PDA

View Full Version : vraagje over Daw en interface en verbinding



Fenderfan
4 maart 2015, 21:52
Beste gitaarnetters,

Ik werkt nog steeds met mijn korg d1200 studio in a box. Opzich tevreden, alleen vraagt de ontwikkelingen met de band toch een wat andere aanpak.

Ik ben met aan t verdiepen in het multitracken direct naar de Pc. Werk nog steeds met cubase 5 (lekker simpel en voor mij nog goed genoeg) en ben aan t kijken hoe een interface aansluiten nu eigenlijk werkt en wat er nu eigenlijk mogelijk is.

In concreto de vragen:

1 gaat een interface gewoon met 1 enkele firewire kabel naar de p.c.... of heb ik ook een aparte geluidskaart nodig die een corresponderend aantal inputs heeft met de interface?
2 ik vindt te fijn om fysiek aan knopjes te draaien. Is t ook mogelijk een digitale mixer te gebruiken als interface die ook realtime cubase kan schakelen. Track muting/activating etc?
3: Wat voor mixer heb ik nodig of is een aanrader?
4: Heb ik bij dit alles nog steeds mic preamps nodig in 19inch rack formaat of zit dit ingebouwd in de interface?

Ik denk aan 12 sporen simultaan. Budget is zeker een overweging. Denk dat ik voor interface/mixer interface (mag 2ehands zijn voor een 300 euro klaar wil zijn. Is dit realistisch?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen....

Groetjes

okeeee
4 maart 2015, 22:49
kom je op zo iets uit

http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-x1222usb-pa-en-studio-mixer

weet niet hoe die klinkt

btw zou die cubase 5 verruilen voor reaper

Fenderfan
5 maart 2015, 11:36
Die behringer heeft 8 schuifjes. Ik zat eigenlijk te denken aan 12 kanalen.

Ik zou best over willen stappen op reaper of iets anders als dit serieuse verbeteringen met zich mee brengt. Ik begin inmiddels tegen de nadelen van cubase aan t lopen, maar de pijn is nog te overzien. Wat kan reaper beter? Ik heb audacity geprobeerd maar die kan niet real-time en vindt ik niet acceptabel.

Ik zag gistere een mackie onyx 1220i voor 330 online. Is dat wat?

Dreverhaven
5 maart 2015, 13:24
1. Ja, nee.
2. Wat wil je nou? Er zit toch een digitale mixer in Cubase? Sluit er een midicontroller op aan en je kunt aan knoppen draaien.
3. Je hebt geen mixer nodig.
4. In de interface.

Ga onderzoek doen naar wat een interface precies inhoudt.

Wat zijn de nadelen van Cubase?

okeeee
5 maart 2015, 15:10
cubase 5 is de laatst gerippte versie (zal wel toeval zijn ;))
reaper kan zich meten met alle daws en is gratis als je dat wil
grootste voordeel de 64 bit versie
scheelt major cpu power

Dreverhaven
5 maart 2015, 15:35
Ik vroeg wat het nadeel is van Cubase.

okeeee
5 maart 2015, 17:07
Ik vroeg wat het nadeel is van Cubase.
de prijs ?? en dat ze marketing tech niet zo slim bezig zijn
jeugd heeft de toekomst en die grijpen niet meer naar cubase

maar had het over cubase 5 van de ts
en dat moge duidelijk zijn

guhlenn
6 maart 2015, 08:51
grootste voordeel de 64 bit versie
scheelt major cpu power

Hoe bedoel je dat?

morris
6 maart 2015, 09:13
Een mackie 1220i doet precies wat je wil. En klinkt fantastisch, met goede preamps en bruikbare EQ. Ik heb de mijne voor ~ 300 verkocht en ben overgestapt op een Zed 16. Maar ik kan je de 1220i van harte aanbevelen!!!

Fenderfan
6 maart 2015, 10:45
Ik heb inderdaad de cubusa 5.0 versie omdat ie gratis en omdat ie simpel is. In de praktijk heb ik aan compressors, multi e.q en enkele effecten genoeg b.v. reverb. Een meer heavyweight dawvoor alleen dit lijkt me overdreven. Als het de geluidskwaliteit ten goede komt dan ga ik mee.denk niet dat reapers output zoveel beter zal zijn.

