......

barno
7 maart 2015, 01:32
helemaal mee eens.. toen ik mijn eigen vormpje ontwierp, moest die voor mijn oog mooi en vooral qua vorm de mooie lijnen hebben. ergonomie me hoela! naderhand bleek gelukkig alles mee te vallen, maar een gitaar koop of bouw je vooral met de ogen......

tenzij je er twee uur mee op een podium moet staan... dat zou mij nl nooit lukken met een flying V, Explorer, Thunderbird en consoorten waarbij ontwerpers eigenlijk zomaar een vormpje tekenden, weliswaar sexy, maar gewoon niet handig. Dat de strat was nl nooit populairste gitaar ever geworden als ze naast een mooi design ook niet een perfecte ergonomie had gehad.

vulvasonic
7 maart 2015, 10:53
Ondanks mijn eerdere 'betoog' moet ik er wel bij zeggen dat ik verrekte jaloers kan zijn op gasten die al heel vroeg een gitaar voor het leven hebben gevonden en daar ook doodleuk hun hele carriere op blijven harken. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de voorbeelden voor dat soort gasten heel gering zijn. Rory had natuurlijk zijn afgeragde strat, al speelde ook hij natuurlijk regelmatig op andere gitaren erbij. En als je dan alles bij elkaar optelt, dan heb je alsnog een hele rits aan gitaren die het hele spectrum zo'n beetje bedekken. Logisch ook.

En misschien is het ook meer mijn eigen gevecht. Ik bedoel, als ik nu gewoon mijn Gibsons zou houden en al mijn andere gitaren zou verkopen, dan had ik iig genoeg geld om weer een versterker te kopen, want sinds mijn ex buiten mijn medeweten om al mijn versterkers heeft verkocht, blijft het behelpen. Ik kan het alleen niet over mijn hart verkrijgen om zulke fantastische instrumenten te verkopen. Ik heb die dingen namelijk nooit gekocht met de intentie ze ooit weer te verkopen. Integendeel. En daarom zijn ze ook geen reet meer waard, want ik ben er nooit 'zuinig' op geweest. Het zijn allemaal werkpaarden. En dat is aan alles te zien. Levert dus niet gek veel op, terwijl het fantastische instrumenten zijn. Oooooooooow zucht en ach en wee..... :(

MikeD
7 maart 2015, 18:22
tenzij je er twee uur mee op een podium moet staan... dat zou mij nl nooit lukken met een flying V, Explorer, Thunderbird en consoorten waarbij ontwerpers eigenlijk zomaar een vormpje tekenden, weliswaar sexy, maar gewoon niet handig. Dat de strat was nl nooit populairste gitaar ever geworden als ze naast een mooi design ook niet een perfecte ergonomie had gehad.

ik sta regelmatig een hele avond met een Gibby Thunderbird en krijg daar geen enkel probleem mee.. vroegah urenlang met m'n Flying V staan spelen.. nergens last van…. Charvel Desolation DST (over extreem model gesproken..) hangt ook keurig in balans…. volgens mij heb jij met de pointy guitars gewoon pech… net zoals ik met m'n firebird van B&CH.. die krijg ik maar niet 'uitgebalanceerd'. Overigens: waarom staan de SG's niet bij de keuzemogelijkheden?????

mountainman
7 maart 2015, 19:01
Ik heb er van alle drie één. Tussen de Les Paul en de Strat kan ik niet kiezen. De Tele zou wel als eerste afvallen wegens het moeilijkst bespeelbaar. De Les Paul zit wat dat betreft in het midden.

De bereikbaarheid van de hoge noten bij een Les Paul vond ik ook altijd een nadeel maar daarom heb ik dan ook een double cutaway (http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Classic-Double-Cutaway.aspx). :) Je mist dan natuurlijk wel die iconische look...

