Inloggen

View Full Version : Pickup-keuze voor mijn Ibanez RGT6EX.

Jan Buurman
5 maart 2015, 09:25
Ik heb een Ibanez RGT6EX waarin EMG's zitten. In eerste instantie wilde ik ze laten zitten zodat ik dan diversiteit in mijn gitaarverzameling had. Maar ik kan er echt niet aan wennen! Eerst heb ik de EMG 81 uit de brug al vervangen door een EMG 85. Dit was wel een verbetering. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat de EMG's het niet voor mij gaan doen dus op zoek naar passieven elementen.

Mijn hele gear en sound is opgebouwd rond een JCM800 één-kanaals met een Les Paul Custom (BK Holydiver/SD Jazz). Nu snap ik dat de RG nooit als een LP gaat klinken en dat wil ik ook niet. Maar wat ik wel wil is dat ik niet de hele instelling van mijn amp moet omgooien als ik van gitaar switch.
De RG heeft een Maple/Walnut doorlopende neck met Rosewood toets, Basswood body met een Floyd Rose.
De sound van de RG mist "body".
Ik dacht aan een Dimarzio Tonezone in de brug met een Air Norton in de hals of aan een SD Alt 8 en een SD Jazz.
Wie kan hier wat zinnigs over zeggen en/of heeft ervaring met dergelijke set-up?

Tabula Rasa
5 maart 2015, 10:00
Ik heb alleen ervaringen met de tonezone en die vond ik niet echt vol, zeker niet in de brugpositie.

RS-Rik
5 maart 2015, 12:06
DiMarzio DP 166 Breed. Heeft erg veel body (bas en mids) zonder ongedefinieerd te worden.

Jan Buurman
5 maart 2015, 19:13
@TR: In welke gitaar heb jij ervaring met de Tonezone? In mijn speurtocht op het www zou de Tonezone juist goed werken in een RG... Zo zie je maar hoeveel meningen er zijn.... Lastig...

@RS: waar heb jij de Breed inzitten? Wel eens vergeleken met de Tonezone?

Jan Buurman
6 maart 2015, 14:36
Als ik over de herkomst van de Breed lees komt hij zeker in aanmerking. Maakt de keuze allemaal niet makkelijker...

Jan Buurman
6 maart 2015, 19:26
Pfffff, hoe meer ik lees hoe minder ik weet....

Wat zijn de te verwachte verschillen:

Uitgangspunt:
Één kanaals JCM800 + RGT6EX (necktrough Basswood, Floyd Rose) + EMG 85 bridge -> Niet tevreden, te dun, weinig body....

Één kanaals JCM800 + RGT6EX (necktrough Basswood, Floyd Rose) + Dimarzio Tonezone

Één kanaals JCM800 + RGT6EX (necktrough Basswood, Floyd Rose) + Dimarzio The Breed

Één kanaals JCM800 + RGT6EX (necktrough Basswood, Floyd Rose) + Seymour Duncan Alt 8

Dit wordt aangezet met een OCD of Xotic BB.....
Heeeelp!!!!

Orpheo
8 maart 2015, 00:10
tonezone: way too mushy naar mijn smaak.
breed: watered down tonezone. gewoon boring (maar tja. heb een schurfthekel aan DMZ).
Alt8: strak. dik. super-gedefinieerd. te gek.

alternatief:

bareknuckle nailbomb?

www.tonefordays.com. Jon Moore's pickups. wellicht de beste pickups die ik in m'n leven gehoord heb.

Jan Buurman
8 maart 2015, 09:42
Ik had de Alt8 inderdaad op mijn shortlist (veel goede ervaringen met SD) maar als ik de toepassing van een Alt8 lees op de SD-site wordt hij aangeraden in een "warm and balanced" gitaar. Daar valt deze RG niet echt onder... Ik wil hem qua sound meer richting een LP krijgen qua Bass en Mid.

Ik ken jouw aversie tegen Dimarzio. Kan je echt objectief zijn? Want op het internet zijn een hoop mensen juist lyrisch over de ToneZone en The Breed. Als je de tonechart van beiden ziet zouden ze in theorie wel doen wat ik wil. Volgens veel reviews geven ze de iele RG meer body....
(Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad ook nooit aan een Dimarzio ben blijven hangen.)

Pffff.... Zoveel Pick-ups.... zoveel meningen... Ben benieuwd of ik hier ooit uitkom... ;-)

Orpheo
8 maart 2015, 15:43
Nee, ik kan niet objectief zijn. Het leuke is wel dat ik een DMZ blind eruit pik en ze ook daadwerkelijk minder goed vind klinken.

De alt8 zit in bij mij in een alder jackson met maple neck thru en ebben board. Bright mofo dus! Maar klinkt echt strak en dik en met mega-veel punch in het laag.

Brum
8 maart 2015, 16:30
Lace Nitro Hemi. Dik, vet, gearticuleerd.
Dimarzio Super Distortion. Zelfde verhaal.