Ik denk dat dat mackie board een optie kan zijn. Maar het board heeft strictly alleen de functie als interface. Ik wil fysieke knoppen hebben, geen softwarematige tot het moment van mixen. Dat vind ik prettiger en vlotter werken

guhlenn
6 maart 2015, 11:07
Ik heb inderdaad de cubusa 5.0 versie omdat ie gratis en omdat ie simpel is. In de praktijk heb ik aan compressors, multi e.q en enkele effecten genoeg b.v. reverb. Een meer heavyweight dawvoor alleen dit lijkt me overdreven. Als het de geluidskwaliteit ten goede komt dan ga ik mee.denk niet dat reapers output zoveel beter zal zijn.

Ik denk dat dat mackie board een optie kan zijn. Maar het board heeft strictly alleen de functie als interface. Ik wil fysieke knoppen hebben, geen softwarematige tot het moment van mixen. Dat vind ik prettiger en vlotter werken

Welke knoppen heb je het dan over? bedenk dat 300 niet al te breed budget is :)

Fenderfan
6 maart 2015, 11:14
Dreverhaven:
Grid vam 1/128 is mij te grof. Ik wil altijd gridloos.
Verschuiven van tracks bij t snijden. Ik ben zo dwars dat ik een cut als insert silentregion toe wil passen. Werkt sneller.
Visualisatie naar de waves is afwezig bij write automation. Tenminste dat is mijn indruk. Audacity doet dit veel beter. B.v. bij de hard limiter. Ik wil graag zien wat ik doe

Fenderfan
6 maart 2015, 11:21
Nou de faders. Arm tracks in cubase via mixer en natuurlijk de e.q. mijn idee was om via een mixer de opnames als het ware te kunnen premixen zodat ik de levels in elk geval sneller heb staan op moment van tracken. B.v bij een live of demo opname.
Is dit een logische gedachtengang? Misschien denk ik verkeerd..

Het gaat mij nadrukkelijk niet om effecten. Das post recording voor mijn gevoel.

guhlenn
6 maart 2015, 11:50
Nou de faders. Arm tracks in cubase via mixer en natuurlijk de e.q. mijn idee was om via een mixer de opnames als het ware te kunnen premixen zodat ik de levels in elk geval sneller heb staan op moment van tracken. B.v bij een live of demo opname.
Is dit een logische gedachtengang? Misschien denk ik verkeerd..

Het gaat mij nadrukkelijk niet om effecten. Das post recording voor mijn gevoel.

Ik snap je uitleg niet helemaal: bij het tracken heb je immers al de volledige controle met die mackie. Of bedoel je dat je hard-ware EQ's etc wil? Als je bedoeld dat de software je knop standen via midi ook opslaat, dan lijkt die mackie idd niet de ticket: zoek dan eentje met motorized faders (op de site roepen ze iets over dat dat beoerkt kan met die mackie, maar beperkt betekend meestal: not in real life). Gezien je budget zal dan alleen behringer nog in aanmerking komen. Je hebt nogal hoge eisen gezien je budget :).

morris
6 maart 2015, 12:47
De mackie heeft geen daw control. Maar als we het hebben over volledige control incl. gemotoriseerde faders, vergeet dan het budget van 300 maar. Wil je uitstekende conversie, super preamps en voor het geld de beste geluidskwaliteit, mackie is je ticket. Firewire kaartje in de pc en klaar.

okeeee
6 maart 2015, 13:17
Een mackie 1220i doet precies wat je wil. En klinkt fantastisch, met goede preamps en bruikbare EQ. Ik heb de mijne voor ~ 300 verkocht en ben overgestapt op een Zed 16. Maar ik kan je de 1220i van harte aanbevelen!!!

ik kan het mis hebben
maar volgens mij wil onze ts 12 in en uit 12 hebben
dus na opname 12 onafhankelijk te bewerken geluids sporen

dat ga je met dit budget niet redden

okeeee
6 maart 2015, 13:39
Nou de faders. Arm tracks in cubase via mixer en natuurlijk de e.q. mijn idee was om via een mixer de opnames als het ware te kunnen premixen zodat ik de levels in elk geval sneller heb staan op moment van tracken. B.v bij een live of demo opname.
Is dit een logische gedachtengang? Misschien denk ik verkeerd..