Verder is mijn main axe gewoon een Duesenberg. :D

barno
7 maart 2015, 20:36
ik sta regelmatig een hele avond met een Gibby Thunderbird en krijg daar geen enkel probleem mee.. vroegah urenlang met m'n Flying V staan spelen.. nergens last van…. Charvel Desolation DST (over extreem model gesproken..) hangt ook keurig in balans…. volgens mij heb jij met de pointy guitars gewoon pech… net zoals ik met m'n firebird van B&CH.. die krijg ik maar niet 'uitgebalanceerd'. Overigens: waarom staan de SG's niet bij de keuzemogelijkheden?????

ik dacht niet enkel aan balans. ik weet dat het niet de bedoeling is met flying V zittend te gaan spelen, maar als ik het toch zou willen, wordt dat een gedoe. En qua balans moet bij dat soort gitaren soortelijk gewicht body en neck juist goed zitten idd, bij een strat maakt dat niet uit; dus ergonomisch beter ontwerp

Marcel2
8 maart 2015, 11:31
ik sta regelmatig een hele avond met een Gibby Thunderbird en krijg daar geen enkel probleem mee.. vroegah urenlang met m'n Flying V staan spelen.. nergens last van…. Charvel Desolation DST (over extreem model gesproken..) hangt ook keurig in balans…. volgens mij heb jij met de pointy guitars gewoon pech… net zoals ik met m'n firebird van B&CH.. die krijg ik maar niet 'uitgebalanceerd'. Overigens: waarom staan de SG's niet bij de keuzemogelijkheden?????

Omdat voor veel gitaristen het wereldbeeld blijkbaar beperkt is tot een strat of een LP.

MikeD
8 maart 2015, 12:31
Omdat voor veel gitaristen het wereldbeeld blijkbaar beperkt is tot een strat of een LP.

dat wou ik dus nou net niet zeggen…..:hide::hide::hide:

munkie
8 maart 2015, 12:35
Er zijn ook andere elektrische gitaren dan Strat, LP of Tele...

Ik heb net een Steinberger Spirit gekocht als reisgitaartje. Net andere pickups erop gezet. Ik heb in 35 jaar nog nooit zo makkelijk snaren gewisseld op een gitaar. Je kan er van zeggen wat je wil, briljant ontwerp IMHO.

De Strat en Tele kunnen nog prima mee met wat mods, ronde hiel a la Ibanez AANJ, moderne neck, medium jumbo frets, vaste brug, LH kop. De GLP vind ik gewoon een slecht ontwerp. Dikke botte plank van een body, veel te zwaar, slechte balans, kwetsbare neck/kop, dikke hiel, modderig geluid.

NLF
14 maart 2015, 14:12
Aan welke geef je de voorkeur bij bijvoorbeeld optredens?

Vandaag een Stratocaster uitgeprobeerd en het voelde totaal niet lekker, ondanks dat de hogere noten iets makkelijker te bereiken waren. Het kan liggen aan de (denk ik) dunnere nek, maar waarschijnlijk ligt het aan de contouren van het lichaam van de betreffende gitaar.

Na JARENlang Les Pauls gespeeld te hebben geef ik de voorkeur aan de moeilijker bespeelbare gitaar met Les Paul-lichaam.

In de enquête hierboven kan jij je voorkeur selecteren.

Tsja. Misschien moet je er even aan wennen. Doordat Fenders een langere mensuurlengte hebben staan de snaren strakker gespannen en zitten de frets verder uit elkaar. Als je lange tijd op 1 model speelt gaan je handen (en oren) er naar staan. Ik moet ook altijd helemaal omschakelen. Maar als je een week lang iedere dag een kwartier wat techniekoefeningetjes doet dan weet je binnen de kortste tijd niet beter en voelt het beter. Het gaat om gevoel, dat moet wennen. Enfin: een voorkeur heb ik niet. Ik vind alledrie deze modellen (LP, strat, tele) echt te gekke gitaren, juist omdat ze zo verschillend zijn (strat en tele ligt natuurlijk wel dicht bij elkaar, is familie). Je moet alleen weten waar je ze voor gebruikt. Een tele klinkt bijvoorbeeld te gek over een fender amp als je country wilt spelen, een les paul klinkt super over een marshall als je van die hardrock wilt spelen. Omgekeerd: gaat niet lukken. Les Paul smeert alle ruimte dicht, je slaat alles vol, alsof je op een piano speelt met sustain pedaal. Tele doet tsjak-tsjak, strat doet wang-wang. Een tele bijt, een strat niet. De charme van Fenders is het knallen van de snaren (door de hoge spanning ivm lange mensuurlengte) en het open, blikkerige geluid (single coil pickups). LP gitaren zijn totaal anders: zwaar, sustain, een massieve toon. Helemaal te gek. Het enige probleem is dat je dus niet op alledrie tegelijk kunt spelen ...

HaroldA
14 maart 2015, 14:16
SG. Ben ik nu een loser?

NLF
14 maart 2015, 14:29
Omdat voor veel gitaristen het wereldbeeld blijkbaar beperkt is tot een strat of een LP.