Bartrock
14 maart 2015, 18:36
Ik heb zelf de beruchte X2N in mijn RG 870 QMZ zitten,brugpositie (uiteraard).Vond 'm waardeloos klinken.Tot ik nog eens maar mijn soldeerwerk keek,en dat maar heel gauw nog eens deed.Nu is-ie verrukkelijk,vind ik,maar donker en echt LP-warm,nee.

Jan Buurman
14 maart 2015, 21:01
Ik laat het maar een beetje aan het toeval over denk ik.... Kijken wat het eerst op MP voorbij komt wat bruikbaar is...

Jan Buurman
24 april 2015, 09:26
Aangezien het een "bij"gitaartje is ga ik er geen nieuwe pu's ingooien. Dus ik ben afhankelijk van de 2e handsmarkt. The Breed zal niet zo snel voorbij komen. De optie van Brum, de DP100 lijkt ook een goede optie. Volgens de tonechart evenveel bas, minder treble maar ook minder mid. Nu heeft mijn JCM800 wel veel mid dus ik denk dat ik voor de SuperDistortion ga. Komt ook vaker voorbij op MP...
HaroldA, jij bent overtuigd DP100 gebruiker.... Hoe schat jij de DP100 in in mijn RGT6EX?

Speeddemon
26 april 2015, 14:30
tonezone: way too mushy naar mijn smaak.
breed: watered down tonezone. gewoon boring (maar tja. heb een schurfthekel aan DMZ).

De Breed mist de harmonics die de ToneZone wel heeft. Maar in de verkeerde gitaar is de TZ net te zompig/modderig (e.g. 'mushy') in het laag.

Ik sta zelf lang niet zo negatief t.o.v. DiMarzio als Orpheo (en ik ben niet vergeten hoe lyrisch Orph ooit was over met name de Air Norton :soinnocent: ;) ), en er zijn diverse DiMarzio's die ook gewoon waanzinnig mooi splitten;
Air Norton, Norton, Breed Neck, Fast Track 1. B

De Super Distortion is gaaf (heb 'm in 3 gitaren) maar qua coilsplit-sound is ie wel een beetje flauw.

Jan Buurman
17 juni 2015, 00:21
Even een update:
Ik heb een DP 193 Air Norton in de neck en ik heb een nieuwe SD alt8 voor de brug gekocht en erin gezet. Dat werkt dus niet lekker!! De Air Norton doet het lekker in de halspositie maar als ik naar de brugpositie schakel klinkt de Alt8 als een suffe singlecoil. Mijn eerste gedachte was een verkeerde soldering maar dat is niet zo. Alles is goed aangesloten én beide bobbins werken.
Totaal niet wat ik had verwacht van de Alternative8!
Ik moet dus weer op zoek maar een andere brugpickup....

Jan Buurman
17 juni 2015, 00:24
De alt8 zit in bij mij in een alder jackson met maple neck thru en ebben board. Bright mofo dus! Maar klinkt echt strak en dik en met mega-veel punch in het laag.

Gek genoeg niets van dit alles bij mijn RGT6EX.... Hoe zou dat kunnen?

Bartrock
17 juni 2015, 08:54
Nou mocht ik ook weer eens een HNGD ervaren.Ik ging vol GAS op een Ibanez Destroyer, DT 520. Air Norton in Hals positie, en ToneZone bij de brug.Nu is het dus allesbehalve RG-achting (mahonie body en mahonie set neck) maar het is de eerste gitaar die ik ooit kocht waarbij ik dus niet meteen het brugelement verving.Die ToneZone bevalt me uitstekend, maar ik ben dan ook een groot liefhebber van

Orpheo
17 juni 2015, 11:34
de alt8 is zeker geen singlecoil like pickup. dan moet er iets mis zitten. kan van een afstand helaas niet zien wat er mis gaat. check dit clipje maar:

https://www.youtube.com/watch?v=-H7egNnFzRo

ronkt en schreeuwt als een malle.

wat ik me anders kan voorstellen is dat de spoelen toch uit fase staan ten opzichte van elkaar. ook al heb je rood en wit op elkaar, intern kan het nog 'mis' zitten. Dat is het enige dat ik me nog kan voorstellen als de spoelen nog WEL goed meten. Anders: SD mailen.

Orpheo
17 juni 2015, 11:37
https://www.youtube.com/watch?v=G3-4BwMTlTM

hier hoor je 'm ook: plenty power, me thinks?

RS-Rik
19 juni 2015, 23:18
De Breed mist de harmonics die de ToneZone wel heeft.

De breed is één bats harmonics. Nouja, in de ene gitaar waar ik m in heb. Hij heeft wel een beetje dezelfde "kleur" als de ToneZone.
Zeer geschikt voor coilsplit ook.