Het gaat mij nadrukkelijk niet om effecten. Das post recording voor mijn gevoel.

jup omdat je met de gekozen geluidskaarten/budget je daw maar 2 kanalen ziet en krijgt

morris
6 maart 2015, 14:01
ik kan het mis hebben
maar volgens mij wil onze ts 12 in en uit 12 hebben
dus na opname 12 onafhankelijk te bewerken geluids sporen

dat ga je met dit budget niet redden

Ja bewerken in Cubase. Zo heb ik dat tenminste begrepen. Waarom zou je in die prijsklasse in godsnaam OTB willen bewerken?? Koop dan lekker een zoom zou ik zeggen...

okeeee
6 maart 2015, 15:16
Ja bewerken in Cubase. Zo heb ik dat tenminste begrepen. Waarom zou je in die prijsklasse in godsnaam OTB willen bewerken?? Koop dan lekker een zoom zou ik zeggen...
laten we zeggen dat ik het vage vermoeden heb dat de ts niet zoveel verstand heeft van geluidskaarten en of prijzen

maar ik had begrepen dat hij juist het verlangen had om itb te kruipen ;)

Fenderfan
6 maart 2015, 15:38
Ik snap m zelf nu ook niet meer. Ik wil inderdaad 12 separaat bewerkbare tracks in mijn daw. Ik moet de zaak wel naderhand kunnen tweaqen en afmixe. Alles op de mixer gaat met de mackie niet lukken. Dan heb ik 5000 euro meernodig. Maar als die mixer niet kancontrolen wat ik wil. Dus otb gainstaging, eq-ing. Dan snap ik the point niet van firewire mixers. Dan is een goede interface 19inch genoeg maar iets met 12 kanalen gaat ook snel naar 400 euro.
Waarom die motorized faders?

Fenderfan
6 maart 2015, 16:06
Ik heb de handleiding inmiddels doorgespit van de mackie. Die beweert dat er 12 ttacks in de daw te bewerken zijn en 1 stereotrack wordt aangeboden. Dit alles door 1 firewire kabel.
Is dat dan lariekoek wat.mackie schrijft?

okeeee
6 maart 2015, 17:16
Ik heb de handleiding inmiddels doorgespit van de mackie. Die beweert dat er 12 ttacks in de daw te bewerken zijn en 1 stereotrack wordt aangeboden. Dit alles door 1 firewire kabel.
Is dat dan lariekoek wat.mackie schrijft?
tot mijn verbazing moet het kunnen


ff met bax bellen

Fenderfan
6 maart 2015, 17:24
Ja he! Ik dacht al dat ik gek werd. Maar als dit voor 330 en een vuurkaartje kan dan is dat toch kei goed niet?
Ik wil geen nummers op het board mixen. Puur de interface functie en enige invloed op hetgeencubase opneemt is voor mij belangrijk. Vandaar.

Dus mackie the way to go?

Fenderfan
6 maart 2015, 17:32
Als dit in elk geval de juiste conclusie is wil il jullie bedanken voor jullie input en moeite. Rock on! En ....een slotje dan maar?

morris
6 maart 2015, 17:36
De mackie is 12 in, 2 uit. Dat betekent dat je 12 sporen tegelijk kunt opnemen in cubase en voor de opname op de mengtafel kunt bewerken met gain en EQ. Vervolgens heb je de tracks apart in cubase, alwaar je ze ITB (in the box, in cubase dus) verder kunt bewerken. De mix in cubase komt dan vervolgens weer via firewire terug op een apart stereo kanaal, alwaar je kunt monitoren. Je kunt dan niet meer de kanalen apart bewerken op de tafel! Dat moet je dus in cubase doen. Maar met de mackie heb je goede preamps, eq en gain control voordat het de computer in gaat. In feite vervangt de mackie volledig je geluidskaart, dus die heb je niet meer nodig. Alles gaat via firewire, je moet alleen een firewire kaartje in je pc hebben. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. En naar mijn mening is dit de beste oplossing voor wat je wil. Als ik wat mis, hoor ik dat ook graag!

okeeee
6 maart 2015, 18:52
vergeet alleen niet dat je "maar" 4 mic preamps aan boord hen en dus maar 4 mics tegelijk kunt opnemen

maar nogmaals ik zou ff met bax bellen
ze hebben een goede klanten service

morris
6 maart 2015, 18:58
maar nogmaals ik zou ff met bax bellen
ze hebben een goede klanten service

Hoezo, geloof je me niet dan?