Eens. Maar zelf beperk ik mij nu tot 3 instrumenten, een strat, een tele en een lp achtige gitaar (ibanez artist) omdat anders het hek van de dam is en ik hier binnen de kortste keren met een hele collectie gitaren op mijn kamertje zit. ES 335 modellen zijn te gek, Gretsch gitaren zijn super, gitaren met p 90's zijn dat ook, SG's, Firebirds, jazzmasters. 12 snarige gitaren trouwens ook, dat is een heel orkest zo'n ding. Jazzbakken zijn ook gaaf. Het grote probleem is dat ik er een hekel aan heb om een gitaar te kopen en er nooit op te spelen. Ik vind dat zonde, zo'n gitaar vraagt om meer. En als je een stuk of 8 electrische gitaren hebt kom je toch al snel in zo'n situatie. Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk: veel gitaristen kijken niet verder dan een strat of een les paul. Daardoor klinken een heleboel mensen ook hetzelfde en dat is jammer.

NLF
14 maart 2015, 14:37
SG. Ben ik nu een loser?

Nee. Als je een SG hebt die goed op stemming blijft. Het zijn nogal kwetsbare gitaren. Als je een beetje tegen de hals duwt dan duw je 'm zo een toon hoger of lager bij wijze van spreke. Maar ik heb er twee gehad, eentje met humbuckers (1976) die niet te stemmen was, dat was een ramp dat ding (vermoedelijk jarenlang voor slide gebruikt door vorige eigenaar en daardoor hoge action met hoge snaren, door muziekwinkel snel omgezet naar lage action met 0.09 snaren: te snel de hals verzet en dus uit balans geraakt). Ik heb daarentegen ook een SG pro gehad uit 1972 met P 90's en dat ding was een waanzinnig vette gitaar die perfect op stemming bleef. Dat ding had echt zo'n Santana (eerste plaat) en Black Sabbath toon: heel bijtend, precies tussen een strat en een les paul in maar toch net weer anders. En verder HaroldA: AC/DC is ook SG, dus alleen daarom heb je al gelijk.

D3nnis
14 maart 2015, 14:43
Maar ik heb er twee gehad, eentje met humbuckers (1976) die niet te stemmen was, dat was een ramp dat ding (vermoedelijk jarenlang voor slide gebruikt door vorige eigenaar en daardoor hoge action met hoge snaren, door muziekwinkel snel omgezet naar lage action met 0.09 snaren: te snel de hals verzet en dus uit balans geraakt).

De oorzaak van een "wiebelende" hals lijkt me niet veroorzaakt worden door bovenstaande hoor!

Majmun
14 maart 2015, 15:33
SG. Ben ik nu een loser?

Het antwoord op die vraag laat ik aan jezelf over. Maar misschien zou je naar de kapper kunnen gaan? Je ziet er uit als een holbewoner.

- Gooit zakken gevuld met aandacht naar je toe -

HaroldA
14 maart 2015, 15:50
Het antwoord op die vraag laat ik aan jezelf over. Maar misschien zou je naar de kapper kunnen gaan? Je ziet er uit als een holbewoner.

Hmmm... Misschien moet je een topic aanmaken met een enquête voor de ideale haardracht? Niet te kort, maar zeker niet zo lang dat het moeilijker kambaar is, of ten koste gaat van je podiumprestatie?

Mitch
14 maart 2015, 23:10
Als je haar lager hangt dan je gitaar ben je een loser, dat lijkt me logisch.

Trouwens, wat is dat met een topictitel waar TWEE keer het woord Stratocaster in zit? Bah.

Majmun
15 maart 2015, 00:01
Wauw, wat een lul ben jij. Opzettelijk de titel veranderen? Nice one.

HaroldA
15 maart 2015, 00:03
Opzettelijk de titel veranderen?

Da's nog altijd beter dan per ongeluk.

dunhill1
15 maart 2015, 00:36
Een aap met een gouden ring blijft een lelijk ding

Pepe
15 maart 2015, 00:57
Geen grappen daarover!

D3nnis
15 maart 2015, 09:12
holbewoner.


Toch zou iedere muzikant eigenlijk een beetje holbewoner moeten mogen zijn.
Zeg maar als je dan ergens speelt en je ziet een vrouws- of manspersoon naar je gading, dat je die dan gewoon mee naar je grot mag slepen.
Ik zeg niet dat dat nu niet kan, en ik zeg ook niet dat het nooit gebeurt, maar over het algemeen wordt het niet echt geaccepteerd.