Speeddemon
20 juni 2015, 15:48
De breed is één bats harmonics. Nouja, in de ene gitaar waar ik m in heb. Hij heeft wel een beetje dezelfde "kleur" als de ToneZone.
Zeer geschikt voor coilsplit ook.
Bij de Breed Bridge is dat absoluut niet mijn ervaring. 'bland', mild, braaf, dat kwam als eerste in me op destijds.
Breed Neck ligt al een tijdje in m'n Gibson '67 RI V (neck pos.), daar doet ie 't geweldig; split idd prachtig.

Jan Buurman
20 juni 2015, 17:19
Even een update:
Ik heb een DP 193 Air Norton in de neck en ik heb een nieuwe SD alt8 voor de brug gekocht en erin gezet. Dat werkt dus niet lekker!! De Air Norton doet het lekker in de halspositie maar als ik naar de brugpositie schakel klinkt de Alt8 als een suffe singlecoil. Mijn eerste gedachte was een verkeerde soldering maar dat is niet zo. Alles is goed aangesloten én beide bobbins werken.
Totaal niet wat ik had verwacht van de Alternative8!
Ik moet dus weer op zoek maar een andere brugpickup....

Orpheo gaf mij de volgende tip:
Doe eens zo:

Groen op aarde. Rood en zwart samen. Wit signaal.

Daarmee test je of de spoelen onderling intern goed zitten.

Dat werkte! Intern zat er dus iets niet goed. Het in- of uit fase staan.... meet ik dat door de weerstand te meten en te vergelijken met opgegeven waarden?
Maandag pik ik hem op mij mijn gitaartech en ga ik hem op mijn eigen gear testen.... Ben benieuwd!!!!

Jan Buurman
20 juni 2015, 17:28
Voordat ik de winnende tip van Ortheo kreeg had ik op MP een Dimarzio Air Zone gescoord om daarmee de Air Norton te complementeren. Die hou ik nu dus even als reserve... Hoe zal die AirZone zich verhouden tot de Alt8? En tot de Tonezone?

SNiXMusic
21 juni 2015, 09:32
De airzone is beetje de vintage versie van de tonezone. Lagere output. Ik heb hem in de brug gehad met een single coil in de nek. In een andere gitaar zit nu de tonezone in de brug en wilde ik de air zone in de hals, maar dat bleek te wollig. Heeft teveel laag voor die positie. Dus een paf pro gekocht en dat matched als een dolle. Zeker in serie en uit fase met de tonezone. De airzone vervolgens aan jou verkocht. Kleine wereld, die gitaarbusiness, hahaha!

Speeddemon
21 juni 2015, 13:32
Hoe ze zich verhouden tot een Alt8 weet ik niet, maar de ToneZone (en eigenlijk dus daarmee de AirZone ook) kan in de juiste gitaar precies goed klinken, maar anders snel te groots/vol/zompig. Ik zou bijv. zelfs misschien niet snel een AirZone in de brug positie van een volledig mahonie Les Paul gooien. ToneZone was zelfs in m'n Charvel So Cal (elzen super strat met maple neck en Floyd Rose) ietsje te los en daar ligt nu een Norton in (in grote lijnen de 'lean' neef van de ToneZone; super harmonics, mooie mid-crunch en een strak, punchy laag.)
ToneZone is vervolgens naar m'n Ibanez S540FM gegaan (HSH dunne superstrat met Lo Pro Edge trem) en daar doet ie 't wel lekker. Beide gitaren een Air Norton in de neck positie=awesomeness.

Orpheo
21 juni 2015, 17:00
Orpheo gaf mij de volgende tip:
Doe eens zo:

Groen op aarde. Rood en zwart samen. Wit signaal.

Daarmee test je of de spoelen onderling intern goed zitten.

Dat werkte! Intern zat er dus iets niet goed. Het in- of uit fase staan.... meet ik dat door de weerstand te meten en te vergelijken met opgegeven waarden?
Maandag pik ik hem op mij mijn gitaartech en ga ik hem op mijn eigen gear testen.... Ben benieuwd!!!!

Nee dat was meer een educated guess. Als de weerstand oké is, maar t klinkt nog verkeerd, dan is fase het probleem.

Jan Buurman
13 juli 2015, 18:19
Goed, na enkele malen in bandverband gespeeld te hebben met de RGT6EX ben ik van mening dat de Alt8 niet voor mij is. In de frequentiewaaier van onze band prikt hij er niet lekker doorheen. Normaal speel ik op een LP Custom met een Bareknuckles Holydiver en die past perfect in deze waaier. Ik wil bij gitaarwissel niet aan de knoppen moeten draaien.
Ik denk dat de Alt8 veel meer metal georiënteerd is. Ik zoek toch iets meer vintage gevoicede pick-ups. Na mijn vakantie gaat de SH-15 er uit (Let op MP of het ruiltopic hier ;-) )
Ik heb de AirZone nog liggen. Eerst die maar eens proberen en anders maar weer eens op zoek..... Een Superdistortion, een JB of iets uit de Bareknuckle lijn....