Fenderfan
6 maart 2015, 19:25
Ik denk dat je het zo goed opsomt morris. En dit is precies wat ik me erbij voorstel. Bij elke set-up un thuis berijk groei je er een keer uit. Denk dat voor simultaan studio en demowerk dit een goede optie is en toch nog enigzins mobiel voor buiten de deur.
Kan me bij het verhaal van okee niets voorstellen, dat van die preamps.. Elk kanaal heeft toch per definitie een preamp nodig om uberhaubt te functioneren! Iets moet mic level naar line level brengen toch?

okeeee
6 maart 2015, 20:58
Hoezo, geloof je me niet dan?

jawel hoor maar las wat over firewire problemen
en een mackie mixer met ongeveer de zelfde mogelijken maar dan zonder ad/da converter kost net zoveel als deze

zou um absoluut never nooit zonder nader onderzoek kopen

voor ts
een redelijke geluidskaart met 2 mic pre amps kost rond de 130 euro (is nog een budget kaart)

maar doe vooral wat je niet laten kunt

morris
6 maart 2015, 21:17
Ik heb de Mackie jarenlang probleemloos intensief gebruikt. En geloof me dat ie stukken beter klinkt en meer mogelijkheden heeft dan jouw optie. User experience heet dat, en daar heb je meer aan dan 'nader onderzoek' bij een dozenschuiver... Een mackie 1220i kun je scoren voor < 300 tweedehands en dat is echt een no brainer! Zeker voor hoe de TS hem wil gebruiken.


jawel hoor maar las wat over firewire problemen
en een mackie mixer met ongeveer de zelfde mogelijken maar dan zonder ad/da converter kost net zoveel als deze

zou um absoluut never nooit zonder nader onderzoek kopen

voor ts
een redelijke geluidskaart met 2 mic pre amps kost rond de 130 euro (is nog een budget kaart)

maar doe vooral wat je niet laten kunt

okeeee
6 maart 2015, 21:37
Ik heb de Mackie jarenlang probleemloos intensief gebruikt. En geloof me dat ie stukken beter klinkt en meer mogelijkheden heeft dan jouw optie. User experience heet dat, en daar heb je meer aan dan 'nader onderzoek' bij een dozenschuiver... Een mackie 1220i kun je scoren voor < 300 tweedehands en dat is echt een no brainer! Zeker voor hoe de TS hem wil gebruiken.

geef geen optie maar een kostenplaatje
nl dat je met very low budget gear bezig bent(die nog wel eens problemen wil hebben met de fire wire kaart) en dat ie er niet zomaar 12 mics in kan douwen

maakt mij verder niet uit

morris
6 maart 2015, 23:31
geef geen optie maar een kostenplaatje
nl dat je met very low budget gear bezig bent(die nog wel eens problemen wil hebben met de fire wire kaart) en dat ie er niet zomaar 12 mics in kan douwen

maakt mij verder niet uit

Bullshit. Je weet nl. niet waar je het over hebt. De mackie heeft geen firewire issues die gerelateerd zijn aan jouw veronderstelde 'low budget gear' . De interface is namelijk dezelfde dan die van zijn grote broertjes. Je kent dat ding niet eens, dus je snelle google wijsheden mag je wat mij betreft voor je houden. En ik neem aan dat de TS het verschil tussen een XLR met fantoom voeding wel weet...

harrie-beton
7 maart 2015, 00:49
Ik heb ook naar zulke dingen gekeken maar ik vind 4 pre-amps voor microfoons erg jammer. Als je dan een band op wilt nemen met bv 12 microfoons komt je voorversterkers te kort. Om dan met losse voorversterkers of meerdere mini mengtafeltjes te gaan klooien is een dure grap en een hoop aansluit werk. Ik heb een 16 sporen geluidskaart (line in) en had maar 8 mic in en heb toch eigenlijk een grote mengtafel gekocht op marktplaats, een Allen Heath met meer dan 16 microfoon inputs. Persoonlijk zou ik investeren in een dubbel pakket. Goede geluidskaart van 8 tot 16 sporen en 1 mengtafel.