Brum
15 maart 2015, 10:27
Het antwoord op die vraag laat ik aan jezelf over. Maar misschien zou je naar de kapper kunnen gaan? Je ziet er uit als een holbewoner.

- Gooit zakken gevuld met aandacht naar je toe -

Mja, sommigen geven wat minder om het uiterlijk, maar kunnen wel spelen, ook in een band en zo. Heb je nog zo'n mooie foto van die Les Paul van je? Er zijn er nog maar een paar voorbij gekomen...:)

dunhill1
15 maart 2015, 10:44
Die hilarisch historisch correcte les Paul duurt nog even.
Er is een schrijnend tekort aan groene tape in het Oostblok las ik op een forum.

Malle Eppie
15 maart 2015, 11:02
Wauw, wat een lul ben jij. Opzettelijk de titel veranderen? Nice one.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je niet zo goed met kritiek om kan gaan. Misschien moet je eens een serieus topic starten want deze of hoe hoog iemand zijn/haar gitaar heeft hangen slaan gewoon nergens op.

Een LP, Strat of Strat achtige?! Kom op! D'r zijn echt wel meer gitaarvormen! Zeg dan gewoon singlecut of dubblecut solidbody gitaren.

Aan de andere kant heeft iedereen jouw aandacht weer te pakken en stijgen je statistieken...

beruk
15 maart 2015, 12:00
Speel op mijn tele en strat evenveel/vaak. Ik kan dus niet stemmen zonder de realiteit geweld aan te doen.
De ergonomische vorm van een strat bevalt me goed. Een strat met de halsvorm van een LP, dat lijkt me wel wat. Dat is een groot pluspunt van de lp achtige.

.slash.
15 maart 2015, 13:30
We maken er weer een feestje van, heren.

Majmun
15 maart 2015, 17:21
Die hilarisch historisch correcte les Paul duurt nog even.
Er is een schrijnend tekort aan groene tape in het Oostblok las ik op een forum.

Afgaand op je topografische kennis en de geschiedenis die daarbij hoort kom je niet echt snugger over. Iets met Warschau-pact en dergelijke.. Hmmm.. Heb je toevallig nooit de middelbare school afgemaakt?


We maken er weer een feestje van, heren.

Valt wel mee, toch? Er moet toch wat gebeuren om de tijd te doden totdat de uitslag van de verkiezing bekend wordt gemaakt.

Brum
15 maart 2015, 17:38
Gelet op de insiders joke over groene tape en de geschiedenis die daarbij hoort, ah well... Vul 'm zelf maar in.

NLF
15 maart 2015, 20:47
De oorzaak van een "wiebelende" hals lijkt me niet veroorzaakt worden door bovenstaande hoor!

Misschien lag het daar ook niet aan. Ik weet niet waar het aan lag. Dat ding was niet te stemmen. Ik heb 'm ergens rond 1996 ingeruild hier bij Musica in Eindhoven tegen een Gibson The Paul (eigenlijk geen goede deal, maar ja). Een tijd later zag ik Peter van Elderen van Peter Pan Speedrock tijdens een optreden in de Effenaar (ik moest daar toevallig zijn) op een Gibson SG spelen, ook een rode die heel veel op mijn oude SG leek, die hij de hele avond aan het stemmen was. Ik heb me altijd afgevraagd of dat dezelfde gitaar was ...

Toen ik de gitaar ging kopen bij Feedback in Den Haag begin jaren negentig lag de gitaar bij Peer Dellen (ik kwam 'm ophalen / bezichtigen en had een afspraak). Misschien hadden ze met dat ding zitten klooien (teveel en te ver aan de truss rod gedraaid of zoiets) en hadden ze 'm naar hem gebracht om het probleem op te lossen of iets dergelijks. Maar goed; dit is eigenlijk allemaal een beetje off topc. Maar misschien ook weer niet: liever een goede strat dan een slechte tele, liever een goede tele dan een slechte les paul, liever een goede sg dan een slechte strat etc.

D3nnis
15 maart 2015, 21:44
Maar misschien ook weer niet: liever een goede strat dan een slechte tele, liever een goede tele dan een slechte les paul, liever een goede sg dan een slechte strat etc.

Rothobby hebben we.
Keyboard spelen lijkt me van 1 kant zo fijn, je probeert eens zo'n ding, en als je dan een merk en type weet, dan kun je zo'n ding overal kopen, want ze zijn toch allemaal hetzelfde (toch?).
Heb tenminste nog nooit van een toetsenist gehoord dat ie 5 dezelfde merk+type keyboard probeerde om de beste eruit te zoeken.