morris
7 maart 2015, 10:31
Dat is natuurlijk ideaal, maar voor het gestelde budget van 300 niet mogelijk, zonder ernstige concessies aan kwaliteit te doen lijkt me... Misschien is wel de 1620/1640 een optie als er meerdere kanalen nodig zijn. Ik heb geen aandelen in Mackie hoor, ik wil alleen maar aangeven dat ze een hele goede alles in een oplossing aanbieden voor de 'beginner'.

okeeee
7 maart 2015, 11:54
Dat is natuurlijk ideaal, maar voor het gestelde budget van 300 niet mogelijk, zonder ernstige concessies aan kwaliteit te doen lijkt me... Misschien is wel de 1620/1640 een optie als er meerdere kanalen nodig zijn. Ik heb geen aandelen in Mackie hoor, ik wil alleen maar aangeven dat ze een hele goede alles in een oplossing aanbieden voor de 'beginner'.

ik hou m'n mond

guhlenn
7 maart 2015, 11:55
TS geef5t aan dat 4 mic preamps te weinig zijn. Die mackie is op zich een prima tafel, maar ik heb daar toen ook eens naar gekeken, en voor een fatsoenlijk aantal kanalen met mic pre's moet je toch wat dieper in he buidel tasten

@TS: motorized faders heb je nodig als je cubase wilt besturen met je mengtafel, cubase stelt dan je faders in op basus van je opgelsagen settings. Kan alleen als ze motorised zijn...

guhlenn
7 maart 2015, 11:56
ik hou m'n mond

He wat raar, ik kan toch nog iets lezen! :)

okeeee
7 maart 2015, 12:02
He wat raar, ik kan toch nog iets lezen! :)
maar hoor je iets :)

btw niks tegen lowbudgetapparatuur
maar 300 euro voor zo'n ding met alle toeters en bellen is wel heel weinig en hij doet niet wat de ts er van verwacht
dat is alles wat ik wilde zeggen
voor de rest no pun intended

hoor je al wat ?

morris
7 maart 2015, 19:49
300 euro überhaupt doet niet wat de TS er van verwacht. Maar da's niet het probleem. Het probleem is dat mensen zonder enige kennis van zaken denken dat ze een objectieve mening van een zogenaamd low budget apparaat mogen ventileren zonder enig inschattingsvermogen over wat goed klinkt.

okeeee
7 maart 2015, 20:37
300 euro überhaupt doet niet wat de TS er van verwacht. Maar da's niet het probleem. Het probleem is dat mensen zonder enige kennis van zaken denken dat ze een objectieve mening van een zogenaamd low budget apparaat mogen ventileren zonder enig inschattingsvermogen over wat goed klinkt.
bijna geniaal
waarom dan z'n vragen beantwoorden ??

waar heb ik het over de klank ???

Fenderfan
7 maart 2015, 21:16
Kom jongens. Jullie hebben in mijn oren allemaal wat zinnigs te zeggen. Dus nie boos worden.

Als het klopt van die 4 pre, s dan denk ik dat mackie met dit mooie produkt zich alsnog in de voet schiet.

Jullie hebben me in elk geval op scherp gezet en ik weet waar ik op moet letten denk ik.

Gr tz..pief

muziekschuur
7 maart 2015, 21:56
Dreverhaven:
Grid vam 1/128 is mij te grof. Ik wil altijd gridloos.
Verschuiven van tracks bij t snijden. Ik ben zo dwars dat ik een cut als insert silentregion toe wil passen. Werkt sneller.
Visualisatie naar de waves is afwezig bij write automation. Tenminste dat is mijn indruk. Audacity doet dit veel beter. B.v. bij de hard limiter. Ik wil graag zien wat ik doe

Inzoomen....

Fenderfan
7 maart 2015, 23:19
Ja dat is wellicht een mogelijkheid. Zal t eens proberen. Thanks 4 the tip

harrie-beton
7 maart 2015, 23:22
mmm 800 euro ! http://www.dirkwitte.nl/nl/usb-geluidskaarten/34619-roland-ua-1610-studio-capture-usb-20-audio-interface.html

harrie-beton
7 maart 2015, 23:27
Misschien kunnen wel elkaar helpen, ik heb een 16 sporen interface waar ik wel vanaf zou willen. Dat is wel een line in ding van 7 jaar oud.

Fenderfan
8 maart 2015, 09:47
Wat is t dan precies Harrie? Ja...die roland is ook leuk. Compressors en low cut is natuurlijk niet onpraktisch bij t tracken.maar 800 ballen. Dan moet er een gitaartje uit.

Iemand ik interesse in een 89 strat plus charcoal burst mint?

Fenderfan
24 juni 2015, 22:54
Wilde nog even terug melden dat ik door dit alles veel geleerd heb. Ik ben er zelfs zoveel kwa kennis op vooruit gegaan, dat een board als de mackie/presonus live of welk dan ook in deze klasse niet voor otb mixing geschikt is. Je blijft tenslotte teruggrijpen naar de p.c. De mackie 1220! heeft zelfs een e.q. sectie die niet meegenomen worden bij het opnemen.

Wat ik nu gedaan heb is een tussenoplossing. Ik heb 2 fast track ultra,s op de kop getikt (i know...rommel....maar ook cheap) die werken als een interface voor 8 tracks simultaan. De extra aansluitingen achterop die krengen kun je voeden met exterrne pre-amps. (dus nummer 5 een 6. Aangezien ik geen externe pre-amps had voed ik die nu met 4 channelstrips die ik uit een analoge mixer heb gesloopt. Daar heb ik dus de gain control en pre-amp en e.q. sectie en heb signaal afgetapt vanaf de aux send 1. Helaas geen fantoom op die maar t werkt en storingsvrij.

Rock on

muziekschuur
25 juni 2015, 08:35
Ik heb de nieuwste Cakewalk Sonar Platinum. Ik heb ook recent een nieuwe versie van Cubase (latest gratest) op een Mac geinstalleerd. En een Tascam DM4800 geupgraded. De nieuwste versies van Cubase en Sonar hebben fantastische emulaties van drums en synthesizers. Ze zijn 64 bit. Dus ze gebruiken nieuwe CPU's optimaal. Ze hebben latency compensated hardware loops. Ideaal voor het aansluiten van externe synthesizers en fx.

Voor de thuis opnemer. De goedkoopste versies van Sonar en Cubase zijn fantastische stukjes software. Toch een stuk overzichtelijker. En ze kunnen straks direkt mee met de move naar windows 10. Of als je OSX hebt, je kan een stukje ondersteuning verwachten. Dus voor iedereen die een gekraakte versie draait. De nieuwe betaalde versies van 60-120 euro van Cubase, Sonar, Studio One enzovoorts zijn een aanrader. Ze zijn overzichtelijk, 64 bit en er zit nu zoveel research in het betaalt zich direkt terug.

Er zijn nu vele usb2 interfaces. Wil je een band opnemen kijk dan eens naar de Roland UA-1610

https://a2-images6.static-thomann.de/pics/prod/305882.jpg

Deze interface meet de ingangsstroom. En dus het stellen van de gain is niet meer nodig. Inpluggen. Record op je kanaal aanzetten en opnemen.

De meeste laptops hebben nu USB3. Dat betekent dat je opneemt naar een externe harde schijf waarbij je heerlijk kunt multitracken. Van i3 tot i7. Het werkt altijd.

morris
25 juni 2015, 19:08
De mackie 1220! heeft zelfs een e.q. sectie die niet meegenomen worden bij het opnemen.



Da's niet waar, de Mackie 1220i heeft 16x2 FireWire routing for simultaneous streaming of aux sends and pre/post EQ assignment for all channels.

harrie-beton
25 juni 2015, 23:29
Ik zou een EQ ook helemaal niet op willen nemen, heb liever een pre eq geluid op de opname.

guhlenn
28 juni 2015, 10:56
Da's niet waar, de Mackie 1220i heeft 16x2 FireWire routing for simultaneous streaming of aux sends and pre/post EQ assignment for all channels.

Dat zegt hij toch ook? Je kan het signaal voor de EQ sectie al opnemen...?

morris
28 juni 2015, 11:33
Dat zegt hij toch ook? Je kan het signaal voor de EQ sectie al opnemen...?

Klopt, maar dat wordt hier door de poster als een nadeel gesteld, terwijl je bij de Mackie gewoon de keuze hebt.... Of anders heb ik de poster wellicht verkeerd begrepen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fenderfan Bekijk bericht

De mackie 1220! heeft zelfs een e.q. sectie die niet meegenomen worden bij het opnemen.