Mitch
15 maart 2015, 21:53
ik dacht: ik open het topic nog één keer, misschien zijn er goede grappen gemaakt, maar nu word ik uitgemaakt voor 'lul' en word ik beschuldigd van veranderen van de topic titel?? Ik ben het nu even kwijt. Ik maakte een anti-strat grap, zoals wel vaker, maar volgens mij valt -ie verkeerd. Voor de driedubbele zekerheid heb ik nog even in 't modschermpje gekeken maar niemand heeft met de titel gerommeld.

Dus leg even uit, was die scheldpartij nou een 'grapje' van jouw kant of ben je sneller met reageren dan met nadenken?

JGD
16 maart 2015, 07:35
Maar misschien zou je naar de kapper kunnen gaan? Je ziet er uit als een holbewoner.

Kort haar is voor nichten :seriousf:


:blast:

Bartrock
16 maart 2015, 08:23
Kort haar is voor nichten

Komt-ie nou mee:ik heb het er eigenlijk net af....:rockon:

JVGM-music
16 maart 2015, 09:00
Ik heb strat gestemd, speel ik het meeste op en vind ik het mooist....maar eerlijk gezegd ,zou ik op moeten treden (ben een zolderkamer gitarist) dan zou ik denk ik toch voor een les paul gaan...op de één of andere manier speelt die gemakkelijker. En dus minder kans op fouten denk ik zo.

Bartrock
16 maart 2015, 09:36
Overigens:altijd een groot Gibson-liefhebber geweest.Vond Strats er weliswaar veel flitsender uitzien dan Les Pauls,maar bepaald veel te iel en dun klinken.Toen ik weer begon te spelen een Ibanez RG gekocht,en me vervolgens afgevraagd of dat een goede keus was.Ik dacht er gauw aan te wennen,maar dat heeft een hele tijd geduurd.Gelukkig ben ik nu totaal in love met mijn RG.Les Paul en Strat-achtige dus.

geert1976
21 maart 2015, 01:14
Ik heb van allerlei gitaren, dus geen voorkeur.
Ik pak gewoon de gitaar uit het rek, waar ik op dat moment zin in heb.

Maar Jezus wat een topic is dit weer geworden zeg....

Tupelo
21 maart 2015, 11:27
Ik heb al lang niet meer opgetreden, of uberhaupt met andere mensen samen gespeeld, de laatste keer dat ik een jamsessie speelde (paar jaar geleden) kreeg ik een strat in bruikleen, en had ik er onmiddellijk geen zin meer in.

Nee, telecaster is voor mij de match.
Met een strat voel ik mezelf voor lul staan, met een LP voel ik mezelf niet prettig, telecaster is de perfecte match voor mij, wanneer ik iets all rounds zoek. Natuurlijk heb ik ook andere gitaren, maar die zijn vrij specifiek inzetbaar. En als ik vandaag mag kiezen om op een telecaster te spelen tijdens een jamsessie of in een band, of achter een piano te kruipen, dan kruip ik liever achter een piano.

Gitaar is een instrument voor sukkels, 't is een beetje zoals de Rugby League, ruwe bolsters, grote bek, veel attitude, no brain. :ok:

Gitaar :

http://images.performgroup.com/di/library/sportal_com_au/a9/1b/australia-at-the-rugby-league-world-cup_eylp0z8zs0d31rlamxz50fvpq.jpg?t=1065080370w=50 0

Piano :

http://footballworldcuplive.com/wp-content/uploads/2014/05/australia-soccer-team-2014-brazil.jpg

Mitch
21 maart 2015, 21:22
Ik ben goed van geheugen en slecht van geduld momenteel dus ik vraag nóg een keer aan Majmun waar die rare beschuldiging aan mijn adres vandaan komt.

Duhsjaak
21 maart 2015, 22:27
Ik heb LP gestemd. Niet omdat ik 100% overtuigd ben, maar om de score 21/21 te brengen.
Anders zou een belangrijke motivatie voor allerlei volmaakt onzinnige en volmaakt grappige draadjes ineens ophouden te bestaan.
Overigens vind ik dat tetten historisch gezien niet in een GN enquete mag ontbreken.
Vriendelijke groet, Gus

HaroldA
21 maart 2015, 22:38
Sorry, Gus ... ;)